Ligestillingsudvalget 2015-16
L 89
Offentligt
1591905_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Ligestillingsudvalget har i brev af 11. december 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
27 (alm. del), som hermed besvares.
Sagsnr. 2015 - 6434
Spørgsmål nr. 27:
”I forlængelse af samråd i Ligestillingsudvalget den 9. december 2015 bedes mini-
steren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at lønmodtagerne ikke bliver stil-
let ringere som følge af regeringens kommende lovforslag om tilbagerulning af
reglerne om kønsopdelt lønstatistik. Herunder bedes ministeren konkret sammen-
holde lønmodtagernes adgang til lønoplysninger i medfør af den gældende lovgiv-
ning med den tilsvarende adgang i medfør af den lovændring, som regeringen øn-
sker at gennemføre.”
Endeligt svar:
Allerførst vil jeg gerne bemærke, at de gældende regler om kønsopdelt lønstatistik
indeholder detaljerede regler for inddragelsen af lønmodtagerrepræsentanter og
lønmodtagere, netop fordi ikke alle de virksomheder, der er omfattet af de gælden-
de regler, tillige er omfattet af reglerne om information og høring af lønmodtagere.
Derfor var der i de gældende regler behov for at regulere samarbejdsproceduren di-
rekte i ligelønslovens § 5 a.
Det er denne regulering, som med regeringens lovforslag erstattes af reglerne i lov
om information og høring.
Jeg har på baggrund af de svar, jeg har modtaget i den eksterne høring af lovforsla-
get, præciseret i lovforslaget, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for
information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheden.
Lov om information og høring af lønmodtagere har til formål at sikre alle ansatte i
virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og hørt omkring for-
hold, som har eller vil få væsentlig betydning for deres ansættelse og arbejdsmæs-
sige forhold.
Det følger dermed af lov om information og høring af lønmodtagere, at virksomhe-
den skal sikre, at de ansatte får ajourført information om den seneste og forventede
udvikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter, økonomiske situation og fremtidsud-
sigter. Virksomheden skal desuden høre de ansatte i forbindelse med den informa-
L 89 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om det altid giver mening at udlevere ligelønsstatistikker for ansatte af forskelligt køn, der udfører det samme arbejde med samme DISCO-kode, til beskæftigelsesministeren
tion, som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal udveksle syns-
punkter og være i dialog omkring de forhold, som virksomheden informerer om.
Virksomheden har ifølge lovforslaget pligt til via lønmodtagerrepræsentanten at
give de ansatte fyldestgørende oplysninger om den kønsopdelte lønstatistik. Oplys-
ningerne fra arbejdsgiveren gives via samarbejdsudvalget, og kan ses i sammen-
hæng med § 4 i lov om information og høring af lønmodtagere (virksomhedens op-
lysningspligt vedrørende forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksom-
heden).
Efter § 4, stk. 1, i lov om information og høring af lønmodtagere har virksomheden
pligt til via lønmodtagerrepræsentanterne at give de ansatte fyldestgørende oplys-
ninger om forhold af væsentlig betydning for de ansatte på virksomheden. Pligten
til at informere omfatter som minimum
1) information om den seneste udvikling og den forventede udvikling i virksomhe-
dens aktiviteter, virksomhedens økonomiske situation og fremtidsudsigter, herun-
der om ordre- og markedssituationen samt produktionsforhold,
2) information om virksomhedens beskæftigelsesforhold, herunder hvis beskæfti-
gelsen på virksomheden er truet, og planer om større ændringer og foranstaltninger,
som får betydning for beskæftigelsen, og
3) information om virksomhedens beslutninger, som kan medføre betydelige æn-
dringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene.
Efter § 4, stk. 2, skal de oplysninger, der skal høres om efter stk. 1, gives jævnligt
og på passende tidspunkter, så lønmodtagerrepræsentanterne har ajourførte infor-
mationer om virksomhedens situation.
Oplysningerne efter stk. 1 skal om muligt foreligge i skriftlig form og på en sådan
måde og med et sådant indhold, at lønmodtagerrepræsentanterne har mulighed for
at sætte sig ind i og vurdere indholdet af oplysningerne og kan forberede den i stk.
3 beskrevne høring.
Virksomhederne modtager enten kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik el-
ler fra en arbejdsgiverorganisation eller udarbejder den selv.
Ved i lovforslaget at præcisere, at kønsopdelt lønstatistik skal anvendes til brug for
information og høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheden, er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at lov om informati-
on og høring allerede regulerer lønmodtagerrepræsentantens mulighed for at få ud-
leveret kønsopdelt lønstatistik til brug for information og høring.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2