Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3368 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
1491582_0001.png
28. januar 2015
Samlenotat for Kommissionens forslag til teknisk revision af MFF-
forordningen.
1. Resume
Kommissionen fremlagde d. 20. januar et forslag til en teknisk revision af EU’s flerårige finan-
sielle ramme (COM 2015, 15) for 2014-2020 samt et tilhørende ændringsforslag 2 til EU’s
2015-budget (COM 2015, 16).
Som følge af sen vedtagelse af retsakterne til en række EU-programmer under delt forvaltning,
lægger Kommissionen op til, at der overføres ca. 21 mia. euro fra forpligtigelsesloftet i 2014 til
efterfølgende år – primært 2015.
Forslaget til MFF-revision afspejles i et parallelt ændringsforslag 2 til EU’s 2015-budget
(COM 2015, 16). Dette er imidlertid ikke på dagsordenen for Rådet (generelle anliggender) den
10. februar.
Kommissionen lægger ikke op til, at der ændres i betalingsloftet, hvorfor forslaget ikke har stats-
finansielle konsekvenser for Danmark.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til den tekniske revision af den flerårige finansielle
ramme (MFF) samt det tilhørende forslag til ændringsbudget 2, idet der er tale om en teknisk
justering, der følger af art. 19 i MFF-forordningen.
2. Baggrund
Som en konsekvens af den sene aftale om MFF’en for 2014 - 2020, blev en række
af de underliggende retsakter først vedtaget i december 2013 eller i maj 2014. Den
sene vedtagelse af retsakterne har ført til, at 300 programmer (svarende til 47 pct.)
under en række EU-fonde ikke nåede at blive vedtaget i løbet af 2014. Derfor
følger det af MFF-forordningen, at bevillingerne til disse programmer skal overfø-
res til efterfølgende år.
Det fremgår af MFF-forordningens (1311/2013) art. 19 stk. 1, at ”[h]vis der efter
den 1. januar 2014 vedtages nye regler eller programmer under delt forvaltning
vedrørende strukturfondene, samhørighedsfonden, landdistriktsmidlerne, fiskeri-
fonden, asyl- og migrationsfonden og fonden for intern sikkerhed, skal MFF’en
revideres med henblik på overførsel til efterfølgende år – udover de tilsvarende
udgiftslofter – af bevillinger, der ikke blev udnyttet i 2014.” Det fremgår endvide-
re af art. 19 stk. 2, at overførslen af uudnyttede bevillinger for 2014 skal vedtages
inden d. 1. maj 2015.
Kommissionens forslag til den tekniske revision af MFF’en samt dertilhørende
ændringsbudget 2 fremsættes derved med udgangspunkt i MFF-forordningens art.
19.
Rådsmøde nr. 3368 (almindelige anliggender) den 10. februar 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 10/2-15 - pkt. 4
1491582_0002.png
2
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 312 for den tekniske revision af MFF-forordningen, traktatens art.
314 (beslutningsprocedure for budgettet), finansforordningens art. 41 samt MFF-
forordningens art. 19.
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
5. Formål og indhold
De forpligtigelsesbevillinger i 2014-budgettet, der falder under MFF-
forordningens art. 19 revision, udgør ifølge Kommissionen 21,1 mia. euro,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Fordeling af art. 19-revision på udgiftsområder
Mio. euro
Samhørighedspolitikker
Landbrugspolitikker
Sikkerhed og Borgerskab
I alt
2014-bevilling
46.307
14.758
689
61.754
Vedtaget i 2014
26.611
3.314
-
29.925
Automatiske
overførsler
8.480
1.998
247
10.725
Overførsel under
MFF art. 19
11.216
9.446
442
21.105
Kilde: COM(2015)15 samt COM(2015) 16.
Kommissionen foreslår, at hovedparten af de uforbrugte forpligtigelser i 2014
overføres til 2015 for at opretholde investeringsniveauet i særligt samhørighedspo-
litikken og landbrugspolitikken,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Foreslået art. 19-revision af forpligtigelseslofterne
Mio. euro
Samhørighedspolitikker
Landbrugspolitikker
Sikkerhed og Borgerskab
I alt
Overførte forplig-
Overføres til 2015 Overføres til 2016 Overføres til 2017
tigelser fra 2014
11.216
9.446
442
21.105
11.173
5.093
210
16.476
-
4.353
168
4.521
43
-
64
108
Kilde: COM(2015)15 samt COM(2015) 16.
Kommissionen anfører, at ændringerne i betalingsbevillingerne kan afholdes inden
for det vedtagne betalingsniveau i 2015-budgettet og inden for de gældende beta-
lingslofter i de efterfølgende år. Der vil dog muligvis blive behov for at anvende
den globale betalingsmargin.
6. Europa-Parlamentets holdning
Rådsmøde nr. 3368 (almindelige anliggender) den 10. februar 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 10/2-15 - pkt. 4
3
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke, men forventes at være positiv.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag til teknisk revision af MFF’en samt forslaget til ændrings-
budget 2 har ingen umiddelbare statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet
der ikke lægges op til at ændre i betalingsbevillingerne, der er bestemmende for
medlemsstaternes EU-bidrag.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 samt den tilhø-
rende tekniske revision af den flerårige finansielle ramme (MFF), idet der er tale
om en teknisk justering, der følger af art. 19 i MFF-forordningen.
Regeringen lægger i den forbindelse særlig vægt på, at betalingsloftet ikke opjuste-
res som følge af den tekniske justering af MFF-forordningen.
Regeringen er åben overfor en alternativ fordeling af de overførte forpligtigelser
fordelt på de efterfølgende år, så længe en sådan fordeling ikke fører til en opju-
stering af betalingsloftet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Langt størstedelen af medlemslandene er positive overfor Kommissionens forslag.
Enkelte lande har udtrykt ønske om en alternativ og mere ligelig fordeling af de
overførte 2014-forpligtigelser på de efterfølgende år.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.