Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3374 - Beskæftigelse Bilag 1
Offentligt
1498318_0001.png
NOTAT
19. februar 2015
Samlenotat om rådsmøde for Beskæftigelse og So-
ciale Anliggender (EPSCO) den 9. marts 2015
J.nr. 2015-675
CAIJ/bik
Beskæftigelsesministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold vil forelægge følgende punkter på EPSCO-dagsordenen:
1. Europæisk Semester 2015: Bidrag til Det Europæisk Råd 19.-20.
marts
- Politisk drøftelse
(a) Prioriteter for handling indenfor beskæftigelses- og socialpolitikker:
politisk guidance i 2015
- Udkast til rådskonklusioner om Den Årlige Vækstredegørelse og
Den Fælles Beskæftigelsesrapport KOM (2014) 0902
- Vedtagelse
- Udkast til Den Fælles Beskæftigelsesrapport KOM (2014) 0906
- Vedtagelse
(b) (evt.) Forslag til rådsbeslutning beskæftigelsesretningslinjerne
(KOM-dokument foreligger ikke)
- Præsentation ved Kommissionen
(c) SPC rapport om den sociale situation i EU (KOM-dokument forelig-
ger ikke)
- Vedtagelse af nøglebudskaber
Side 3
2. Sociale beskyttelsessystemer i EU: Finansielle arrangementer og effek-
tiviteten ved allokering af ressourcer (KOM-dokument foreligger ik-
ke)
-Vedtagelse af nøglebudskaber
Side 7
3.
Rådskonklusioner om inklusive arbejdsmarkeder (KOM-dokument
foreligger ikke)
-Vedtagelse
Side 9
4. Rådskonklusioner om strategisk ramme for sundhed og sikkerhed på
arbejdspladsen 2014-2020 KOM (2014) 332
-Vedtagelse
Side 11
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
5. Forslag til rådsbeslutning om etablering af Beskæftigelseskomitéen og
ophævelse af beslutning 2000/98/EC (KOM-dokument foreligger ikke)
Forslag til rådsbeslutning om etablering af Komitéen for Social Be-
skyttelse og ophævelse af beslutning 2014/689/EC (KOM-dokument
foreligger ikke)
- Generel indstilling
Side 14
2
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
1. Europæisk Semester 2015: Bidrag til Det Europæisk Råd 19.-20. marts
- Politisk drøftelse
(a) Prioriteter for handling indenfor beskæftigelses- og socialpolitikker: poli-
tisk guidance i 2015
- Udkast til rådskonklusioner om Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles
Beskæftigelsesrapport:
- Vedtagelse
- Udkast til Den Fælles Beskæftigelsesrapport
- Vedtagelse
(b) (evt.) Forslag til rådsbeslutning beskæftigelsesretningslinjerne
- Præsentation ved Kommissionen
(c) SPC rapport om den sociale situation i EU
- Vedtagelse af nøglebudskaber
Nyt notat
Resumé
EPSCO skal vedtage Den fælles beskæftigelsesrapport samt Rådskonklusioner om
Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport. Desuden skal
EPSCO vedtage de årlige retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespoli-
tikker.
Fællesrapporten og rådskonklusionerne kortlægger de tendenser og udfordringer,
der gør sig gældende på de europæiske arbejdsmarkeder og udgør grundlaget for
Det Europæiske Råds konklusioner og retningslinjer til medlemslandene under Det
Europæiske Semester. Retningslinjerne for beskæftigelse er grundlaget for med-
lemslandenes udarbejdelse af deres nationale strategier for beskæftigelse og de na-
tionale reformprogrammer, der skal afleveres medio april.
1. Baggrund
Den Årlige Vækstredegørelse markerer starten på Det Europæiske Semester, som
er EU's kalender for samordning af finanspolitikken og de økonomiske politikker,
hvor de nationale politikker gennemgås samlet for at sikre, at medlemsstaterne be-
væger sig i samme retning.
Vækstredegørelsen består af i alt fire separate rapporter, herunder Den Fælles Be-
skæftigelsesrapport. Fællesrapporten (fælles for Kommissionen og EPSCO) uddy-
ber Den Årlige Vækstredegørelses analyser på beskæftigelsesområdet.
Vækstredegørelsen diskuteres i de relevante rådsformationer forud for Det Europæ-
iske Råds møde i marts og udgør således grundlaget for Det Europæiske Råds kon-
klusioner og retningslinjer for medlemslandene.
Disse retningslinjer indgår i arbejdet med de nationale reformprogrammer, som
medlemslandene sender til Kommissionen i marts/april, og som er udgangspunkt
for udarbejdelsen og vedtagelsen af landespecifikke henstillinger på Det Europæi-
ske Råds møde i juni.
3
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
Kommissionen forventes desuden at fremlægge forslag til rådsbeslutning om ret-
ningslinjer for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2015. Retningslinjer-
ne for beskæftigelsen indgår i grundlaget for medlemslandenes udarbejdelse af de-
res nationale reformprogrammer.
2. Formål og indhold
(a) Prioriteter for handling indenfor beskæftigelses- og socialpolitikker: poli-
tisk guidance i 2015
Den Årlige Vækstredegørelse,
der blev præsenteret på rådsmødet i december, inde-
holder Kommissionens vurdering af de overordnede økonomisk-politiske udfor-
dringer i EU, herunder fremskridt med hensyn til hovedmålene i Europa 2020-
strategien og medlemslandenes gennemførelse af henstillinger om strukturrefor-
mer. Vækstundersøgelsen indeholder generelle analyser, eksempler på gennemførte
tiltag i medlemslandene og kommer med overordnede anbefalinger til euro-
området og EU som helhed, men indeholder ikke landespecifikke anbefalinger.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
skal vedtages på Rådsmødet. Fællesrapporten
præsenterer de beskæftigelsesmæssige budskaber i Den Årlige Vækstredegørelse.
Analyserne og budskaberne baserer sig på bl.a. beskæftigelsesretningslinjerne og
resultaterne af eksaminationen af medlemslandenes nationale reformprogrammer.
Som led i Det Europæiske Semester skal Det Europæiske Råd identificere de væ-
sentligste udfordringer i medlemslandene og give ”strategisk vejledning” til lande-
ne. Anbefalingerne forventes afspejlet i landenes nationale reformprogrammer i
2015.
Formålet med
EPSCO´s rådskonklusioner
er at pege på områder på beskæftigelses-
og socialområdet, hvor det er særligt vigtigt at styrke anbefalingerne til medlems-
staterne.
EPSCO forventes i rådskonklusionerne at lægge vægt på, at forbedringen af øko-
nomien i EU går langsommere end forventet. Selvom arbejdsløsheden synes at væ-
re stabiliseret, er der fortsat 24,4 mio. arbejdsløse i EU. Langtidsledigheden er fort-
sat stigende, og ungeledigheden er uacceptabelt høj.
Rådskonklusionerne forventes bl.a. at fremhæve følgende pejlemærker for beskæf-
tigelses- og socialpolitikken:
Langtidsledigheden skal bekæmpes.
Ungeledigheden skal adresseres, herunder skal det sikres, at ”ungegarantien”
når alle de unge, der har behov.
Der skal skabes flere og bedre jobs, og incitamenterne til arbejde skal øges.
Arbejdskraftens mobilitet skal fremmes.
Der skal fokus på opbygning af kompetencer og på erhvervsuddannelser for at
lette overgangen mellem uddannelse og arbejde og for at modvirke, at unge for-
lader uddannelsessystemet for tidligt.
Reformer af socialpolitikken bør involvere både generelle og målrettede tiltag.
4
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
Sociale sikkerhedssystemer skal effektiviseres, samtidig med at beskyttelsen og
stabiliteten bevares. Der skal sikres et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau til alle
befolkningsgrupper.
Mere skal gøres for at sikre passende pensionssystemer i fremtiden. Den sociale
og økonomiske betydning af aldringen af befolkningerne skal anerkendes.
Fremme af ligestilling skal gives højere prioritet.
(b) (evt.) Forslag til Rådsbeslutning om retningslinjer for beskæftigelsespoli-
tikken i medlemsstaterne
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til rådsbeslutning om retningslinjer
for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2015. Rådet skal på baggrund af
forslag fra Kommissionen og efter høring af bl.a. Europa-Parlamentet og Beskæfti-
gelseskomiteen opnå politisk enighed om nye retningslinjer for beskæftigelsen.
Retningslinjerne for beskæftigelsen indgår i de integrerede retningslinjer, der om-
fatter de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer vedrørende makro- og
mikroøkonomi. Retningslinjerne for beskæftigelsen er grundlaget for medlemslan-
denes udarbejdelse af nationale reformprogrammer.
De seneste år har man fastholdt de samme retningslinjer for at sikre, at medlems-
landene fastholder et fokus på implementering. Det er endnu ikke klart, om Kom-
missionen i år vil fremlægge forslag til nye retningslinjer eller fastholde de gamle.
(c) SPC rapport om den sociale situation i EU
- Vedtagelse af nøglebudskaber
Komiteen for Social Beskyttelse har udarbejdet en rapport, som kortlægger den so-
ciale situation i EU. I rapporten fremhæves ungdomsarbejdsløshed og langtidsle-
dighed som fortsat to væsentlige udfordringer for at skabe vækst i EU. Dog noteres
det, at situationen har stabiliseret sig og ikke er for nedadgående.
Det fremhæves desuden, at EU fortsat ikke gør fremskridt i at opnå sit 2020-mål
for så vidt angår fattigdomsbekæmpelse. Fattigdomstallet er således steget med 4,8
mio. mennesker siden 2008. Det noteres, at tallet viser, at socialpolitikker alene ik-
ke er tilstrækkeligt til at levere på 2020-målet. Det kræver en integreret indsats fra
både den økonomiske, beskæftigelses- og socialdagsorden at reducere fattigdom i
EU.
Desuden noteres det, at EU i fremtiden må indstille sig på at adressere de demogra-
fiske udfordringer, som vil ramme medlemslandene.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om beskæftigelsesrapporten eller rådskonklu-
sionerne.
Europa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 148. stk. 2 om retningslinjer-
ne for beskæftigelse.
5
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Dokumenterne medfører ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet el-
ler konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Den Årlige Vækstredegørelse og udkastet til Den Fælles Beskæftigelsesrapport er
sendt til Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes en generel positiv holdning til udkastet til Den Fælles Beskæftigel-
sesrapport og rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til Den Fælles Beskæftigelsesrap-
port og rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
2. Sociale beskyttelsessystemer i EU: Finansielle arrangementer og effektivite-
ten ved allokering af ressourcer (KOM-dokument foreligger ikke)
- Vedtagelse af nøglebudskaber
Nyt notat.
1. Resumé
EPSCO skal vedtage et sæt nøglebudskaber om de sociale beskyttelsessystemer i
EU, som udarbejdet af Komiteen for Social Beskyttelse og Kommissionen.
Nøglebudskaberne kortlægger de tendenser og udfordringer for de sociale beskyt-
telsessystemer i Europa på baggrund af den fortsat økonomiske krise og stigende
demografiske udfordringer. Nøglebudskaberne indeholder desuden en række ret-
ningslinjer for den fortsatte effektivisering af de sociale beskyttelsessystemer i EU.
2. Baggrund
Rapporten og de heraf nøglebudskaber indgår i arbejdet med de nationale reform-
programmer, som medlemslandene sender til Kommissionen i marts/april.
3. Formål og indhold
Nøglebudskaberne fremhæver følgende pejlemærker for socialbeskyttelsessyste-
merne i EU:
De sociale beskyttelsessystemer i EU er under pres grundet høj arbejdsløshed
og stigende demografiske udfordringer, hvorfor der er behov for økonomisk ef-
fektivisering.
De eksisterende systemer bør reformeres med fokus på social investering for at
modvirke yderligere pres.
Forebyggelse og aktivering er vigtige elementer til at bevare en effektiv ar-
bejdsstyrke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om rapporten eller rådskonklusionerne.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Dokumenterne har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Rapporten fra Socialbeskyttelseskomiteen er sendt til Specialudvalget for Ar-
bejdsmarkedet og Sociale forhold til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
7
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
Medlemslandene ventes at have en positiv holdning til rådskonklusionerne samt
den fremlagte rapport.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generel positiv over for rådskonklusionerne og rapporten, hvorfor
man fra dansk side kan bakke op om dem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
3. Rådskonklusioner om inklusive arbejdsmarkeder
- Vedtagelse
Nyt notat
Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner om inklusive arbejdsmarkeder i EU på råds-
mødet den 9. marts 2015. Formålet er at øge fokus på social inklusion og tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet, hvor beskæftigelse og social sikring ses som nøgleele-
menter. En flexicurity-baseret tilgang og aktive arbejdsmarkedspolitikker tilrådes
således, og reformbehovet påpeges. Konklusionerne har ingen retlige eller økono-
miske konsekvenser. Regeringen kan tilslutte sig vedtagelsen, ligesom det forven-
tes, at der vil være generel enighed blandt medlemsstaterne.
1. Baggrund
Med udgangspunkt i den økonomiske krises konsekvenser af arbejdsløshed, derun-
der et øget antal langtidsledige og øget ungdomsarbejdsløshed, indgår inklusive ar-
bejdsmarkeder som en del af det lettiske formandskabs dagsorden.
Rådskonklusionerne refererer til 2020-strategiens målsætninger om inklusiv vækst
og højere beskæftigelse samt til TEU artikel 3, der bl.a. omhandler EU’s arbejde
for en konkurrencedygtig social markedsøkonomi, fuld beskæftigelse, social pro-
gression og et højt beskyttelsesniveau samt bekæmpelse af social eksklusion. End-
videre er effektive og retfærdige sociale beskyttelsessystemer, der giver mulighed
for langsigtet økonomisk velstand, en del af EU’s strategiske dagsorden for nøgle-
prioriteter i de næste fem år (Strategic Agenda for the Union in Times of Change),
der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i juni 2014.
Rådskonklusionerne er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (beskæfti-
gelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse (beskæftigelse og socialpoli-
tik)) den 9. marts 2015 med henblik på vedtagelse.
2. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at øge fokus på social inklusion, hvor beskæf-
tigelse og social sikring ses som nøgleelementer.
Medlemsstaterne opfordres til fortsat at udarbejde og implementere strategier og
reformer for aktiv inklusion, derunder især aktiv arbejdsmarkedspolitik. Omdrej-
ningspunktet er dermed særligt bekæmpelse af langtidsledighed gennem aktive
indsatser og balancerede sociale ydelser, som sikrer arbejdsløse mod fattigdom
uden at fastholde dem på offentlig forsørgelse. Rådskonklusionerne foreslår en fle-
xicurity-baseret tilgang og understreger behovet for effektive offentlige arbejds-
formidlinger, der inkluderer uddannelse og opkvalificering samt generel aktivering
af ledige.
Endvidere opfordrer rådskonklusionerne medlemsstaterne til at tage lediges tvær-
gående udfordringer i betragtning, som bl.a. sundhed, og at en individuel indsats
ydes over for den enkelte ledige.
9
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
En række vilkår må ses som nødvendige for at fremme inklusive arbejdsmarkeder.
Det gælder bl.a.: sikre arbejdsmiljøer, kvalitet og sammenhæng i arbejdslivet, mu-
lighed for begge ægtefællers deltagelse på arbejdsmarkedet gennem betalelige bør-
nepasningstilbud og delte pligter i hjemmet, samt afværgelse af arbejdende fattige
med utilstrækkelig løn eller arbejdstid.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusionerne forventes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Rådskonklusionerne har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige lande vil bakke op om rådskonklusionerne.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fokus på inklusion på arbejdsmarkedet gennem reformer og ak-
tive arbejdsmarkedspolitikker. Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
4. Rådskonklusioner om strategisk ramme for sundhed og sikkerhed på ar-
bejdspladsen 2014-2020
-Vedtagelse
Nyt notat
Resumé
Forslaget til rådskonklusioner er sat på EPSCO-dagsordenen d. 9. marts 2014 med
henblik på vedtagelse.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, men havde gerne set, at EU strategien
var mere ambitiøs med hensyn til forebyggelse af særligt muskel- og skeletbesvær,
psykisk arbejdsmiljø, og ulykker, herunder med konkrete initiativer på EU niveau
om løsning af de væsentligste arbejdsmiljøproblemer. Regeringen ser frem til, at
der med Rådets konklusioner rettes op herpå, så det sikres, at beskyttelsesniveauet
for de ansatte stadig er opdateret, sikkert og sundt.
1. Baggrund
Det lettiske formandskab har taget initiativ til rådskonklusioner om Kommissio-
nens meddelelse ”EU Strategic Framework on Health and Safety 2014-2020, som
blev offentliggjort den 6. juni 2014, og som afløser den seneste arbejdsmiljøstrategi
for 2007-2012.
2. Formål og indhold
Udkast til rådskonklusionerne kvitterer for Kommissionens udkast til meddelelse
om arbejdsmiljøstrategien.
Rådskonklusionerne lægger vægt på at fokusere på tre væsentlige udfordringer på
arbejdsmiljøområdet i lighed med Kommissionens oplæg. De 3 udfordringer er fo-
rebyggelse af erhvervssygdomme, den aldrende arbejdskraft og sikring af imple-
menteringen af lovgivningen særligt i små og mellemstore virksomheder.
På denne baggrund foreslår rådskonklusionerne, at indsatsen indtil 2020 har fokus
på:
den praktiske implementering af EU arbejdsmiljølovgivningen,
forebyggelse af nye og opståede risici, erhvervssygdomme, farlige kemikalier
og muskel- og skeletbesvær,
den aldrende arbejdskraft og
markedsføring af vigtigheden af et godt arbejdsmiljø inden for andre politiske
områder, særligt i relation til beskæftigelse og sociale prioriteringer i EU's
overordnede 2020 strategi om vækst og beskæftigelse.
Forslaget til konklusionerne indeholder konkrete forslag på baggrund af Kommis-
sionens meddelelse, som Rådet forventer opfyldt af hhv. medlemsstaterne, Kom-
missionen og arbejdsmarkedets parter:
Medlemsstaterne
opfordres således bl.a. til i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter
at se på de nationale strategier igen i lyset af den nye EU strategi,
11
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
at sikre initiativer til at forebygge og løse arbejdsrelaterede risici,
at sikre effektiv håndhævelse af reglerne,
at informere virksomhederne om fordelene ved et godt arbejdsmiljø, og
at promovere en forebyggelseskultur sammen med arbejdsmarkedets parter.
Kommissionen
opfordres bl.a. til
at identificere mulige unødvendige administrative byrder i arbejdet med REFIT-
programmet og i forbindelse med evalueringen af direktiverne, men uden at re-
ducere beskyttelsesniveauet,
at sikre, at nye initiativer er baseret på bedst tilgængelig evidens herunder med
data og informationer fra medlemsstat, interessenter og arbejdsmarkedets parter,
at udvikle muligheder for sammenlignelige data om erhvervssygdomme og an-
dre relevante arbejdsmiljøindikatorer, og
at styrke samarbejdet om arbejdsmiljøet med andre EU-institutioner og interna-
tionale organisationer.
Endelig opfordres
de sociale parter
til
at tage aktivt del i implementeringen af nationale arbejdsmiljøstrategier og EU
strategien, og
at styrke arbejdet med information, vejledning og it-baserede værktøjer.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. konsekvenser
Ikke relevant.
7. Høring
Kommissionens meddelelse om arbejdsmiljøstrategien er sendt til orientering til
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der overordnet vil være en positiv holdning til udkastet til råds-
konklusioner fra alle medlemsstaterne.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering kan støtte rådskonklusionerne og finder det positivt, at Kom-
missionen er kommet med en meddelelse om en strategiramme for arbejdsmiljøet
frem mod 2020. Et godt arbejdsmiljø i hele EU kan medvirke til at hindre, at der
konkurreres på dårligt arbejdsmiljø og til at mindske social dumping.
12
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
Regeringen havde gerne set, at Kommissionens meddelelse indeholdt klarere mål-
sætninger og forslag til initiativer til at reducere erhvervssygdomme, sygefravær og
ulykker i forbindelse med arbejdet.
Regeringen støtter Kommissionens REFIT program, men lægger vægt på, at der er
en balanceret tilgang, således at det tydeligt fremgår, at forenklingen af lovgivnin-
gen og fjernelse af byrder ikke må forringe beskyttelsesniveauet for de ansatte.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
8. Forslag til rådsbeslutning om etablering af Beskæftigelseskomitéen og op-
hævelse af beslutning 2000/98/EC (KOM 6077/15)
Forslag til rådsbeslutning om etablering af Komitéen for Social Beskyttelse og
ophævelse af beslutning 2004/689/EC (KOM 6079/15)
- Generel indstilling
Nyt notat
1. Resumé
-
2. Baggrund
Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Komitéen for Social Beskyttelse (SPC) lave-
de i oktober 2014 - i forbindelse med midtvejsevalueringen af Europa2020-
strategien - en fælles udtalelse, hvori de fremhævede de to komitéers bidrag til
EPSCO i alle stadier af det Europæiske Semester. Der blev lagt op til at revidere
komitéernes mandater, så disse i højere grad understøttede komitéernes arbejde og
samarbejdet imellem dem.
3. Formål og indhold
Med revisionen af de to mandattekster lægges der op til en ensretning af de to ko-
mitéers mandater. Der er desuden tale om en formalisering af den udvikling, der er
sket i komitéarbejdet over tid, herunder ift. samarbejdet mellem de to komitéer og
med øvrige relevante komitéer med henblik på at sikre sammenhæng i koordinatio-
nen af økonomisk, beskæftigelses- og socialpolitik.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 150 om Beskæftigelseskomi-
téen og artikel 160 om Komitéen for Social Beskyttelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Der har ikke været udsendt noget i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Landene forventes at tage positivt imod forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
14
Rådsmøde nr. 3374 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 9. marts 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 9/3-15
Regeringen er positiv overfor forslag til revision af mandaterne for de to komitéer,
så ordlyden bedre svarer til og understøtter komitéernes arbejde, herunder deres
rolle som bidragydere til EPSCO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15