Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3380 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
1502773_0001.png
Supplerende samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 17. marts
2015
5. Koordinations- og samarbejdstiltag for at facilitere konsulær beskyttelse af ikke-
repræsenterede unionsborgere i tredjelande
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Med hjemmel i art. 23 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde har Kommissionen 14.december
2011 fremlagt forslag til direktiv om konsulær beskyttelse af unionsborgere i udlandet. Forslaget skal erstatte
rådsbeslutning om konsulær beskyttelse (1995). Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet. Forhandlingerne har pågået siden 2012 men har nu momentum, således at direktivet
forventes vedtaget inden for kort tid. Formålet med forslaget er at sikre national lovgivningsmæssig forpligtelse til
at yde konsulær bistand til ikke-repræsenterede EU-borgere i 3. lande. Forslaget skønnes ikke have væsentlige
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til nyt direktiv om konsulær
beskyttelse af unionsborgere i udlandet, der skal erstatte den nuværende rådsbeslutning
95/533/EF om konsulær beskyttelse. Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 23 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), hvorefter Rådet efter en særlig
lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-Parlamentet kan vedtage direktiver om
koordinations- og samarbejdsforanstaltninger inden for det konsulære område. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (generelle anliggender) d. 17. marts 2015, men
forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde mhp. vedtagelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med direktivet at sikre en national lovgivningsmæssig opfølgning på den
eksisterende traktatmæssige forpligtelse for EU-medlemsstaterne til at yde konsulær bistand til
ikke-repræsenterede EU-borgere i tredjelande. Ifølge Kommissionen er den kortfattede ordlyd
af traktatens artikel ikke tilstrækkelig til at sikre en effektiv ret med konkret indhold, herunder
da der er forskel på national lovgivning og praksis med hensyn til det grundlæggende begreb
konsulær beskyttelse af unionsborgere, hvis medlemsstat ikke er repræsenteret. Ifølge
Kommissionen vil direktivet ikke pålægge EU-medlemsstaterne nye forpligtelser, men vil alene
sikre ikke-diskrimination af ikke-repræsenterede EU-borgere i forhold til landets egne borgere.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 10. oktober 2012 afgivet sin udtalelse om forslaget. Europa-
Parlamentet har godkendt forslaget med en række ændringsforslag, opfordret Rådet til at
notificere Europa-Parlamentet, hvis Rådet agter at afvige fra den af Europa-Parlamentet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foreslåede tekst samt at konsultere Europa-Parlamentet hvis Rådet agter at ændre
Kommissionens forslag substantielt.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at konsulær beskyttelse for ikke-repræsenterede EU-borgere
per definition vedrører en grænseoverskridende dimension, hvorefter unionsborgeres
rettigheder udstrækkes uden for EU’s grænser.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
mulighederne for at sikre konsistens i samarbejdet og koordinationen mellem EU’s
medlemsstater bedst kan sikres på EU-plan.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark har ikke en selvstændig konsulær lovgivning. Der indgår alene en kort formulering
om konsulær bistand i Lov om Udenrigstjenesten. En vedtagelse af direktivet i den nuværende
form forventes at medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning f.eks. i form af ny
lovgivning eller ændret lovgivning.
7. Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke have væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for institutionelle spørgsmål, hvilket ikke gav
anledning til bemærkninger.
9. Forhandlingssituationen
Forslaget har været genstand for forhandlinger i mere end to år. Der har hidtil været modstand
fra en række medlemslande mod at afslutte forhandlingerne, men der synes nu at være opstået
en situation, hvor et kvalificeret flertal ikke vil modsætte sig vedtagelse af direktivet.
Formandskabet har derfor tilkendegivet at forelægge sagen til godkendelse for Rådet inden for
kort tid.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at det eksisterende konsulære EU-samarbejde fungerer godt også i forhold
til ikke-repræsenterede EU-borgere i tredjelande, og der ses på den baggrund ikke særskilt
behov for et konsulært direktiv. Regeringen arbejder for, at ikke-hensigtsmæssige elementer i
teksten bliver fjernet. Dette er i vid udstrækning allerede sket, således at forslaget i dag er
mindre bebyrdende end det oprindelige forslag. Således er forslaget mindre bureaukratisk end
det oprindelige forslag, og det er bl.a. blevet præciseret, at et medlemsland til hver en tid kan
vælge selv varetage behandlingen af en konsulær sag, uagtet at den finder sted i et land, hvor
Danmark ikke er repræsenteret. En vedtagelse af direktivet vil derfor altovervejende medføre
en formalisering af allerede eksisterende forpligtelser og praksis.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Folketingets Europaudvalg har modtaget grund- og nærhedsnotat om sagen den 31. januar
2012.