Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3378 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold
Den 4. marts 2015
FVM 378
___________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16. marts 2015
____________________________________________________________________
7.
Markedssituationen, trends og markedstiltag i mælkesektoren
- Orientering
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503223_0002.png
SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 16. marts 2015
7.
M
arkedssituationen, trends og markedstiltag i mælkesektoren
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. december
2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Mælkekvoterne ophører den 1. april 2015, og Danmark og en række andre medlemsstater har
arbejdet for at sikre en blød landing af mælkekvoterne i det sidste mælkekvoteår gennem en
justering af den såkaldte fedtregulering. Mælkeproducenterne i en række medlemsstater, her-
under Danmark forventes at skulle betale store superafgifter for overskridelse af mælkekvoterne
i det sidste kvoteår. I sommeren 2014 var der drøftelser om rådskonklusioner vedrørende blød
landing af mælkekvoterne samt indførelse af mere effektive redskaber til håndtering af kriser.
Drøftelserne endte uden resultat. Hertil kommer, at Rusland primo august 2014 indførte et im-
portstop for en række landbrugsvarer fra EU og andre lande, herunder mælk og mejeriproduk-
ter, hvilket har haft en negativ indflydelse på mælkepriserne i EU og i Danmark.
Formandskabet har sat markedssituationen for mælk på dagsordenen for rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 16. marts 2015 med henblik på orientering.
Baggrund
Formandskabet har sat markedssituationen, trends og markedstiltag i mælkesektoren på dags-
ordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. marts 2015 med henblik på orientering.
Nærhedsprincippet
Der er ikke tale om stillingtagen til konkrete forslag, hvorfor nærhedsprincippet ikke er relevant.
Formål og indhold
Med virkning fra den 1. april 2015 ophører mælkekvoterne i EU. For at sikre en blød landing
uden en for stor produktionsstigning, når kvoterne ophører, blev der i 2008 indført en gradvis
udvidelse af mælkekvoterne med 1 % om året i fem år frem til kvoteåret 2013/2014. Der var
således ingen stigning i det sidste og nuværende kvoteår 2014/2015. Danmark og en række
andre medlemsstater overskred deres nationale mælkekvote i 2013/2014, og de danske mæl-
keproducenter betalte som følge heraf en samlet superafgift på 210 millioner kr. Det skønnes på
nuværende tidspunkt, at der for det indeværende og sidste mælkekvoteår 2014/2015, som slut-
ter 31. marts 2015, antageligt skal betales en høj superafgift antageligt omkring 190 millioner
kr. Danmark og en række andre medlemsstater har ønsket at undgå denne situation, og har
arbejdet for at sikre en blød landing for alle medlemsstater i form af en ændring af den såkaldte
fedtregulering.
Den såkaldte mælkepakke, som blev vedtaget i marts 2012, var en reaktion på krisen i mælke-
sektoren i 2009 og 2010. I medfør af mælkepakken er der mulighed for, at medlemsstaterne
kan indføre bindende kontrakter mellem mælkeproducenter og mejerier, ligesom der er regler
om, at mælkeproducenter kan danne producentorganisationer, som medlemsstaterne skal god-
kende. Inden for visse rammer kan godkendte producentorganisationer forhandle kontrakter
med mejerierne om priser. Endvidere er det i medfør af mælkepakken muligt at indføre udbuds-
regulering af oste med geografiske betegnelser. Mælkepakken er tidsbegrænset indtil 30. juni
2020. Da mælkepakkens bestemmelser udtrykkeligt undtager andelsselskaber, er dens be-
stemmelser ikke relevante i Danmark og anvendes derfor ikke i Danmark.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503223_0003.png
Kommissionen udfærdigede i juni 2014 en rapport over status for implementeringen af mælke-
pakken i medlemsstaterne (KOM(2014)354). I rapporten nævnes det afslutningsvis, at der efter
den nylige reform af den fælles landbrugspolitik fortsat eksisterer et sikkerhedsnet for mælke-
sektoren. Ikke desto mindre stilles der i rapporten spørgsmålstegn ved, om dette sikkerhedsnet
er tilstrækkeligt til, at systemet kan håndtere perioder med volatilitet i markedet og egentlige
kriser efter kvoternes ophør. Det gælder navnligt med henblik på at sikre en balanceret udvik-
ling af mælkeproduktionen i hele Europa og hindre koncentration i de mest produktive områder.
Kommissionen vil derfor overveje muligheden for nye instrumenter, der kan styre markedsud-
viklingen i dårligt stillede områder samt modvirke eventuelle produktionsforøgelser, som kan
risikere alvorligt at påvirke den langsigtede markedsstabilitet i hele EU efter mælkekvoternes
ophør.
Formandskabet fremlagde i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16.-17. juni
2014 udkast til rådskonklusioner som opfølgning på Kommissionens rapport. Udkastet under-
stregede mælkesektorens betydning og omtalte både nye muligheder og udfordringer efter kvo-
ternes ophør i 2015. Udkastet lagde op til, at det skulle være muligt at håndtere prisudsving og
samtidig sikre en blød landing samt give mere effektive redskaber til håndtering af kriser. Det
blev konkret forslået at sikre en blød landing baseret på tilpasning af fedtreguleringen. Endvide-
re blev det foreslået at sikre, at det eksisterende sikkerhedsnet i den fælles landbrugspolitik
(både markedsordningen, landdistriktspolitikken og direkte støtte) var anvendelige i krisesitua-
tioner både i EU og på nationalt og regionalt niveau. Desuden skulle instrumenterne i den fælles
landbrugspolitik anvendes til at forudse, identificere og inddæmme krisesituationer tidligt samt
reagere hurtigt over for alvorlige kriser. Det gælder i særdeleshed i ugunstigt stillede områder.
Enkelte medlemsstater foreslog endvidere, at Kommissionen undersøgte muligheden for en af-
dragsordning for tilbagebetaling af superafgiften.
Det lykkedes imidlertid ikke på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. juli 2014 at opnå op-
bakning til rådskonklusioner, da et stort antal medlemsstater ikke ønskede at indføre en blød
landing af mælkekvoterne baseret på tilpasning af fedtreguleringen.
Rusland indførte med effekt fra den 7. august 2014 et forbud mod import til Rusland af en ræk-
ke landbrugsprodukter fra EU og andre lande, herunder mælk og mejeriprodukter. Rusland im-
porterer mejeriprodukter fra EU svarende til 1,4 % af EU’s samlede mælkeproduktion. Det ud-
gør 13 % af EU’s samlede eksport af mejeriprodukter. Rusland har en stor import af især smør
og ost. Rusland aftager ca. 24 % eller 32.000 tons af EU’s årlige smøreksport på ca. 130.000
tons (gennemsnit i perioden 2011-2013). Rusland aftager en stor del af EU’s eksport af ost,
hvor eksporten til Rusland androg 237.000 tons ud af EU’s samlede osteeksport på 743.000
tons (gennemsnit i perioden 2011-2013). Der er indtruffet betydelige prisfald i EU på smør og
skummetmælkspulver efter det russiske importstop. Prisfald der dog også skyldes et stort ud-
bud af mælk både i EU og globalt. I Danmark er der ligeledes indtruffet fald i
afregningspriserne. På det seneste er der sket en forbedring af priserne på smør og mælkepul-
ver på grund af fald i produktionen i EU og god eksport til tredjelande.
For at afbøde den forværrede markedssituation indførte Kommissionen støtte til privat oplagring
af smør og skummetmælkspulver foreløbig indtil udgangen af september 2015. Endvidere er
perioden, hvor der kan ske opkøb til intervention, forlænget til udgangen af september 2015.
Derudover indførte Kommissionen støtte til privat oplagring af ost, som måtte suspenderes på
grund af for stor søgning fra én medlemsstat af støtte til oste, der ikke traditionelt eksporteres
til det russiske marked. Endelig har Kommissionen indført en særlig direkte støtte til Estland,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503223_0004.png
Letland og Litauen på i alt 28,7 mio. €, fordi mælkesektorerne i de tre medlemsstater er hårdest
ramt af det russiske importstop, idet en meget stor del af deres produktion normalt eksporteres
til Rusland. En tilsvarende ordning er efterfølgende blevet etableret for Finland. Støtten til Fin-
land er på 10,7 mio. €.
Endvidere har Kommissionen nu fremsat et komiteforslag til en afdragsordning for betaling af
superafgift for produktion ud over mælkekvoterne i sidste kvoteår 2014/2015. Forslaget forven-
tes sat til afstemning i Komitéen For Den Fælles Markedsordning 11. marts 2015. I medfør af
forslaget kan medlemsstaterne vælge, at mælkeproducenterne kan betale superafgift i årlige
afdragsrater over en tre årig periode. Første rate betales senest 1. oktober 2015, anden rate
senest 1. oktober 2016 og tredje rate senest 1. oktober 2017. Afdragene skal være rentefri, og
forslaget henviser derfor til statsstøttereglerne. Forslaget ændrer ikke ved, at medlemsstaterne
skal betale hele afgiften senest 30. november 2015, da dette er fastsat i rådsforordningen (EF)
1234/2007 af 22. oktober 2007 artikel 78, stk. 2. Der oversendes et særskilt grundnotat Folke-
tingets Europaudvalg om komiteforslaget.
Udtalelser
Der er ikke tale om et egentligt forslag, hvorfor Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Europa-Parlamentets landbrugsudvalg forventes imidlertid at fremlægge en egen-initiativ be-
tænkning om gennemførelsen af mælkepakken. Europa-Parlamentets landbrugsudvalg skal for-
mentlig tage stilling til betænkningen og eventuelle ændringsforslag i slutningen af maj 2015.
Europa-Parlamentets plenarforsamling forventes at tage stilling til betænkningen i løbet af
sommeren 2015.
I ordførerens udkast til betænkningen beklages det, at en række af mælkepakkens initiativer
kun i begrænset omfang er implementeret i medlemsstaterne. Det gælder blandt andet mulig-
heden for at danne producentorganisationer. Herudover påpeges det i udkastet, at den europæ-
iske mælkesektor fremover i højere grad end nu vil være eksponeret for de prisudsving, der
findes på verdensmarkedet. Derfor er der behov for et nyt sæt markedsinstrumenter. Herunder
bedre mulighed for at oprette producentorganisationer, mulighed for at indgå langtidskontrakter
samt mulighed for at sikre landmændene en fast indtjening. Ydermere skal det europæiske
mælkeobservatorium spille en mere fremtrædende rolle med hensyn til at advare om foreståen-
de kriser på mælkemarkedet. Endelig fremhæves det også, at den globale efterspørgsel på
mælk og mejeriprodukter er stigende, og at man fra EU’s side bør sikre sig en større andel af
verdensmarkedet.
Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at medføre konsekvenser for EU-budgettet, ligesom den ikke forventes
at medføre statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser.
Yderligere regulering af markedet for mælk kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer anfører, at danske mælkeproducenter i kvoteåret 2013-2014 betalte en
superafgift på hele 210 mio. kr. Det indeværende kvoteår vil også ende med en betydelig su-
perafgiftsbetaling, hvis den nuværende leveranceudvikling fortsætter. Erfaringsmæssigt sker der
ikke en reduktion i leverancerne. Der vil være tale om den største superafgift i Danmark siden
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503223_0005.png
indførelse af kvoterne i 1984, hvis superafgiften i kvoteåret 2014/2015 overstiger det foregåen-
de kvoteår.
Med baggrund i at kvotesystemet forsvinder i 2015 – samt den aktuelle og udfordrende finan-
sielle situation i erhvervet – er det yderst vigtigt, at erhvervet ikke belastes af superafgift. Situ-
ationen for mælkeproducenterne forværres af, at markedssituationen er blevet forværret bety-
deligt på verdensmarkedet for mejeriprodukter.
For at undgå eller lempe en superafgift i det sidste kvoteår 2014/2015 ønsker Landbrug & Føde-
varer, at der arbejdes for en ændring af fedtreguleringen. I og med at vi nærmer os udgangen
af de indeværende kvoteår vil en ændring af fedtreguleringen være den hurtigste og mest effek-
tive løsning.
Ifølge erhvervet er det vigtigst dog, at der findes en løsning på EU-plan. Derfor opfordres Føde-
vareministeriet til at arbejde for alle muligheder, der kan lempe en kommende superafgift for de
danske mælkeproducenter. I tillæg bør eventuelt forslag om udbudsregulering af mælkeproduk-
tionen til erstatning af mælkekvoterne klart afvises.
Verdensmarkedet har over de seneste måneder været i kraftigt fald på grund af et øget globalt
udbud af mælk, hvilket er blevet forstærket af den russiske embargo og en afmatning i den ki-
nesiske efterspørgsel. Om end mælkepriserne i begyndelsen af 2014 har ligget på et højt ni-
veau, så har markedssituationen dagsdato medført et prisfald i mælkeafregningen på ca. 75 øre
pr. kg. mælk alene i 2014. Produktpriserne ventes ifølge Rabobank mv. at forblive lave indtil 3.
kvartal 2015.
Kommission har indført støtte til privat oplagring for smør, skummetmælkspulver og i en kort
periode visse oste. Tiltagene kan muligvis være en medvirkende faktor til at løsne op for det
pressede marked. Ordningen for støtte til privat oplagring af visse oste er korrekt blevet su-
spenderet af Kommission, grundet for mange ansøgninger fra ét medlemsland, som ikke traditi-
onelt har haft nogen nævneværdig eksport til Rusland. Senest har Kommissionen igen ekstraor-
dinært forlænget privat oplagring af smør og skummetmælkspulver til udgangen af februar
2015, samt forlænget interventionsperioden til udgangen af september 2015. Hertil er der ydet
støtte til de baltiske lande.
Erhvervet støtter, at Kommissionen fastholder sin handlekraftige og fleksible tilgang til mar-
kedsforvaltningen af mejerimarkedet, men fastholder samtidig, at markeds-forvaltningen bør
være effektiv og være gældende på tværs af EU. Det bør i den sammenhæng og i lighed med
andre europæiske aktører fortsat fremhæves, at referenceprisen for interventionsordningen bør
justeres for at sikre et effektivt sikkerhedsnet ved ekstraordinære markedskriser.
Det er positivt, at Kommissionen har øget indsatsen for at afhjælpe eventuelle handelshindrin-
ger. I tillæg er der dog fortsat behov for at bruge alle kræfter på at sikre alternativ markedsad-
gang – særligt set i lyset af at andre lande indgår frihandelsaftaler. Senest har Australien indgå-
et en frihandelsaftale med Kina.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det helt centralt, at mælkekvoterne ophører pr. 31. marts 2015. Regeringen
er stærkt imod at indføre redskaber, der skal modvirke en markedsbaseret udvikling af mælke-
produktionen efter kvoternes ophør. Det er vigtigt at undgå, at der efter afskaffelsen af mælke-
kvoterne genindføres en ny form for kvotesystem og udbudsstyring.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503223_0006.png
Regeringen havde gerne set, at der var blevet sikret en blød landing i alle medlemsstater inden
udgangen af det sidste kvoteår, og finder at en afdragsordning er en dårlig erstatning herfor.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det må forventes, at en række medlemsstater vil ytre ønske om indførelse af nye kriseinstru-
menter samt fortsat styring af produktionen, mens andre vil være imod sådanne initiativer. En
lang række medlemsstater vil fremhæve det positive i, at kvoterne fra april ikke længere vil be-
grænse en markedsorienteret udvikling af sektoren, og afvise en genindførelse af produktions-
begrænsende tiltag. Nogle medlemsstater vil hilse den foreslåede afdragsordning velkommen,
mens flere vil beklage at der ikke i tide blev sikret en blød landing, inden kvoternes ophør.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. december 2014 forud for rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2014, jf. samlenotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 4. december 2014.
Kommissionens rapport om mælkesektoren (KOM(2014)354) har skriftligt været forelagt
Folketinget Europaudvalg den 9. juli 2014 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
14. juli 2014, jf. samlenotat oversendt den 3. juli 2014.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
6