Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1556477_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2015
Økonomikontoret
Line Wagner
2015-0037-0132
1758043
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til finans-
lov for finansåret 2016 (L1) til justitsministeren af 8. oktober 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finansudvalget.
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om politiets bevilling, til justitsministeren
1556477_0002.png
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til Finanslov for finansåret 2016
(L1) fra Folketingets Finansudvalg.
”Vil ministeren uddybe den beskrivelse af elementerne i
skrænten på politiets bevilling, som fremgår af det på den tek-
niske gennemgang omdelte notat herom?”
Svar:
Bevillingerne til politiet mv. i 2016-2019 på finanslovforslaget for 2016
fremgår af
tabel 1.
Som det fremgår, er der et samlet rammefald (skrænt)
på ca. 500 mio. kr. fra 2015 til 2016 stigende til ca. 1,1 mia. kr. frem mod
2019.
Bevillingsudviklingen i 2016-2019 skyldes udløb af de politiske initiativer
i den nuværende flerårsaftale for politiet, ligesom der løbende er trukket
omprioriteringsbidrag på 2 pct. af bevillingerne. Der er endvidere løbende
gennemført en række øvrige tekniske korrektioner (fx indbudgetterede ef-
fektiviseringer fra grunddataprogrammet, ressortomlægning, indkøbsbe-
sparelser som følge af statens indkøbsprogram mv.).
Tabel 1
Politiets nettoudgiftsbevillinger på FFL16
B
2015
9.198
-
-
-
-
F
2016
8.706
-492
-168
-278
-46
BO1
2017
8.536
-663
-344
-280
-39
BO2
2018
8.308
-891
-514
-305
-71
BO3
2019
8.111
-1.088
-682
-308
-99
Mio. kr. (2016-pl)
Nettoudgiftsbevilling i alt*
Udvikling i forhold til 2015-niveau
heraf løbende omprioriteringsbidrag
heraf midlertidige bevillinger afsat ifm.
flerårsaftalen 2012-2015 mv.**
heraf tekniske korrektioner og generelle effektiviseringer
Anm.: *Dækker følgende tre områder, der forventes at udgøre aftaleøkonomien for en ny flerårsaftale: § 11.23.01. Po-
litiet og den lokale anklagemyndighed, § 11.23.04. Den centrale anklagemyndighed og § 11.23.14. PET.
** Bevillingsprofilen dækker både ophør af initiativer i flerårsaftalen 2012-2015, nye initiativer indgået under
samme flerårsaftale samt midlertidige bevillinger, som ikke kan henføres til initiativer, der udløber.
Kilde: FFL16 (oktober 2015) og Justitsministeriet.
Under midlertidige bevillinger til initiativer afsat ifm. flerårsaftalen for po-
litiet og anklagemyndighedens økonomi for 2012-2015 mv. hører bl.a. ind-
satser mod bande- og rockermiljøet i Vestdanmark, en tværgående ind-
brudsenhed og indsatser mod bande- og rockermiljøets rekrutteringsbaser.
Endvidere er der i løbet af flerårsaftaleperioden bl.a. afsat midlertidige be-
villinger i forbindelse med finanslovsaftalerne for 2014 og 2015 til initiati-
ver vedrørende styrkede indsatser mod hhv. social dumping og ulovlig ca-
2
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om politiets bevilling, til justitsministeren
1556477_0003.png
botagekørsel, som også indgår i opgørelsen. Herudover er der på finans-
lovforslaget for 2016 afsat midler fra 2016 til hhv. anti-stalking-indsats og
ABC-gates (automatisk paskontrol i Københavns Lufthavn).
I
tabel 2
fremgår en udspecificering af de enkelte elementer i skrænten på
politiets bevillinger
.
Tabel 2
Elementer i skrænten (beløb angiver forskel til 2015-niveauet)
Mio. kr. (2016-pl)
Omprioriteringsbidrag
Initiativer aftalt ifm. flerårsaftalen for 2012-2015
- heraf indsats mod bande- og rockermiljøet i Vestdanmark
- heraf tværgående indbrudsenhed
- heraf bande- og rockermiljøets rekrutteringsbaser
- heraf mobil videoovervågning
- heraf øvrige initiativer*
Initiativer aftalt i indeværende flerårsaftaleperiode
- heraf indsats mod social dumping
- Aftale om finansloven for 2014 mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti
- Aftale om finansloven for 2015 mellem den daværende SR-
regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
- heraf indsats mod ulovlig cabotagekørsel
- Aftale om finansloven for 2014 mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti
- Aftale om finansloven for 2015 mellem den daværende SR-
regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Tekniske korrektioner og generelle effektiviseringer mv., her-
under effektiviseringer fra grunddataprogrammet og ind-
købseffektiviseringer
Initiativer på FFL16 (ABC-gates og anti-stalking-indsats)**
I alt
F
2016
167,7
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
10,8
0,8
-
0,8
10,0
-
10,0
46,4
-3,7
491,9
BO1
2017
343,6
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
12,6
2,6
-
2,6
10,0
-
10,0
39,4
-3,5
662,8
BO2
2018
514,3
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
37,2
12,2
9,6
2,6
25,0
15,0
10,0
71,1
-2,7
890,6
BO3
2019
681,6
270,7
10,3
30,9
75,0
7,3
147,3
39,6
14,6
9,6
5,0
25,0
15,0
10,0
98,6
-2,6
1.087,9
Anm.: Der er i opgørelsen ikke indregnet midler til finansiering af initiativerne i den tidligere regerings terrorpakke.
*) De omkring 147 mio. kr. årligt fra 2016 og frem kan ikke henføres til bestemte initiativer – og således heller
ikke til ophør af initiativer. Hvis bevillingen fjernes, vil det indebære generelle besparelser i politiet.
**) De pågældende initiativer er fuldt finansieret i den kommende flerårsaftaleperiode og er alene medtaget i
opgørelsen af hensyn til at illustrere forskellen til 2015-niveauet.
3