Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3426 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1564122_0001.png
RÅDSMØDE (FORSVAR) DEN 17. NOVEMBER 2015
SAMLENOTAT
Rådsmøde nr. 3426 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 16.-17. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17/11-15 - forsvarsdelen
1564122_0002.png
1. Nye forsvarsinitiativer
1. Resumé
På rådsmødet (forsvarsanliggender) den 17. november 2015 ventes der en drøftelse af
udviklingen af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, CSDP, på baggrund af de opdrag, som
blev udstukket på Det Europæiske Råd i december 2013. Der forventes generel opbakning til
det videre arbejde med at styrke CSDP’en.
2. Baggrund
Rådsmødet vil følge op på arbejdet med at implementere de opdrag, der blev givet på Det
Europæiske Råds møde i december 2013 vedrørende udviklingen af EU’s fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik, CSDP. Disse opdrag blev givet fremadrettet prioritet ved Det Europæiske Råds
sikkerheds- og forsvarspolitiske drøftelse den 25.-26. juni i år. I opfølgningen på rådsmødet
forventes de tre overordnede spor fra DER-mødet i 2013 fastholdt: (1) En mere effektiv og
synlig CSDP; (2) styrkelse EU’s forsvarskapabiliteter og (3) styrkelse af den europæiske
forsvarsindustri.
3. Formål og indhold
Drøftelserne på rådsmødet vil forventeligt tage udgangspunkt i orienteringer fra
udenrigsrepræsentant Mogherini og øvrige repræsentanter fra EU-institutionerne. Disse
orienteringer forventes struktureret jf. de tre overordnede spor i DER’s opdrag fra 2013: 1) En
mere effektiv og synlig CSDP, herunder samarbejde med partnere og implementeringen af
samtænkning i EU’s eksterne indsatser; (2) styrkelse EU’s forsvarskapabiliteter og (3) styrkelse
af den europæiske forsvarsindustri.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik forventes ikke at have
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark. Der vil blive taget stilling til eventuelle konsekvenser, herunder
også konsekvenser for EU’s budget, såfremt der på et senere tidspunkt måtte blive vedtaget
konkrete tiltag.
Rådsmøde nr. 3426 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 16.-17. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17/11-15 - forsvarsdelen
1564122_0003.png
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel enighed om behovet for løbende at drøfte EU’s fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik. Der forventes bred og generel opbakning blandt
medlemslandene til behovet for at styrke den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Fra dansk side støttes det videre arbejde med særlige at fremme styrkelsen af EU’s civile
krisestyringskapaciteter om implementeringen af samtænkningen af EU’s eksterne indsatser
(Comprehensive Approach). Regeringen bakker ligeledes op om at styrke EU’s samarbejde
med partnere, herunder særligt NATO. Særligt fremkomsten af hybride trusler har vist
behovet for et tæt samarbejde med andre aktører.
Ift. styrkelsen af de europæiske kapabiliteter vil Danmark grundet forsvarsforbeholdet ikke
kunne bidrage til mange elementer i en EU-ramme. Overordnet set støttes udviklingen af de
europæiske kapabiliteter, hvilket Danmark arbejder aktivt for i NATO-regi, ligesom Danmark
deltager aktivt i multinationale samarbejder med europæiske lande.
Regeringen støtter konkrete tiltag for at støtte små og mellemstore virksomheder i
forsvarssektoren. Dansk forsvarsindustri er præget af små og mellemstore virksomheder, som
har tyngde på teknologi, forskning og udvikling. Regeringen arbejder for, at ”grønt forsvar”,
dvs. miljøvenlige og ressourcebesparende tiltag – og dermed tiltag, der kan bidrage til at øge
operationssikkerheden pga. formindsket behov for transport af energi – indtænkes i arbejdet.
Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og
gennemførelsen af afgørelser og aktioner inden for EU, som har indvirkning på
forsvarsområdet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Status for implementeringen af Det Europæiske Råds konklusioner om forsvar og sikkerhed fra
2013 blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med mødet i Rådet for
Udenrigsanliggender inkl. forsvar den 18. maj 2015.
Rådsmøde nr. 3426 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 16.-17. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17/11-15 - forsvarsdelen
1564122_0004.png
2. Kapacitetsopbygning for sikkerhed og udvikling
1. Resumé
På rådsmødet forventes at være en orientering og drøftelse af status for implementeringen af
den fælles meddelelse fra Europa-Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste fra april
2015 vdr. kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling (tidligere benævnt ”Train &
Equip”). Meddelelsen indgik bl.a. som et bidrag til drøftelsen af den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik på Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015, hvor det blev bekræftet, at
kapacitetsopbygningsindsatser forsat er en vigtig prioritet for EU’s eksterne ageren. Der er
endnu ikke sket fremdrift i implementering af meddelelsen.
2. Baggrund
På mødet i Det Europæiske Råd i december 2013, hvor den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik var på dagsordenen, blev der i konklusionerne bl.a. fremhævet behovet for at
øge støtten til partnerlande og -organisationer med træning, rådgivning, udstyr og ressourcer
inden for sikkerhedssektoren for at styrke deres muligheder for at forebygge og håndtere
kriser på egen hånd. På denne baggrund har Europa-Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjeneste udarbejdet en fælles meddelelse, der skitserer muligheder og udfordringer
for EU ift. at støtte partnerlande og -organisationer. Meddelelsen indgik bl.a. som grundlag for
Det Europæiske Råds drøftelse af sikkerhed og forsvar den 25.-26. juni i år.
Helt konkret er det en udfordring for CSDP-missionerne at få adgang til finansiering af de
nødvendige aktiviteter for at opnå missionernes formål. Med henvisning til, at linket mellem
sikkerhed og udvikling står centralt for udviklingen og gennemførelsen af samtænkte EU-
politikker på det eksterne område (den såkaldte ”comprehensive approach”) lagde
Kommissionen og FUT’en i meddelelsen vægt på, at EU’s kapacitetsopbygningsindsatser var
udfordrede af mangel på ressourcer og finansiering. FUT’en har på det korte sigte søgt
finansiering af EU’s nuværende kapacitetsopbygningsindsatser, enten gennem African Peace
Facility, ATHENA mekanismen, den Europæiske Udviklingsfond (EDF), EU’s naboskabsprogram
eller via medlemsstatsfinansiering. Dette vurderes dog ikke at være en varig løsning på
finansieringsspørgsmålet. . Samtidig fremhæves det, at OECD-DACs kriterier for definition af
udviklingsbistand sætter grænser for, hvilke indsatser, der kan finansieres over
udviklingsbistanden. Kriterierne udelukker udgifter til militære formål.
I meddelelsen blev en række tiltag i forhold til at styrke EU’s kapacitetsopbygningsindsatser
forslået. På det korte og mellemlange sigte forslås en umiddelbar styrkelse af koordinationen i
EU’s indsatser til støtte for kapacitetsopbygning på sikkerhedsområdet. Det anføres i
meddelelsen, at Europa-Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste vil tage initiativ til
følgende: (1) udarbejde en fælles strategisk ramme for aktiviteter til
sikkerhedssektorreformer; (2) en fælles ramme for monitorering, evaluering og resultater af
aktiviteterne; samt (3) en særskilt risikohåndteringsmetodologi (hvor der foreslås hentet
inspiration fra FN’s tilsvarende). På længere sigt opstiller meddelelsen yderligere tre
Rådsmøde nr. 3426 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 16.-17. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17/11-15 - forsvarsdelen
1564122_0005.png
grundlæggende muligheder for at skabe en fast overordnet ramme for EU’s indsatser til støtte
for sikkerhedsområdet:
Tilpasse den Afrikanske Fredsfacilitet (APF, der ligger under EDF’en);
Etablering af en enhed med det formål at linke indsatser på fred, sikkerhed og udvikling
indenfor et eller flere eksisterende instrumenter;
Etableringen af et nyt, dedikeret finansieringsinstrument.
Meddelelsen har foreløbig ikke givet anledning til iværksættelse af konkrete tiltag, hvilket har
givet anledning til en vis utilfredshed blandt medlemslande. Kommissionen og FUT’en
fastholder, at spørgsmålet forsat udgør en prioritet. Det skete senest med henvisning til
Kommissionsformand Junchers brev fra den 9. september 2015 i forbindelse med hans State
of the Union-tale i Parlamentet, der eksplicit nævnte muligheden for etableringen af et
dedikeret instrument til støtte for kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling som
én af Kommissionens 10 prioriteter.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at modtage en orientering om status på implementeringen af meddelelsen
med en efterfølgende drøftelse blandt medlemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller for
udviklingslandene. Arbejdet med kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling
forventes imidlertid på sigt at kunne medføre konkrete initiativer vedr. bl.a. brug af ressourcer
og finansiering. Sådanne initiativer kan få statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser. Regeringen vil tage konkret stilling til sådanne initiativer i forbindelse med
behandlingen af eventuelle kommende forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Rådsmøde nr. 3426 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 16.-17. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17/11-15 - forsvarsdelen
1564122_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes en fortsat bred støtte til initiativerne i den fælles meddelelse. Enkelte lande vil
forventeligt fremhæve, at der straks bør arbejdes for operationaliseringen af optionerne om,
hvorvidt eksisterende instrumenter kan tilpasses eller der er behov for et nyt, dedikeret
instrument til dette formål.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om styrket koordination og samtænkning af EU’s eksterne indsatser,
herunder også ift. støtte til partnerlande og -organisationer på sikkerhedsområdet, så de
bedre bliver i stand til at forebygge og håndtere konflikter på egen hånd. Meddelelsen
vurderes at give et godt grundlag for videre drøftelser blandt EU-institutionerne og
medlemsstaterne. Regeringen støtter således også, at de anførte praktiske forslag om bl.a.
øget informationsudveksling mellem såvel aktører som instrumenter søges implementeret i
samspil mellem EU og medlemsstaterne samt, at de mere vidtgående optioner om evt. nyt
instrument operationaliseres og undersøges nærmere.
Det anføres, at der i arbejdet med øget støtte fra EU på sikkerhedsområdet med stor
sandsynlighed vil være elementer, herunder særligt ift. overvejelserne omkring anvendelse af
Athena-mekanismen, hvor Danmark vil være forhindret i at deltage grundet
forsvarsforbeholdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Emnet blev fremlagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med mødet i Rådet for
Udenrigsanliggender inkl. forsvar den 18. maj 2015.