Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 67 Bilag 1
Offentligt
1571602_0001.png
Lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2015-16
Fremsat den 20. november 2015 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om individuel boligstøtte
(Boligydelsespakke)
§1
I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
158 af 18. februar 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 574 af
10. juni 2014, § 2 i lov nr. 1523 af 27. december 2014, § 4 i
lov nr. 527 af 29. april 2015, § 2 i lov nr. 528 af 29. april
2015 og § 7 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 4, 1.pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 1,
ændres »15.700
kr.,« til: »21.400 kr. for boligydelse og 20.000 kr. for bolig-
sikring,«.
2.
I
§ 8 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »587.500 kr.« til: »802.400
kr. for boligydelse og 750.100 kr. for boligsikring«.
3.
I
§ 8 a, stk. 1, nr. 2,
og
§ 72, stk. 1, nr. 2,
ændres
»587.500 kr. og 1.175.100 kr.« til: »802.400 kr. og
1.604.900 kr. for boligydelse og 750.100 kr. og 1.500.300
kr. for boligsikring«.
4.
I
§ 9 a, stk. 2,
ændres »§14, stk. 4-6,« til: »§14, stk. 4 og
5,«.
5.
I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 3,
ændres »60,00
kr., 19,00 kr. og 45,25 kr.« til: »82,00 kr., 26,00 kr. og 61,75
kr. for boligydelse og 76,50 kr., 24,25 kr. og 57,75 kr. for
boligsikring«.
6.
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »10,00 kr.« til: »13,75 kr. for
boligydelse og 12,75 kr. for boligsikring« og »14,50 kr.«
ændres til: »19,75 kr. for boligydelse og 18,50 kr. for bolig-
sikring«.
7.
I
§ 10, stk. 4, 1.
og
3. pkt.,
ændres »45,25 kr.« til: »61,75
kr. for boligydelse og 57,75 kr. for boligsikring«.
8.
I
§ 10, stk. 4, 2.
og
3. pkt.,
ændres »22,50 kr.« til: »30,75
kr. for boligydelse og 28,75 kr. for boligsikring«.
9.
I
§ 10, stk. 5,
og
§ 72, stk. 1, nr. 6,
ændres »23,00 kr.« til:
»31,50 kr. for boligydelse og 29,25 kr. for boligsikring«.
10.
I
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 7,
ændres
»62.600 kr.« til: »85.500 kr. for boligydelse og 79.900 kr.
for boligsikring«.
11.
§ 14, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.
12.
I
§ 17, stk. 1, nr. 4,
og
§ 72, stk. 1, nr. 8,
ændres », 9.000
kr.« til: »12.300 kr. for boligydelse og 11.500 kr. for bolig-
sikring«.
13.
I
§ 21, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »med et tillæg på 4.700 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 9,«, og »111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
10« ændres til: »152.400 kr. jf. § 72, stk. 1, nr. 9«.
14.
I
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 11,« til: »40.200 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 10,«.
15.
I
§ 21, stk. 2,
ændres »11 pct.« til: »10,9 pct. i 2016,
10,8 pct. i 2017, 10,7 pct. i 2018, 10,5 pct. i 2019 og 10 pct.
i 2020 og følgende år«, og »11.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
12« til: »16.000 kr. i 2016, 15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i
2018, 15.300 kr. i 2019, 14.600 kr. i 2020 og følgende år, jf.
§ 72, stk. 1, nr. 11«.
16.
I
§ 21
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Til den årlige boligudgift i stk. 1, nr. 1, tillægges
5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018, 1.280 kr.
i 2019, 0 kr. i 2020 og de følgende år for personer, der mod-
tager eller ansøger om boligydelse før den 1. juli 2016. For
personer, der ansøger om boligydelse efter den 30. juni 2016
udgør tillægget 0 kr.«
17.
I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »111.600 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 13« til: »142.500 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 12«.
BE006566
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14424
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0002.png
2
18.
I
§ 22, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 14,« til: »37.500 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13,«.
19.
I
§ 22, stk. 2,
ændres »18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15«
til: »24.000 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14«.
20.
I
§ 22, stk. 3, nr. 4, § 23, stk. 5,
og
§ 75, stk. 5,
ændres
»§ 14, stk. 6,« til: »§ 14, stk. 5,«
21.
I
§ 23, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »33.036 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 16« til: »45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 15«.
22.
I
§ 24 d, stk. 2,
ændres »20.800 kr. pr. person, jf. § 72,
stk. 1, nr. 17« til: »28.400 kr. pr. person for boligydelse og
26.600 kr. pr. person for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr.
16«.
23.
I
§ 24 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres»§ 21, stk. 1, 1. pkt.« til:
»§ 21, stk. 1, 1. pkt. og § 21, stk. 3«.
24.
I
§ 24 e, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »11.016 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 18« til: »15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr. for
boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 17«.
25.
I
§ 33
ændres »2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 19« til:
»3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. §
72, stk. 1, nr. 18«.
26.
I
§ 34
ændres »2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 20« til:
»3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. §
72, stk. 1, nr. 19«.
27.
I
§ 56, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »29.400 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 23,«, til: »40.200 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 20,«.
28.
I
§ 72, stk. 1, nr. 4,
ændres »10,00 kr. og 14,50 kr.« til:
»13,75 kr. for boligydelse, 12,75 kr. for boligsikring, 19,75
kr. for boligydelse og 18,50 kr. for boligsikring,«.
29.
I
§ 72, stk. 1, nr. 5,
ændres »45,25 kr. og 22,50 kr.« til:
»61,75 kr. for boligydelse, 57,75 kr. for boligsikring, 30,75
kr. for boligydelse og 28,75 kr. for boligsikring,«.
30.
§ 72, stk. 1, nr. 9-23,
ophæves, og i stedet indsættes:
»9) Progressionsgrænsen efter § 21, stk. 1, på 152.400 kr.
10) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr. efter §
21, stk. 1, 2. pkt.
11) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på 16.000
kr. i 2016, 15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300
kr. i 2019, 14.600 kr. i 2020 og følgende år kr., jf. §
21, stk. 2.
12) Progressionsgrænsen efter § 22, stk. 1, på 142.500 kr.
13) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 37.500 kr. efter §
22, stk. 1, 2. pkt.
14) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på 24.000
kr., jf. § 22, stk. 2.
15)
16)
17)
18)
19)
20)
Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte på
45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr. for boligsik-
ring, jf. § 23, stk. 1.
Maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift på
28.400 kr. for boligydelse og 26.600 kr. for boligsik-
ring, jf. § 24 d, stk. 2.
Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte på
15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr. for boligsik-
ring, jf. § 24 e, stk. 3.
Minimumsbeløbet for boligsikring og for boligydelse
i form af tilskud på 3.312 kr. for boligydelse og 3.096
kr. for boligsikring, jf. § 33.
Minimumsbeløbet for boligsikring og for boligydelse
i form af lån på 3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr.
for boligsikring, jf. § 34.
Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr. efter §
56, stk. 1, 2. pkt.«
31.
§ 72, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Ved beregning af boligydelse, boligsikring og be-
boerindskudslån reguleres beløbene i stk. 1, nr. 1-20, med
væksten i årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbruger-
prisindeks 2 år før det pågældende finansår.«
32.
I
§ 72, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 1, 2, 7-15, 17, 21
og 23,« til: »stk. 1, nr. 1, 2, 7-14, 16 og 20,«.
33.
I
§ 72, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 16, 18-20 og
22,« til: »stk. 1, nr. 15 og 17-19,«.
34.
I
§ 72, stk. 4,
ændres »2003-niveau« til: »2016-niveau«.
§2
I lov nr. 574 af 10. juni 2014 om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., lov om individuel
boligstøtte og lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag (Anvendelse af indkomst-
registeret ved indtægtsregulering af social pension og
boligstøtte m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 3, nr. 29-35,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 11, træder i kraft den 1. januar
2021.
Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 11, finder ikke anvendelse for bo-
ligydelsesmodtagere, der anvises til en friplejebolig, ældre-
bolig mv. før den 1. januar 2021. For sådanne personer fin-
der de hidtil gældende regler anvendelse.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Konservativ Folkeparti har indgået aftale om finansloven for
2016.
Aftalen omfatter bl.a. en boligydelsespakke, der udmøntes
med dette lovforslag.
Lov om individuel boligstøtte indeholder regler om bolig-
ydelse, boligsikring og lån til beboerindskud. Boligydelse
ydes til folkepensionister samt førtidspensionister på den
gamle ordning (førtidspension der er tilkendt efter regler
gældende før den 1. januar 2003). Boligsikring ydes til ikke-
pensionister og førtidspensionister, der har fået tilkendt før-
tidspensionen efter regler gældende fra 1. januar 2003 (før-
tidspensionsreform).
Boligydelse og boligsikring beregnes efter objektive be-
regningsregler på grundlag af boligudgiftens størrelse, hus-
standens indkomst, boligens areal og husstandens sammen-
sætning.
Reglerne for boligydelse er generelt mere gunstige end
reglerne for boligsikring. Derudover er der i lovgivningen
nogle særregler, som bidrager til at øge det gennemsnitlige
støtteniveau, og som ikke er særlig målrettede i forhold til
støttemodtagerens indkomst.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at de samlede ud-
gifter til boligydelse har udvist en realvækst på ca. 13 pct.
siden 2001 og udgør i dag ca. 10 mia. kr. Det svarer til en
udgiftsstigning på ca. 1,1 mia. kr. I samme periode er den
gennemsnitlige udbetalte boligydelse vokset realt med ca.
28 pct. Den gennemsnitlige boligydelse udgør i dag ca.
34.000 kr. skattefrit per år. Stigningen skyldes blandt andet,
at satser for boligydelse reguleres med en højere faktor end
øvrige indkomstoverførsler.
Lovforslaget indeholder følgende ændringer:
– Ændret regulering af beløbsgrænser for boligydelse, så-
ledes at den årlige regulering af beløbsgrænserne følger
forbrugerpriserne, ligesom for boligsikring og børne- og
ungeydelse.
– Gradvis afskaffelse af det beregningstekniske tillæg til
huslejen, således at boligydelsen fremadrettet beregnes
med udgangspunkt i den faktiske husleje. Det bereg-
ningstekniske tillæg afskaffes for pensionister, der ansø-
ger om boligstøtte efter 30. juni 2016.
– Indførelse af loft over den støtteberettigede husleje i æl-
dreboliger, svarende til loftet for huslejen i anden lejebo-
lig. Loftet indføres alene for nyanviste personer til æl-
dreboliger efter 2020.
– Gradvis lempelse af kravet til egenbetaling fra 16.000
kr. (2015-niveau) til 14.500 kr. (2015-niveau) årligt samt
en gradvis reduktion i kravet til egenbetaling fra 11 pct.
til 10 pct.
Med de foreslåede ændringer vil boligydelsesreglerne
fortsat være mere gunstige end reglerne for boligsikring.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Beregningsteknisk tillæg til huslejen
2.1.1. Gældende ret
Efter i § 21 i boligstøtteloven beregnes boligydelse som
forskellen mellem på den ene side 75 pct. af den årlige bo-
ligudgift med et tillæg på 6.400 kr. og på den anden side
22,5 pct. af husstandsindkomsten over en indkomstgrænse
på 151.500 kr.
Efter i § 24 e, stk. 1, i boligstøtteloven beregnes boligy-
delse til personer i kollektivt bofælleskab også efter § 21 i
boligstøtteloven. For kollektive bofællesskaber udgør tillæg-
get til lejen 1/3 af beløbet efter § 21.
Ved beregning af boligsikring er der ikke et tilsvarende
tillæg til boligudgiften.
Alle de oplyste satser er for 2015.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås gradvist at ophæve tillægget på 6.400 kr.
frem til 2020 for personer, der ansøger om boligydelse før
den 1. juli 2016. Efter forslaget vil tillægget til boligudgiften
årligt udgøre 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i
2018, 1.280 kr. i 2019, 0 kr. i 2020 og de følgende år. De
nævnte satser reguleres ikke.
For personer, der ansøger om boligydelse efter den 30. ju-
ni 2016 foreslås det at ophæve tillægget fuldt ud fra den 1.
juli 2016.
Det foreslås endvidere at nedsætte og ophæve tillægget i
beregningen af boligydelse for personer, der bor i kollektive
bofællesskaber fra den 1. juli 2016 på tilsvarende måde.
Boligydelsen vil således fremadrettet for nye ansøgere fra
den 1. juli 2016 blive beregnet på grundlag af den faktiske
boligudgift, som det er tilfældet med boligsikring.
2.2. Ændret regulering af beløbsgrænser
2.2.1. Gældende ret
Efter § 72 i boligstøtteloven reguleres de beløb, som bo-
ligydelse beregnes på grundlag af hvert år, med 2 pct. tillagt
en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Ved beregning af beboerindskud-
slån efter § 56 i boligstøtteloven reguleres forøgelsen af ind-
komstgrænsen på 39.900 kr. (2015-niveau) for hvert barn i
husstanden til og med 4 børn på samme måde som for bolig-
ydelse, dvs. med 2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
De beløb, som boligsikring beregnes på grundlag af hvert
år, reguleres med væksten i årsgennemsnittet i Danmarks
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0004.png
4
Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det pågældende fi-
nansår.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at beløbene for beregning af boligydelse og
beboerindskudslån, fremover hvert år reguleres med vækst-
en i årsgennemsnittet i Danmarks Statistiks forbrugerprisin-
deks 2 år før det pågældende finansår. Dermed vil regulerin-
gen af beløbene for beregning af boligydelse og beboerind-
skudslån ske på samme måde som for boligsikring.
Boligstøtteloven er ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni
2014. Denne ændring træder i kraft den 1. januar 2016. Af
lovtekniske årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række konsekvensret-
telser i §§ 56 og 72 i boligstøtteloven, som følge af ophæ-
velsen af indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning
og efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på 800
kr., og ændring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af
boligstøtte. Beløbene for udsvingsgrænse på 800 kr., og æn-
dring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer genfremsendes
i dette lovforslag, således at henvisningerne i §§ 56 og 72
bringes i overensstemmelse med ændringerne i dette lovfor-
slag. Ændringerne har alene teknisk karakter.
2.3. Loft over huslejen for personer i ældrebolig
2.3.1. Gældende ret
Efter § 14, stk. 1, i boligstøtteloven kan den årlige bolig-
udgift, hvoraf boligydelsen beregnes, ikke overstige 85.000
kr. årligt. Er der børn i husstanden forøges beløbet. Efter §
14, stk. 4, anvendes grænsen for den årlige boligudgift ikke,
hvor en person, der er berettiget til boligydelse, af kommu-
nalbestyrelsen anvises til en friplejebolig, en ældrebolig, en
almen bolig eller en ustøttet privat plejebolig.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 14, stk. 4, om, at
grænsen for den årlige boligudgift ikke anvendes for perso-
ner, der er berettiget til boligydelse og af kommunalbesty-
relsen anvises til en friplejebolig, en ældrebolig, en almen
bolig eller en ustøttet privat plejebolig. Loftet indføres alene
for nyanviste personer til friplejebolig, ældreboliger mv. ef-
ter 2020.
Loftet over maksimal husleje vil understøtte, at kommuner
og bygherrer har fokus på, at ældreboliger opføres omkost-
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser i alt
Mio. kr. 2016-priser
Lovforslaget i alt
I alt efter skat og tilbageløb
2016
-120
-90
ningseffektivt og drives effektivt, således at væsentligt færre
personer i realiteten berøres af forslaget.
Reglerne for boligydelse til personer i ældreboliger vil
fortsat være mere gunstige end reglerne for personer i anden
lejebolig, idet der ikke indføres et loft over den maksimale
udbetaling af boligydelse, som ellers gælder for personer i
anden lejebolig.
2.4. Lempelse af kravet til egenbetaling
2.4.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 2, i boligstøtteloven skal boligydelsesmod-
tageren af sin boligudgift mindst selv betale et beløb svaren-
de til 11 pct. af sin husstandsindkomst, dog mindst 16.000
kr. (2015-niveau)
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at sikre, at pensionister med de laveste indkomster
kun i mindre omfang berøres af de ændrede boligydelsesreg-
ler foreslås det, at kravet til egenbetaling gradvis lempes fra
16.000 kr. (2015-niveau) til 14.500 kr. (2015-niveau) årligt,
samt at der gradvist sker en reduktion i kravet til egenbeta-
ling fra 11 pct. til 10 pct.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Følgende elementer i den foreslåede omlægning af boligy-
delsesreglerne har økonomiske konsekvenser for det offent-
lige: Ændret regulering af beløbsgrænser, afskaffelse af det
beregningstekniske tillæg til huslejen, lavere egenbetaling
og indførelse af loft over maksimal husleje for personer i æl-
dreboliger.
I tabel 1 ses de samlede økonomiske konsekvenser af lov-
forslaget. Forslaget skønnes at medføre mindreudgifter for
det offentlige på i alt 120 mio. kr. i 2016, 270 mio. kr. i
2017, 405 mio. kr. i 2018, 490 mio. kr. i 2019 og 635 mio.
kr. i 2020. Saldovirkningerne efter skat og tilbageløb medfø-
rer mindreudgifter på 90 mio. kr. i 2016, 200 mio. kr. i
2017, 300 mio. kr. i 2018, 370 mio. kr. i 2019 og 480 mio.
kr. i 2020 og frem.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
2017
-270
-200
2018
-405
-300
2019
-490
-370
2020
-635
-480
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0005.png
5
Nedenfor gennemgås de økonomiske konsekvenser af de
fire delelementer i forslaget.
3.1. Ændret regulering af beløbsgrænser
Den præcise virkning ved fremadrettet at regulere beløbs-
grænserne med udviklingen i forbrugerpriserne afhænger af
forholdet mellem udviklingen i forbrugerpriserne og lønud-
viklingen. Det er i skønnet af de økonomiske konsekvenser
lagt til grund, at forbrugerpriserne frem til 2020 vil være ste-
get 3,6 pct. mindre end lønningerne. Forslaget indebærer, at
godt 273.000 modtagere af boligydelse vil få et tilskud, som
gennemsnitligt er 840 kr. lavere i 2020 (2016-niveau). For-
slaget medfører offentlige mindreudgifter på 230 mio. kr. i
2020 (2016-niveau).
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af ændret regulering af beløbsgrænser
Mio. kr. 2016-priser
Ændret regulering af beløbsgrænser
Stat
Kommune
2016
-55,0
-41,3
-13,7
2017
-110,0
-82,5
-27,5
2018
-160,0
-120,0
-40,0
2019
-170,0
-127,5
-42,5
2020
-230,0
-172,5
-57,5
3.2. Afskaffelse af det beregningstekniske tillæg til huslejen
Det beregningstekniske tillæg indebærer alt andet lige, at
knap 132.000 boligydelsesmodtagere gennemsnitligt skøn-
nes at få nedsat den udbetalte boligydelse med 3.780 kr. Ud-
fasningen af det beregningstekniske tillæg frem mod 2020
skønnes under forudsætning af den ændrede regulering af
beløbsgrænser, jf. afsnit 3.1, at indebære offentlige min-
dreudgifter på 535 mio. kr. i 2020 (2016-niveau).
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af afskaffelse af det beregningstekniske tillæg
Mio. kr. 2016-priser
2016
2017
2018
Afskaffelse af det beregningstekniske
tillæg
Stat
Kommune
-90,0
-67,5
-22,5
-205,0
-153,8
-51,2
-310,0
-232,5
-77,5
2019
-405,0
-303,8
-101,2
2020
-535,0
-401,3
-133,7
Anm. De viste konsekvenser forudsætter harmonisering af satsreguleringen, jf. afsnit 3.1.
Lovforslaget medfører, at det beregningstekniske tillæg
ophæves gradvist for personer, der har ansøgt om boligydel-
se forud for lovens ikrafttrædelse 1. juli 2016. Tillægget re-
duceres med 1.280 kr. årligt i 2016-2020, dvs. tillægget vil
være 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i 2018,
1.280 kr. i 2019 og 0 kr. fra og med 2020. Tillægget pl-regu-
leres ikke. Det beregningstekniske tillæg afskaffes for perso-
ner, der ansøger om boligydelse efter den 30. juni 2016.
3.3. Lavere egenbetaling
Lovforslaget indeholder et forslag om, at kravet til bolig-
støttemodtagerens mindsteegenbetaling frem til 2020 ned-
sættes, således at det udgør 16.000 kr. i 2016 faldende til
14.600 kr. i 2020 (2016-niveau). Samtidig nedsættes kravet
til egenbetalingen, så det fra at skulle udgøre mindst 11 pct.
af det opgjorte indtægtsgrundlag, fra 2020 skal udgøre 10
pct. Forslaget indebærer, at skønsmæssigt 93.000 modtagere
af boligydelse vil få et tilskud, som gennemsnitligt er cirka
1.220 kr. større i 2020 (2016-niveau) givet, at forslagene i
afsnit 3.1 og 3.2 er indført.
Forslaget skønnes frem mod 2020 under forudsætning af
den ændrede regulering af beløbsgrænser, jf. afsnit 3.1, og
udfasningen af det beregningstekniske tillæg, jf. afsnit 3.2,
at indebære offentlige merudgifter på 130 mio. kr. i 2020
(2016-niveau).
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0006.png
6
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser af lavere egenbetaling
Mio. kr. 2016-priser
Lavere egenbetaling
Stat
Kommune
2016
25,0
18,8
6,2
2017
45,0
33,8
11,2
2018
65,0
48,8
16,2
2019
85,0
63,8
21,2
2020
130,0
97,5
32,5
Anm. De viste konsekvenser er beregnet under forudsætning af afsnit 3.1 og 3.2 ovenfor.
3.4. Indførelse af loft over maksimal husleje for personer i
ældreboliger
Med forslaget indføres et loft over den maksimale husleje,
som personer i ældreboliger kan få boligydelse til. Forslaget
vil først have virkning efter 2020 og vil alene omfatte nye,
anviste personer til ældreboliger. Det betyder, at personer,
der er anvist til ældrebolig frem til og med 2020, ikke om-
fattes af forslaget. Ikrafttrædelsen i 2021 giver kommunerne
tid til at tilpasse pris og udbud af ældreboliger.
På baggrund af udviklingen i tilgangen af nye modtagere i
ældreboliger inden for de senere år skønnes det med betyde-
lig usikkerhed, at forslaget vil kunne berøre omkring
1.000-1.500 nye modtagere årligt efter 2020. Forslaget
skønnes på længere sigt, at styrke de offentlige finanser med
op mod 40 mio. kr. fuldt indfaset, efter skat og tilbageløb.
Til grund for skønnet ligger den aktuelle bestand af ældre-
boliger. Loftet over maksimal husleje vil understøtte, at
Tabel 5. Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. 2016-priser
2016
kommuner og bygherrer har fokus på, at ældreboliger opfø-
res omkostningseffektivt og drives effektivt, således at væ-
sentligt færre personer i realiteten berøres af forslaget.
3.5 Forslagets samlede økonomiske konsekvenser
Samlet set indebærer lovforslaget en styrkelse af de of-
fentlige finanser efter skat og tilbageløb med ca. 90 mio. kr.
i 2016 voksende til ca. 480 mio. kr. i 2020, jf. tabel 5. Æn-
dringerne skønnes at berøre hovedparten af de ca. 280.000
husstande, der i dag modtager boligydelse, men ændringen i
ydelsen pr. husstand vil for de fleste modtageres
vedkommende være relativt beskeden, og ændringen bliver
indfaset over en årrække frem til 2020. Reduktionen af
egenbetalingen bidrager til at sikre, at de økonomisk dårligst
stillede pensionister kun i mindre omfang berøres af de æn-
drede boligydelsesregler.
2017
2018
2019
2020
Lovforslaget i alt
Stat i alt
Kommune i alt
I alt efter skat og tilbageløb
-120,0
-90,0
-30,0
-90,0
-270,0
-202,5
-67,5
-200,0
-405,0
-303,7
-101,3
-300,0
-490,0
-367,5
-122,5
-370,0
-635,0
-476,2
-158,8
-480,0
- saldovirkninger
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige administra-
tive konsekvenser for staten og kommunerne.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller ad-
ministrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0007.png
7
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring
med frist den 25. november 2015 kl. 12.00 hos følgende
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Stat:
2016: 90,0 mio. kr.
2017: 202,5 mio. kr.
2018: 303,7 mio. kr.
2019: 367,5 mio. kr.
2020: 476,2 mio. kr.
myndigheder og organisationer mv.: Ankestyrelsen, Bolig-
selskabernes Landsforening, Danmarks Lejerforeninger, Da-
tatilsynet, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handica-
porganisationer, Danske Revisorer, Danske seniorer, Det
Centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, For-
eningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Husle-
jenævns- og Beboerklagenævns forening, Jyske Grundejer-
foreninger, KL, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling Dan-
mark, Ungdomsboligrådet, Ældre Sagen, Ældreboligrådet
og Landsforeningen for førtidspensionister.
Negative konsekvenser/
Merudgifter
ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Kommune:
2016: 30,0 mio. kr.
2017: 67,5 mio. kr.
2018: 101,3 mio. kr.
2019: 122,5 mio. kr.
2020: 158,8 mio. kr.
Administrative konsekvenser for stat, Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er- Ingen
Ingen
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0008.png
8
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensrettelse som følge af ophævel-
sen af § 14, stk. 4, i boligstøtteloven. Der henvises til be-
mærkningerne til § 1, nr. 11.
Til nr. 5-10
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1 nr. 31.
Til nr.11
Efter gældende regler i 14, stk. 1, i boligstøtteloven kan
den årlige boligudgift, hvoraf boligydelsen beregnes, ikke
overstige 85.000 kr. årlig (2015 niveau). Er der børn i hus-
standen forøges beløbet.
Efter § 14, stk. 4, i boligstøtteloven anvendes grænsen ik-
ke, hvor en person, der er berettiget til boligydelse, visiteres
til en plejebolig af kommunalbestyrelsen og bliver lejer i en
friplejebolig. Grænsen for den årlige boligudgift anvendes
heller ikke, hvor en person, der er berettiget til boligydelse,
af kommunalbestyrelsen anvises til en ældrebolig, en almen
bolig eller en ustøttet privat plejebolig.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 14, stk. 4, om, at
grænsen for den årlige boligudgift, hvoraf boligydelse be-
regnes, ikke anvendes for personer, der er berettiget til bo-
ligydelse og af kommunalbestyrelsen anvises til en fripleje-
bolig, en ældrebolig, en almen bolig eller en ustøttet privat
plejebolig. Bestemmelsen træder først i kraft 1. januar 2021.
Der henvises til bemærkningerne til § 3. Bestemmelsen in-
debærer, at boligydelsesmodtagere, der fra 1. januar 2021
anvises til friplejeboliger, ældreboliger mv. vil få beregnet
boligydelsen på samme måde som andre boligydelsesmodta-
gere, medmindre de er omfattet af andre særregler i bolig-
støtteloven. Disse personer vil derfor fremadrettet ikke kun-
ne få beregnet boligydelsen på baggrund af en boligudgift,
der ligger højere end den nævnte grænse i § 14, stk. 1.
Det bemærkes, at der efter boligstøtteloven ikke er en
grænse for den årlige boligudgift for stærkt bevægelses-
hæmmede, som anvises til en friplejebolig, en ældrebolig,
en almen bolig eller en ustøttet privat plejebolig. Reglerne
for stærk bevægelseshæmmede bevares og berøres ikke af
dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 12
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 13
Efter gældende regler i § 21, stk. 1, i boligstøtteloven be-
regnes boligydelse som forskellen mellem på den ene side
75 pct. af den årlige boligudgift med et tillæg på 6.400 kr.
og på den anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over
en indkomstgrænse på 151.500 kr. Alle de oplyste satser er
for 2015.
Det foreslås at ophæve tillægget i § 21, stk. 1, 1. pkt., på
6.400 kr., jf. dog bemærkningerne til § 1, nr. 16.
Forslaget indebærer, at boligydelse fremadrettet beregnes
uden beregningsteknisk tillæg til huslejen, således som det
også er tilfældet ved beregning af boligsikring.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 14
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 15
Efter gældende regler i § 21, stk. 2, i boligstøtteloven skal
boligydelsesmodtagere af sin boligudgift mindst selv betale
et beløb svarende til 11 pct. af sin husstandsindkomst, dog
mindst 16.000 kr. (2015-niveau)
Det foreslås at ændre § 21, stk. 2 således, at kravet til
egenbetaling gradvis lempes fra 16.000 kr. (2015-niveau), til
14.500 kr. (2015-niveau) i perioden 2016-2020. Det foreslås
samtidig, at der gradvist sker en reduktion i kravet til egen-
betaling fra 11 pct. til 10 pct. Bestemmelsen indebærer, at
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0009.png
9
det beløb, som boligydelsesmodtageren mindst selv skal be-
tale af boligudgiften reduceres fremadrettet. Beløbene opre-
guleres hvert år efter boligstøttelovens § 72.
Der henvises til afsnit 2.4 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
Efter gældende regler i § 21, stk. 1, i boligstøtteloven be-
regnes boligydelse som forskellen mellem på den ene side
75 pct. af den årlige boligudgift med et tillæg på 6.400 kr.
og på den anden side 22,5 pct. af husstandsindkomsten over
en indkomstgrænse på 151.500 kr. Alle de oplyste satser er
for 2015.
Det foreslås i et nyt § 21, stk. 3, at der til den årlige bolig-
udgift i stk. 1, nr. 1, tillægges 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i
2017, 2.560 kr. i 2018 og 1.280 kr. i 2019, 0 kr. i 2020 og de
følgende år for personer, der modtager eller ansøger om bo-
ligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der ansøger om
boligydelse efter den 30. juni 2016 udgør tillægget 0 kr. De
nævnte satser reguleres ikke.
Forslaget indebærer, at det beregningstekniske tillæg, der
med dette lovforslag foreslås ophævet, jf. § 1, nr. 13, grad-
vist nedsættes for personer, der modtager eller ansøger om
boligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der ansøger
om boligydelse efter den 30. juni 2016 udgør tillægget 0 kr.
Forslaget indebærer, at boligydelsen for de fleste boligydel-
sesmodtagere vil blive lavere fremadrettet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 17-19
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 20
Der er tale om konsekvensrettelse som følge af ophævel-
sen af § 14, stk. 4, i boligstøtteloven. Der henvises til be-
mærkningerne til § 1, nr. 11.
Det bemærkes, at § 23, stk. 5, ved lov nr. 574 af 10. juni
2014 med virkning fra 1. januar 2016 bliver til § 23, stk. 4.
Til nr. 21-22
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 23
Efter gældende regler i § 24 e, stk.1, i boligstøtteloven be-
regnes boligydelse til personer i kollektivt bofællesskab ef-
ter § 21, stk. 1, 1. pkt., i boligstøtteloven. Dog udgør tillæg-
get til lejen ved beregningen efter § 21 1/3 af tillægget.
Det foreslås, at der i § 24 e, stk. 1, i forhold til beregning
af boligydelse også henvises til § 21, stk. 3. Dermed omfat-
tes boligydelsesmodtagere i kollektive bofællesskaber af
ændringerne i forhold til det beregningstekniske tillæg, der
foreslås for boligydelsesmodtagere, jf. bemærkningerne til §
1, nr. 13.
Bestemmelsen indebærer, at tillægget ved beregningen af
boligydelsen i kollektive bofællesskaber reduceres gradvis
med 1/3 af 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr. i
2018 og 1.280 kr. i 2019 og 0 kr. i 2020 og de følgende år.
For personer, der ansøger om boligydelse til et kollektivt bo-
fællesskab efter den 30. juni 2016 foreslås det at ophæve til-
lægget fuldt ud. Forslaget indebærer, at boligydelsen for de
fleste boligydelsesmodtagere vil blive lavere.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 24-29
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 30
I den gældende boligstøttelov er alle beløb for beregning
af boligydelse, boligsikring og beboerindskudslån angivet i
2003-niveau.
I § 72, stk. 1, nr. 9-23 er nævnt 2003 beløb-for følgende:
Tillægget til boligudgiften, jf. § 21, stk. 1, 1. pkt., progressi-
onsgrænsen efter § 21, stk. 1, forøgelsen af indkomstgræn-
sen efter § 21, stk. 1, 2. pkt., mindstebeløbet for den årlige
egenbetaling, jf. § 21, stk. 2, progressionsgrænsen efter §
22, stk. 1, forøgelsen af indkomstgrænsen § 22, stk. 1, 2.
pkt., mindstebeløbet for den årlige egenbetaling, jf. § 22,
stk. 2, maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte, jf. § 23,
stk. 1, maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift, jf. § 24
d, stk. 2, maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte, jf. §
24 e, stk. 3, minimumsbeløbet for boligsikring og for bolig-
ydelse i form af tilskud på, jf. § 33, minimumsbeløbet for
boligsikring og for boligydelse i form af lån, jf. § 34, Græn-
sen for indkomststigning. der fører til omberegning eller ef-
terregulering, jf. § 46, stk. 2, og § 47, stk. 1., minimumsbe-
løbet for tilbagebetaling af boligstøtte., jf. § 47, stk. 8 og
forøgelsen af indkomstgrænsen efter § 56, stk. 1, 2. pkt.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0010.png
10
Det foreslås som konsekvens af forslaget i § 1, nr. 31, om
ændring af regulering af beløbene for beregning af boligy-
delse og beboerindskudslån, at alle beløbene for beregning
af boligsikring, boligydelse og beboerindskudslån i bolig-
støtteloven angives i 2016-niveau. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 31.
Det foreslås som konsekvens af ophævelsen af det bereg-
ningstekniske tillæg i § 21, stk. 1, 1. pkt., ved beregning af
boligydelse, at denne udgår af § 72, stk. 1. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 13.
Boligstøtteloven er ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni
2014. Denne ændring træder i kraft den 1. januar 2016. Af
lovtekniske årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række konsekvensret-
telser i §§ 56 og 72 i boligstøtteloven, som følge af ophæ-
velsen af indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning
og efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på 800
kr., og ændring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af
boligstøtte. Beløbene for udsvingsgrænse på 800 kr., og æn-
dring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer genfremsendes
i dette lovforslag, således at henvisningerne i §§ 56 og 72
bringes i overensstemmelse med ændringerne i dette lovfor-
slag. Ændringerne har alene teknisk karakter.
Til nr. 31
Efter gældende regler i § 72 i boligstøtteloven reguleres
de beløb, som boligydelse beregnes på grundlag af hvert år,
med 2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Efter § 56 i boligstøtteloven ydes lån til betaling af bebo-
erindskud i lejligheder til boligtagere, hvis husstandsind-
komst tillagt eventuel supplerende pensionsydelse, jf. § 72 d
i lov om social pension, ved indflytning ikke overstiger et
beløb svarende til den samlede pension, som tilkommer et
folkepensionistægtepar som grundbeløb og tillæg til pensio-
nen i medfør af § 49, stk. 1, nr. 1 og 3, i lov om social pen-
sion med tillæg af 5 pct. Er der børn i husstanden, forhøjes
beløbet med 39.900 kr., for hvert barn til og med fire børn.
Ved beregning af beboerindskudslån reguleres forøgelsen af
indkomstgrænsen på 39.900 (2015-niveau) for hvert barn i
husstanden til og med 4 børn på samme måde som for bolig-
ydelse, dvs. med 2 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
De beløb, som boligsikring beregnes på grundlag af hvert
år, reguleres med væksten i årsgennemsnittet i Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det pågældende fi-
nansår.
Det foreslås i en nyaffattelse af § 72, stk. 2, at beløbene
for beregning af boligydelse og beboerindskudslån fremover
hvert år reguleres med væksten i årsgennemsnittet i Dan-
marks Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det pågældende
finansår. Dermed vil reguleringen af beløbene for beregning
af boligydelse og beboerindskudslån ske på samme måde
som for boligsikring. Bestemmelsen indebærer, at de beløb,
der indgår i beregningen for boligydelse, beboerindskudslån
og boligsikring fortsat vil være forskellige, da beløbene
siden 2003 har udviklet sig i forskelig takt, men vil fremad-
rettet blive reguleret med samme procentsats én gang årligt.
Som konsekvens af forslaget ændres de opregulerede be-
løb i boligstøtteloven fra 2003-niveau til 2016-niveau.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 32 og 33
Der tale om konsekvensrettelser som følge af ændringerne
i nummereringen i § 72, stk. 1 Der henvises til bemærknin-
gerne til § 1, nr. 31.
Til nr. 34
Efter gældende ret i § 72, stk. 4, i boligstøtteloven er alle
de regulerede beløb opgjort i 2003-niveau.
Det foreslås, at det fastsættes, at alle de regulerede beløb
er opgjort i 2016-niveau.
Til § 2
Til nr. 1
Boligstøtteloven er ændret ved § 3 i lov nr. 574 af 10. juni
2014. Denne ændring træder i kraft den 1. januar 2016. Af
lovtekniske årsager ophæves § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af
10. juni 2014 og genfremsættes i dette lovforslag. I lov nr.
574 af 10. juni 2014 er der indsat en række konsekvensret-
telser i §§ 56 og 72 i boligstøtteloven, som følge af ophæ-
velsen af indkomstgrænsen på 18.800 kr. for omberegning
og efterregulering, der erstattes af en udsvingsgrænse på 800
kr., og ændring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af
boligstøtte. Beløbene for udsvingsgrænse på 800 kr., og æn-
dring af minimumsbeløbet for tilbagebetaling af boligstøtte
har ikke en årlig regulering. Disse ændringer genfremsendes
i dette lovforslag, således at henvisningerne i §§ 56 og 72
bringes i overensstemmelse med ændringerne i dette lovfor-
slag. Ændringerne har alene af teknisk karakter.
Det foreslås således af lovtekniske årsager, at ophæve be-
stemmelserne i § 3, nr. 29-35, i lov nr. 574 af 10. juni 2014,
og at genindsætte bestemmelserne i § 1 i dette lovforslag.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2016, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 11, om loftet over
ældreboliger træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk.
3
foreslås, at lovens § 1, nr. 11, ikke fin-
der anvendelse for boligydelsesmodtagere, der anvises til en
friplejebolig, ældrebolig mv. før den 1. januar 2021. For så-
danne personer finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bestemmelsen indebærer, at loftet over boligudgiften kun
ophæves for personer, der anvises til en ældrebolig mv. efter
31. december 2020.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0011.png
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 158 af 18. februar 2015, som ændret ved § 3
i lov nr. 574 af 10. juni 2014, § 2 i lov nr. 1523 af
27. december 2014, § 4 i lov nr. 527 af 29. april
2015, § 2 i lov nr. 528 af 29. april 2015 og § 7 i lov
nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende æn-
dringer:
§ 8.
Stk. 2. -3
Stk. 4.
Hvert barns indkomst, opgjort efter stk. 1 og
2 nedsættes med 15.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 1.
Giver beregningen et negativt beløb, indgår dette
ikke i den samlede husstandsindkomst.
Stk. 5. -8 …
1..
I
§ 8, stk. 4, 1.pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 1,
ændres
”15.700 kr.,” til: ”21.400 kr. for boligydelse og
20.000 kr. for boligsikring,”.
§ 8 a.
Formuetillægget efter § 8, stk.6, opgøres
som en andel af støttemodtagerens og dennes hus-
standsmedlemmers formuer. Ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold kan fast-
sætte nærmere regler for opgørelse af formuen.
Formuetillægget beregnes efter følgende skala:
1) De første 587.500 kr. medregnes ikke.
2) Af formue mellem 587.500 kr. og 1.175.100 kr.
medregnes 10 pct.
3) Af formue herudover medregnes 20 pct.
Stk. 2. …
2.
I
§ 8 a, stk. 1, nr. 1,
ændres ”587.500 kr.” til:
”802.400 kr. for boligydelse og 750.100 kr. for bo-
ligsikring”.
3.
I
§ 8 a, stk. 1, nr. 2,
og
§ 72, stk. 1, nr. 2,
ændres
”587.500 kr. og 1.175.100 kr.” til: ”802.400 kr. og
1.604.900 kr. for boligydelse og 750.100 kr. og
1.500.300 kr. for boligsikring”.
§ 9 a.
4.
I
§ 9 a, stk. 2,
ændres ”§ 14, stk. 4-6,” til: ”§ 14,
stk. 4 og 5,”.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0012.png
12
Stk. 2.
For personer, der fortsat bor i en bolig, der
ophører som friplejebolig, finder § 14, stk. 4-6, §
22, stk. 3, § 23, stk. 2, 3 og 5, anvendelse i lejepe-
rioden.
§ 10.
Stk. 2.
Omfatter lejen betaling for varme og varmt
vand samt elforbrug, nedsættes lejen ved opgørelse
af boligudgiften med henholdsvis 60,00 kr., 19,00
kr. og 45,25 kr. pr. m² bruttoetageareal, jf. § 72,
stk. 1, nr. 3. Såfremt udgiften til varme, varmt vand
eller elforbrug i den pågældende kommune afviger
fra de i 1. pkt. anførte beløb, kan Udbetaling Dan-
mark fastsætte et andet beløb. Udbetaling Dan-
marks afgørelse efter 2. pkt. kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
Stk. 3.
Betaler lejeren ud over lejen for vandfor-
brug, forhøjes lejen ved opgørelse af boligudgiften
med 10,00 kr. pr. m² bruttoetageareal, såfremt van-
dafgift betales ud over lejen, og yderligere 14,50
kr. pr. m², såfremt vandafledningsafgift betales ud
over lejen, jf. § 72, stk. 1, nr. 4. Såfremt udgiften til
vandafgift eller vandafledningsafgift i den pågæl-
dende kommune afviger fra det i 1. pkt. anførte be-
løb herfor, kan Udbetaling Danmark fastsætte et
andet beløb. Udbetaling Danmarks afgørelse efter
2. pkt. kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Stk. 4.
Har lejeren pligt til at vedligeholde det leje-
de med tapet, hvidtning og maling, forhøjes lejen
ved beregningen med 45,25 kr. pr. m² bruttoetage-
areal. Påhviler pligten kun delvis lejeren, herunder
i medfør af § 26 i lov om leje af almene boliger
m.v., forhøjes lejen ved beregningen med 22,50 kr.
pr. m² bruttoetageareal. Påhviler pligten til anden
vedligeholdelse lejeren helt eller delvis, forhøjes
lejen yderligere med henholdsvis 45,25 kr. pr. m²
bruttoetageareal og 22,50 kr. pr. m² bruttoetageare-
al. De i 1.-3. pkt. nævnte beløb reguleres efter § 72,
stk. 1, nr. 5.
Stk. 5.
Opvarmes lejligheden udelukkende med el
eller gas, eller opvarmes lejligheden fra et kollek-
tivt varmeforsyningsanlæg, og betaler lejeren ud
over lejen den fulde udgift hertil, forhøjes lejen ved
5.
I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 3,
æn-
dres ”60,00 kr., 19,00 kr. og 45,25 kr.” til: ”82,00
kr., 26,00 kr. og 61,75 kr. for boligydelse og 76,50
kr., 24,25 kr. og 57,75 kr. for boligsikring”.
6.
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”10,00 kr.” til:
”13,75 kr. for boligydelse og 12,75 kr. for boligsik-
ring” og ”14,50 kr.” ændres til: ”19,75 kr. for bo-
ligydelse og 18,50 kr. for boligsikring”.
7.
I
§ 10, stk. 4, 1.
og
3. pkt., ,
ændres ”45,25 kr.”
til: ”61,75 kr. for boligydelse og 57,75 kr. for bo-
ligsikring”.
8.
I
§ 10, stk. 4, 2.
og
3. pkt.,
ændres ”22,50 kr.” til:
”30,75 kr. for boligydelse og 28,75 kr. for boligsik-
ring”.
9.
I
§ 10, stk. 5,
og
§ 72, stk. 1, nr. 6,
ændres
”23,00 kr.” til: ”31,50 kr. for boligydelse og 29,25
kr. for boligsikring”.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0013.png
13
opgørelse af boligudgiften med 23,00 kr. pr. m²
bruttoetageareal, jf. § 72, stk. 1, nr. 6.
Stk. 6-7
§ 14.
Den årlige boligudgift, hvoraf boligstøtten
beregnes, kan ikke overstige 62.600 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 7. Er der børn i husstanden, forhøjes be-
løbet således:
1 barn ………………… 5 pct.
2 børn ………………… 10 pct.
3 børn ………………… 15 pct.
4 eller flere børn ……… 20 pct.
Stk. 2.
Stk. 3.
Stk. 4.
Grænsen i stk. 1 anvendes ikke, hvor en per-
son, der er berettiget til boligydelse, visiteres til en
plejebolig af kommunalbestyrelsen og bliver lejer i
en friplejebolig. Grænsen anvendes heller ikke,
hvor en person, der er berettiget til boligydelse, af
kommunalbestyrelsen anvises
1) en ældrebolig, jf. den tidligere lov om boliger
for ældre og personer med handicap, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996,
2) en almen bolig, jf. lov om almene boliger m.v.,
eller
3) en ustøttet privat plejebolig, jf. § 1, stk. 5, i lov
om leje.
Stk. 5. - 6 …
§ 17.
Ved opgørelse af boligudgiften for ejere med-
regnes følgende beløb:
1) Renter og afdrag på lån i ejendommen, jf. stk. 2,
2) vej- og kloakbidrag og lignende, der hviler på
ejendommen,
3) pålignede ejendomsskatter, herunder ejendoms-
værdiskat. Ejendomsværdiskatten medregnes med
10.
I
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 72, stk. 1, nr. 7,
æn-
dres ”62.600 kr.” til: ”85.500 kr. for boligydelse og
79.900 kr. for boligsikring”.
11.
§ 14, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0014.png
14
den endeligt opgjorte ejendomsværdiskat for året
forud for det år, boligstøtten vedrører. Ejendoms-
skat i øvrigt medregnes med det beløb, der er pålig-
net for det år, boligstøtten vedrører.
4) udgifter til ejendommens drift og vedligeholdel-
se i form af et standardbeløb, 9.000 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 8, og
5) beregnet skat af overskud på ejendommen.
Stk. 2. …
Stk. 3. …
§ 21.
Boligydelse beregnes som forskellen mellem
på den ene side 75 pct. af den årlige boligudgift, jf.
kapitel 2 og 3, med et tillæg på 4.700 kr., jf. § 72,
stk. 1, nr. 9, og på den anden side 22,5 pct. af hus-
standsindkomsten efter § 8 over en indkomstgræn-
se på 111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 10. Er der me-
re end ét barn i husstanden, forøges indkomstgræn-
sen efter 1. pkt. med 29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
11, for hvert barn ud over ét barn op til og med fire
børn.
Stk. 2.
Uanset stk. 1 skal boligydelsesmodtageren
dog af sin boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, mindst
selv betale et beløb svarende til 11 pct. af sin hus-
standsindkomst, jf. § 8, dog mindst 11.800 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 12.
12.
I
§ 17, stk. 1, nr. 4,
og
§ 72, stk. 1, nr. 8,
ændres
”, 9.000 kr.” til: ”12.300 kr. for boligydelse og
11.500 kr. for boligsikring”.
13.
I
§ 21, stk. 1, 1. pkt.,
udgår ”med et tillæg på
4.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 9,”, og ”111.600 kr.,
jf. § 72, stk. 1, nr. 10” ændres til: ”152.400 kr. jf. §
72, stk. 1, nr. 9”.
14.
I
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”29.400 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 11,” til: ”40.200 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 10,”.
15.
I
§ 21, stk. 2,
ændres ”11 pct.” til: ”10,9 pct. i
2016, 10,8 pct. i 2017, 10,7 pct. i 2018, 10,5 pct. i
2019 og 10 pct. i 2020 og følgende år”, og ”11.800
kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 12” til: ”16.000 kr. i 2016,
15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i 2018, 15.300 kr. i
2019, 14.600 kr. i 2020 og følgende år, jf. § 72, stk.
1, nr. 11”.
16.
I
§ 21
indsættes som
stk. 3:
”Stk.
3.
Til den årlige boligudgift i stk. 1, nr. 1, til-
lægges 5.120 kr. i 2016, 3.840 kr. i 2017, 2.560 kr.
i 2018, 1.280 kr. i 2019, 0 kr. i 2020 og de følgen-
de år for personer, der modtager eller ansøger om
boligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der
ansøger om boligydelse efter den 30. juni 2016 ud-
gør tillægget 0 kr.”
§ 22.
Boligsikring beregnes som forskellen mellem
på den ene side 60 pct. af den årlige boligudgift, jf.
kapitel 2 og 3, og på den anden side 18 pct. af hus-
standsindkomsten efter § 8 over en indkomstgræn-
se på 111.600 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 13. Er der me-
re end ét barn i husstanden, forøges indkomstgræn-
sen efter 1. pkt. med 29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
17.
I
§ 22, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”111.600 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 13” til: ”142.500 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 12”.
18.
I
§ 22, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”29.400 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 14,” til: ”37.500 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 13,”.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0015.png
15
14, for hvert barn ud over ét barn op til og med fire
børn. For husstande med to voksne husstandsmed-
lemmer, hvor begge er under 30 år, forøges ind-
komstgrænsen efter 1. pkt. med beløbet som nævnt
i 2. pkt. for hvert barn i husstanden til og med tre
børn.
Stk. 2.
Uanset stk. 1 skal boligsikringsmodtageren
dog af sin boligudgift, jf. kapitel 2 og 3, mindst
selv betale 18.800 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 15.
Stk. 3.
For husstande uden børn kan boligsikringen
ikke overstige 15 pct. af boligudgiften, jf. kapitel 2
og 3. Dette gælder dog ikke, hvis
1) et husstandsmedlem modtager førtidspension,
2) et husstandsmedlem er stærkt bevægelseshæm-
met og boligen er egnet herfor,
3) et husstandsmedlem modtager døgnhjælp efter §
96 i lov om social service eller
4) betingelserne i § 14, stk. 6, er opfyldt.
§ 23.
Den årlige boligstøtte kan ikke være større
end 33.036 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 16. Hvis der i
husstanden er 4 eller flere børn, forhøjes maksi-
mumsbeløbet dog med 25 pct. Hvis boligen er eg-
net for og bebos af stærkt bevægelseshæmmede,
forhøjes det i 1. pkt. nævnte maksimumsbeløb med
50 pct. Tilsvarende forøges det i 1 pkt. nævnte
maksimumsbeløb med 50 pct., såfremt nogen af
husstandsmedlemmerne er modtagere af døgnhjælp
efter § 96 i lov om social service uden at være om-
fattet af 3. pkt.
Stk. 2.
– 5 …
§ 24 d.
Stk. 2.
Den årlige boligudgift efter § 24 c og stk. 1,
hvoraf boligstøtte beregnes, kan ikke overstige
20.800 kr. pr. person, jf. § 72, stk. 1, nr. 17. Er an-
søgeren stærkt bevægelseshæmmet, og er den fæl-
les bolig egnet herfor, forhøjes det i 1. pkt. nævnte
beløb med 100 pct. Bebor en person efter § 24 a,
stk. 1, et kollektivt bofællesskab sammen med et
eller flere børn, jf. § 7, stk. 2, forhøjes det i 1. pkt.
nævnte beløb med 100 pct. Bebor begge forældre
bofællesskabet, forhøjes den maksimale boligud-
19.
I
§ 22, stk. 2,
ændres ”18.800 kr., jf. § 72, stk.
1, nr. 15” til: ”24.000 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 14”.
20.
I
§ 22, stk. 3, nr. 4, § 23, stk. 5,
og
§ 75, stk. 5,
ændres ”§ 14, stk. 6,” til: ”§ 14, stk. 5,”
21.
I
§ 23, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”33.036 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 16” til: ”45.120 kr. for boligydelse og
42.180 kr. for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 15”.
22.
I
§ 24 d, stk. 2,
ændres ”20.800 kr. pr. person,
jf. § 72, stk. 1, nr. 17” til: ”28.400 kr. pr. person for
boligydelse og 26.600 kr. pr. person for boligsik-
ring, jf. § 72, stk. 1, nr. 16”.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0016.png
16
gift efter 3. pkt. hos den af forældrene, hos hvem
barnet er medtaget ved opgørelse af husstandsind-
komsten, jf. § 8, stk. 7.
Stk. 3.
§ 24 e.
Boligydelse til personer omfattet af § 24 a
beregnes efter § 21. Dog udgør tillægget til lejen
ved beregningen efter § 21 1/3 af det tillæg, der er
fastsat i § 21, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 2…
Stk. 3.
Den årlige boligstøtte for en person omfattet
af § 24 a kan ikke være større end 11.016 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 18. Er ansøgeren stærkt bevægelses-
hæmmet, og er den fælles bolig egnet herfor, for-
højes det i 1. pkt. nævnte beløb med 100 pct. Bebor
en person efter § 24 a, stk. 1, et kollektivt bofælles-
skab sammen med et eller flere børn, jf. § 7, stk. 2,
forhøjes det i 1. pkt. nævnte beløb med 100 pct.
Bebor begge forældre bofællesskabet, forhøjes den
maksimale boligstøtte efter 3. pkt. hos den af for-
ældrene, hos hvem barnet er medtaget ved opgørel-
se af husstandsindkomsten, jf. § 8, stk. 7.
Stk. 4.
– 5 …
§ 33.
Der kan ikke udbetales boligsikring og bolig-
ydelse i form af tilskud, hvis det beregnede tilskud-
sbeløb er mindre end 2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr.
19.
§ 34.
Der kan ikke udbetales boligydelse og bolig-
sikring i form af lån, hvis det beregnede lånebeløb
er mindre end 2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 20.
§ 56.
Lån til betaling af beboerindskud i lejligheder
ydes til boligtagere, hvis husstandsindkomst tillagt
eventuel supplerende pensionsydelse, jf. § 72 d i
lov om social pension, ved indflytning ikke oversti-
ger et beløb svarende til den samlede pension, som
tilkommer et folkepensionistægtepar som grundbe-
løb og tillæg til pensionen i medfør af § 49, stk. 1,
nr. 1 og 3, i lov om social pension med tillæg af 5
pct. Er der børn i husstanden, forhøjes beløbet med
29.400 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 23, for hvert barn til
og med fire børn.
Stk. 2. -3 …
23.
I
§ 24 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres”§ 21, stk. 1, 1.
pkt.” til: ”§ 21, stk. 1, 1. pkt. og § 21, stk. 3”.
24.
I
§ 24 e, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”11.016 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 18” til: ”15.048 kr. for boligydelse og
14.064 kr. for boligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 17”.
25.
I
§ 33
ændres ”2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 19”
til: ”3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 18”.
26.
I
§ 34
ændres ”2.424 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 20”
til: ”3.312 kr. for boligydelse og 3.096 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 72, stk. 1, nr. 19”.
27.
I
§ 56, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”29.400 kr., jf. §
72, stk. 1, nr. 23,”, til: ”40.200 kr., jf. § 72, stk. 1,
nr. 20,”.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0017.png
17
§ 72.
Følgende beløb reguleres en gang årligt efter
stk. 2:
1 -3) …
4) Standardbeløbene for vandtillæg på 10,00 kr. og
14,50 kr., jf. § 10, stk. 3.
5) Standardbeløbene for vedligeholdelsestillæg på
henholdsvis 45,25 kr. og 22,50 kr., jf. § 10, stk. 4.
6) Standardbeløbet for varmetillæg på 23,00 kr., jf.
§ 10, stk. 5.
7) Maksimumsbeløbet for den årlige leje på 62.600
kr., jf. § 14.
8) Standardbeløbet for udgifter til drift og vedlige-
holdelse på 9.000 kr., jf. § 17, stk. 1, nr. 4.
9) Tillægget til boligudgiften på 4.700 kr., jf. § 21,
stk. 1, 1. pkt.
10) Progressionsgrænsen efter § 21, stk. 1, på
111.600 kr.
11) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 29.400 kr.
efter § 21, stk. 1, 2. pkt.
12) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
11.800 kr., jf. § 21, stk. 2.
13) Progressionsgrænsen efter § 22, stk. 1, på
111.600 kr.
14) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 29.400 kr.
efter § 22, stk. 1, 2. pkt.
15) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
18.800 kr., jf. § 22, stk. 2.
16) Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 33.036 kr., jf. § 23, stk. 1.
17) Maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift
på 20.800 kr., jf. § 24 d, stk. 2.
18) Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 11.016 kr., jf. § 24 e, stk. 3.
28.
I
§ 72, stk. 1, nr. 4,
ændres ”10,00 kr. og 14,50
kr.” til: ”13,75 kr. for boligydelse, 12,75 kr. for bo-
ligsikring, 19,75 kr. for boligydelse og 18,50 kr.
for boligsikring,”.
29.
I
§ 72, stk. 1, nr. 5,
ændres ”45,25 kr. og 22,50
kr.” til: ”61,75 kr. for boligydelse, 57,75 kr. for bo-
ligsikring, 30,75 kr. for boligydelse og 28,75 kr.
for boligsikring,”.
30.
§ 72, stk. 1, nr. 9-23,
ophæves, og i stedet ind-
sættes:
”9) Progressionsgrænsen efter § 21, stk. 1, på
152.400 kr.
10) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr.
efter § 21, stk. 1, 2. pkt.
11) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
16.000 kr. i 2016, 15.800 kr. i 2017, 15.600 kr. i
2018, 15.300 kr. i 2019, 14.600 kr. i 2020 og føl-
gende år kr., jf. § 21, stk. 2.
12) Progressionsgrænsen efter § 22, stk. 1, på
142.500 kr.
13) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 37.500 kr.
efter § 22, stk. 1, 2. pkt.
14) Mindstebeløbet for den årlige egenbetaling på
24.000 kr., jf. § 22, stk. 2.
15) Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 45.120 kr. for boligydelse og 42.180 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 23, stk. 1.
16) Maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift
på 28.400 kr. for boligydelse og 26.600 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 24 d, stk. 2.
17) Maksimumsbeløbet for den årlige boligstøtte
på 15.048 kr. for boligydelse og 14.064 kr. for bo-
ligsikring, jf. § 24 e, stk. 3.
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0018.png
18
19) Minimumsbeløbet for boligsikring og for bo-
ligydelse i form af tilskud på 2.424 kr., jf. § 33.
20) Minimumsbeløbet for boligsikring og for bo-
ligydelse i form af lån på 2.424 kr., jf. § 34.
21) Grænsen for indkomststigning på 18.800 kr.,
der fører til omberegning eller efterregulering, jf. §
46, stk. 2, og § 47, stk. 1.
22) Minimumsbeløbet for tilbagebetaling af bolig-
støtte på 816 kr., jf. § 47, stk. 8.
23) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 29.400 kr.
efter § 56, stk. 1, 2. pkt.
Stk. 2.
Ved beregning af boligydelse reguleres be-
løbene i stk. 1, nr. 1-12 og 16-22, med 2 pct. tillagt
en tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Ved bereg-
ning af boligsikring reguleres beløbene i stk. 1, nr.
1-9 og 13-22, med væksten i årsgennemsnittet i
Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før
det pågældende finansår. Ved beregning af beboer-
indskudslån reguleres beløbet i stk. 1, nr. 23, med 2
pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågælden-
de finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Stk. 3.
De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 2,
7-15, 17, 21 og 23, afrundes til nærmeste kronebe-
løb, der er deleligt med 100. De beløb, der er
nævnt i stk. 1, nr. 16, 18-20 og 22, afrundes til nær-
meste kronebeløb, der er deleligt med 12. De be-
løb, der er nævnt i stk. 1, nr. 3-6, afrundes til nær-
meste ørebeløb, der er deleligt med 25.
Stk. 4.
De regulerede beløb er opgjort i 2003-ni-
veau.
18) Minimumsbeløbet for boligsikring og for bo-
ligydelse i form af tilskud på 3.312 kr. for boligy-
delse og 3.096 kr. for boligsikring, jf. § 33.
19) Minimumsbeløbet for boligsikring og for bo-
ligydelse i form af lån på 3.312 kr. for boligydelse
og 3.096 kr. for boligsikring, jf. § 34.
20) Forøgelsen af indkomstgrænsen på 40.200 kr.
efter § 56, stk. 1, 2. pkt.”
31.
§ 72, stk. 2,
affattes således:
”Stk. 2.
Ved beregning af boligydelse, boligsikring
og beboerindskudslån reguleres beløbene i stk. 1,
nr. 1-20, med væksten i årsgennemsnittet i Dan-
marks Statistiks forbrugerprisindeks 2 år før det
pågældende finansår. ”
32.
I
§ 72, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”stk. 1, nr. 1, 2,
7-15, 17, 21 og 23,” til: ”stk. 1, nr. 1, 2, 7-14, 16 og
20,”.
33.
I
§ 72, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”stk. 1, nr. 16,
18-20 og 22,” til: ”stk. 1, nr. 15 og 17-19,”.
34.
I
§ 72, stk. 4,
ændres ”2003-niveau” til: ”2016-
niveau”.
§2
I lov nr. 574 af 10. juni 2014 om ændring af lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov
om individuel boligstøtte og lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Anven-
delse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering
af social pension og boligstøtte m.v.) foretages føl-
gende ændring:
§3
L 67 - 2015-16 - Bilag 1: Orientering om, at lovforslaget er sendt i ekstern høring samtidig med fremsættelsen, fra beskæftigelsesministeren
1571602_0019.png
19
29.
I § 56, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 72, stk. 1, nr.
23,« til: »§ 72, stk. 1, nr. 21,«.
30.
§ 72, stk. 1, nr. 21 og 22, ophæves.
Nr. 23 bliver herefter nr. 21.
31.
I § 72, stk. 2, 1. pkt., ændres »16-22,« til:
»16-20,«.
32.
I § 72, stk. 2, 2. pkt., ændres »13-22,« til:
»13-20,«.
33.
I § 72, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1, nr. 23,«
til: »stk. 1, nr. 21,«.
34.
I § 72, stk. 3, 1. pkt., ændres », 21 og 23« til:
»og 21«.
35.
I § 72, stk. 3, 2. pkt., ændres », 18-20 og 22,«
til: »og 18-20,«.
1.
§ 3, nr. 29-35,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 11, træder i kraft den 1. ja-
nuar 2021.
Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 11, finder ikke anvendelse
for boligydelsesmodtagere, der anvises til en friple-
jebolig, ældrebolig mv. før den 1. januar 2021. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.