Spørgsmål
I forlængelse af SAU alm. del – spørgsmål 95 (20142) bedes ministeren oplyse, om lov-
forslaget indebærer, at SKAT må foretage kontrol uden forudgående tilladelse, hvis øje-
blikket forspildes – eller om denne mulighed kun gælder i forhold til kontrol af erhvervs-
mæssig virksomhed.
Svar
Vedtages L 13 om ophævelse af SKATs hjemmel til at foretage kontrol af byggeaktivitet
på privat grund, er SKAT som udgangspunkt afskåret fra at gennemføre kontrol af den
byggeaktivitet, der foregår på den private grund.
Afskaffelse af hjemmel til at udføre kontrol på privat grund medfører, at SKAT ikke vil
kunne tage direkte kontakt til de personer eller virksomheder, der udfører arbejde på
grunden med henblik på en afklaring af deres identitet, og om der foreligger korrekt regi-
strering af virksomheden og eventuelle ansatte i forhold til korrekt afregning af skatter og
afgifter.
I skatte- og afgiftslovgivningen har SKAT en række hjemler, der muliggør kontrol af er-
hvervsdrivendes aktiviteter, såvel i den erhvervsdrivendes lokaler som på arbejdssteder
uden for den erhvervsdrivendes lokaler. Inden SKAT fik hjemmel til at gennemføre kon-
trol på privat grund, var SKAT dog afskåret fra at gennemføre kontrol på arbejdssteder
på privat grund, og det er denne situation, der genetableres, hvis L 13 om ophævelse af
SKATs hjemmel til at gennemføre kontrol på privat grund vedtages.
Foreligger der faktuelle oplysninger, der kan begrunde en konkret mistanke om lovover-
trædelser hos en bestemt virksomhed, kan SKAT rette henvendelse til politiet med an-
modning om, at der foretages ransagning på byggepladsen på den private ejendom med
henblik på bevissikring. En ransagning kræver dommerkendelse, men kan på politiets
foranledning foretages forud for rettens behandling af anmodningen, hvis øjemedet ellers
forspildes.
Derudover skal jeg henvise til mit svar på SAU alm. del spm. 51.
Side 2 af 2