Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3375 - økofin Bilag 1
Offentligt
1501862_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 10. marts 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Generel indstilling
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Implementeringen af det styrkede banksamarbejde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Bidrag til Det Europæiske Råd 19.-20. marts 2015: landespecifik-
ke økonomiske analyser og de overordnede økonomisk-politiske
retningslinjer (BEPG)
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014)904
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Portugals førtidsindfrielse af IMF-lån
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10.
marts 2015, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt
rådsmøde med henblik på vedtagelse.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015 - 1583
2.
Doknr.
211998
Dato
27-02-2014
Side 9
3.
Side 11
4.
Side 14
5.
Side 16
6.
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en
europæisk fond for strategiske investeringer
KOM(2014) 903, KOM(2015)10
Resumé
Formandskabet ventes på ECOFIN d. 10. marts 2015 at søge at nå en generel indstil-
ling om forslaget til forordning om en ny europæisk strategisk investeringsfond (EFSI).
Herefter vil forhandlingerne med Europa-Parlamentet kunne indledes. Regeringen
støtter generelt kompromisforslaget, som imødekommer en række væsentlige danske
prioriteter.
Sagen er beskrevet i et prioriteret uddrag. Der henvises også til samlenotat forelagt
Folketingets Europaudvalg, senest ifm. ECOFIN d. 27. januar og 17. februar 2015.
Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 13. januar 2015 et forslag om oprettelsen af en ny euro-
pæisk strategisk investeringsfond (European Fund for Strategic Investments – EFSI).
Udover EFSI indebærer Kommissionens forslag også etableringen af et investerings-
rådgivningsorgan (EIAH) samt etablering af en portefølje af investeringsprojekter på
EU-niveau til generel information for investorer om projekter (’project pipeline’).
EFSI skal ifølge forslaget fremme investeringerne i EU og virksomheders adgang til
finansiering. EFSI skal målrettes projekter, som kan levere stor merværdi i form af
jobskabelse og vækst i EU. Rådet og Europa-Parlamentet sigter på at nå til enighed
om EFSI i juni i år, så EFSI kan få effekt i midten af i år.
Sigtet med EFSI er at mobilisere op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via
garantier på 21 mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet og 5 mia. euro fra EIB.
EFSI skal på denne måde være en risikobærende kapacitet for EIB, så private inve-
storer kan tiltrækkes og det samlede investeringsomfang på 315 mia. euro kan nås.
ECOFIN d. 10. marts 2015
Siden forslagets fremsættelse er der pågået politiske og tekniske drøftelser. Formand-
skabet fremlagde umiddelbart efter drøftelsen på ECOFIN d. 17. februar 2015 et kom-
promisforslag på baggrund af Kommissionens forslag. Formandskabet lægger op til,
at ECOFIN d. 10. marts 2015 når til enighed om en generel indstilling. Herefter vil
forhandlinger med Europa-Parlamentet kunne indledes.
Indhold
Formandskabets kompromisforslag fastholder generelt Kommissionens forslag til for-
ordning. Nedenfor er beskrevet de centrale elementer i Kommissionens forslag og
kompromisforslaget fsva. disse elementer. De centrale elementer i forslaget vedrører:
Etablering af EFSI
En EFSI-aftale til indgåelse mellem Kommissionen og EIB
Ledelse (governance) af EFSI
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
EU-garantien til EIB til finansiering af EFSI
Oprettelsen af en EU-garantifond
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
EFSI’ levetid og genopfyldning af EU-garantien
Etablering af et nyt investeringsrådgivningsorgan (EIAH)
Etablering af en portefølje af investeringsprojekter på EU-niveau til generel in-
formation for investorer (EU ’project pipeline’)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0003.png
Politisk kontrol og rapportering
Etablering af EFSI
Kommissionens forslag indebærer, at EFSI etableres som en integreret men klart
adskilt del i EIB. Dette er fastholdt i kompromisforslaget.
EFSI-aftalen til indgåelse mellem Kommissionen og EIB
Specifikke, ikke-essentielle og afgrænsede bestemmelser vedr. EFSI foreslås udmøn-
tet i en særskilt EFSI-aftale mellem Kommissionen og EIB. Sammenlignet med Kom-
missionens forslag præciserer og afgrænser kompromisforslaget i højere grad de be-
stemmelser, som skal indeholdes i EFSI-aftalen.
Ifølge kompromisforslaget vil EFSI-aftalen skulle præcisere følgende:
Bestemmelser vedr. etableringen af EFSI i regi af EIB såvel som størrelsen
og betingelserne for det finansielle bidrag ydet af EIB til EFSI, jf. ovenfor.
Prisfastsættelsen (fastsættelse af rentevilkår mv.) ifm. EU-garantien til EIB vil
skulle være i overensstemmelse med EIB’s generelle prispolitikker.
Governance-mekanismer vedr. EFSI, som vil skulle være i overensstemmel-
se med statutten for EIB som fastlagt i EU-traktaten. Projekter hvor EFSI’s in-
vesteringskomité har godkendt brug af EU-garantien vil også skulle godken-
des af EIB’s styrende organer.
De nærmere bestemmelser vedr. EU-garantien til EIB, som skal være en
ubetinget, uigenkaldelig, førsteprioritets garanti til EIB. Disse bestemmelser
skal bl.a. indebære, at afkast skal fordeles blandt bidragsydere til EFSI ift.
størrelsen af den risiko, som de hver især påtager sig. Bestemmelserne skal
desuden vedrøre dækningsniveau, aktivering af garantien mv.
Bestemmelser vedr. EFSI’s investeringskomités godkendelse af brug af EU-
garantien for projekter eller til investeringsplatforme og nationale vækstfonde.
Procedurerne for forelæggelse af investeringsforslag for investeringskomité-
en til overvejelse og for godkendelse af brug EU-garantien til projekter.
Bestemmelser vedr. rapportering, overvågning og evaluering af EFSI.
Procedurerne for en ændring af aftalen, som kan finde sted på initiativ af
Kommissionen og EIB og med orientering af Rådet og Europa-Parlamentet.
Det er forventningen, at Kommissionen og EIB vil nå enighed om EFSI-aftalen umid-
delbart efter, at Rådet og Europa-Parlamentet er nået til enighed om EFSI-
forordningen. Kompromisforslaget ventes at lægge op til, at EFSI-aftalen besluttes af
Kommissionen som en delegeret retsakt.
Ledelse (governance) af EFSI
Kommissionens forslag indebærer, at der oprettes en bestyrelse i EFSI (”Steering
Board”), som skal fastlægge retningslinjer for EFSI, bl.a. fondens risikoprofil og de
nærmere kriterier for, hvilke projekter EFSI skal støtte.
Kommissionen foreslår, at direkte bidragsydere tildeles en plads i bestyrelsen, og at
deres stemmeandele afhænger af deres bidrag til EFSI. EU-landene deltager i EFSI
via det fælles EU-bidrag. Kommissionen foreslår, at den får en plads i bestyrelsen
som repræsentant for de fælles EU-institutioner, og at den skal sidde i bestyrelsen
sammen med EIB. Ifølge Kommissionens forslag kan medlemslandene yde direkte
bidrag til EFSI i form af kapitalindskud eller garantier. Andre tredjeparter end med-
lemslandene, fx private investorer og nationale vækstfonde, kan også bidrage direkte
til EFSI.
Kompromisforslaget indebærer, at medlemslandene og andre tredjeparter vil kunne
yde direkte bidrag til EFSI. Kompromisforslaget indebærer imidlertid, at medlemslan-
dene og andre tredjeparter ikke vil kunne opnå plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse.
Det vil alene være forbeholdt Kommissionen og EIB. Kommissionen og EIB vil opnå
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0004.png
stemmeandele svarende til hhv. bidraget fra EU-budgettet og EIB, jf. ovenfor. Besty-
relsen vil skulle søge at træffe beslutninger med konsensus.
Udover direkte bidrag kan tredjeparter stille finansiering til rådighed via såkaldte inve-
steringsplatforme. Disse kan fx oprettes på nationalt niveau og fremme investeringer
på fx energiområdet. Landene og andre tredjeparter kan også deltage med finansie-
ring i specifikke investeringsprojekter.
Der nedsættes en investeringskomité, som sammensættes af eksperter på området.
Komitéen udpeges af bestyrelsen og skal bl.a. godkende brug af EU-garantien for
projekter, som opfylder kriterierne for finansiering via EFSI. Der skal desuden udpeges
en direktør, som vil varetage den daglige ledelse af EFSI. Kommissionen foreslår, at
investeringskomitéen består af seks eksperter samt direktøren. Kompromisforslaget
lægger op til, at komitéen skal bestå af otte eksperter i stedet for seks. Det understre-
ges desuden, at komitéens medlemmer skal udføre deres opgaver upartisk, i EFSI’s
interesser og uden påvirkning fra EIB, EU-institutionerne eller medlemslandene.
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
Kommissionens forslag lægger op til, at EFSI skal målrettes projekter, som kan give
høj økonomisk og social merværdi. EFSI skal ifølge Kommissionen særligt målrettes
projekter, som kan fremme jobskabelse, langsigtet vækst og konkurrence. EFSI skal
understøtte finansiering af projekter, som er kommercielt og teknisk holdbare. Kom-
missionens forslag lægger op til, at projekter til finansiering vha. EFSI skal udvælges
uafhængigt af deres geografiske placering, og alene på deres kvaliteter.
I fastlæggelsen af sin investeringspolitik vil EFSI’s bestyrelse skulle tage højde for
behovet for at undgå en uforholdsmæssig stor eksponering mod en given sektor eller
geografisk område.
Kommissionens forslag til kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI er generelt
fastholdt i kompromisforslaget. Kompromisforslaget præciserer, at EFSI skal under-
støtte projekter, som er konsistente med EU’s politikker, er økonomisk og teknisk
holdbare, leverer merværdi ift. eksisterende institutioner og instrumenter, samt i videst
mulige omfang søger at mobilisere privat kapital.
Kompromisforslaget fastholder og præciserer Kommissionens forslag om, at EFSI skal
fremme investeringer indenfor områderne:
Infrastruktur,
Forskning, udvikling og innovation,
Uddannelse, sundhed og informations- og kommunikationsteknologi (IKT),
Energisektoren, herunder vedvarende energi og energieffektivitet,
Finansiering til virksomheder, herunder SMV’er.
EU-garantien til EIB til finansiering af EFSI
Kommissionens forslag lægger op til, at EU-garantien til EIB ikke på noget tidspunkt
skal udgøre mere end 16 mia. euro. EU-garantien skal dække EIB’s eventuelle tab på
finansierings- og investeringsaktiviteter som led i EFSI. De samlede betalinger fra EU-
budgettet til EIB kan ikke overstige de 16 mia. euro, dvs. EU-budgettets samlede ek-
sponering ift. EFSI/EIB vil være begrænset til 16 mia. euro. Heraf kan højst 2,5 mia.
euro ifølge Kommissionens forslag gå til EIB’s finansiering af Den Europæiske Inve-
steringsfond (EIF) som led i EIB’s finansierings- og investeringsaktiviteter under EFSI.
Disse bestemmelser er fastholdt og gjort klarere i kompromisforslaget.
Kompromisforslaget præciserer, at EU-garantien også vil være til rådighed for EIB til
støtte af investeringsplatforme, som målrettes specifikke sektorer, og nationale vækst-
fonde, som investerer i projekter i overensstemmelse med EFSI-forordningen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0005.png
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at EIB kan aktivere EU-
garantien svarende til højst 1 pct. af EU’s samlede udestående garantiforpligtigelse til
EIB mhp. at få dækket betalinger, som er søgt opkrævet fra fx de virksomheder, som
opnår gavn af EIB’s finansiering- og investeringsaktiviteter under EFSI, men som ikke
modtages af EIB.
Kommissionens forslag lægger op til, at projekter besluttet af EIB fra 1. januar 2015
frem til EFSI-aftalen er underskrevet og EFSI’s nye organisation er på plads, kan blive
omfattet af EU-garantien til EIB under EFSI – efter en konkret vurdering, såfremt de
relevante kriterier herfor er opfyldte. Denne mulighed er fastholdt i kompromisforsla-
get.
Oprettelsen af en EU-garantifond
Kommissionen lægger op til, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes af
en hensættelse på 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond, hvorfra EIB kan
betales i tilfælde af, at EU-garantien til EIB aktiveres. Dvs. garantifondens målniveau
skal ifølge forslaget udgøre 50 pct. af EU-garantiforpligtigelse til EIB.
Kommissionens forslag lægger op til, at Kommissionen – via en delegeret retsakt –
årligt kan op- eller nedjustere garantifondens målniveau på de 8 mia. euro med 10 pct.
af garantifondens målniveau.
I kompromisforslaget er muligheden for Kommissionen for vedtagelse af en delegeret
mhp. ændring af garantifondens målniveau udgået. Kompromisforslaget ventes i ste-
det at lægge op til, at ændringer af garantifondens målniveau på 50 pct. skal besluttes
af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige beslutningsprocedure. Derud-
over fastholdes generelt Kommissionens forslag ift. garantifonden.
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
Kommissionen foreslår, at de 8 mia. euro til garantifonden finansieres via midler fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (3,3 mia. euro) (CEF) samt EU-budgettets margin (2 mia. euro).
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag til finansiering af EFSI.
EFSI’ levetid og genopfyldning af EU-garantien
Kommissionen lægger op til en løbende evaluering af EFSI, men foreslår ingen ud-
løbsdato for EFSI.
Kompromisforslaget lægger derimod op til, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt skal
træffe en ny beslutning efter en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissio-
nen, om hvorvidt EFSI skal fortsætte efter juni 2020, dvs. en beslutning om hvorvidt
investeringskomitéen under EFSI skal kunne bruge EU-garantien og EIB skal kunne
foretage investerings- og finansieringsaktiviteter under EFSI efter juni 2020. Denne
evaluering skal finde sted tre år efter EFSI er etableret. Der er dermed som udgangs-
punkt ikke lagt op til, at EFSI skal være en permanent konstruktion.
Spørgsmålet om EFSI’s levetid skal ses i sammenhæng med et andet centralt tema,
som er, hvorvidt garantien fra EU-budgettet til EIB skal kunne ”genopfyldes” med lø-
bende afkast på garantien mv. til garantifonden, såfremt EIB påføres tab og garantien
aktiveres. Kompromisforslaget lægger op til, at EU-garantien vil kunne genopfyldes i
fire år efter EFSI-forordningens ikrafttrædelse, hvorefter denne mulighed bortfalder.
Muligheden for at genopfylde garantien ændrer formelt ikke på garantiforpligtigelsen
på 16 mia. euro for EU-budgettet, men indebærer, at den samlede garanti til EIB kan
overstige de 16 mia. euro, når der tages højde for mulige afkast mv. på garantien.
Etablering af et nyt investeringsrådgivningsorgan (EIAH)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0006.png
Ifølge Kommissionens forslag skal der oprettes et investeringsrådgivningsorgan (Eu-
ropean Investment Advisory Hub – EIAH) i regi af EIB. EIAH skal kunne yde generel
rådgivning vedr. identifikation, forberedelse og udvikling af investeringsprojekter. EU-
budgettet foreslås i Kommissionens forslag – afhængig af behov – at skulle bidrage
med op til 20 mio. euro årligt til finansiering af EIAH.
Oprettelsen af EIAH fastholdes med kompromisforslaget. Kompromisforslaget præci-
serer, at Kommissionen og EIB skal nå til enighed om en aftale, som etablerer og
udmønter de nærmere bestemmelser vedr. EIAH. Det præciseres desuden, at bidra-
get fra EU-budgettet på årligt 20 mio. euro til EIAH er et maksimum. Kompromisfor-
slaget lægger op til, at EIB løbende skal evaluere EIAH.
Etablering af en portefølje af investeringsprojekter på EU-niveau til generel information
for investorer (EU ’project pipeline’)
Kommissionens forslag lægger op til, at Kommissionen, EIB og medlemslandene skal
etablere, opdatere og offentliggøre lister over investeringsprojekter af europæisk be-
tydning (project pipelines). Kompromisforslaget lægger op til, at Kommissionen og EIB
skal oprette en projekt pipeline på EU-niveau. Medlemslandene kan vælge at bidrage
hertil. Kompromisforslaget indebærer derimod ikke en forpligtigelse for medlemslan-
dene til at oprette nationale pipelines. Kompromisforslaget præciserer, at projekt pipe-
lines alene er mhp. at fremme projekters synlighed for investorer, og ikke vil have
sammenhæng med, hvilke projekter der opnår eller ikke opnår finansiering fra EFSI.
Politisk kontrol og rapportering vedr. EFSI
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag vedr. politisk kontrol
og rapportering vedr. EFSI.
Kompromisforslaget lægger op til, at Europa-Parlamentet og Rådet kan anmode den
administrerende direktør om at rapportere om EFSI’s virke til disse institutioner. På
anmodning fra Rådet og Europa-Parlamentet vil Kommissionen skulle rapportere om
EFSI-forordningens funktion. Kompromisforslaget fastlægger desuden bestemmelser
vedr. Kommissionens rapportering om situationen for EU-garantifonden.
EIB skal ifølge kompromisforslaget, i samarbejde med EIF hvor relevant, løbende
rapportere til Kommissionen om EIB’s finansierings- og investeringsaktiviteter under
EFSI. EIB skal ligeledes, i samarbejde med EIF hvor relevant, årligt rapportere til Rå-
det og Europa-Parlamentet om EIB’s aktiviteter under EFSI.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag til etablering af EFSI er fremsat med hjemmel artikel 172, 173,
175 stk. 3 og artikel 182, stk. 1 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmå-
de (TEUF). Forslaget skal vedtages af både Europa-Parlamentet og Rådet, jf. den
almindelige EU beslutningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget om etablering af EFSI er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og at formålet med EFSI, herunder fremme af investeringerne
i EU og virksomheders adgang til finansiering, ikke i tilstrækkelig grad kan nås af med-
lemslandene på egen hånd, men bedre kan nås på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0007.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets støtter et styrket fokus i EU på at fremme investeringer. Parla-
mentet støtter generelt den af Kommissionen foreslåede investeringsplan. Parlamen-
tet har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag til EFSI.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, som indebærer an-
vendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's bud-
get. Ift. den foreslåede samlede EU-garantiforpligtigelse via EU-budgettet på 16 mia.
euro svarer det til en dansk garantistillelse via EU’s budget på ca. 2,4 mia. kr.
Kommissionens foreslåede investeringsplan, herunder etableringen af EFSI, vil kunne
have statsfinansielle konsekvenser. Potentielle statsfinansielle konsekvenser vil gene-
relt afhænge af finansieringen af EFSI og af de investeringsprojekter og udfaldet her-
af, som iværksættes under EFSI.
Omprioriteringen af midler fra Horizon 2020 og Connecting Europe-faciliteten kan føre
til færre EU-tilskud til danske forsknings- og infrastrukturprojekter, som typisk modta-
ger støtte fra disse to budgetprogrammer. Det er uvist, hvorvidt dette kan modsvares
af nye investeringsprojekter afledt af EFSI.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU, herunder etablering af EFSI, vil kunne
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang investeringerne bi-
drager til et højere og mere stabilt niveau af velstand og beskæftigelse. Dette vil for
Danmark imidlertid også afhænge af finansieringen af investeringerne, herunder en
eventuel omprioritering af allerede allokerede EU-midler og virkningerne heraf.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om tiltag til fremme af investeringer i EU er forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for ECOFIN d. 14. oktober og d. 9. december 2014. Sagen om Kommissionens
EFSI-forslag blev forelagt forud for ECOFIN d. 27. januar og d. 17. februar 2015.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter investeringsplanen for Europa, herunder etableringen af en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer (EFSI), mhp. at fremme investeringer, vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne i EU.
Regeringen kan generelt støtte kompromisforslaget vedr. EFSI og kan støtte den
enighed i Rådet om formandskabets kompromisforslag, som der er lagt op til.
Regeringen støtter, at EFSI har et klart fokus på at understøtte private investeringer.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0008.png
Regeringen støtter de kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI, som kompro-
misforslaget lægger op til, herunder at disse projekter skal være konsistente med EU’s
politikker, er økonomisk og teknisk holdbare, leverer merværdi ift. eksisterende institu-
tioner og instrumenter, samt i videst mulige omfang søger at mobilisere privat kapital.
Regeringen støtter kompromisforslaget om, at Rådet og Europa-Parlamentet efter en
evaluering og et evt. forslag fra Kommissionen, aktivt skal beslutte, om EFSI skal fort-
sætte efter juni 2020. Regeringen kan i den forbindelse også støtte, at EU-garantien til
EIB kan genopfyldes i fire år fra EFSI-forordningens ikrafttrædelse.
Regeringen støtter kompromisforslaget om, at medlemslandene og andre tredjeparter
har mulighed for at yde direkte bidrag til EFSI, men ikke har mulighed for at opnå
plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse. Regeringen finder det mest hensigtsmæssigt,
at det alene er Kommissionen og EIB, som sidder i EFSI’s bestyrelse.
Regeringen støtter, at væsentlige elementer vedr. EFSI fastlægges i forordningen,
hvor alle medlemslande deltager i drøftelserne, og præciseres i EFSI-aftalen. Rege-
ringen støtter desuden, at medlemslandene endosserer udkastet til EFSI-aftale, evt.
via en delegeret retsakt.
Regeringen kan støtte kompromisforslaget om, at Horizon 2020 og Connecting Euro-
pa-faciliteten bidrager til finansieringen af EFSI. Dog bemærkes, at finansieringen af
EFSI, herunder via Connecting Europe-faciliteten og Horizon 2020 kan have en række
uhensigtsmæssige konsekvenser. Erfaringer viser, at programmerne er forbundet med
stor EU-merværdi. Regeringen lægger vægt på, at de projekter som finansieres af
EFSI, også er projekter med de formål, som oprindeligt var tiltænkt midlerne. Regerin-
gen er fortsat opmærksom på konsekvenserne af forslaget for de samlede midler i
Connecting Europe-faciliteten og Horizon 2020.
Regeringen støtter etableringen af investeringsrådgivningsorganet (EIAH). Der læg-
ges vægt på, at bidraget til finansiering af EIAH fra EU-budgettet på årligt 20 mio. euro
netop er et maksimum og at udnyttelse af dette loft vil afhænge af behovet. Det støt-
tes, at EIB løbende evaluerer EIAH.
Regeringen støtter, at Kommissionen og EIB opretter og vedligeholder en EU projekt
pipeline mhp. generel information til investorer om projekter. Det støttes, at medlems-
landene kan vælge at bidrage hertil.
Andre landes holdning
Medlemslandene ventes at kunne støtte kompromisforslaget om EFSI. Landene vur-
deres bredt at støtte et fokus på at genoprette investeringsniveauet i EU.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0009.png
Dagsordenspunkt 2: Implementering af det styrkede banksamarbejde
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen og evt. ECB ventes på det kommende ECOFIN at orientere om status
for det styrkede banksamarbejde.
Orienteringen ventes især at dreje sig om status for etableringen af den fælles afvik-
lingsinstans, status for ratifikationen af den mellemstatslige aftale om den fælles afvik-
lingsfond samt status for national implementering af direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD).
Der er ikke lagt op til substansdrøftelser eller nærmere beslutninger herom på ECO-
FIN.
Baggrund og indhold
Den fælles tilsynsmekanisme er aktiveret pr. 4. november 2014. Dette skete efter
gennemførelsen af en omfattende sundhedsvurdering af de største kreditinstitutter i
de deltagende lande.
Den fælles afviklingsmekanisme er aktuelt under opbygning. Rådet har udpeget de
fem faste medlemmer af bestyrelsen i den fælles afviklingsinstans, som ventes at
indtræde i deres position fra marts. Afviklingsinstansen vil først kunne anvende afvik-
lingsværktøjerne og den sektorfinansierede afviklingsfond fra 1. januar 2016. Indtil da
vil afviklingsinstansen påbegynde krisehåndteringsplanlægning for institutterne i de
deltagende lande (herunder udarbejdelse af afviklingsplaner).
Etableringen af den fælles afviklingsfond forudsætter national ratifikation af den mel-
lemstatslige aftale herom i de lande, der deltager i det styrkede banksamarbejde. Kun
få lande har imidlertid endnu ratificeret den mellemstatslige aftale.
Den fælles afviklingsmekanisme bygger på regelsættet fra direktiv om genopretning
og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD), herunder de nationale afviklings-
myndigheder, som hvert land skal etablere i medfør af direktivet, og som skal være
repræsenterede i afviklingsinstansen. Fristen for national implementering af BRRD var
1. januar 2015, men kun få lande har nået dette, herunder etableret deres nationale
afviklingsmyndigheder.
I Danmark blev to lovforslag om implementering af BRRD fremsat inden jul, og be-
handles aktuelt i Folketinget. BRRD forventes implementeret i Danmark medio 2015.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0010.png
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side vil man tage statusorienteringen til efterretning.
Andre landes holdning
De øvrige lande ventes generelt at tage statusorienteringen til efterretning.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0011.png
Dagsordenspunkt 3: Bidrag til Det Europæiske Råd 19.-20. marts 2015: lande-
specifikke økonomiske analyser og de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer (BEPG)
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
På ECOFIN den 10. marts 2015 ventes en præsentation af Kommissionens nye sam-
lede landespecifikke analyser under det europæiske semester. Der ventes ligeledes
en præsentation af Kommissionens kommende forslag vedr. de overordnede økono-
misk-politiske retningslinjer (BEPG). ECOFIN’s drøftelser er sammen med rådskon-
klusionerne om vækstundersøgelsen vedtaget på rådsmødet den 17. februar en del af
forberedelsen af DER den 19.-20. marts.
Der vil blive oversendt et supplerende samlenotat snarest muligt efter offentliggørel-
sen af Kommissionens samlede landespecifikke analyser.
Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) skal på topmødet 19.-20. marts 2015 vedtage konklusio-
ner med generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene på baggrund af
Kommissionens årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) og rådskonklusio-
ner fra bl.a. ECOFIN. ECOFIN’s rådskonklusioner vedr. vækstundersøgelsen blev
vedtaget på rådsmødet den 17. februar 2015.
Som led i strømliningen af det europæiske semester vil Kommissionen i år som noget
nyt offentligøre én samlet økonomisk analyse og vurdering af hvert EU-land, som vil
indeholde vurderinger af landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalin-
ger og de dybdegående analyser for de 16 lande, der blev udpeget i den seneste
varslingsrapport under makroubalanceproceduren. Danmark er i år ikke blevet udpe-
get til en dybdegående analyse. Den økonomiske analyse for Danmark vil derfor pri-
mært fokusere på opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger til Danmark.
EU-landene kan herefter tage højde for Kommissionens landespecifikke økonomiske
analyser, når de fremlægger deres stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale
reformprogrammer inden udgangen af april.
Kommissionen ventes ligeledes at fremlægge forslag vedr. de overordnede økono-
misk-politiske retningslinjer (BEPG). De nuværende BEPG, vedtaget 13. juli 2010,
udstikker følgende retningslinjer for EU’s og EU-landenes økonomiske politikker: 1)
Sikre de offentlige finansers kvalitet og holdbarhed, 2) Rette op på makroøkonomiske
ubalancer, 3) Reducere ubalancerne i euroområdet, 4) Optimere støtten til forskning,
udvikling og innovation, styrke videntrekanten (sammenhængen mellem uddannelse,
forskning og innovation) og udnytte den digitale økonomis potentiale, 5) Forbedre
ressourceeffektiviteten, 6) Forbedre erhvervsklimaet og forbrugernes situation og mo-
dernisere industrigrundlaget for at sikre et fuldt fungerende inde marked.
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet d. 10 marts at tage Kommissionens præsentation af de
landespecifikke økonomiske analyser til efterretning og drøfte Kommissionens kom-
mende udspil vedr. BEPG.
Der vil blive oversendt et supplerende samlenotat snarest muligt efter offentliggørel-
sen af Kommissionens samlede landespecifikke analyser.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0012.png
ECOFIN’s drøftelser vedr. de landespecifikke økonomiske analyser og BEPG er
sammen med rådskonklusionerne om vækstundersøgelsen vedtaget på rådsmødet
den 17. februar en del af forberedelsen af DER den 19.-20. marts.
De landespecifikke økonomiske analyser vil sammen med EU-landenes stabilitets- og
konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer, fremlagt inden udgangen af
april, danne grundlaget for Kommissionens forslag til landespecifikke anbefalinger,
som ventes vedtaget på ECOFIN den 19. juni.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national øko-
nomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne bidrage til
sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i lan-
dene og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sager relateret til
det europæiske semester, særligt Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2015 og
varslingsrapporten under makroubalanceproceduren for 2015, blev senest forelagt
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 17. februar 2015.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen ventes at tage præsentationen af de samlede økonomiske vurderinger af
EU-landene og drøftelsen af udspillet vedr. de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer til efterretning.
Andre landes holdning
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0013.png
De øvrige EU-landes holdning til de landespecifikke økonomiske analyser og BEPG
kendes endnu ikke.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0014.png
Dagsordenspunkt 4: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen har sent den 25. februar offentligt meddelt sine hovedkonklusioner om
håndteringen af centrale sager vedrørende Stabilitets- og Vækstpagten. Kommissio-
nen har således annonceret et forslag om, at Frankrig får en revideret henstilling, hvor
fristen for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP forlænges med to år fra 2015 til
2017, og at Belgien, Italien og Finland ud fra en samlet vurdering ikke får henstillinger,
selv om deres offentlige finanser umiddelbart ikke er på linje med gældsreglerne.
Derudover er det muligt at Kommissionen samtidig vil følge op på situationen i de ti
andre lande med henstillinger (Cypern, Grækenland, Irland, Kroatien, Malta, Polen,
Portugal, Slovenien, Spanien og Storbritannien).
Der vil blive oversendt et supplerende samlenotat snarest muligt efter offentliggørel-
sen af Kommissionens konkrete udspil.
Baggrund
Eurolandene fremlage i oktober 2014 budgetplaner for 2015, som efterfølgende blev
vurderet af Kommissionen. Kommissionens vurdering pegede på, at der var en risiko
for at budgetplanerne fra Frankrig, Belgien og Italien ikke levede op til Pagtens krav,
og man ville derfor foretage en ny vurdering i foråret 2015 i lyset af landenes endelige
finanslove og nærmere specificerede strukturreformer.
Indhold
Kommissionens udspil angående implementering af Stabilitets- og Vækstpagten vil
vedrøre håndteringen af Frankrig, som allerede har en henstilling om at bringe det
offentlige underskud under 3 pct. af BNP senest i 2015. I Kommissionens forårsprog-
nose skønnes underskuddet at udgøre 4,1 pct. af BNP i 2015, og Frankrig ser dermed
ikke ud til at få nedbragt underskuddet tilstrækkeligt til fristen. Kommissionen skal
vurdere, om Frankrig har sikret strukturelle budgetforbedringer på linje med stram-
ningskravene i henstillingen, samtidig med at den økonomiske udvikling har været
svagere end ventet på tidspunktet for henstillingen, således at betingelserne er opfyldt
for at tildele en revideret henstilling med en forlænget frist og nye stramningskrav.
Udspillet vil også vedrøre Belgien og Italien, som ikke har henstillinger, men som i
lyset af deres budgetplaner begge er i fare for at overtræde gældsreglen, dvs. kravene
til gældsreduktion for lande med bruttogæld over 60 pct. af BNP, samt Finland, hvor
gælden ventes at overskride 60 pct. af BNP i 2015 og 2016.
Kommissionen har sent den 25. februar offentligt meddelt sine hovedkonklusioner om
håndteringen af disse sager vedrørende Stabilitets- og Vækstpagten. Kommissionen
har således annonceret et forslag om, at Frankrig får en revideret henstilling, hvor
fristen for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP forlænges med to år fra 2015 til
2017, og at Belgien, Italien og Finland ud fra en samlet vurdering ikke får henstillinger,
selv om deres offentlige finanser umiddelbart ikke er på linje med gældsreglerne..
Derudover er det muligt at Kommissionen samtidig vil følge op på situationen i de ti
andre lande med henstillinger (Cypern, Grækenland, Irland, Kroatien, Malta, Polen,
Portugal, Slovenien, Spanien og Storbritannien).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0015.png
Der vil blive oversendt et supplerende samlenotat snarest muligt efter offentliggørel-
sen af Kommissionens konkrete udspil.
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel
126. Kommissionens forslag er begrundet i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende
del, dvs. i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97, som senest revideret ved forordning
1177/2011. For så vidt angår beslutninger vedr. eurolande vedtages disse af Rådet
med kvalificeret flertal blandt eurolandene, jf. Traktatens artikel 136. Det land, som
beslutningen vedrører, har ikke selv har stemmeret. Beslutninger vedr. ikke-eurolande
vedtages med kvalificeret flertal blandt alle EU-lande, undtagen det land, som beslut-
ningen vedrører.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder efter-
levelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil un-
derstøtte vækst og beskæftigelse i Danmark.
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har positive effekter på den
langsigtede samlede økonomiske udvikling i Europa, herunder tilliden til finanspolitik-
ken.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er
løbende forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne. De aktuelle
sager er alle indledt og behandlet i perioden 2008-14.
Holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finans-
politik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der sik-
res en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed, og der for-
hindres en ny eskalering af gældskrisen.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0016.png
Dagordenspunkt 5: Proceduren for makroøkonomiske ubalancer
KOM(2014)904
Resumé
ECOFIN ventes d. 10. marts 2015 at drøfte Kommissionens dybdegående analyser af
potentielle makroøkonomiske ubalancer og evt. drøfte og nye skridt i proceduren for
økonomiske ubalancer. Kommissionen har sent den 25. februar offentligt meddelt sine
hovedkonklusioner om håndteringen af centrale sager vedrørende makroubalance-
proceduren.
Baggrund og indhold
Kommissionen offentliggør sine dybdegående analyser under proceduren for makro-
økonomiske ubalancer som led i det europæiske semester 2015. Der er lavet dybde-
gående analyser af 16 medlemslande: Kroatien, Italien, Slovenien, Irland, Spanien,
Frankrig, Ungarn, Belgien, Bulgarien, Tyskland, Nederlandene, Finland, Sverige, UK,
Portugal og Rumænien. Disse lande blev udpeget til dybdegående analyse i Kommis-
sionens varslingsrapport fra november 2014.
De dybdegående analyser af de 16 udpegede lande vil være en del af den samlede
økonomiske analyse og vurdering af hvert EU-land, og som også vil indeholde vurde-
ringer af landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger (jf. særskilt
dagsordenspunkt).
Danmark er i dette års gennemførelse af makroubalanceproceduren ikke blevet udpe-
get til en dybdegående analyse. Den økonomiske analyse for Danmark vil derfor pri-
mært fokusere på opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger til Danmark.
Kommissionens dybdegående analyser kan give anledning til en konklusion om, at et
land ikke er påvirket af ubalancer, er påvirket af ubalancer, eller er påvirket af alvorlige
ubalancer (uforholdsmæssigt store ubalancer). I førstnævnte tilfælde vil der som ud-
gangspunkt ikke blive tale om yderligere skridt i proceduren. I sidstnævnte to tilfælde
kan Kommissionen fremsætte forslag om enten landespecifikke anbefalinger under
det europæiske semester vedr. ubalancer eller forslag om en henstilling om korrektion
af alvorlige ubalancer.
Kommissionen har sent den 25. februar offentligt meddelt sine hovedkonklusioner om
håndteringen af centrale sager vedrørende makroubalanceproceduren. Kommissionen
har således annonceret en skærpelse af proceduren for Frankrig og Bulgarien, der nu
vurderes at have alvorlige ubalancer, og for Tyskland, der har ubalancer, samt en
åbning af makroubalanceproceduren for Portugal og Rumænien og en aftrapning af
proceduren for Slovenien.
Kommissionen lægger op til, at der i maj 2015 skal tages stilling til henstillinger til
Frankrig og Kroatien (åbning af makroubalanceprocedurens korrigerende del), som
Kommissionen vurderer, er påvirket af alvorlige ubalancer, efter en vurdering af disse
landes nationale reformprogrammer og stabilitets- og konvergensprogrammer.
ECOFIN ventes d. 10. marts 2015 at drøfte Kommissionens udspil.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0017.png
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Makroubalanceproceduren vil kunne have positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser, i det omfang proceduren gennem en konsistent gennemførelse af reglerne bidra-
ger til at understøtte makroøkonomisk stabilitet og dermed bæredygtig vækst og be-
skæftigelse i medlemslandene.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat vedr. Kommissionens varslingsrapport som led i det europæiske semester
2015 er forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 9. december 2014.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen forventer at kunne støtte Kommissionens dybdegående analyser og i
forlængelse heraf støtte forslag til opfølgning herpå. Regeringen støtter og lægger
vægt på en troværdig og konsistent gennemførelse af makroubalanceproceduren,
herunder at der tages videre skridt i proceduren i form af henstillinger til lande med
alvorlige ubalancer, når det måtte være velbegrundet.
Andre landes holdning
Medlemslandene forventes generelt at kunne støtte Kommissionens dybdegående
analyser og forslag til opfølgning herpå.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0018.png
Dagsordenspunkt 6: Portugals førtidsindfrielse af IMF-lån
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
De portugisiske myndigheder har meddelt, at man ønsker at førtidsindfri en del af det
lån, som er ydet af IMF som led i det internationale låneprogram til Portugal i 2011-
2014.
En førtidig indfrielse af IMF-lånet alene forudsætter de øvrige långiveres accept, her-
under EU, som har ydet et lån på 26 mia. EUR til Portugal gennem EU28-
lånefaciliteten EFSM (hvoraf 24,3 mia. blev udbetalt).
ECOFIN ventes i nær fremtid at træffe beslutning om at imødekomme det portugisiske
ønske.
Baggrund og indhold
I foråret 2011 blev der vedtaget et samlet låne- og tilpasningsprogram til Portugal på i
alt 78 mia. EUR på baggrund af Portugals tab af adgang til markedsfinansiering under
gældskrisen. Lånene blev udbetalt over genopretningsprogrammets tidshorisont frem
til starten af 2014 betinget af Portugals løbende tilfredsstillende implementering af
genopretningsprogrammet.
Som en del af finansieringen af låneprogrammet har IMF ydet et lån på 23,7 mia. SDR
(ca. 26 mia. EUR), hvoraf 22,9 mia. SDR (ca. 25,1 mia. EUR) blev udbetalt. Hertil
kommer et lånebidrag fra EU28 via lånemekanismen EFSM på 26 mia. EUR, hvoraf
24,3 mia. EUR blev udbetalt, samt et lånebidrag fra eurolandenes midlertidige lånefa-
cilitet EFSF på 26 mia. EUR, som blev udbetalt i sin helhed.
Tabel 1
Sammensætning af låneprogrammet til Portugal
Mia. euro
Portugal (2011-14)
Eurolande (EFSF)
26,0 (26,0)
EU28
26,0 (24,3)
IMF
26,0 (25,1)
I alt
78,0 (75,4)
Anm.: Tallene angiver lånerammen. De udbetalte beløb fremgår i parentes.
EFSF=European Financial Stability Facility
Kilde: Kommissionen, IMF
Portugal planlægger at førtidsindfri op til 11,5 mia. SDR (ca. 14 mia. EUR) af de 23,7
mia. SDR, som er ydet i lån fra IMF. Det skyldes, at renten på lånet fra IMF er højere
end renterne på lånene fra de øvrige internationale långivere (EU og euro-landene) og
højere end de renter Portugal aktuelt kan opnå på almindelige markedsvilkår.
Det fremgår af låneaftalerne med de øvrige långivere, at enhver førtidig indfrielse af
lån i udgangspunktet skal ske pro rata mellem de pågældende långivere, således at
Portugal skal tilbagebetale alle långivere proportionalt. En førtidig indfrielse af IMF-
lånet alene forudsætter således de øvrige långiveres accept.
Portugals delvise førtidsindfrielse af det dyrere lånebidrag fra IMF kan medvirke til at
lette Portugals samlede tilbagebetalingsbyrde sammenholdt med en situation, hvor
Portugal ikke delvist førtidsindfrier IMF-lånet, fordi dyrere IMF-lån erstattes med billi-
gere markedsfinansiering. Det er forventningen, at den lånefinansiering, der erstatter
IMF-lånet vil have mindst samme løbetid som restløbetiden på IMF-lånene.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0019.png
En delvis førtidsindfrielse af IMF-lånebidraget alene vurderes at bidrage til genopret-
ningen af Portugals offentlige finanser og økonomi, som var formålet med lånepro-
grammet. Det er aktuelt fortsat forventningen, at Portugal vil være i stand til at tilbage-
betale de øvrige långivere som planlagt, og at en delvis førtidsindfrielse ikke i sig selv
øger risikoen for de øvrige lån. Det hænger også sammen med, at IMF-lånene er for-
anstillet de øvrige lånebidrag, og at den delvise førtidsindfrielse dermed fjerner en
betydelig fordring på Portugal, som er foranstillet de øvrige lån.
Idet lånebidraget fra IMF alene førtidsindfries delvist, forventes IMF’s involvering i
opfølgningen på låneprogrammet at fortsætte som hidtil, herunder gennem fortsatte
regelmæssig missioner til Portugal.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lånebidrag til det internationale låneprogram til Portugal er hjemlet i Rådets
forordning 407/2010 af 11. maj 2010, der etablerer EFSM. Ifølge forordningen træffer
Rådet beslutning med kvalificeret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk
betingelser for lånet samt efterfølgende ændringer heri.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Portugals førtidsindfrielse af IMF-lån har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes en imødekommelse af det portugisiske ønske, som vil bidrage
til at understøtte Portugals gældsholdbarhed og dermed den igangværende genopret-
ning af portugisisk økonomi yderligere. Der vurderes i det konkrete tilfælde ikke at
være risici for EU28-lånet forbundet med førtidsindfrielsen af IMF-lånet.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501862_0020.png
Der lægges i forlængelse heraf også vægt på, at IMF’s involvering i programopfølg-
ning forventes at fortsætte uændret, og at det forventes, at den lånefinansiering, der
erstatter IMF-lånet vil have mindst samme løbetid som restløbetiden på IMF-lånene,
således at førtidsindfrielsen ikke øger risikoen gennem en kortere gennemsnitlig løbe-
tid af Portugals gæld.
Det forventes og forudsættes, at også eurolandene vil acceptere Portugals ønske om
en delvis førtidsindfrielse af IMF-lånebidraget uden tilsvarende pro rata førtidsindfriel-
se for så vidt angår lånet til Portugal fra eurolandenes lånefacilitet EFSF.
Andre landes holdning
Der ventes støtte til at imødekomme Portugals ønske, dog med forbehold for evt. nati-
onale parlamentariske processer i nogle lande.
20