Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1557312_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. oktober 2015
Projektgruppen vedr. rets-
forbeholdet
Sagsbeh: Tina Chris Mogensen
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1758453
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2015. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Europaudvalget.
Søren Pind
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om karakteren af samarbejdet mellem Europol og tredjelandes myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om omdannelse af retsfor-
beholdet til en tilvalgsordning (L 29) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for 1) karakteren af samarbejde
mellem Europol og tredjelandes myndigheder, som angivet i
Kommissionens forslag til forordning om Europol (KOM
(2013) 0173) artikel 31, stk. 1a, herunder hvorvidt et sådant
samarbejde indebærer mulighed for udstationering af forbin-
delsesofficerer ved Europol, adgang (direkte eller indirekte) til
Europols Analytical Work Files og Europol Information Sy-
stem, og 2) betingelserne for at indgå et samarbejde om infora-
tionsudveksling efter artikel 31, stk. 1a, herunder hvorvidt der
kræves inddragelse af Rådet og Europa-Parlamentet. Spørgs-
målet har tidligere været stillet i folketingsåret 2014-15 (2.
samling), jf. KOM (2013) 0173 spørgsmål 7.”
Svar:
1.
Det følger af artikel 29, stk. 1, i Kommissionens forordningsforslag om
Europol, at Europol – i det omfang det er nødvendigt for at udføre Euro-
pols opgaver – kan oprette og vedligeholde samarbejdsrelationer med bl.a.
retshåndhævende myndigheder i tredjelande.
Det følger endvidere af artikel 31, at samarbejde mellem Europol og tred-
jelande, som giver adgang til udveksling af personoplysninger, kræver en-
ten en kommissionsafgørelse om tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau hos
tredjelandet eller en aftale mellem EU og tredjelandet, som er indgået i
medfør af Traktatens artikel 218 om indgåelse af internationale aftaler, og
som giver tilstrækkelige garantier med hensyn til beskyttelse af fysiske
personers grundlæggende rettigheder og friheder.
For så vidt angår afgørelser om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau fremgår
det nærmere af artikel 31, stk. 1, litra a, at Europol kan videregive person-
oplysninger til en myndighed i et tredjeland i det omfang, det er nødven-
digt for at udføre Europols opgaver, med hjemmel i afgørelser, Kommissi-
onen har vedtaget i henhold til artikel 25 og 31 i databeskyttelsesdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995)
om, at det pågældende land sikrer et tilstrækkeligt niveau for databeskyt-
telse. Europol kan indgå samarbejdsordninger til at gennemføre afgørelser
om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Databeskyttelsesdirektivet indeholder i artikel 25, stk. 6, en bestemmelse
om, at Kommissionen efter proceduren i direktivets artikel 31, stk. 2, kan
fastslå, at et tredjeland sikrer et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau på
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om karakteren af samarbejdet mellem Europol og tredjelandes myndigheder, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
grundlag af dets nationale lovgivning eller dets internationale forpligtelser
med henblik på at beskytte privatlivet og personers grundlæggende ret-
tigheder og frihedsrettigheder. Det fremgår af direktivets artikel 31, at
Kommissionen bistås af et udvalg, der består af repræsentanter for med-
lemsstaternes regeringer. Kommissionens repræsentant forelægger udval-
get et udkast til de foranstaltninger, der skal træffes, og udvalget afgiver en
udtalelse om udkastet inden for en fastsat frist. Kommissionen vedtager
foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Hvis foranstaltningerne ikke
er i overensstemmelse med den afgivne udtalelse, underrettes Rådet straks
af Kommissionen herom. I så fald udsætter Kommissionen gennemførel-
sen af foranstaltningerne i tre måneder, og Rådet kan med kvalificeret fler-
tal inden for dette tidsrum træffe en anden afgørelse.
2.
Den eksisterende rådsafgørelse om Europol indeholder ikke en bestem-
melse om, at samarbejde mellem Europol og tredjelande, som giver ad-
gang til udveksling af personoplysninger, kræver en kommissionsafgørelse
om tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau, jf. bestemmelserne i databeskyt-
telsesdirektivet. Den eksisterende rådsafgørelse giver derimod mulighed
for, at Europol selv kan indgå aftaler med tredjelande.
Det er således uvist, om en afgørelse om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau
vil give adgang til andet end udveksling af personoplysninger. Det bemær-
kes i den forbindelse, at de eksisterende aftaler mellem Europol og tredje-
lande, der giver adgang til udveksling af personoplysninger, ikke giver di-
rekte adgang til Europols informationsdatabaser. Denne type af aftaler gi-
ver dog adgang til udstationering af forbindelsesofficerer.
3.
Forordningsforslaget om Europol er i øjeblikket under forhandling i Rå-
det og Europa-Parlamentet, og bestemmelserne kan i den forbindelse un-
dergå ændringer. EU forhandler endvidere i øjeblikket om et nyt rets-
grundlag, som skal erstatte databeskyttelsesdirektivet fra 1995.
Det bemærkes, at svaret er enslydende med Justitsministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 7 KOM (2013) 0173) fra Folketingets Euro-
paudvalg.
3