Skatteudvalget 2015-16
L 61
Offentligt
1580404_0001.png
15. december 2015
J.nr. 15-1604999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 61 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og forskellige andre love. (Indfasning af eldrevne og brændselscelle-
drevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 11. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilken metode ministeren i givet fald vil benytte ved pålægning af fuld registreringsafgift i forhold til f.eks. at beregne antal km pr. liter, til skatteministeren
1580404_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 106 bedes ministeren oplyse, hvilken
metode ministeren i givet fald vil benytte ved pålægning af fuld registreringsafgift i for-
hold til f.eks. at beregne antal km pr. liter, om denne metode kræver godkendelse i EU
samt give et par priseksempler på elbiler ved denne form for fuld beskatning
Svar
Efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2 og stk. 3, beregnes der fradrag og tillæg i regi-
streringsafgiften efter køretøjets brændstoføkonomi. Dette fradrag beregnes med hen-
visning til brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, hvilket også gælder for køretøjer, der har
fået fastsat et brændstofforbrug ved beregning, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4.
Tilsvarende gælder for varebiler, jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 4-6.
Der henvises i denne forbindelse til L 61 § 2, nr. 2, hvoraf det fremgår, hvordan brænd-
stofforbruget vil blive fastsat for en elbil med virkning fra den 1. januar 2016, hvis lov-
forslaget vedtages i sin nuværende form.
På denne baggrund følger priseksempler for eldrevne personbiler ved en indregistrering
den 1. januar 2016, forudsat at L 61 § 1, nr. 9, der fastsætter reglerne for den gradvise
indfasning af elbiler i registreringsafgiften, ikke er sat i kraft, og at de pågældende elbiler
ikke er omfattet af overgangsreglen i L 61 § 5, stk. 4.
Eksempel 1. Eldrevet personbil med en afgiftspligtig værdi på 178.700 kr., inkl. moms, men eksklusiv
afgift
Beregning
Kr.
1. Forhandlers udsalgspris ekskl. moms
142.960
2. Moms
25 pct. * (1.)
35.740
3. Elbilens pris inkl. moms
1. + 2.
178.700
Fradrag i beskattet værdi
Radio
Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.)
ABS
ESP (anti-spin)
Max NCAP-stjerner
Beskattet værdi
4.
5.
6.
7.
8.
9.
4 * 1.280
3. – (4. + 5. + 6. + 7.
+ 8.)
105 pct. * 82.800
180 pct. * ((9.) –
82.800)
10. + 11.
600
5.120
3.750
2.500
2.000
164.730
10. Registreringsafgift under progressions-
knæk på 82.800 kr.
11. Registreringsafgift over progressionsknæk
på 82.800 kr.
12. Registreringsafgift før fradrag i afgiften
Fradrag i afgiften
86.940
147.474
234.414
Side 2 af 4
L 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilken metode ministeren i givet fald vil benytte ved pålægning af fuld registreringsafgift i forhold til f.eks. at beregne antal km pr. liter, til skatteministeren
1580404_0003.png
13. Nedslag for energieffektivitet, 117
Wh/km ækvivalent til 78 km/l benzin
14. Nedslag for selealarmer (3 stk.)
15. Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for sele-
alarmer
16. Elbilens pris inkl. moms og registrerings-
afgift
-4.000 * (78-16)
-248.000
-600
19.400
12. + 13. + 14.
3 + 15
198.100
Eksempel 2. Eldrevet personbil med en afgiftspligtig værdi på 839.400 kr., inkl. moms, men eksklusiv
afgift
Beregning
Kr.
1.
Forhandlers udsalgspris ekskl. moms
671.520
2.
Moms
25 pct. * (1.)
167.880
3.
Elbilens pris inkl. moms
1. + 2.
839.400
Fradrag i beskattet værdi
Radio
Airbag (3.-6. airbag, 4 stk.)
ABS
ESP (anti-spin)
Max NCAP-stjerner
Beskattet værdi
4.
5.
6.
7.
8.
9.
4 * 1.280
3. – (4. + 5. + 6. + 7.
+ 8.)
105 pct. * 82.800
180 pct. * ((9.) –
82.800)
10. + 11.
600
5.120
3.750
2.500
2.000
825.430
10.
11.
12.
Registreringsafgift under progressions-
knæk på 82.800 kr.
Registreringsafgift over progressions-
knæk på 82.800 kr.
Registreringsafgift før fradrag i afgiften
Fradrag i afgiften
Nedslag for energieffektivitet, 238
Wh/km ækvivalent til 38,3 km/l benzin
Nedslag for selealarmer (3 stk.)
Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for sele-
alarmer
Elbilens pris inkl. moms og registre-
ringsafgift
86.940
1.336.734
1.423.674
13.
14.
15.
-4.000 * (38,3-16)
-89.200
-600
1.333.874
12. + 13. + 14.
16.
3. + 15.
2.173.274
Beregningen af fradragene i registreringsafgiften for brændstoføkonomi som illustreret
ovenfor udgør efter Skatteministeriets vurdering ikke statsstøtte.
Side 3 af 4
L 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilken metode ministeren i givet fald vil benytte ved pålægning af fuld registreringsafgift i forhold til f.eks. at beregne antal km pr. liter, til skatteministeren
1580404_0004.png
Skatteministeriet er dog på baggrund af de indkomne høringssvar og den løbende dialog
med EU-Kommissionen om indfasningsordningerne ved at undersøge, om der er behov
for at foreslå præciseringer i L 61.
Disse undersøgelser forventes afsluttet snarest, og der vil – hvis relevant – umiddelbart
herefter blive oversendt et ændringsforslag.
Side 4 af 4