Grønlandsudvalget 2015-16
L 155
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Dato 09. 05. 2016
Spørgsmål fra Grønlandsudvalget til
udenrigsministeren af 20. april 2016.
GRU L 155 spørgsmål 1 stillet af Nikolaj
Amstrup (ALT).
GRU L 155 spørgsmål 1:
Ministeren bedes uddybe sine kommentarer til Advokatsamfundets høringssvar, hvor der rejses
bekymring mht. boligens ukrænkelighed og hvor der bl.a. spørges, om det ikke er muligt med
mindre indgribende midler samt at begrænse kontrollen til forretningslokaler og lign. og undgå
private ejendomme. Giver Advokatsamfundets bekymring ministeren anledning til at overveje
at justere lovforslaget?
Svar:
Kongerigets Danmarks internationale forpligtelser på sikkerhedskontrolområdet angår at sikre
den fredelige udnyttelse og ikke-spredning af nukleart materiale. Inspektioner udført af
Beredskabsstyrelsen samt IAEA skal medvirke til at sikre dette. Inspektioner angår helt
overordnet de anlæg og lokaliteter, der er omfattet af sikkerhedskontrol som følge af
anmeldelse efter lovforslagets § 4.
Grunden til, at det også efter lovforslagets § 8, stk. 3, skal være muligt at foretage inspektion på
ikke-anmeldte lokaliteter, er de internationale IAEA-forpligtelser under tillægsprotokollen til
Traktaten om ikke-spredning af kernevåben.
Baggrunden for den udvidede inspektionsadgang i tillægsprotokollen til Traktaten om ikke-
spredning af kernevåben er IAEA’s erfaringer i Irak og Den Demokratiske Folkerepublik
Korea i begyndelsen af 1990'erne, der viste, at der var behov for at udstyre IAEA med de
nødvendige kompetencer til at kontrollere, at der ikke finder ikke-anmeldte aktiviteter sted i de
enkelte lande.
Tillægsprotokollen til Traktaten om ikke-spredning af kernevåben blev for Danmarks
vedkommende indgået gennem en aftale mellem IAEA, Euratom og Euratoms ikke-atomvåben
medlemslande og trådte i kraft den 30. april 2004. Tillægsprotokollen til Traktaten om ikke-
spredning af kernevåben mellem Kongeriget Danmark og IAEA vedrørende Grønland blev
underskrevet den 22. marts 2013.
Adgangen til at føre tilsyn med øvrige lokaliteter i § 8, stk. 3, er klart afgrænset til lokaliteter, der
følger af de internationale sikkerhedskontrolforpligtelser, eller som er en forudsætning for, at
Kongeriget Danmark kan overholde disse. På den baggrund giver Advokatsamfundets
høringssvar ikke anledning til at justere lovforslaget.