Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1622962_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. april 2016
2016-1133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 102 - Forslag til lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov
om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægspe-
rioden m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 29:
I forhold til at bringe det faglige grundlag for en BRT-løsning op på niveau med
det foreliggende grundlag for letbanen bedes ministeren vurdere følgende:
o Hvad vil dette koste?
o Hvor lang tid vil det tage, hvis man forestiller sig et relativt hurtigt arbejds-
forløb?
o Kan en sådan opgradering af BRT-grundlaget køre parallelt med et videre
forløb for letbaneprojektet, så man vil have sammenlignelige grundlag for de to
løsninger, når den nærmere pris for letbanen er kendt efter en udbudsproces?
Svar:
Som anført i mit svar på spørgsmål 20 spænder betegnelsen BRT over en bred
vifte af konkrete løsninger.
Det vil derfor være en nødvendig forudsætning for en eventuel undersøgelse, at
det i forligskredsen bag projektet, jf. også mit svar på spm. 27, indkredses, hvil-
ke elementer der skal indgå i en BRT løsning og præcist på hvilket niveau, BRT-
løsningen skal belyses.
På grundlag af en sådan afklaring kan der foretages en mere konkret vurdering
af, hvad der vil medgå i form af tid og omkostninger til en sådan undersøgelse,
og om der i forligskredsen er interesse herfor.
Som anført på samrådet den 12. april, vil en meget foreløbig vurdering baseret
på ressourceforbruget ved andre letbane og BRT-analyser være, at en BRT kan
belyses på udredningsniveau svarende til letbane-udredningen fra 2013 på ca. 1
år og for et beløb svarende til 5-10 mio. kr. Men dette skal som nævnt i givet
fald konsolideres.
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om det faglige grundlag for en BRT-løsning, til transport- og bygningsministeren
1622962_0002.png
Såfremt der skulle iværksættes en analyse parallelt med udbuddet af letbane-
projektet, skal man være opmærksom på, at der vil være yderligere forbrug på
letbaneprojektet, mens udredningen af BRT pågår. Man ville således påtage sig
en yderligere økonomisk risiko, såfremt man senere måtte beslutte at skifte
strategi.
En sådan analyse vil dog også kunne ses som en risikoafdækning for det tilfæl-
de, at de indkomne bud måtte vise, at letbanen ikke kan realiseres for det afsat-
te beløb, idet man i så fald hurtigere ville kunne realisere BRT-løsningen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt