Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 7 Bilag 6
Offentligt
1577339_0001.png
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. december 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Et nyt adoptionssystem m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 187 (folketings-
året 2014-15, 1. samling). Dette lovforslag blev sendt i hø-
ring, og den daværende minister for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold sendte den 14. januar 2015 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 87 (folketings-
året 2014-15, 1. samling). Den 7. oktober 2015 genfrem-
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Adoptionspolitisk Forum,
Social- og indenrigsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, LA, SF og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget. Der har været gennemført en helhedsanalyse af det
danske adoptionssystem med særligt fokus på internationale
fremmedadoptioner. Kammeradvokaten har også gennem-
ført en undersøgelse af tilsynet med de adoptionsformidlen-
de organisationer, der har indgået i helhedsanalysen. Kam-
meradvokaten har peget på en række tiltag, som efter hans
opfattelse netop skulle overvejes i forhold til et nyt adopti-
onssystem, bl.a. anbefalinger om præciseringer i grundlaget
for tilsynet, ligesom der peges på et behov for tydeliggørelse
af indhold af tilsyn, og hvem der fører tilsyn med adoptions-
bureauerne. Dansk Folkeparti har indgået den politiske afta-
le bag lovforslaget med størsteparten af Folketingets partier.
Det overordnede formål er at skabe et nyt adoptionssystem
samt fremtidssikre den internationale adoptionsformidling
til Danmark og understøtte den nødvendige stabilitet i adop-
tionssystemet, samtidig med at sikkerheden i forhold til de
adoptioner, der gennemføres, øges. Forslaget skal dermed
også være med til at understøtte gode vilkår for de børn, der
kommer til Danmark. Dansk Folkeparti vil anmode ministe-
ren om at følge området tæt, og at ministeren giver aftale-
partierne besked i form af en løbende status på området, her-
under om loven lever op til aftalepartiernes intentioner med
lovgivningen.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, som indeholder klare forbedringer i forhold til
den eksisterende adoptionslov, især hvad angår adoptions-
rådgivning, tilsyn med adoptionsformidlingen og kontrol
DokumentId
Journalnummer
L 7 - 2015-16 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1577339_0002.png
2
med donationer. Samtidig ønsker Socialistisk Folkeparti, at
der fortsat arbejdes for større åbenhed i adoptioner, så barnet
sikres adgang til sin egen personlige historie og baggrund,
men Socialistisk Folkeparti er samtidig opmærksom på, at
åbne adoptioner kan indeholde en række dilemmaer. Sociali-
stisk Folkeparti vil følge implementeringen af loven for at
sikre, at den lever op til intentionerne om større sikkerhed
og kvalitet i adoptionsformidlingen og til FN’s Børnekon-
vention.
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer imod lov-
forslaget, fordi Enhedslisten mener, at de seneste års skan-
daler på adoptionsområdet tydeligt har vist et stort behov for
en grundlæggende oprydning: Alvorlige fejl i sagerne, rod i
bureauernes økonomi og struktur, og konkrete sager med så-
kaldte børnehøstere og børn der kategoriseres som forældre-
løse, selvom de ikke er det. Det er nogle af de eksempler
Enhedslisten er blevet præsenteret for - vel og mærke i et
omfang så Enhedslisten ikke kan lukke øjnene for systema-
tikken i det.
Det faktum har kaldt på ansvarlige politiske beslutninger,
og presset af de gentagne sager igangsatte den forrige rege-
ring flere undersøgelser af området, hvorefter der blev ind-
kaldt til forhandlinger. Enhedslisten deltog helhjertet i for-
handlingerne om adoptionssystemet i det klare håb om, at
det fremover ville være sådan, at Danmark kun hjemtog
børn til adoption i fald det kunne ske på et fuldt oplyst, etisk
og juridisk korrekt grundlag. Desværre viste de øvrige parti-
er sig ikke villige til at gøre det, der skal til for at opnå den
målsætning. For nogle partier var det åbenlyst vigtigere at
opretholde status quo, så Danmark uhindret kunne aftage
børn til adoption, og så behovene hos danske familier god-
kendt til adoption kunne tilgodeses. Enhedslisten trak sig fra
adoptionsforhandlingerne, fordi Enhedslisten ikke ville an-
erkende præmissen om, at danske adoptivfamiliers behov
stod over behovene hos udsatte børn og deres biologiske fa-
milier i afgiverlandene. Revisionen af adoptionsloven æn-
drer nemlig ikke de grundlæggende problemer i adoptions-
systemet. Dette betyder bl.a. i forhold til tilsynene, at syste-
met fortsat ikke kan sikre, at adoptioner til Danmark sker
uden, at biologiske forældre er direkte eller indirekte presset
til at bortadoptere. Dette kan kun sikres ved at indføre et
reelt og grundigt tilsyn i afgiverlandene og ved at eliminere
de økonomiske incitamenter til bortadoption. Men revisio-
nen etablerer ikke et egentlig tilsyn i de lande, hvor børnene
kommer fra, og samtidig har partierne bag aftalen ikke ville
adskille de økonomiske donationer - såkaldt hjælpearbejde -
fra adoptionerne. Derfor eksisterer der fortsat økonomisk in-
citament til at fortsætte strømmen af adoptioner. Enhedsli-
sten mener, at man burde stille krav om en fuldstændig ad-
skillelse af hjælpearbejde og adoptioner, og at der bør sikres
et uafhængigt og uvarslet tilsyn direkte i afgiverlandene,
hvor der er størst risiko for fejl, økonomisk pres, og decide-
ret handel med børn.
Enhedslisten mener også, at lovens syn på adopterede ik-
ke afspejler et tidssvarende børne- og familiesyn. Adoptere-
de børn ankommer ikke til Danmark som blanke papirark,
men som selvstændige individer med en fortid fra et andet
land og en anden familie. Mange af dem opsøger som voks-
ne den fortid, fordi de oplever, at der mangler afgørende
brikker i deres liv, og alt for mange må som voksne erkende,
at de er adopteret ind i et system, der ikke tilgodeser dette
behov, og som lægger dem hindringer i vejen – de nægtes
aktindsigt i egne papirer, afskæres fra kontakt med biologisk
familie afskæres fra klageadgang og for muligheden for at
holde nogen juridisk ansvarlig. Retten til kontakt med biolo-
gisk familie og retten til en hel identitet er beskyttet i inter-
nationale konventioner, og den ret vil Enhedslisten som po-
litisk beslutningstagere understøtte. Adopterede bør have ret
til indsigt i egne adoptionspapirer, ret til en relation til biolo-
gisk familie, ret til at blive støttet i en relation til oprindel-
seslandet, og ret til individuel rådgivning og støtte uden
adoptivfamiliens tilstedeværelse.
I dag er Danmarks tidligere to adoptionsbureauer sam-
menlagt til ét – Danish International Adoption, DIA. I prak-
sis får de samme skandaleramte private formidlende organi-
sationer dermed lov til at fortsætte. Der kommer lidt ekstra
krav til organisationen fremover, men dette står efter En-
hedslistens mening på ingen måde mål med de mange fejl,
der er begået, eller med den usikkerhed der historisk er om-
kring de private formidlende organisationer. Det er Enheds-
listens holdning, at det ansvarlige ville have været at oprette
en statslig adoptionsformidling.
Det er desuden Enhedslistens holdning, at det danske
samarbejde bør begrænses til lande, der har underskrevet
Haagerkonventionen, som beskytter børnenes grundlæggen-
de rettigheder i adoptioner. Regeringen og de øvrige aftale-
partier afviste dette krav under henvisning til, at det ville fø-
re til færre adoptioner samlet set, hvilket muligvis er sandt.
Det er dog Enhedslistens holdning, at antallet af gennemfør-
te adoptioner må være sekundært til ønsket om juridisk og
etisk korrekte adoptioner.
Enhedslisten mener, at denne reform af adoptionssyste-
met var en historisk chance, som skulle have været udnyttet
til at lave et tidssvarende system, der satte adopterede børn
og voksne i centrum. Systemet bør indrettes med det primæ-
re formål at sikre barnets tarv før, under og efter en eventuel
adoption, og hensynet til adoptivforældre bør være sekun-
dært. Dette er først og fremmest af hensyn til børnene, men
også af hensyn til adoptivfamilier som også har en interesse
i, at der ikke kan sås tvivl om grundlaget for en adoption.
Enhedslisten mener ikke, at det er lykkes med dette for-
slag – tværtimod har man forsøgt at stoppe kritik af et
grundlæggende skævt system med kosmetiske ændringer.
Enhedslisten kan derfor ikke støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
L 7 - 2015-16 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1577339_0003.png
3
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Karina Due (DF) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian Thoning (V) Jane Heitmann (V)
Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Mette Abildgaard (KF) Karen J. Klint (S) Maja Panduro (S)
fmd.
Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mattias Tesfaye (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Jesper Kiel (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 7 - 2015-16 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1577339_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 7
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Henvendelse af 20/10-15 fra Adoptionspolitisk Forum
Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget
Tidsplan for behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 7
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/10-15 fra Adoptionspoli-
tisk Forum, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, risikoen for gentagelse af de seneste års skandalesager om-
kring det danske adoptionssystem vil mindskes med vedtagelsen af
dette lovforslag, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt at fortsætte privat adoptionsformid-
ling frem for at lade staten overtage, til social- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt ikke at lade sig inspirere af det ameri-
kanske system for så vidt angår tilsyn i afgiverlande, til social- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om Den Europæiske Menneskerettighedskonventions bestem-
melse om ret til familieliv i forhold til adopterede børns ret til at have
kontakt med deres biologiske familie, til social- og indenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man ikke begrænser dansk samarbejde til afgiver-
lande, der har ratificeret Haagerkonventionen, til social- og indenrigs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man ikke ønsker at sikre, at et adoptivbarn kan få
indsigt i sine egne papirer fra barnet fylder 15 år, og hvorfor barnet
ikke kan få bistand til at få indsigt i sin sag uden adoptivforældrene er
til stede, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man ikke ønskede en statslig adoptionsformidling,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man ikke stiller krav om et afgiverlands tilslutning
til Haagerkonventionen, til social- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om forskellen på »humanitært hjælpearbejde« (som afskaffes)
og »hjælpearbejde med tilknytning til adoption« (som bevares), til so-
cial- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 7 - 2015-16 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1577339_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
Spm. om, hvor ansvaret skal adresseres i tilfælde af ulovligheder i
adoptionssystemet, til social- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om det fremadrettet vil være muligt at få papirer udleveret fra
det eneste danske adoptionsbureau; Danish International Adoption
(DIA), til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man i den nye adoptionslov fortsat accepterer børn
fra afgiverlande, der ikke har underskrevet og ratificeret FNs børne-
konvention, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorfor adoptionsbureauet DIA selvstændigt må afgøre,
hvad de betragter som betydelige ændringer, der skal rapporteres til
Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan Adoptionssamrådet sammensættes, samt hvilke
kompetencer man eftersøger i processen, til social- og indenrigsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor man har valgt at fastholde tillidsprincippet til afgi-
verlandene, når de seneste år har budt på gentagne skandalesager på
området, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå