Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3368 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1491363_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-134
Den 29. januar 2015
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 10. februar 2015
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det lettiske formandskabsprogram .....................................................................2
2. Terrorbekæmpelse ........................................................................................................................4
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015 (kommenteret dagsorden) ...........7
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491363_0002.png
1. Præsentation af det lettiske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Letland overtog den 1. januar 2015 for første gang det roterende EU-formandskab for Rådet og ventes på mødet
at præsentere sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet. De tre hovedprioriteter i formandskabspro-
grammet er: 1) Konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse, 2) Digitalt Europa samt 3) Et stærkt Europa udadtil.
I lyset af terrorangrebet i Paris i starten af januar er terrorbekæmpelse blevet tilføjet som en fjerde hovedprioritet.
2. Baggrund
Den 1. januar 2015 overtog Letland for første gang det roterende EU-formandskab for Rådet
efter Italien. Det skete efter en lang transitionsperiode i det europæiske samarbejde, hvor der er
blevet skiftet ud i Europa-Parlamentet, Kommissionen og på EU-topposterne, og hvor lovgiv-
ningsmaskinen det meste af 2014 har kørt på et lavt blus i institutionerne. Forventningen er såle-
des, at der vil være stor appetit i Bruxelles på at komme hurtigt i gang med lovgivningsarbejdet.
Den lettiske formandskabsperiode kan således blive særdeles lovgivningstung.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet er at give det lettiske formandskab lejligheden til at præsentere
sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet. I fastsættelsen af de overordnede priorite-
ter i formandskabsprogrammet har Letland i høj grad støttet sig til Det Europæiske Råds strate-
giske dagsorden fra juni samt trioformandskabs-programmet, som er vedtaget sammen med Ita-
lien og Luxembourg, som overtager efter Letland 1. juli. De tre hovedprioriterer i det lettiske
formandskabsprogram er:
1. Konkurrencedygtigt Europa
Fokus er på konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse gennem bl.a. videreudvikling af det indre
marked for tjenesteydelser, digitale ydelser og energi, investeringsplanen, det europæiske seme-
ster, Europa 2020 samt bedre regulering. Kommissionen vil uden tvivl presse på for en hurtig
vedtagelse af investeringsplanen.
Energiunionen fremhæves af formandskabet som en stor prioritet, herunder med henvisning til
behovet for bedre energiinfrastruktur, øget anvendelse af vedvarende energi, fremme af energief-
fektivitet samt solidt ”energi-diplomati” vis-a-vis eksterne udbydere.
2. Digitalt Europa
Den digitale dagsorden er sammen med energiunionen en topprioritet for det lettiske formand-
skab, der har særlig know-how og interesser på dette område. Formandskabet vil give denne
dagsorden høj prioritet, herunder med det digitale topmøde, "Digital Assembly", der ventes at
finde sted i Riga den 17.-18. juni 2015. Fokus vil særligt være på det digitale indre marked, e-
handel, privacy, databeskyttelse, forbrugerbeskyttelse og -tillid (på nettet), administrative byrder,
digitalisering, e-governance samt cyber-sikkerhed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Et stærkt Europa udadtil
Også den eksterne dimension får høj prioritet af det lettiske formandskab, der agter at støtte ak-
tivt op om den Høje Repræsentants og FUT’ens arbejde. Formandskabet ventes særligt at være
aktive ift. EU’s naboer, hvor vigtigheden af det Østlige Partnerskab og udvidelsespolitikken un-
derstreges, bl.a. grundet udviklingen i Ukraine. Med det Østlige Partnerskabstopmøde den 21.-
22. maj 2015 ønsker formandskabet, at EU sender et stærkt signal om vigtigheden af naboskabs-
politikken og relationerne med de østlige naboer. Formandskabet giver ligeledes udtryk for at
ville prioritere frihandelssporet højt, herunder særligt at opnå en aftale med USA om TTIP inden
udgangen af 2015. Af andre prioriteter fremhæves det forestående review af EU-Centralasien-
strategien samt af FUT’en.
Endelig har det lettiske formandskab - i lyset af terrorangrebet i Paris i starten af januar - meldt
ud, at man som supplement til ovenstående tre hovedprioriteter agter at give høj prioritet til at
styrke terrorbekæmpelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Formandskabsprogrammet ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne
overvejelser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491363_0004.png
2. Terrorbekæmpelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (almindelige anliggender) forventes at have en drøftelse af den aktuelle status på EU’s indsatser med at
forebygge og bekæmpe terrorisme samt mulige nye elementer i en styrkelse af EU-samarbejdet internt såvel som
med tredjelande. Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Det franske satiremagasin Charlie Hebdo blev den 7. januar 2015 udsat for et angreb, hvor per-
soner stormede magasinets redaktion og skød med automatvåben. 12 personer blev dræbt under
angrebet. Efterfølgende blev en politibetjent og fire civile dræbt ved to anslag, herunder mod et
jødisk supermarked. Angrebet mod satiremagasinet har affødt bred international fordømmelse
og fornyet fokus på behovet for globalt at imødegå truslen fra voldelig ekstremise i forsvaret for
universelle frihedsrettigheder, herunder ytringsfriheden.
EU's terrorbekæmpelsesstrategi fra 2005 er bygget op over fire søjler - forebygge, beskytte, for-
følge og reagere – der ligeledes er bærende elementer i EU’s samarbejde med tredjelande, herun-
der i forbindelse med kapacitetsopbygning.
Rådet (udenrigsanliggender) godkendte i oktober 2014 en ny EU-strategi for imødegåelse af ter-
rorisme og ’foreign fighters’ i Syrien og Irak, der skal ses som en langsigtet ramme for at begræn-
se truslen mod Europa og europæiske interesser samt mod den regionale stabilitet. Den skal en-
deligt også bidrage til at bekæmpe ISIL og andre grupperinger inkl. den voldelige idelogi, de re-
præsenterer. Fra dansk side bistår man bl.a. Europa-Kommissionen med at formulere indsatser i
Mellemøsten og Afrika, der fokuserer på at opbygge modstandskraft mod voldelig ekstremisme,
generel kapacitet til at forebygge og bekæmpe terrorisme samt fremme af regionalt samarbejde. I
Udenrigsrådet den 19. januar 2015 var der generelt opbakning til, at EU bør prioritere styrkelse
af samarbejdet med lande i Mellemøsten og Nordafrika om terrorbekæmpelse; implementering af
terrorbekæmpelses- og foreign fighters-strategien; bekæmpelse af radikalisering; og diplomatiske
indsatser ift. konflikter, som danner grobund for terrorisme. Det forventes, at rådet (udenrigsan-
liggender) på sit møde den 9. februar 2015 igen vil berøre emnet i forbindelse med ministrenes
frokostdrøftelse, og eksterne elementer af EU’s tilgang til terrorbekæmpelse forventes ligeledes
en del af drøftelsen på rådet (almindelige anliggender) den 10. februar 2015.
EUs terrorbekæmpelse behandles også i regi af retlige og indre anliggender. På invitation fra den
franske indenrigsminister deltog justitsministeren i et møde i Paris den 11. januar 2015 med mi-
nistre fra Letland, Tyskland, Østrig, Belgien, Spanien, Italien, Nederlandene, Polen, Storbritanni-
en, Sverige, Canada og USA. Desuden deltog repræsentanter fra Europa-Kommissionen, herun-
der EU’s anti-terrorkoordinator. På mødet udtrykte ministrene deres fælles fordømmelse af an-
grebet på Charlie Hebdo og de efterfølgende gidseltagninger. Der var desuden enighed om be-
hovet for at sikre et effektivt værn mod terrorisme, og ministrene identificerede i den forbindelse
en række tiltag, som der bør arbejdes videre med. Blandt tiltagene kan nævnes vedtagelse af et
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU Passenger Name Records system (adgang til luftfartsselskabers passageroplysninger, PNR)
samt styrkelse af informationsudveksling og kontrollen ved EU’s ydre grænser. Endvidere frem-
hævedes behovet for samarbejde med tredjelande, herunder i regi af Global Counterterrorism
Forum (GCTF), der er en uformel alliance imod terrorisme stiftet af 29 vestlige og ikke-vestlige
lande samt EU, hvor Danmark sammen med seks andre EU-lande deltager i arbejdet. EU’s ter-
rorbekæmpelsesindsats vil bl.a. blive drøftet på et uformelt møde blandt EU’s justits- og inden-
rigsministre i slutningen af januar og på det uformelle DER i februar.
På det uformelle møde i DER den 12. februar 2015 forventes stats- og regeringscheferne at drøf-
te, hvordan EU kan styrke sin indsats for at bekæmpe terror i lyset af terroranslagene i Paris. Der
foreligger p.t. ikke nærmere kendskab til hvilke specifikke emner, der skal drøftes, men det er
forventningen, at drøftelserne baserer sig på drøftelserne på henholdsvis rådsmødet (udenrigsan-
liggender) den 19. januar 2015 og på det uformelle møde blandt justits- og indenrigsministermø-
de i slutningen af januar. Det må således forventes, at stats- og regeringschefernes drøftelser vil
kunne berøre emner som håndtering af foreign fighters, styrket kontrol af ydre grænser, bekæm-
pelse af radikalisering og terrorpropaganda (herunder misbrug af internettet), oprettelse af et eu-
ropæisk PNR-system, begrænsning af illegale skydevåben, bekæmpelse af terrorfinansiering, bed-
re udnyttelse af Europol og Eurojust samt eksterne emner som samarbejde med tredjelande.
3. Formål og indhold
Behandlingen af dagsordenspunktet forventes at have karakter af drøftelse af den aktuelle status
på EU’s indsatser med at forebygge og bekæmpe terrorisme samt mulige nye elementer i en styr-
kelse af EU-samarbejdet internt såvel som med tredjelande. Der forventes ikke vedtaget råds-
konklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred enighed om at understrege vigtigheden af behovet for styrket euro-
pæisk samarbejde om bekæmpelse af voldelig ekstremisme, herunder den fulde anvendelse af alle
eksisterende eksterne EU-instrumenter ift. samarbejdet med tredjelande. Sagen drøftes også i
andre rådsformationer, ikke mindst retlige og indre anliggender, men også i udenrigsanliggender.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tilslutter sig den internationale fordømmelse af angrebet mod Charlie Hebdo og støt-
ter en bredspektret, global indsats mod truslen fra voldelig ekstremisme. Regeringen har i efter-
året 2014 fremlagt en ny handlingsplan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, hvor
man i form af 12 initiativer styrker forebyggelsesindsatsen på alle fronter, herunder i forhold til
det internationale samarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s terrorbekæmpelse har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med
forelæggelsen af mødet i rådet (udenrigsanliggender) den 19. januar 2015.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491363_0007.png
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015 (kommenteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015 foreligger endnu
ikke. Det forventes dog, at drøftelserne vil dreje sig om energiunionen, den økonomiske situation og Ukrai-
ne/Rusland.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 19.-20. marts 2015. I henhold forretningsordenen for Det Eu-
ropæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 10. februar vil udkast til kommenteret dagsorden for
mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015 blive præsenteret. Udkastet foreligger end-
nu ikke.
Det forventes dog, at drøftelserne bl.a. vil dreje sig om etableringen af en europæisk energiunion,
som Det Europæiske Råd i juni 2014 vedtog som en af de fem strategiske prioriteter for EU de
næste fem år. Det forventes, at Kommissionen vil offentliggøre en strategi for etablering af en
europæisk energiunion inden udgangen af februar 2015. Herudover forventes en drøftelse af den
økonomiske situation i EU samt Ukraine/Rusland.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015 fore-
ligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8