Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3371 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
1497661_0001.png
SUPPLERENDE SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. februar 2015
15/00692-10
1.b. Tredje søjle i investeringsplanen for Europa: Et forbedret inve-
steringsmiljø (KOM(2014) 903)
Nyt notat.
1.
Resume
Det lettiske formandskab har sat tredje søjle om et forbedret investe-
ringsmiljø i Kommissionens investeringsplan på dagsordenen for råds-
mødet (konkurrenceevne) den 2. marts hvor det forventes, at Kommissio-
nen vil præsentere planens tredje søjle.
Den tredje søjle i Kommissionens investeringsplan går ud på at forbedre
investeringsmiljøet i Europa ved at sikre enklere, bedre og mere forudsi-
gelig regulering, herunder særligt i forbindelse med Kommissionens RE-
FIT-program, finde nye kilder til langsigtet finansiering, herunder etable-
ringen af en kapitalmarkedsunion, samt styrke de fælles spilleregler og
fjerne hindringer for investeringer på det indre marked.
Der henvises desuden til samlenotater om investeringsplanen, herunder
den nye europæiske investeringsfond (EFSI), forelagt Folketingets Euro-
paudvalg, senest forud for ECOFIN 27. januar og 17. februar 2015.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 2. marts
2015 til præsentation af Kommissionen og politisk drøftelse.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, har fastslået, at
det er en topprioritet for den nye Kommission at fremme vækst og inve-
steringer i Europa. Kommissionen fremlagde på den baggrund d. 26. no-
vember 2014 meddelelsen ”En investeringsplan for Europa”, KOM(2014)
903.
Kommissionens meddelelse fokuserer på tre områder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497661_0002.png
2/5
1. Oprettelsen af en ny europæisk strategisk investeringsfond (Euro-
pean Fund for Strategic Investments – EFSI), som vurderes poten-
tielt at kunne mobilisere op til 315 mia. euro i yderligere investe-
ringer over de kommende tre år (2015-17). Det skal ske med EU-
midler og midler fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) på
21 mia. euro (garantier på 16 mia. euro fra EU-budgettet og 5 mia.
euro fra EIB), der skal understøtte (geare) 15 gange så meget pri-
vat kapital (21 mia. euro x 15 = 315 mia. euro).
2. Der skal etableres en troværdig portefølje af projekter til udvikling
og gennemførelse (en såkaldt project pipeline), som sammen med
et program for teknisk assistance fra Kommissionen og EIB skal
matche kapital med kommercielle projekter.
3. Forbedre investeringsmiljøet i Europa, bl.a. ved at fokusere på
forudsigeligheden og kvaliteten i lovgivningen, samt udarbejde en
handlingsplan for reducering af reguleringsmæssige barrierer for
investeringer, herunder på det finansielle område.
På rådsmødet (konkurrenceevne) forventes Kommissionen at præsentere
planens tredje søjle om at skabe et bedre investeringsmiljø, samt en poli-
tisk drøftelse herom.
3.
Formål og indhold
Tredje søjle i Kommissionens investeringsplan for Europa består i at sikre
større reguleringsmæssig forudsigelighed, fjerne hindringer for investe-
ringer på tværs af Europa og styrke det indre marked yderligere ved at
skabe bedre rammebetingelser for investeringer i Europa.
For det første vil Kommissionen sikre enklere, bedre og mere forudsigelig
regulering for at sikre gode rammebetingelser for virksomhederne i det
indre marked. Her peger Kommissionen særligt på EU’s indsats for mål-
rettet og effektiv regulering, REFIT-programmet, indsatserne for at sikre
bedre regulering i medlemslandene. Kommissionen nævner i den forbin-
delse en mere effektiv anvendelse af de nationale budgetmæssige ressour-
cer, mere effektive skattesystemer og en offentlig forvaltning af bedre
kvalitet som indsatsområder. Kommissionen påpeger desuden, at med-
lemslandene ligeledes er ansvarlige for, at EU-retten anvendes rettidigt og
fuldt ud, samt at medlemslandene bør undgå at skabe yderligere byrder
eller overregulering, når EU-lovgivning gennemføres i national ret.
For det andet vil Kommissionen finde nye kilder til langsigtet finansie-
ring, herunder etablering af en kapitalmarkedsunion. Kommissionen pe-
ger på, at de europæiske virksomheder fortsat i stor udstrækning baserer
deres investeringer på finansiering fra bankerne, hvilket særligt gør
SMV’er sårbare overfor perioder, hvor bankerne strammer betingelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497661_0003.png
3/5
for at opnå lån. På langt sigt vil Kommissionen skabe en kapitalmarkeds-
union, der kan mindske fragmenteringen af EU's finansielle markeder.
sikre et mere varieret finansieringsudbud for SMV'er og langsigtede pro-
jekter. Kommissionen påpeger også, at et reelt indre kapitalmarked vil
være med til at mindske finansieringsomkostningerne for resten af øko-
nomien. Konkret vil Kommissionen iværksætte en bred høring, der kan
være med til at udvikle og prioritere de vigtigste indsatsområder med
henblik på at fjerne hindringer for finansiering af investeringer og gøre
fremskridt hen imod en kapitalmarkedsunion.
For det tredje foreslår Kommissionen at styrke de fælles spilleregler og
fjerne hindringer for investeringer på det indre marked, særligt inden for
energi- og transportsektoren, infrastruktur, digitalt indre marked, det indre
marked for varer og tjenesteydelser samt fremme af forskning og innova-
tion. Endelig peger Kommissionen på, at samarbejde med internationale
handelspartnere ligeledes kan være med til at fremme åbne investerings-
strømme.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet støtter et øget fokus i EU på at fremme investeringer
i Europa. Parlamentet støtter generelt den af Kommissionen foreslåede
investeringsplan.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU vil kunne have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang investeringerne bidrager til
et højere og mere stabilt niveau af velstand og beskæftigelse.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497661_0004.png
4/5
10.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er vurderingen, at medlemslandene bredt støtter et fokus på at genop-
rette investeringsniveauet i EU. Medlemslandene har generelt taget godt
imod investeringsplanen, men vurderes i en vis udstrækning at have for-
skellige prioriteter ift. hvilke tiltag, der ønskes iværksat, hvor vidtræk-
kende de skal være, og til hvordan de i givet fald skal finansieres. Der
vurderes at være opbakning i Rådet til at styrke tiltag, som kan styrke
finansiering via kapitalmarkederne, om end der ventes at være forskel på,
hvilke tiltag, der bør iværksættes i forbindelse med en kapitalmarkedsuni-
on, samt hvilken karakter denne skal have.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et fokus i EU på at fremme investeringer, som vil kun-
ne bidrage til et højere niveau af velstand og beskæftigelse i medlemslan-
dene.
Regeringen støtter formålet med Kommissionens meddelelse om en inve-
steringsplan, der skal fremme investeringer, vækst, beskæftigelse og kon-
kurrenceevne i EU. Regeringen støtter, at der arbejdes videre på baggrund
af Kommissionens meddelelse.
Regeringen støtter et videre arbejde i EU med at forbedre rammevilkårene
for investeringer. Regeringen finder, at fremme af investeringer først og
fremmest handler om at skabe sunde rammebetingelser for at mobilisere
private investeringer. Sund makroøkonomisk politik, strukturreformer og
fortsættelse af den differentierede vækstvenlige finanspolitiske konsolide-
ring i medlemslandene er afgørende for at sikre lave, stabile renter og
skabe sunde rammebetingelser for private investeringer og dermed vækst
og beskæftigelse.
Regeringen støtter formålet med etablering af en kapitalmarkedsunion,
som vil kunne understøtte det indre marked. Regeringen vil tage nærmere
stilling til de enkelte elementer i en kapitalmarkedsunion i takt med, at det
måtte blive aktuelt.
Regeringen støtter generelt arbejdet med forenkling af EU-regulering.
Regeringen arbejder for, at der på EU-niveau sikres en sammenhængende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497661_0005.png
5/5
indsats for smart regulering, der resulterer i en reel forenkling af EU-
reguleringen.
Regeringen lægger vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun vil blive
reduceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af de grund-
læggende beskyttelsesniveauer i lovgivningen.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.