Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 67 Bilag 3
Offentligt
1575569_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
3. december 2015
Forslag til lov om ændring af lov individuel boligstøtte
(Boligydelsespakke)
J. Nr. 15/14424
Sociale Ydelser
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2016
Martin Ancher/ Sophie Mørck
72217685 / 72217689
[email protected]
/
[email protected]
Baggrund for loven
Regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
ti har indgået aftale om finansloven for 2016. Aftalen omfatter bl.a. en boligydel-
sespakke, der målretter boligydelsesordningen.
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at ændre en række særregler på boligstøtteområdet,
som har været med til at øge udgifterne til boligstøtte, men som ikke er særligt mål-
rettede i forhold til modtagernes indkomstniveau.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at de samlede udgifter til boligydelse har
udvist en realvækst på ca. 13 pct. siden 2001 og i dag udgør ca. 10 mia. kr. Det
svarer til en udgiftsstigning på ca. 1,1 mia. kr. I samme periode er den gennemsnit-
lige udbetalte boligydelse vokset realt med ca. 28 pct. Den gennemsnitlige bolig-
ydelse udgør i dag ca. 34.000 kr. skattefrit per år. Stigningen skyldes blandt andet,
at satser for boligydelse reguleres med en højere faktor end øvrige indkomstover-
førsler.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Ændret regulering af beløbsgrænser for boligydelse.
Gradvis afskaffelse af det beregningstekniske tillæg til huslejen.
Indførelse af loft over den støtteberettigede husleje i ældreboliger. Loftet indfø-
res alene for nyanviste personer til ældreboliger efter 2020.
Gradvis lempelse af kravet til egenbetaling
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget vil berøre folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning
(tilkendelse før 2003) som modtager eller ansøger om boligydelse.
Der er primært tale om borgere på 65 år eller derover, hvortil kommer et antal før-
tidspensionister, der er tilkendt førtidspension før 1. januar 2003.
L 67 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1575569_0002.png
Tabel: Omfattede persongrupper på køn
Persongruppe
Folkepensionister
Førtidspensionister på gl. ordning (før 2003)
Alle boligydelsesmodtagere
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Kvinder/mænd
65 pct./35 pct.
48 pct./52 pct.
63,5 pct.
Knap 2/3 af boligydelsesmodtagerne er kvinder, hvilket bl.a. skyldes det forhold, at
kvinder har en længere forventet levetid end mænd.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Den sekundære målgruppe for lovforslaget er kommunerne.
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til
kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller util-
sigtede forskelle for mænd eller kvinder.
Lovforslaget vil berøre flere kvinder end mænd, men lovforslaget påvirker ikke de
strukturer, som stiller mænd og kvinder forskelligt – her levealder.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2