Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3370 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1492588_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 17. februar 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Status
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse
2015, og proceduren for makroøkonomiske ubalancer, varslings-
rapport 2015
-
Rådskonklusioner
KOM(2014)902, KOM(2014)903, KOM(2014)904, KOM(2014)906
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på G20-møde den 8.-10. februar 2015
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2013
- Rådshenstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Retningslinjer for EU's 2016-budget
- Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Første rapport fra højniveaugruppen for EU’s Egne Indtægter
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015 - 707
2.
Doknr.
203570
Dato
02-02-2014
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0002.png
Dagsordenspunkt 4: Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i
2013
Resumé
ECOFIN forventes den 17. februar 2015 at vedtage Rådets henstilling til Europa-
Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af
2013 budgettet. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Revisionsretten afgiver hvert år en revisionserklæring om regnskabernes rigtighed og
de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed. Revisionserklæringen
for 2013 indeholder følgende hovedbudskaber: En
positiv erklæring
om regnskaber-
nes rigtighed samt for transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed for indtægterne,
indgåede forpligtelser på samtlige politikområder og betalingerne inden for ”admini-
strationsudgifter og dertil knyttede udgifter”. Disse udgiftsområder vurderes at være
uden væsentlige fejlforekomster med en estimeret fejlrate på under 2 pct. af transakti-
onerne. En
negativ erklæring
om betalingernes lovlighed og formelle rigtighed – og
dermed en estimeret fejlrate over 2 pct. - på politikområderne ”landbrug: markedsstøt-
te og direkte støtte”, ”udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed”, ”regionalpo-
litik, energi og transport”, ”beskæftigelse og sociale anliggender”, ”eksterne forbindel-
ser, bistand og udvidelse” samt ”forskning og andre interne politikker”.
Den mest sandsynlige fejlrate i betalingerne som helhed, er faldet marginalt fra 4,8
pct. i 2012 til 4,7 pct. i 2013. Retten angiver, at en betydelig faktor i stabiliseringen af
fejlraten kan tilskrives en øget effekt af korrigerende foranstaltninger fra Kommissio-
nen og medlemslandenes side. Dette har kunnet opveje stigninger i fejlraten på områ-
derne for ”forskning og andre interne politikker” samt ”administrationsudgifter og dertil
knyttede udgifter”.
Det er efter regeringens opfattelse utilfredsstillende, at Revisionsretten på 6 ud af 7
udgiftsområder afgiver en negativ erklæring. Det er en prioritet for regeringen, at der
arbejdes henimod en revisionserklæring med færre forbehold. Der påhviler både
Kommissionen og medlemslandene et ansvar for at sikre en tilfredsstillende budget-
implementering. Regeringen lægger derfor vægt på, at alle tilgængelige instrumenter
benyttes for at reducere fejlraten og at der særligt gøres en indsats, hvor der konstate-
res fejlrater væsentligt højere end 2 pct.
Regeringen har i forhandlingerne arbejdet for, at Rådets henstilling til Europa-
Parlamentet understreger de vigtigste indsatsområder med henblik på fremadrettet at
nedbringe fejlraten. Dertil kommer, at det har været vigtigt for regeringen at styrke
fokusset på, at EU budgettet skal skabe resultater og merværdi. Det kan i den forbin-
delse fremhæves, at udkastet til rådshenstilling bl.a. understreger følgende:
Kommissionens forpligtelse til at implementere finansielle korrektioner stringent i
overensstemmelse med reglerne herfor
Behovet for at medlemsstaterne styrker indsatsen vedr. kontrollen af udbetalin-
gerne i medlemsstaterne
Nødvendigheden af at begrænse national overimplementering, der bidrager til at
øge fejlraten (såkaldt gold-plating)
En fælles ambition om at styrke EU-merværdi samt arbejde med øget resultatori-
entering af EU’s budget frem mod midtvejsevalueringen i 2016 af den flerårige fi-
nansielle ramme 2014-2020.
På denne baggrund er det efter regeringens opfattelse hensigtsmæssigt, at man fra
dansk side tilslutter sig Rådets henstilling, der anbefaler, at Europa-Parlamentet giver
decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2013.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0003.png
Baggrund
Dechargeproceduren
Revisionsretten præsenterede den 9. december 2014 sin årsberetning om budget-
gennemførelsen af EU's budget for regnskabsåret 2013. Rådet tog Revisionsrettens
præsentation af årsberetningen til efterretning.
Rådshenstillingen til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissio-
nen for budgetgennemførelsen 2013 er efterfølgende blevet udarbejdet og forventes
vedtaget på ECOFIN d. 17. februar 2015.
Revisionsrettens årsberetning og revisionserklæring
Revisionsretten reviderer hvert år EU-budgettets indtægter og udgifter og offentliggør
revisionens konklusioner i årsberetningen efter hvert regnskabsårs afslutning.
En vigtig del af årsberetningen er revisionserklæringen, som afgives til Europa-
Parlamentet og Rådet til brug for disse institutioners dechargebehandling, jf. også
TEUF artikel 287, stk. 1. Erklæringen er todelt og hviler på Revisionsrettens kontrol af
henholdsvis regnskabernes rigtighed og de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed.
Fsva.
regnskabernes rigtighed
undersøger Retten, hvorvidt Kommissionen har sik-
ret anvendelsen af de korrekte regnskabsregler, og om Kommissionens foranstaltnin-
ger giver en rimelig sikkerhed for, at det endelige konsoliderede årsregnskab giver et
retvisende billede af EU’s finanser. Retten udtaler sig på den baggrund om, hvorvidt
EU’s endelige konsoliderede årsregnskab rapporterer pengestrømme og finansielle
resultater fuldstændigt og nøjagtigt, og om aktiverne og passiverne er registreret kor-
rekt ved årets udgang.
På baggrund af revisionen af
de underliggende transaktioners lovlighed og for-
melle rigtighed
drager Revisionsretten dels en række generelle konklusioner om
overvågnings- og kontrolsystemernes effektivitet, og fastslår dels den mest sandsynli-
ge fejlrate vedrørende samtlige indtægts- og udgiftstransaktioner fordelt på budgettets
hovedområder. Revisionsretten opererer med et acceptabelt fejlniveau
1
på 2 pct.
Revisionsrettens metode er baseret på en repræsentativ stikprøve, som sikrer, at der
indsamles tilstrækkeligt bevis til, at Retten kan udtale sig om, hvorvidt midlerne er
modtaget og brugt i overensstemmelse med fastlagte fællesskabs- og kontraktbe-
stemmelser, og om midlerne er beregnet korrekt og nøjagtigt. Bl.a. efterprøver revisi-
onen om transaktionerne har fundet sted, om modtagerne var berettigede til at modta-
ge støtten, og om de anmeldte omkostninger og mængder var rigtige og støtteberetti-
gede. Transaktionerne eller betalingerne revideres helt ned til den endelige støttemod-
tager.
Årsrapportens indhold
Revisionserklæringen
Retten giver for syvende år i træk en
positiv erklæring
vedrørende
regnskabernes
rigtighed,
idet EU’s regnskab i al væsentlighed giver et retvisende billede af EU’s
finansielle stilling og af resultaterne af transaktioner og pengestrømme.
1
Den estimerede fejlrate er baseret på de anslåede finansielle effekter af de fejl, der kan kvantificeres. Ud
fra dette beregnes fejlenes estimerede indvirkning på budgettet ved at ekstrapolere de kvantificerede fejl til
brug for fastlæggelsen af ”den mest sandsynlige fejlforekomst”.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0004.png
Hvad angår
de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
kon-
kluderer Retten følgende:
Retten afgiver en
positiv erklæring
vedrørende EU’s egne indtægter, indgåede
forpligtelser på samtlige politikområder, samt betalinger på området ”administrati-
onsudgifter og dertil knyttede udgifter”, idet den estimerede fejlrate er under 2 pct.
Retten giver en
negativ erklæring
om de underliggende betalinger på de resteren-
de 6 politikområder, hvor den estimerede fejlrate ligger over 2 pct. Dette omfatter:
”landbrug: markedsstøtte og direkte støtte”, ”udvikling af landdistrikter, miljø, fiske-
ri og sundhed”, ”regionalpolitik, energi og transport”, ”beskæftigelse og sociale an-
liggender”, ”eksterne forbindelser, bistand og udvidelse” samt ”forskning og andre
interne politikker”.
Retten konkluderer, at overvågnings- og kontrolsystemerne samlet set kun er
delvist effektive
med hensyn til at sikre lovligheden og den formelle rigtighed af de
betalinger, der ligger til grund for regnskabet, og at systemerne derfor ikke effek-
tivt mindsker risikoen for fejl i transaktionerne.
Revisionsretten skønner på baggrund af revisionen, at den mest sandsynlige fejlrate
som helhed ligger på niveau med sidste år, dog med et lille fald fra 4,8 til 4,7 pct., jf.
figur 1 nedenfor.
Figur 1
Revisionsrettens skøn vedr. den mest sandsynlige fejlforekomst for EU-budgettet som helhed: 2006-2013
Kilde: ÅRSBERETNING OM BUDGETGENNEMFØRELSEN (2014/C 398/01)
Anm.: Øvre hhv. nedre fejlgrænse angiver et 95 pct. konfidensinterval for den mest sandsynlige fejlrate
Udviklingen i den samlede estimerede fejlrate i figur 1 viser, at fejlraten over perioden
er faldet. Faldet i fejlniveauet over tid og stabiliseringen af fejlraten i 2013 afspejler
den forbedring, der overordnet set er sket i forvaltningen af EU's midler, bl.a. via mere
effektive overvågnings og kontrolforanstaltninger samt ved regelforenkling.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0005.png
Revisionsretten angiver således også, at en betydelig faktor for stabiliseringen af fejl-
raten har været en øget effekt af Kommissionen og medlemslandenes korrigerende
foranstaltninger ift. fejludbetalinger. Fejlraten ville således have været 1,6 procentpoint
højere, såfremt disse korrektioner ikke var sket.
Årsberetningen og det fortsat relative høje fejlniveau tydeliggør dog, at der stadig er et
betydeligt behov for at forbedre forvaltningen af EU-midler.
De estimerede fejlrater på de enkelte udgiftsområder gennemgås nedenfor. Overord-
net viser en sammenligning, at stigningen på områderne ”forskning og interne politik-
ker” samt ”administrationsudgifter og dertil knyttede udgifter” opvejes af et fald på
områderne ”udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed” samt ”eksterne for-
bindelser, bistand og udvidelse”, jf. også figur 2.
Figur 2
Oversigt over revisionens resultater med hensyn til transaktionernes formelle rigtighed i 2012 og 2013
Kilde: ÅRSBERETNING OM BUDGETGENNEMFØRELSEN (2014/C 398/01)
Anm.: De med rødt markerede felter angiver værdien af de fejlbehæftede transaktioner
Særligt interessant er de første fire udgiftsområder i figur 2. Disse områder udgør EU’s
samhørigheds og landbrugspolitik, hvor ansvaret for forvaltningen af EU-midlerne er
delt mellem Kommissionen og medlemslandene. Samtidig udgør disse udgiftsområder
80 pct. af betalingerne fra EU’s budget og forklarer sammenlagt 89 pct. af den samle-
de estimerede fejlrate (jf. også figur 4).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0006.png
For alle fire politikområder fandt Revisionsretten, at Kommissionens og medlemslan-
denes overvågnings- og kontrolsystemer kun er delvist effektive. Retten konkluderer
desuden, at for en stor del af de fejlbehæftede transaktioner under delt forvaltning,
havde medlemslandenes myndigheder tilstrækkelige oplysninger til at opdage og kor-
rigere fejlen inden anmodning om godtgørelse fra Kommissionen. Såfremt disse kor-
rektioner var blevet foretaget, ville det have reduceret fejlraten betydeligt på disse 4
udgiftsområder.
Figur 3 og 4 nedenfor viser hhv. de forskellige fejltypers betydning for den samlede
fejlforekomst og udgiftsområdernes andel af den samlede fejlforekomst.
Figur 3
Forskellige fejltypers andel i den samlede estime-
rede fejlforekomst
Figur 4
De forskellige udgiftsområders andel i den samle-
de estimerede fejlforekomst
Kilde: ÅRSBERETNING OM BUDGETGEN-
NEMFØRELSEN
(2014/C 398/01)
Kilde: ÅRSBERETNING OM BUDGETGEN-
NEMFØRELSEN
(2014/C 398/01)
Figur 3 viser, at 61 pct. af den samlede fejlrate skyldes, at enten projekter eller om-
kostninger ikke har været støtteberettiget. Disse fejltyper går igen på alle de fire poli-
tikområder, som derudover har en række område-specifikke karakteristika ligesom
fordelingen i fejltyper varierer.
Regionalpolitik, energi og transport
er med en fejlrate på 6,9 pct. det mest fejlbe-
hæftede politikområde i 2013 budgettet og forklarer næsten halvdelen (44 pct.) af den
samlede fejlrate. Revisionsretten konstaterer, at alvorlige fejl i forbindelse med offent-
lige indkøb er den hyppigste fejltype, som forklarer 39 pct. af fejlraten på området,
mens fejl vedr. statsstøttereglerne, tegner sig for 17 pct. af fejlraten. Dette er en mar-
kant stigning i forhold til 2012, hvor fejl vedr. statsstøtteregler alene udgjorde 3 pct.
Sektorlovgivningen på dette udgiftsområde giver mulighed for at oprette finansierings-
tekniske instrumenter, som kan yde bistand til slutmodtagere i form af egenkapitalin-
vestering, lån eller garantier. Retten bemærker, at den gennemsnitlige udbetalingssats
på 37 pct. af disse instrumenters allokerede midler er for lav til, at alle disponible mid-
ler udnyttes. Dertil kommer, at fire ud af de fem reviderede instrumenter havde en
udbetalingssats på mellem 3 og 16 pct.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0007.png
Landbrug: Markedsstøtte og direkte støtte
er med en fejlrate på 3,6 pct. det fjerde
mest fejbehæftede område, men udgør den næststørste del (23 pct.) af den samlede
fejlrate. Retten konstaterer på dette område, at anmeldelse af et for stort areal eller
antal dyr er den hyppigst forekommende fejl (45 pct.) Revisionsretten peger på, at
vedvarende svagheder i markidentifikationssystemet bidrager væsentligt til fejl i beta-
linger til landbrugere. Dertil kommer manglende overholdelse af krydsoverensstem-
melseskrav, som udgør 14 pct. af fejlene. Disse krav omfatter lovgivningsbestemte
forvaltningskrav vedr. bl.a. dyrevelfærd, miljøbeskyttelse og folkesundhed, hvor en
manglende overholdelse betyder, at støtten til landbrugeren nedsættes.
Udvikling af landdistrikter, miljø fiskeri og sundhed
har vist det største fald i fejlra-
ten, men ligger fortsat på et højt niveau på 6,7 pct. og forklarer 15 pct. af den samlede
fejlrate. Revisionsretten fandt særligt fejl i overholdelsen af støtteberettigelsesreglerne
vedr. forpligtelserne til at drive miljørigtigt landbrug, særlige krav til investeringsprojek-
ter samt reglerne for offentlige indkøb
Beskæftigelse og sociale anliggender
er udgiftsområdet med den laveste fejlrate på
politikområderne med delt forvaltning og forklarer alene 7 pct. af den samlede fejlrate.
Den langt overvejende del af fejlene (93 pct.) Retten konstaterede, var anmeldelse af
ikke støtteberettigede udgifter, mens manglende overholdelse af reglerne for offentlige
indkøb forklarede de sidste 7 pct. Dette er således et fald i forhold til 2012, hvor brud
på reglerne om offentlige indkøb udgjorde 29 pct. af fejlene. Retten bemærker i øvrigt
– ligesom for budgetåret 2012 – at anvendelsen af forenklede omkostningsordninger,
hvor man i højere grad anvender faste satser for at reducere risikoen for fejl, viser
positive resultater. Retten har således heller ikke i 2013 fundet fejl i anvendelsen af de
forenklede omkostningsordninger.
Forskning og andre interne politikker,
forvaltes, i modsætning til ovenstående poli-
tikområder, direkte af Kommissionen, men har med 4,6 pct. den højeste fejlrate inden-
for denne kategori, svarende til 7 pct. af den samlede fejlrate. Hovedparten af fejlty-
perne er eksempelvis forkert beregnede personaleomkostninger og inklusion af ikke
støtteberettigede omkostninger i omkostningsanmeldelserne. Fejl i forbindelse med
offentlige indkøb har ikke tidligere været en væsentlig fejlkilde på dette politikområde,
men udgør i 2013 17 pct.
Hovedanbefalinger
På baggrund af den negative revisionserklæring om betalingernes lovlighed og formel-
le rigtighed på 6 ud af 7 udgiftsområder, fremsætter Retten en række anbefalinger på
de respektive områder, som gengives i hovedtræk nedenfor.
Regionalpolitik, energi og transport
Kommissionen anbefales at:
Udføre en dybdegående vurdering af det vedvarende problem med kontroller på
første niveau, som myndighederne i medlemsstaterne har gennemført i programpe-
rioden.
Analysere årsagerne til den manglende overholdelse af statsstøttereglerne.
Nedbringe de vedvarende forsinkelser i udbetalingen af EU-midler gennem finan-
sieringstekniske instrumenter.
Landbrug: Markedsstøtte og direkte støtte
Kommissionen og medlemslandene bør træffe de nødvendige foranstaltninger til
at potentialet for markidentifikationssystemet udnyttes fuldt ud.
Udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed
Medlemslandene opfordres til at:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0008.png
Udføre bedre administrativ kontrol og udnytter alle de relevante oplysninger myn-
dighederne har adgang til.
Sørge for, at de handlingsplaner, som skal rette op på den høje fejlprocent i for-
bindelse med udvikling af landdistrikter er fuldstændige og omfatter alle regioner og
alle foranstaltninger.
Beskæftigelse og sociale anliggender
Kommissionen anbefales at:
Fremme anvendelsen af forenklede omkostningsordninger.
Opfordre medlemslandene til at styrke kontrollen vedr. reglerne for offentlige ind-
køb, omkostninger uden projektrelevans og projekter uden EU-merværdi.
Forskning og andre interne politikker
Kommissionen opfordres til at:
Sikre rettidig, konsekvent og klar vejledning til modtagere og myndigheder i med-
lemslandene om støtteberettigelsesregler og kontrolordninger.
Gøre sine kontrolaktiviteter mere risikobaserede og dermed også reducere byrden
for modtagere med lavere risiko.
Opnåelse af resultater med EU-midlerne
Årsrapporten indeholder et kapitel om opnåelse af resultater ved hjælp af EU-
budgettet. Retten fremsætter i dette kapitel bemærkninger om Kommissionens resul-
tatrapportering samt en tværgående analyse af Rettens 19 særberetninger, som foku-
serer på forvaltningsrevision.
Revisionsretten konstaterer, at Kommissionens resultatrapportering ikke stemmer
overens med ønsket om en performancekultur. Det anføres, at rapporteringen er
fragmenteret og de overordnede rapporter, der eksisterer, hverken dækker fremskrid-
tene hen imod Europa 2020 strategiens mål eller giver et samlet overblik over resulta-
terne mht. EU-merværdi. Retten bemærker dog, at der er sket forbedringer med
Kommissionens fjerde evalueringsrapport
2
, som forsøger at beskrive sammenhængen
mellem de finansielle programmer og resultater med relevans for 2020 strategien.
Retten bemærker ligeledes, at generaldirektørernes årlige aktivitetsrapporter ikke i
tilstrækkelig grad omhandler performance, ligesom de resultatmål, der opstilles er
formuleret på et så højt abstraktionsniveau, at de ikke kan bruges til forvaltningsfor-
mål.
I den tværgående analyse af Revisionsrettens særberetninger, konkluderes det, at
EU-merværdien ikke altid er sikret, ligesom der er tilfælde, hvor støttemodtagerne
også uden EU-finansiering ville have udført deres aktivitet.
Revisionsretten anbefaler på den baggrund, at Kommissionen:
Rationaliserer rammen for rapportering om performance ved næste revision
af finansforordningen.
Sikrer, at evalueringsrapporten indeholder en redegørelse, der samler alle
de tilgængelige oplysninger om fremskridtene frem mod Europa 2020-
målene.
Videreudvikler sit system for resultatstyring og rapportering.
Hjemmelsgrundlag
2
Kommissionens evalueringsrapport om EU's finanser er en traktatfæstet forpligtelse med hjemmel i Lissa-
bontraktatens artikel 318.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0009.png
Ifølge Lissabon-traktatens artikel 319, meddeler Europa-Parlamentet Kommissionen
decharge for budgetgennemførelsen efter henstilling fra Rådet. Kommissionen skal
efterfølgende træffe passende foranstaltninger for at efterkomme bemærkningerne i
såvel Parlamentets afgørelse, som Rådets henstilling om decharge.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets budgetkontroludvalg har afholdt høringer siden oktober 2014,
men har endnu ikke udtalt sig, idet Rådets dechargehenstilling indgår som en del af
Parlamentets beslutningsgrundlag. Parlamentet forventes at træffe beslutning om
dechargeafgivelse på plenarforsamlingen i april.
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af EU-budgettet
foretages på EU-niveau, og regeringen skønner derfor, at sagen er i overensstemmel-
se med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af årsberetningen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
Høring
Rigsrevisionen er som national revisionsinstitution samarbejdspartner for Revisions-
retten jf. Lissabon-traktatens artikel 287, stk. 3. Dette indebærer, at Rigsrevisionen
altid deltager ved Rettens revisionsbesøg i Danmark, ligesom al korrespondance med
Retten foregår gennem Rigsrevisionen. På denne baggrund har Rigsrevisionen bl.a.
den 9. december 2014 udarbejdet et faktuelt notat til Statsrevisorerne om den Euro-
pæiske Revisionsrets årsberetning for 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Revisionsrettens årsberetning for 2013 har tidligere været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg den 5. december 2014 til orientering forud for mødet i ECO-
FIN den 9. december.
Dansk holdning
Regeringen finder det
tilfredsstillende,
at Revisionsretten for syvende år i træk har
kunnet give en positiv erklæring om regnskabernes rigtighed og dermed anser EU's
regnskaber for at give et retvisende billede af indtægter og udgifter samt EU's finan-
sielle stilling.
Regeringen finder det ligeledes
tilfredsstillende,
at Revisionsretten giver en positiv
erklæring vedr. transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed vedr. EU's egne ind-
tægter, indgåede forpligtelser på alle udgiftsområder samt betalingerne for udgiftsom-
rådet ”administrationsudgifter og dertil knyttede udgifter”
Regeringen finder det derimod
utilfredsstillende,
at Retten har måttet afgive en ne-
gativ erklæring om de øvrige 6 politikområder, og at den samlede fejlrate stadig ligger
over væsentlighedstærsklen på 2 pct. på politikområderne ”landbrug: markedsstøtte
og direkte støtte”, ”udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed”, ”regionalpoli-
tik, energi og transport”, ”beskæftigelse og sociale anliggender”, ”eksterne forbindel-
ser, bistand og udvidelse” samt ”forskning og andre interne politikker”.
Regeringen bemærker, at forvaltningen og kontrollen med EU-budgettet er en meget
kompliceret opgave. Dette har gennem årene været medvirkende til at vanskeliggøre
en tilfredsstillende gennemførelse af budgetimplementeringen. Dette gør sig i særde-
leshed gældende på udgiftsområder, hvor ansvaret for forvaltningen af EU-midler er
delt mellem Kommissionen og medlemsstaterne og hvor budgetgennemførelsen er
fordelt på mange forskelligartede og geografisk spredte forvaltningsorganer. Dette kan
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492588_0010.png
vanskeliggøre en harmoniseret tilgang til budgetgennemførelsen, skabe informations-
asymmetrier og medfører forskellige fortolkninger af reglerne.
Det er en prioritet for regeringen, at der arbejdes hen imod en revisionserklæring med
færre forbehold. Det er positivt, at der efter tre år med mindre stigninger i fejlraten, er
et lille skridt i den rigtige retning i budgetgennemførelsen i 2013. Der udestår dog fort-
sat et stort arbejde.
Regeringen mener, at der påhviler både Kommissionen og medlemsstaterne et ansvar
for at sikre en tilfredsstillende gennemførelse af budgettet. Regeringen lægger derfor
vægt på, at alle tilgængelige instrumenter benyttes i arbejdet henimod en retvisende
gennemførelse af EU’s budget og at der særligt gøres en indsats, hvor der konstate-
res fejlrater væsentligt højere end 2 pct.. I den forbindelse noteres det med tilfredshed,
at indsatsen med at foretage finansielle korrektioner har haft en positiv effekt på den
estimerede fejlrate. Regeringen bemærker dog, at en stor del af de finansielle korrek-
tioner ikke er reflekteret i fejlraten af metodiske årsager.
Det er regeringens opfattelse, at en helt central del af en tilfredsstillende gennemførel-
se af EU-budgettet er, at der skabes resultater. Det er derfor vigtigt for regeringen, at
der opretholdes fokus på at skabe rammerne om et resultatorienteret system, som i
højere grad fokuserer på resultater og effekt af EU's projekter.
I de aktuelle forhandlinger har regeringen derfor arbejdet for, at Rådets henstilling
bidrager til, at der fremadrettet opretholdes fokus på sund finansforvaltning – både i
Kommissionen og medlemslandene. Samtidig har regeringen arbejdet for, at rammer-
ne om en resultatbaseret kultur forbedres. Der er dog tale om komplekse regelområ-
der, og der er derfor tale om et langt sejt træk
På denne baggrund er det efter regeringens opfattelse hensigtsmæssigt, at man fra
dansk side tilslutter sig Rådets henstilling, der anbefaler, at Europa-Parlamentet giver
decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2013.
10