Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 16
Offentligt
1580544_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes kon-
solideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 8. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 71 - 2015-16 - Bilag 16: Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
1580544_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. december 2015 fra KPMG ACOR
TAX, jf. L 71 – bilag 10.
Svar
KPMG bemærker, at når det nu forventes, at fondenes øgede skattebetaling medfører et tilsvarende fald i
fondenes uddelinger, er det vel mest fair at sige, at det reelt er modtagerne af fondenes uddelinger (forsk-
ning, sundhed, miljø, kultur, undervisning og sociale formål) og ikke fondene, der kommer til at finansie-
re skattelettelserne i forbindelse med et generationsskifte. KPMG spørger i den forbindelse, om skattemi-
nisteren er enig i dette.
Den forslåede ophævelse af fondenes konsolideringsfradrag vil alt andet lige øge beskat-
ningen af fondenes skattepligtige indtægter og dermed reducere deres frie midler til udde-
linger og konsolidering. Det er helt op til den enkelte fond at beslutte, i hvilket omfang
det reducerede råderum skal medføre færre uddelinger eller mindre konsolidering.
På denne baggrund synes det helt på sin plads, når det anføres, at fondene yder et finan-
sieringsbidrag til nedsættelsen af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervs-
virksomheder.
Det bemærkes i øvrigt, at mange fonde både har uddelinger til almennyttige formål mv.
og til ikke-almennyttige formål – fx uddelinger til visse familiemedlemmer. I det omfang
ophævelsen af konsolideringsfradraget påvirker fondenes uddelinger, vil det også kunne
påvirke uddelingerne til ikke-almennyttige formål.
KPMG opfordrer til, at der redegøres for, hvorledes det nu skønnede umiddelbare provenu på 150
mio.kr. fremkommer, herunder hvilke forudsætninger der indgår i analysen?
I den forbindelse ønskes oplyst, hvad fondenes samlede indberettede almennyttige/almenvelgørende udde-
linger, rubrik 20 + 33 i fondsselvangivelsen, udgjorde for 2014, samt hvad fondenes samlede indberettede
konsolideringsfradrag, rubrik 24 i fondsselvangivelsen, udgjorde for 2014?
Det er endnu ikke muligt at trække fondenes data for indkomståret 2014 i SKATs regi-
stre.
Fondenes uddelinger til almennyttige formål varierer over årene,
jf. tabel 1.
De seneste
regnskabsoplysninger fra SKATs registre viser, at de almennyttige uddelinger udgjorde ca.
8,5 mia. kr. i 2013. Konsolideringsfradraget kan maksimalt udgøre 25 pct. af årets almen-
nyttige uddelinger svarende til ca. 2,1 mia. kr. i 2013. Derudover blev der hensat 7,4 mia.
kr. i 2013 til almennyttige uddelinger i de kommende år. Disse hensættelser udløser først
konsolideringsfradrag, når de uddeles. Det er ikke muligt at trække data for rubrik 24 i
SKATs registre.
En betydelig del af disse fradrag vil dog ikke kunne udnyttes, fordi fondene typisk kun
har en begrænset skattepligtig eller ingen skattepligtig indkomst efter øvrige fradrag (her-
Side 2 af 5
L 71 - 2015-16 - Bilag 16: Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
1580544_0003.png
under 100 pct. fradrag for uddelinger og hensættelser til senere almennyttige uddelinger).
I denne forbindelse bemærkes desuden, at fondene i 2013 havde skattefri udbytteindtæg-
ter for 7,0 mia. kr.
Tabel 1. Fondes uddelinger til almennyttige formål
Mia. kr.
Uddelinger til alm. formål
1)
Hensættelser til alm. formål
Skattefri udbytteindtægter
2007
5,5
3,1
2,6
2008
5,0
2,9
3,3
2009
5,1
3,1
8,1
2010
7,1
3,4
1,9
2011
6,0
3,4
6,1
2012
8,6
5,4
3,9
2013
8,5
7,4
7,0
1) Uddelinger i indkomståret, herunder også uddelinger baseret på tidligere års hensættelser. Svarer til rubrik 20+33 på
selvangivelsen for fonde.
Kilde: SKATs registre.
Hovedtrækkene i Skatteministeriets provenuvurdering er opsummeret i tabel 2. På bag-
grund af de historiske uddelinger og hensættelser skønnes det strukturelle uddelingsni-
veau at udgøre ca. 9,2 mia. kr. opgjort i 2016-niveau. Udnyttelsesgraden estimeres på
baggrund af fondenes skatteoplysninger til gennemsnitligt at udgøre ca. 30 pct. Både
skønnet for udnyttelsesgraden og det strukturelle niveau for uddelinger er baseret på en
totaltælling, men er ikke desto mindre forbundet med usikkerhed.
Ved en selskabsskattesats på 22 pct. kan det strukturelle umiddelbare merprovenu ved at
afskaffe det særlige konsolideringsfradrag opgøres til i gennemsnit 150 mio. kr. årligt.
Der er tale om et gennemsnitligt merprovenu over en årrække, og merprovenuet kan
udvise betydelig variation fra år til år.
Tabel 2. Hovedtræk i Skatteministeriet provenuvurdering
Centrale størrelser
Varig virkning
Bemærk
Uddelingsniveau
(a)
Skønnet strukturelt
niveau pba. af udvik-
9.200 mio. kr.
lingen i de historiske
uddelinger (2016-
niveau)
25 pct.
Estimeret gennem-
snitlig udnyttelses-
30 pct. grad på bagrund af
fondenes skatteop-
lysninger
22 pct.
150 mio. kr.
Selskabsskattesatsen
i 2016
Maks fradrag for konsolidering
(b)
Udnyttelsesgrad
(c)
Skatteværdi
Merprovenu
Kilde: Skatteministeriet
(d)
(e)=(a)*(b)*(c)*(d)
Side 3 af 5
L 71 - 2015-16 - Bilag 16: Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
1580544_0004.png
KPMG anmoder skatteministeren om at bekræfte, at fagbevægelsens "strejkefonde"/foreninger også
beskattes efter fondsbeskatningsloven, og at der gives et konsolideringsfradrag på 1,5 pct. af formuen i
2015?
Brancheforeninger og faglige sammenslutninger har et konsolideringsfradrag baseret på
foreningernes formue. Fradraget kan højst udgøre en andel af foreningernes formue sva-
rende til den procent, hvormed reguleringstallet for indkomståret efter personskattelo-
vens § 20 er ændret i forhold til det foregående år.
Det er denne reguleringssats, der anvendes til justering af en række beløbsgrænser og
sociale ydelser, så disse følger lønudviklingen i samfundet. Reguleringssatsen udgjorde i
1,5 pct. i 2015.
KPMG spørger til årsagen til, at modtagerne af fondenes uddelinger til almennyttige/almenvelgørende
formål skal betale for afgiftsnedsættelsen fra 15 pct. til 13 pct. i forbindelse med generationsskifte, herun-
der generationsskifte til nær familie, når fagbevægelsens formue omfattet af samme lov går fri.
En ændring af konsolideringsfradraget for brancheforeninger og faglige sammenslutnin-
ger indgår ikke som et finansieringselement i finanslovsaftalen for 2016.
KPMG beder skatteministeren om at bekræfte, at ophævelsen af fondenes konsolideringsfradrag ikke har
nogen skattemæssig betydning for fonde, der ikke foretager uddelinger eller kun foretager uddelinger til
ikke almennyttige/almenvelgørende formål.
Konsolideringsfradraget for fonde beregnes på baggrund af deres almennyttige uddelin-
ger. Fonde, der ikke har denne type uddelinger, har derfor ikke mulighed for at konsolide-
re sig med fradragsret. Fradragsmuligheden kan konkret heller ikke udnyttes, hvis fonden
ikke har en positiv skattepligtig indkomst fx som følge af øvrige fradrag.
KPMG anmoder om, at skatteministeren bekræfter, at konsolideringsfradraget indeholder et incitament
til, at fondene uddeler mere til almennyttige/almenvelgørende formål, og at fondenes uddelinger er steget
markant gennem de sidste 10 år?
Fonde har i forvejen 100 pct. fradrag for uddelinger til almennyttige og almenvelgørende
formål. Konsolideringsfradraget giver fondene mulighed for at uddele 80 pct. af deres
indkomst og henlægge de resterende 20 pct. til konsolidering. Fradraget giver således
først og fremmest et incitament til at fortage konsolidering svarende til 20 pct. af de al-
mennyttige uddelinger.
KPMG henviser til svaret på spørgsmål 7 og til, at det heraf kan udledes, at det forventede skatteprovenu
ved en ophævelse af konsolideringsfradraget, reelt vil blive båret af modtagerne af fondenes almennytti-
ge/almenvelgørende uddelinger. Ifølge KPMG bør det medføre, at man igangsætter en mere grundig analy-
Side 4 af 5
L 71 - 2015-16 - Bilag 16: Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
1580544_0005.png
se af de samfundsmæssige konsekvenser, før man foretager en så radikal ændring af fondenes beskatnings-
vilkår.
En ophævelse af konsolideringsfradraget vil formentlig medføre en reduktion i fondenes
uddelinger svarende til det umiddelbare merprovenu. Sammenholdt med, at fondene i
2013 har uddelt for ca. 8,5 mia. kr. til almennyttige og almenvelgørende formål, er det
vurderingen, at virkningen heraf vil være meget begrænset. Der ses ikke grundlag for at
igangsætte et analysearbejde herom.
Side 5 af 5