Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 67 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om individuel boligstøtte (Boligydelsespakke)
(
L 67)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 13
indsættes som nyt stykke:
”Stk.
4.
For husstande, der opfylder betingelserne i stk. 1 og 2, og som modtager boligydelse på
tidspunktet for ændringen i antallet af husstandsmedlemmer, skal der ikke indgives ny ansøgning
om boligydelse.””
[Ændring af regler for ny ansøgning]
2)
I den under
nr. 16
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 3,
ændres ”stk. 1, nr. 1,” til: ”stk. 1, 1. pkt.,”.
[Korrektion]
Til § 3
3)
I
stk. 2
ændres ”Lovens § 1, nr. 11,” til: ”Lovens § 1, nr. 4, 11 og 20”.
[Korrektion af ikrafttrædelsesbestemmelse]
4)
Efter
stk. 3
indsættes som nyt stykke:
”Stk. 4.
Loven § 1, nr. 01, finder anvendelse for husstande, hvor ændringen i antallet af
husstandsmedlemmer sker efter den 31. december 2015.”
[Overgangsbestemmelse til ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 40 i boligstøtteloven indgives ansøgning om boligsikring og boligydelse
til Udbetaling Danmark.
L 67 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
I § 12 i boligstøtteloven er der fastsat en arealnorm, hvorefter den boligudgift, der danner
udgangspunkt for beregning af boligstøtte, nedsættes, når boligens bruttoetageareal overstiger 65 m
2
for én person og 20 m
2
pr. person herudover.
Efter reglerne i § 13 i boligstøtteloven ændres arealberegningen efter § 12 ikke i visse tilfælde, når
antallet af husstandsmedlemmer reduceres, selv om arealgrænserne herved overskrides.
Bestemmelsen gælder for folkepensionister og for førtidspensionister, hvis pension er tilkendt efter
reglerne, der var gældende før 1. januar 2003.
Efter § 13, stk. 1, nr. 1, nedsættes den boligudgift, der lægges til grund for beregningen af
boligstøtte, ikke, selv om der sker ændring i antallet af husstandsmedlemmer som følge af, at
pensionistens ægtefælle dør. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvor den efterlevende
ægtefælle bliver berettiget til social pension inden 6 måneder efter ægtefællens død efter § 13, stk.
3.
Boligudgiften nedsættes heller ikke i de tilfælde, hvor samlivet ophører ved ægtefællens optagelse i
plejebolig, ved ægtefællens optagelse på plejehjem eller i boformer efter § 92 i lov om social
service til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller ved bestemmelse om
ægtefællens optagelse i de nævnte boliger under dennes indlæggelse på somatisk sygehus.
Ligeledes nedsættes boligudgiften ikke, når en person, med hvilken pensionisten har haft fælles
husstand i mindst 5 år, dør, eller et husstandsfællesskab af samme varighed ophører ved, at den
person, der har haft fælles husstand med pensionisten, optages i plejebolig, på plejehjem eller i
boformer efter § 92 i lov om social service, eller ved bestemmelse om optagelse i de nævnte boliger
under dennes indlæggelse på somatisk sygehus. Pensionister, der har været samlevende i mindst 5
år, er således også omfattet af reglerne i § 13.
De lempelige regler finder ikke anvendelse, hvis der flyttes til en anden bolig, eller hvis
støttemodtageren overtager en hidtidig lejebolig som andels- eller ejerbolig. Det er endvidere en
betingelse for at opretholde den lempeligere ordning efter § 13, at ordningen ikke afbrydes, f.eks.
ved at pensionisten i en periode ikke er berettiget til boligstøtte eller i en periode reelt ikke
modtager boligstøtte.
Efter gældende praksis i Udbetaling Danmark, skal den tilbageblevne part ansøge om boligstøtte på
ny, hvis den pågældende ikke har været ansøger til den boligstøtte, som husstanden modtager. Hvis
den tilbageblevne part har været ansøger til den boligstøtte, som husstanden modtager, skal der efter
Udbetaling Danmarks praksis ikke indgives en ny ansøgning.
Det foreslås, at der i et nyt
§ 13, stk. 4,
fastsættes, at for husstande, der opfylder betingelserne i stk.
1 og 2, og som modtager boligydelse på tidspunktet for ændringen i antallet af
husstandsmedlemmer, skal der ikke indgives ny ansøgning om boligydelse.
Konsekvensen af forslaget er, at den tilbageblevne pensionist i husstanden, som har modtaget
boligydelse, der er beregnet inklusiv et beregningsteknisk tillæg, i den periode hvor tillægget
udfases, automatisk vil fortsætte hermed, selvom den pensionist, der oprindeligt har indgivet
ansøgningen om boligstøtte, dør eller flytter på plejehjem. Samtidig afbureaukratiseres reglerne
generelt for husstande, der er omfattet af § 13, idet der ikke skal indgives ny ansøgning om
boligstøtte, selvom det er den pensionist, der oprindeligt har indgivet ansøgningen, der dør eller
flytter på plejehjem m.v. Den tilbageblevne part kan dermed få beregnet boligstøtten uden
L 67 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
arealnedsættelse og uden nedsættelse af boligudgiften som følge af ændring i antallet af
husstandsmedlemmer, uden at der skal indgives ny ansøgning om boligstøtte.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at det fremsatte lovforslag indebærer, at det
beregningstekniske tillæg i boligstøttelovens § 21 gradvis reduceres for personer, der modtager eller
ansøger om boligydelse før den 1. juli 2016. For personer, der ansøger om boligydelse efter den 30.
juni 2016 ophæves tillægget helt.
Hvis der skulle indgives ny ansøgning om boligstøtte i de husstande, hvor det er den pensionist, der
oprindeligt har indgivet ansøgningen, der dør eller flytter på plejehjem m.v., ville konsekvensen
være, at den nye modtager ikke fortsat ville få beregnet boligydelse med det beregningstekniske
tillæg, husstanden tidligere modtog.
Ændringsforslaget fjerner dermed den tilfældighed, der er knyttet til, hvem i et ægtepar/samlevende,
der oprindeligt har indgivet ansøgningen om boligydelse, og forenklingen af ansøgningsreglerne vil
også gælde efter, at det beregningstekniske tillæg helt er udfaset.
Ændringen medfører, at Udbetaling Danmark administrativt skal ændre boligstøttemodtageren til at
være én af de tilbageblevne personer i husstanden, hvis personen i øvrigt opfylder betingelserne.
Det bemærkes, at hvis boligydelsen har været bortfaldet som følge af, at der ikke er blevet udbetalt
boligydelse i tre måneder – vil der skulle ansøges om boligydelse på ny – og hvis ansøgningen
indgives efter 30. juni 2016, vil boligydelsen blive beregnet efter de nye regler.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion på grund af en fejl i henvisningen.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at lovens § 1, nr. 11, om loft over ældreboliger
mv. først træder i kraft den 1. januar 2021. Konsekvensrettelserne skal som følge heraf også først
træde i kraft den 1. januar 2021.
Til nr. 4
Det foreslås i
stk. 4,
at loven § 1, nr. 01, finder anvendelse for husstande, hvor ændringen i antallet
af husstandsmedlemmer sker efter den 31. december 2015. Dette indebærer, at for husstande, der
modtager boligydelse, og hvor der efter den 31. december 2015 sker en ændring i antallet af
husstandsmedlemmer, som følge af at en ægtefælle eller et husstandsmedlem dør eller flytter i
plejebolig, plejehjem mv., skal der ikke indgives en ny ansøgning. Den tilbageblevne part kan
dermed få beregnet boligstøtten uden arealnedsættelse som følge af et fald i antallet af
husstandsmedlemmer, uden at der skal indgives ny ansøgning om boligstøtte.