Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3428 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1567226_0001.png
12. november 2015
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015
Kultur og sport
8. Kultur i EU’s eksterne forbindelser med særligt fokus på kultur i udviklingssamar-
bejdet
– side 3
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
9. Ændring af Rådets arbejdsplan om kultur for 2015-2018 for så vidt angår det priori-
terede emne om interkulturel dialog
– side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
10. Fælles indsats mod ødelæggelse af kulturarven og handel med illegale kulturgen-
stande i konfliktområder
– side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Orienterende debat
11. Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer
side 11
(a) Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske Union af
Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer for så
vidt angår anliggender, som ikke vedrører definitionen af strafbare handlinger
KOM (2015) 84
- Orientering fra formandskabet
(b) Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske Union af
Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af idrætskonkurrencer for så
vidt angår anliggender, som vedrører definitionen af strafbare handlinger
1
KOM (2015) 85
- Orientering fra formandskabet
12. Revision af resolutionen fra 2011 om EU-medlemsstaternes repræsentation og koor-
dinering af EU’s og dets medlemsstaters position i Det Internationale Agentur for An-
tidoping (WADA)
– side17
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
13. Fremme af motoriske færdigheder, fysiske aktiviteter og idrætsaktiviteter for børn
– side 19
KOM-dokument foreligger ikke
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendel-
se i Danmark (”retsforbeholdet”).
1
Dok nr. 15/00305-9
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 2
- Rådskonklusioner
14. Idrættens uddannelsesmæssige potentiale: Hjælp til at ressourcesvage unge finder
deres plads i samfundet
– side 22
KOM-dokument foreligger ikke
- Orienterende debat
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 3
Ad 8. Kultur i EU’s eksterne forbindelser med særligt fokus på kultur i udvik-
lingssamarbejdet
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Det luxembourgske formandskab har fremlagt forslag til rådskonklusioner, der har til
formål at fremme en sammenhængende og konsekvent integreret tilgang til kultur i EU’s
eksterne forbindelser med særligt fokus på kultur i EU’s udviklingssamarbejde.
Rådskonklusionsudkastet peger på, at kultur bl.a. kan bidrage til dialog og forståelse,
fremme af kulturel mangfoldighed, demokrati og grundlæggende menneskerettigheder,
bæredygtig udvikling samt bekæmpelse af fattigdom. Kultursamarbejde og -udveksling
kan ifølge udkastet endvidere bidrage til opbygning af langsigtede partnerskaber og mel-
lemfolkelig udveksling samt tillid og troværdighed.
Rådskonklusionsudkastet indeholder opfordringer til medlemsstater og Kommissionen
om at inddrage kultur i fremme af EU’s eksterne forbindelser og tænke EU’s kultursam-
arbejde og udviklingssamarbejde sammen. Konkret lægges der bl.a. op til etablering af
en uformel arbejdsgruppe, som bl.a. skal indsamle data og eksempler på bedste praksis
samt identificere mulige måder at tænke kultur og udvikling sammen på.
Rådskonklusionsudkastet følger op på Rådets kulturarbejdsplan 2015-2018 og skal des-
uden ses med baggrund i bl.a. det luxembourgske formandskabsprograms tværgående
prioritet om styrkelse af EU’s sociale dimension.
Rådskonklusionsudkastet forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 23.-24. november 2014.
2. Baggrund
Rådskonklusionsudkastet har baggrund i Rådets kulturarbejdsplan for 2015-2018, som
blev vedtaget af Rådet i november 2014. Blandt de prioriterede temaer i kulturarbejds-
planen findes ”fremme af kulturel mangfoldighed, kultur i eksterne forbindelser og mo-
bilitet”. Under temaet lægges der bl.a. op til i 2015 at vedtage mulige rådskonklusioner
om kultur i EU’s politikker for udviklingssamarbejde.
Udkastet skal desuden ses i forlængelse af det luxembourgske formandskabsprogram,
herunder særligt den tværgående prioritet om styrkelse af EU’s sociale dimension.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionsudkastet tager udgangspunkt i kulturens positive rolle og potentiale i
forbindelse med EU’s eksterne forbindelser og udviklingssamarbejde. F.eks. peges der
på, at kultur kan være med til styrke EU’s eksterne relationer ved at formidle Europas
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0004.png
Side 4
kulturelle mangfoldighed og bidrage til opbygningen af langsigtede partnerskaber base-
ret på mellemfolkelig udveksling, gensidig forståelse, tillid og troværdighed.
Særligt i forhold til udviklingssamarbejde kan et fokus på kultur og kreative industrier
sætte gang i vækst og lokal udvikling og fremme en mere effektiv og bæredygtig indsats
inden for andre sektorer. Endvidere kan inddragelse af kultur bidrage til fremme af
kulturel mangfoldighed, demokrati og grundlæggende menneskerettigheder.
På den baggrund opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at fremme en inte-
greret tilgang til kultur i EU’s eksterne forbindelser og udviklingssamarbejde, der f.eks.
kunne bygge på en anerkendelse af kultur som et vigtigt led i udviklingssamarbejde og
bl.a. indeholde indsatser og metoder som:
støtte til langsigtet udvikling af kreative sektorer i partnerlande især med fokus på
kapacitetsopbygning, kulturforvaltning og balancerede systemer for intellektuel
ejendomsret,
et styrket fokus på beskyttelse og bevaring af verdenskulturarven og -naturarven,
en bottom-up tilgang med inddragelse af alle interessenter, herunder NGO’er, civil-
samfundet og den private sektor.
Som en konkret opfølgning på opfordringerne foreslås det i udkastet at nedsætte en
uformel arbejdsgruppe med repræsentanter for både kultur- og udviklingssiden, som
bl.a. kan have til opgave at give mulige indspil til forberedelserne af en integreret til-
gang til kultur og udviklingssamarbejde, herunder samle data og eksempler på bedste
praksis.
Endvidere opfordres Kommissionen til at styrke kultur som en særlig sektor i udvik-
lingssamarbejdet og til sammen med Den Fælles Udenrigstjeneste at udvikle og frem-
lægge en mere strategisk tilgang til kultur i eksterne forbindelser med sigte på fremme
af bl.a. kunstnerisk frihed, kulturel ytringsfrihed og respekt for kulturel mangfoldig-
hed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0005.png
Side 5
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen henviser til, at udkastet til rådskonklusioner om kultur og udvikling er en
konkret opfølgning på Rådets kulturarbejdsplan for 2015-2018.
Regeringen er enig i, at kultur kan spille en positiv rolle i fremme af EU’s eksterne for-
bindelser og udviklingssamarbejde og kan støtte intentionerne i rådskonklusionsudka-
stet om at fremme en mere sammenhængende tilgang til kultur og EU’s forbindelser og
indsatser udadtil.
Regeringen finder samtidig, at et strategisk samarbejde om kultur og udvikling bør
gennemføres på en så ubureaukratisk og ressourcebevidst måde som muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men udvalget er
blevet orienteret om Rådets kulturarbejdsplan for 2015-2018 på møde den 21. november
2014, forud for kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 25. november 2014.
Ad 9. Ændring af Rådets arbejdsplan om kultur for 2015-2018 for så vidt angår
det prioriterede emne om interkulturel dialog
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentan-
ter forsamlet i Rådet om ændring af det prioriterede emne om interkulturel dialog i Rå-
dets arbejdsplan om kultur 2015-2018.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 6
Udkastet skal ses med baggrund i den aktuelle migrations- og flygtningekrise og under-
stregningen af, at håndtering af krisen er et fælles anliggende, som kræver en bred ind-
sats.
Med udkastet gives et bud på, hvordan man også med afsæt i kulturområdet kan adres-
sere de problemstillinger, der følger af den massive tilstrømning af flygtninge og migran-
ter til Europa.
Konklusionsudkastet lægger konkret op til at uddybe emnet om interkulturel dialog, som
allerede findes i Rådets kulturarbejdsplan 2015-2018, så der sættes særligt fokus på
spørgsmålet om integration af udlændinge, især flygtninge, i samfund gennem kunst og
kultur.
Konklusionsudkastet om ændring af kulturarbejdsplanen, for så vidt angår interkulturel
dialog, forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 23.-24. november 2015.
2. Baggrund
Konklusionsudkastet har baggrund i den aktuelle flygtningekrise med den massive
tilstrømning af flygtninge og asylansøgere til Europa og konklusionerne fra Det Euro-
pæiske Råds møde den 15. oktober 2015, hvori det fastslås, at håndtering af migrations-
og flygtningekrisen er et fælles anliggende, som kræver en bred strategi og en målevidst
indsats over tid.
Rådets arbejdsplan om kultur 2015-2018, som blev vedtaget i november 2014, udgør en
form for rullende dagsorden for kultursamarbejdet med prioriterede temaer, principper
for arbejdet med temaerne samt en tidsplan for slutprodukter (rapporter, håndbøger
mv.)
Emnet ”interkulturel dialog” indgår i den nuværende arbejdsplans overordnede tema
om ”fremme af kulturel mangfoldighed, eksterne forbindelser og mobilitet” og skal ifølge
planen følges op konkret af statusmøder, der organiseres af Kommissionen.
Arbejdsplanen åbner kun mulighed for at ændre og forny planens prioriteter og konkre-
te opfølgning i forbindelse med en midtvejsevaluering. Derfor lægges der op til at opda-
tere planen med hensyn til emnet om interkulturel dialog gennem et sæt nye konklusi-
oner.
3. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at justere Rådets kulturarbejdsplan for 2015-2018,
således at der skabes mulighed for særligt at adressere spørgsmålet om integration af
udlændinge gennem kunst og kultur.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0007.png
Side 7
Konkret foreslås det i opfølgningsarbejdet med temaet ”interkulturel dialog” at udforske
mulige veje til, hvordan kultur og kunst kan bringe lokalsamfund sammen i de europæ-
iske samfund og fremme interkulturel dialog.
Til brug for arbejdet foreslås samlet en gruppe af fagpersoner fra EU-landene, der har
særlig ekspertise inden for interkulturel dialog, herunder integration af flygtninge og
migranter gennem kunst og kultur. Deltagelse er på linje med øvrige arbejdsgrupper
under arbejdsplanen frivillig. Fagpersonerne foreslås at arbejde på grundlag af den
åbne koordinationsmetode – dvs. udveksle god praksis og erfaringer uden nogen form
for harmonisering – og der lægges bl.a. op til, at arbejdet skal munde ud i en håndbog
med eksempler på god praksis for integration gennem kunst og kultur, som skal offent-
liggøres i første halvdel af 2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til konklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning til be-
mærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til konklusionsudkastet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for, at det i lyset af aktuelle flygtningekrise særligt overve-
jes, hvordan man gennem kunst og kultur kan bidrage til at lette integrationen af ud-
lændinge i de europæiske samfund.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 8
Regeringen kan derfor støtte, at der skabes mulighed for en videns- og erfaringsudveks-
ling om integration gennem kunst og kultur i opfølgningsarbejdet med Rådets nuvæ-
rende kulturarbejdsplan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men udvalget er
blevet orienteret om Rådets kulturarbejdsplan for 2015-2018 på møde den 21. november
forud for kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 25. november 2014.
Ad 10. Fælles indsats mod ødelæggelse af kulturarven og handel med illegale
kulturgenstande i konfliktområder
KOM-dokument foreligger ikke
- Orienterende debat
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en orienterende debat om, hvordan man kan fremme en
fælles indsats til bekæmpelse af ødelæggelse af kulturarven i konfliktområder. F.eks. de
ødelæggelser, som Islamisk Stat (IS) har forårsaget og fortsat forårsager i Irak og Syri-
en, herunder i den antikke ruinby Palmyra i Syrien, som har status af UNESCO-
verdenskulturarv.
Derudover foreslås drøftelsen også at komme ind på handel med ulovligt udførte eller
stjålne kulturgenstande, som i IS’ tilfælde angiveligt bidrager til at finansiere terroror-
ganisationens aktiviteter.
Det forventes, at debatten vil indebære støtteerklæringer i forhold til at modarbejde de
aktuelle trusler mod kulturarven i Irak og Syrien såvel som mere konkrete forslag til
tiltag for at modvirke ødelæggelserne af og handel med ulovligt udførte kulturgenstande
for eksempel i UNESCO-regi.
Formandskabet har fremlagt et skriftligt oplæg til brug for den orienterende debat.
Alle lande forventes at deltage i den orienterende debat på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015.
2. Baggrund
Formandskabet har på baggrund af den aktuelle problemstilling om ødelæggelse af
kulturarv i Irak og Syrien lagt op til en orienterende debat om emnet. Debatten er
yderst aktuel i lyset af de vedvarende forlydender om, at IS i Syrien og Irak bevidst
destruerer antik, præislamisk kulturarv, ligesom kulturarvsstederne generelt er truet
af krigshandlinger i form af bombardementer etc.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 9
UNESCO har iværksat en række tiltag dels med henblik på at beskytte kulturværdier
rent praktisk og dels med henblik på at øge verdenssamfundets opmærksomhed om-
kring ødelæggelsen af kulturværdier i Syrien og Irak. Borgerkrigen i de to lande er
imidlertid også et eksempel på de problemer, der er i forhold til den traditionelle tilgang
til beskyttelse af kulturarv. I forhold til denne borgerkrig er kulturarven i sig selv ble-
vet et mål, som de stridende parter i mange tilfælde bevidst ødelægger. I denne situati-
on vil både en tydelig markering af disse værdier (som er et centralt middel i Haag kon-
ventionen fra 1954) og internationale erklæringer om disse værdiers betydning for ver-
denssamfundet (som er almindelig praksis for internationale organisationer) kunne få
den modsatte virkning end den tilsigtede.
Generelt kan det bemærkes, at de gældende konventioner til beskyttelse af kulturvær-
dier i eller fra konfliktområder ikke er tilstrækkelige til at beskytte de tilbageværende
faste eller flytbare kulturværdier i Irak og Syrien, som trues af konflikten. Haag-
konventionen gælder kun i det omfang, der er en konflikt mellem to parter, der begge
har ratificeret og overholder konventionen. De andre regelsæt gælder kun kulturværdi-
er, der allerede er fjernet fra oprindelseslandene, og som påtræffes i forbindelse med
åben handel i andre lande, hvor de internationale regelsæt om kulturværdier er gæl-
dende.
I forbindelse med EXPO i Milano blev der den 31. juli til 1. august 2015 afholdt en kon-
ference med temaet ”Culture as an Instrument of Dialogue among Peoples”, hvor de
italienske værter fremlagde en deklaration som bl.a. påpeger vigtigheden af at beskytte
og bevare den materielle såvel som den immaterielle kulturarv, ligesom den fordømmer
ødelæggelse af verdenskulturarven og fremhæver kultur som middel til dialog, solidari-
tet, vækst og bæredygtig udvikling. Deklarationen indeholder ikke noget afgørende nyt
i forhold til allerede indgåede aftaler og deklarationer om beskyttelse af kulturarv.
I UNESCO-regi, har Italien stillet et beslutningsforslag til ny strategi for UNESCO’s
kulturindsats i forbindelse med væbnede konflikter. Strategiforslaget lægger op til, at
UNESCO fremover skal arbejde med følgende hovedmål: 1) styrke medlemslandes ka-
pacitet til at forhindre, håndtere og rette op på tabt kulturarv og diversitet i kølvandet
på voldelige konflikter og 2) inkorporere kulturbeskyttelse i humanitære operationer
samt i sikkerheds- og fredsopbyggende processer i samarbejde med centrale aktører
uden for kultursektoren.
I forhold til den danske tværministerielle håndtering af området sker håndhævelsen af
forbuddene mod handel med syriske og irakiske kulturgenstande først og fremmest i
forbindelse med toldkontrollen. Der er et løbende samarbejde mellem Rigspolitiet, Skat
og Kulturværdiudvalget i forhold til at bidrage med faglig ekspertise i forhold til told-
behandlingen og overvågning. Der er tillige eksempler på, at en politikreds har påtruf-
fet genstande, som kunne antages at være kulturværdier fra Syrien, i forbindelse med
efterforskning af andre lovovertrædelser.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 10
Desuden har Danmark, bl.a. gennem Københavns Universitet, tradition for et omfat-
tende arkæologisk arbejde i Syrien. Den danske ekspertviden kan potentielt bidrage til
genopretning og identifikation af syriske kulturgenstande.
3. Formål og indhold
Den orienterende debat har til formål at give mulighed for en udveksling af, hvordan
man i højere grad kan forene bestræbelser til bekæmpelse af ødelæggelse af kulturar-
ven og illegal handel med kulturgenstande i konfliktområder og gøre bestræbelserne
mere sammenhængende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har 30. april 2015 truffet beslutning vedr. ødelæggelse af kulturel-
le mindesmærker begået af IS/ISIS/Da'esh 2015/2649(RSP), hvori den forsætlige øde-
læggelse af kulturelle, arkæologiske og religiøse mindesmærker begået af IS i Syrien og
Irak fordømmes.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen har i sig selv ikke indflydelse på gældende dansk ret.
Danmark deltager aktivt i det internationale samarbejde om bevaring af truede kultur-
værdier. Danmark er part i de internationale aftaler, som er relevante for beskyttelsen
af den irakiske og syriske kulturarv. Det gælder især tre UNESCO-konventioner; 1970-
konventionen om midlerne til at forbyde og forhindre ulovlig import, eksport og ejen-
domsoverdragelse af kulturgenstande, konventionen fra 1972 om beskyttelse af verdens
kultur- og naturarv samt Haag konventionen fra 1954 om beskyttelse af kulturværdier i
tilfælde af væbnet konflikt og dennes 1. protokol.
På EU-niveau fastsætter flere forordninger og rådsafgørelser:
- restriktioner i de økonomiske og finansielle forbindelser med Irak (forordning (EF) nr.
1210/2003 af 7. juli 2003)
- handelsforbud med syriske og irakiske kulturværdier udført af landene efter 15. marts
2011 under de væbnede konflikter (forordning (EF) nr.1332/2013 af 13. december 2013
og udvidet ved Rådets afgørelser 2013/255/FUSP, 2013/760/FUSP og 2015/837/FUSP
om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Syrien).
På FN-niveau fastslår Sikkerhedsrådsresolution 2199 et tilsvarende handelsforbud med
genstande fra Syrien og Irak.
Der finder et intensivt nordisk samarbejde sted på området. Både Danmark og de andre
nordiske lande har ratificeret UNIDROIT konventionen, som går videre end andre kon-
ventioner i forhold til mulighederne for at returnere stjålne eller ulovligt udførte kul-
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0011.png
Side 11
turgenstande. UNIDROIT konventionen finder imidlertid ikke anvendelse på genstande
fra Irak og Syrien, eftersom hverken Irak eller Syrien endnu har ratificeret den.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den orienterende debat har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den orienterende debat medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den orienterende debat om ødelæggelse af kulturarven og om illegal handel
med kulturgenstande er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at bidrage til den orienterende debat.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens holdning, at Danmark bør støtte intentionerne i de igangværende
initiativer i EU-regi og i UNESCO-regi om at sikre den truede kulturarv i de berørte
konfliktområder. På samme måde er det regeringens holdning, at Danmark bør støtte
de fortsatte bestræbelser på at forhindre handel med ulovligt udførte kulturgenstande.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 11. Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af idræts-
konkurrencer
(a) Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske
Union af Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer
for så vidt angår anliggender, som ikke vedrører definitionen af strafbare
handlinger.
KOM(2015) 84
- Orientering fra formandskabet
(b) Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæiske
Union af Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer
for så vidt angår anliggender, som vedrører definitionen af strafbare handlin-
ger
KOM(2015) 86
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 12
- Orientering fra formandskabet
Forslag (b) er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet skal behandle to forslag til afgørelser om undertegnelse på vegne af Den Europæi-
ske Union (herefter EU) af Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkur-
rencer, for så vidt angår anliggender, som henholdsvis vedrører og ikke vedrører definiti-
onen af strafbare handlinger.
Baggrunden for forslagene er Europarådets konvention om manipulation af idrætskon-
kurrencer, som Danmark sammen med 12 andre EU-medlemslande har undertegnet.
Danmark har undertegnet konventionen, og har derfor en interesse i, at EU hurtigt un-
dertegner og sidenhen tiltræder konventionen, således at Danmark vil kunne ratificere
konventionen fsva. de elementer, der hører under medlemsstaternes kompetence. Selve de
to forslag har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret. Forslagene skal dog ses i lyset af
forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om
visse spil og forskellige andre love (L15), som regeringen har fremsat i Folketinget. Lov-
forslaget bidrager til at implementere konventionen.
Det bemærkes, at Republikken Malta i efteråret 2014 anmodede Domstolen om en udta-
lelse om, hvorvidt Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer, for
så vidt angår de artikler, som regulerer sportsvæddemål, er forenelige med traktaterne,
herunder det generelle diskriminationsforbud samt reglerne om den fri etableringsret og
den fri udveksling af tjenesteydelser. Republikken Malta har sidenhen trukket sin an-
modning tilbage.
Det er forventningen, at størstedelen af EU's medlemsstater overordnet vil være positivt
stemte over for EU’s undertegnelse af Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer på rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24.
november 2015. Der er endnu udestående spørgsmål, som har været drøftet i COREPER
d. 11. november 2015 og atter ventes drøftet i COREPER d. 20. november 2015.
2. Baggrund
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer blev åbnet for under-
tegnelse den 18. september 2014. Danmark undertegnede konventionen i forbindelse
hermed.
Kommissionen har den 2. marts 2015 fremlagt forslag til Rådets afgørelse om under-
tegnelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om manipula-
tion af idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som ikke vedrører materiel
strafferet og retligt samarbejde i straffesager. Forslaget er oversendt til Rådet den 3.
marts 2015 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0013.png
Side 13
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (herefter TEUF) artikel 114 og artikel 165,
sammenholdt med artikel 218, stk. 5.
Kommissionen har endvidere fremlagt forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på
vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som vedrører materiel strafferet og
retligt samarbejde i straffesager. Forslaget er oversendt til Rådet den 3. marts 2015 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1 og
artikel 83, stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 5, og er omfattet af det danske
forbehold på området for retlige og undre anliggender.
Undervejs i forhandlingerne er titlerne på og hjemmelsgrundlaget for de to forslag ble-
vet ændret til forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på vegne af Den Europæi-
ske Union af Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer for så
vidt angår anliggender, som ikke vedrører definitionen af strafbare handlinger hhv. som
vedrører definitionen af strafbare handlinger. Desuden er hjemmelsgrundlagene blevet
ændret til artikel 165, sammenholdt med artikel 218, stk. 5 hhv. artikel 82, stk. 1,
sammenholdt med artikel 218, stk. 5. Ændringerne er bl.a. sket på baggrund af udtalel-
ser fra Rådets Juridiske Tjeneste.
Det lægges til grund, at der er tale om en såkaldt blandet aftale, idet visse elementer af
konventionen henhører under medlemsstaternes kompetence, visse elementer er delt
kompetence og visse elementer henhører under EU’s enekompetence. Dette har betyd-
ning for hvilke beslutningsprocedurer, der skal anvendes til vedtagelse af rådsafgørel-
serne, idet der for så vidt angår de elementer, der falder inden for traktaterne, skal
træffes afgørelse om forslagene med kvalificeret flertal, mens der for så vidt angår de
elementer, der falder uden for traktaterne skal træffes afgørelse efter fælles overens-
komst (Common Accord).
3. Formål og indhold
De to forslag har til formål at godkende EU’s undertegnelse af Europarådets konvention
om manipulation af idrætskonkurrencer (herefter konventionen).
Konventionen er det første internationale instrument om manipulation af idrætskon-
kurrencer. Manipulation af idrætskonkurrencer dækker alle former for manipulation,
herunder navnlig matchfixing. Formålet med konventionen er at bekæmpe snyd i
idrætten i form af manipulation af idrætskonkurrencer. Dermed skal konventionen
bidrage til at beskytte idrættens troværdighed under hensyntagen til idrættens auto-
nomi.
Matchfixing er en grænseoverskridende problemstilling. Eksempelvis kan udenlandske
bagmænd bestikke danske idrætsudøvere og indgå væddemål på det asiatiske spilmar-
ked med henblik på hvidvask af indtægter fra kriminalitet.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 14
Konventionen bidrager bl.a. til
at
klarlægge præventive indsatser,
at
sikre at manipula-
tion af idrætskonkurrencer, der begås på en måde, der er omfattet af nationale be-
stemmelser om tvang, korruption eller bedrageri, er kriminaliseret samt
at
understøtte
et nationalt og internationalt samarbejde omkring bekæmpelse af manipulation af
idrætskonkurrencer. Konventionen opstiller krav til medlemsstaterne og omhandler
regler for såvel offentlige myndigheder, idrætsorganisationer og spiludbydere.
Danmark undertegnede konventionen den 18. september 2014, hvor den blev åbnet for
undertegnelser. Pr. 23. oktober 2015 har 21 lande undertegnet konventionen, heraf har
to lande (Norge og Portugal) ratificeret. 12 af de lande, som har undertegnet konventio-
nen, er medlemmer af EU.
Danmark har endnu ikke ratificeret konventionen. Dette afventer en klarlæggelse af
kompetencefordelingen mellem EU og EU’s medlemsstater, hvilket forventes klarlagt
med de foreslåede afgørelser.
Det bemærkes, at Danmark har deltaget i forhandlingerne om konventionen sammen
med bl.a. en række andre EU-medlemsstater samt Kommissionen på vegne af EU. For-
slagene om EU's undertegnelse skal således ses i lyset af, at:
Rådet den 10. juni 2013 bemyndigede Kommissionen til at deltage på EU's vegne
for så vidt angik spørgsmål under EU's kompetence i forhandlingerne om
konventionen; bortset fra spørgsmål vedrørende samarbejde i straffesager og
politisamarbejde, og at
Rådet den 23. september 2013 bemyndigede Kommissionen til også at deltage på
EU’s vegne i forhandlingerne om konventionen for så vidt angår spørgsmål
vedrørende samarbejde i straffesager og politisamarbejde.
Det bemærkes endvidere, at Republikken Malta i medfør af TEUF artikel 218, stk. 11,i
efteråret 2014 anmodede Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt Europarådets kon-
vention om manipulation af idrætskonkurrencer, for så vidt angår de artikler, der regu-
lerer sportsvæddemål, er forenelige med traktaterne, herunder det generelle diskrimi-
nationsforbud samt reglerne om den fri etableringsret og den fri udveksling af tjeneste-
ydelser. Efter Republikken Maltas opfattelse er disse artikler og navnlig artikel 3, stk.
5, litra a), der definerer ulovlige sportsvæddemål, i strid med traktaterne. Danmark har
sammen med en række andre EU-medlemsstater samt EU-Kommissionen afgivet ind-
læg i sagen til støtte for, at Europarådets konvention om manipulation af idrætskon-
kurrencer er forenelig med traktaterne. (jf. Skatteministeriets notat til Folketinget Eu-
ropaudvalg om afgivelse af indlæg i Domstolens udtalelse i sag A-1/14 vedr. Europarå-
dets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer (matchfixing) oversendt den
21. november 2014). Republikken Malta har efterfølgende trukket sin anmodning tilba-
ge.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0015.png
Side 15
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der med forslagene er tale om
undertegnelse på EU’s vegne af en Europarådskonvention.
6. Gældende dansk ret
Lov om fremme af integritet i idrætten regulerer manipulation af idrætskonkurrencer,
og indeholder bl.a. bestemmelser, der efter omstændigheder kan anvendes i sager om
bestikkelse i forbindelse med en idrætskonkurrence på højere niveau.
Straffeloven indeholder bestemmelser, der efter omstændighederne kan anvendes i
sager, hvor personer på utilbørlig måde ændrer – eller forsøger at ændre – forløbet af en
idrætskonkurrence.
Desuden findes der regler, der regulerer andre områder, der er relevante for bekæmpel-
se af manipulation af idrætskonkurrencer, herunder f.eks. spillelovgivningen. Spilom-
rådet i forhold til væddemål reguleres af lov nr. 848 af 1. juli 2010 om spil (spilleloven)
samt bekendtgørelse nr. 66 af 25. januar 2012 om online væddemål og bekendtgørelse
nr. 65 af 25. januar 2012 om landbaserede væddemål.
I regi af idrætten findes der et privatretligt regelsæt indført af Danmarks Idrætsfor-
bund (DIF). DIF’s matchfixinglovregulativ regulerer de nærmere regler for manipulati-
on af idrætskonkurrencer m.m. inden for de idrætsgrene, der udøves i DIF’s specialfor-
bund.
Konventionen vurderes i det væsentligste ikke at kræve lovændringer i dansk ret.
Dog vurderer Skatteministeriet, at konventionen vil nødvendiggøre enkelte ændringer i
spillovgivningen. Skatteministeren har den 7. oktober 2015 fremsat forslag til lov om
ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse spil og forskel-
lige andre love (L 15), som blandt andet omfatter de nævnte ændringer i spillovgivnin-
gen. Forslagene skal desuden ses i lyset af bl.a. lov om fremme af integritet i idrætten
(LBK nr. 1168 af 07/10/2015), der også understøtter en dansk ratifikation af konventio-
nen.
En detaljeret beskrivelse af gældende relevant lovgivning samt lovgivningsmæssige
konsekvenser af en dansk undertegnelse af konventionen er nærmere beskrevet i notat
vedr. lovgivningsmæssige konsekvenser af Europarådets konvention om manipulation
af idrætskonkurrencer (oversendt til Folketingets Kulturudvalg, Retsudvalg og Skatte-
udvalg den 18. september 2014 samt til Folketingets Europaudvalg den 19. september
2014).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene om EU's undertegnelse af konventionen har i sig selv ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0016.png
Side 16
Det bemærkes, at de lovgivningsmæssige konsekvenser af en dansk undertegnelse af
konventionen særskilt er beskrevet i ovennævnte notat oversendt til Folketingets Kul-
turudvalg, Retsudvalg og Skatteudvalg den 18. september 2014 samt til Folketingets
Europaudvalg den 19. september 2014.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslagene om EU’s undertegnelse af konventionen har været sendt i høring i EU spe-
cialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 14. april 2015. Desuden er de
foreliggende forslag blevet sendt i høring i EU specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger.
Det bemærkes i øvrigt, at de danske interessenter blev inddraget i forhandlingerne af
selve konventionen og har været positivt indstillet overfor Danmarks involvering i for-
handlingerne samt undertegnelsen af konventionen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes generelt, at størstedelen af EU's medlemsstater overordnet vil være posi-
tivt stemte over for EU’s undertegnelse af Europarådet konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer.
En række lande forholder sig skeptiske til behovet for forslaget, der angår anliggender,
som vedrører definitionen af strafbare handlinger. Dette forslag omfatter for nuværende
alene konventionens artikel 16.1 (der vedrører hvidvask af udbytte fra manipulation af
idrætskonkurrencer).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at Danmark overordnet set har en interesse i at få afsluttet proces-
sen relativt hurtigt med henblik på at kunne ratificere konventionen. Det område, som
de øvrige medlemslande er mest optaget af, er området for retlige og indre anliggender,
som er omfattet af det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender.
Det er afgørende for Danmark, at der indsættes en præambelbetragtning i forslaget til
Rådets afgørelse vedrørende EU’s undertegnelse af konventionen, for så vidt angår an-
liggender, som vedrører definitionen af strafbare handlinger (KOM(2015)86), som angi-
ver, at Danmark i medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling ikke
er bundet af afgørelsen.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 17
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om EU's undertegnelse af konventionen har ikke tidligere været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg.
Notat om de lovgivningsmæssige konsekvenser af Danmarks undertegnelse af Europa-
rådets konvention blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 19. september
2014.
Skatteministeriets notat om afgivelse af indlæg i Domstolens udtalelse i sag A-1/14
vedr. Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer (matchfixing)
blev oversendt til Folketinget Europaudvalg den 21. november 2014.
Ad 12. Revision af resolutionen fra 2011 om EU-medlemsstaternes repræsenta-
tion og koordinering af EU’s og dets medlemsstaters position i Det Internatio-
nale Agentur for Antidoping (WADA)
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til konklusioner om revision af resolutionen fra
2011 om EU-medlemsstaternes repræsentation og koordinering af EU’s og dets medlems-
staters position i WADA.
Udkastet til konklusionerne skal ses i lyset af, at resolutionen fra 2011 indeholder en
bestemmelse om, at Rådet inden den 31. december 2015 skal se på erfaringerne og over-
veje evt. tilpasninger.
Udkastet lægger i det store hele op til at fortsætte den nuværende repræsentations- og
koordineringsmodel med ganske få tilpasninger.
Udkastet forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 23.-24. november 2015.
2. Baggrund
Udkastet til konklusioner skal ses i lyset af resolution vedtaget af Rådet og repræsen-
tanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om EU-medlemsstaternes
repræsentation i WADA’s bestyrelse og koordinationen af EU’s og dets medlemsstaters
holdninger forud for møderne i WADA (herefter ”resolutionen”).
Det følger af resolutionen, at Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regerin-
ger, forsamlet i Rådet, inden den 31. december 2015 skal se på erfaringerne med an-
vendelsen af resolutionen og overveje, om ordningen heri skal tilpasses.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0018.png
Side 18
3. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at se på erfaringerne med anvendelsen af resolutio-
nen og overeje, om ordningen heri skal tilpasses.
Det følger af udkastet til konklusioner, at repræsentationssystemet og håndteringen af
koordineringen som beskrevet i resolutionen skal forblive uændrede, idet følgende ele-
menter dog bør styrkes:
Formandskabets involvering i møder i Europarådet (herunder møder i den europæi-
ske ad hoc komité for WADA) og i WADA.
Mere systematiske bidrag fra Kommissionen i forberedelsen af udkast til EU’s
mandater til møder i Europarådet og WADA.
Øget videnskabelig ekspertise blandt medlemsstaterne og formandskabet.
Ad hoc koordineringsmøder og formøder inden møder i WADA.
Desuden lægges op til igen at se på erfaringerne med anvendelsen af resolutionen og
overeje, om ordningen heri skal tilpasses, senest den 31. december 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til konklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning til be-
mærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig konklusionsudkastet.
10. Regeringens generelle holdning
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 19
Regeringen ser positivt på udkastet til konklusioner, idet der i det store hele bygges
videre på den eksisterende model, som der har været gode erfaringer med.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 13. Fremme af motoriske færdigheder, fysiske aktiviteter og idrætsaktivi-
teter for børn
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat
1. Resumé
Rådet vedtog den 21. maj 2014 en ny EU-arbejdsplan for sport, som gælder for perioden
2014-2017. Sundhedsfremmende fysisk aktivitet samt sportsuddannelser indgår i et af
fokusområderne i EU-arbejdsplanen.
Formandskabet har i forlængelse heraf fremlagt et udkast til rådskonklusioner om
fremme af motoriske færdigheder, fysiske aktiviteter og idrætsaktiviteter for børn.
Udkastet til rådskonklusioner inviterer blandt andet medlemsstaterne til at fremme mo-
toriske færdigheder, fysiske aktiviteter og idrætsaktiviteter for børn samt at skabe større
bevidsthed herom.
Rådskonklusionsudkastet forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 23-24. november 2015.
2. Baggrund
EU-arbejdsplanen for sport udpeger bl.a. sundhedsfremmende fysisk aktivitet samt
sportsuddannelser som prioriterede emner inden for EU-samarbejdet på idrætsområ-
det. Desuden nedsatte EU-arbejdsplanen for sport en ekspertgruppe vedrørende sund-
hedsfremmende fysisk aktivitet, der skulle foreslå henstillinger om fremme af idræts-
undervisning i skoler, herunder motoriske færdigheder i den tidlige barndom og skabel-
se af værdifulde interaktioner med sportssektoren, lokale myndigheder og den private
sektor.
Udkastet skal desuden ses i forlængelse af det luxembourgske formandskabsprogram,
herunder særligt prioriteten om fremme af fysisk og motoriske aktiviteter, navnlig i den
tidlige barndom.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusionerne tager udgangspunkt vigtigheden af leg og fritidsaktivi-
teter i ethvert barns liv, herunder i relation til børns fysiske aktivitet og sundhed, hvil-
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 20
ket skal ses i lyset af de ændrede vaner i navnlig den tidlige barndom, hvor børn har
mindre bevægelse og flere stillesiddende aktiviteter.
Udkastet til konklusioner kommer på den baggrund med en række anbefalinger, der
kan bidrage til at understøtte, at motoriske færdigheder, fysiske aktiviteter of idræts-
aktiviteter for børn fremmes.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne til:
At overveje at gennemføre tværsektorielle politikker for at fremme fysiske aktivite-
ter og motoriske færdigheder i den tidlige barndom, herunder at følge en række af
anbefalingerne fra EU’s ekspertgruppe om sundhedsfremmende fysiske aktiviteter.
At tilskynde og støtte initiativer for alle involverede interessenter med henblik på
at fremme relevante motoriske færdigheder og fysiske aktiviteter.
At tilskynde bevidstgørelse og oplysning for at skabe interesse for motoriske fær-
digheder og idrætsundervisningsaktiviteter for børn.
At tilskynde forældre til at deltage i fysiske aktiviteter sammen med deres børn.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. formandskaber, medlemsstater og Kommissionen
til:
At intensivere samarbejdet mellem politikområderne med ansvar for at fremme
motoriske færdigheder og idrætsundervisningen for børn, navnlig idræts-, sund-
heds-, uddannelses-, ungdoms- og transportsektoren.
At fremme gennemførelsen af nationale overvågningssystemer, undersøgelser eller
evalueringer med henblik på at fastslå børns fysiske aktivitetsniveau og vaner.
Konklusionsudkastet opfordrer EU-Kommissionen til:
At fremme og støtte erfaringsudveksling vedr. motoriske færdigheder og idrætsun-
dervisning i en EU-kontekst.
At forbedre evidensbasen om fysisk aktivitet, fitnessmarkører og idrætsdeltagelse
hos børn.
At udvikle retningslinjer om fysisk aktivitet for børn.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. idrætsbevægelsen til at overveje:
At tilbyde ikkekonkurrencemæssige idrætsaktiviteter tilpasset barnets niveau med
henblik på at forbedre barnets sundhed og personlige udvikling.
At støtte tilrettelæggelsen af aktiviteter, der fremme skole- og fritidsbaserede
idrætsaktiviteter samt motoriske færdigheder i den tidlige barndom.
At engagere sig stærkere i at fremme idrætsaktiviteter og fysiske aktiviteter, som
har til formål at bekæmpe børns stillesiddende livsstil, gennem partnerskaber og
samarbejder med den private og den offentlige sektor.
4. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0021.png
Side 21
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om dansk ret er ikke relevant, idet idrættens rolle i forhold til udviklingen
af tværfaglige færdigheder ikke som selvstændigt område er reguleret ved dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af udkastet til rådskonklusioner har ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål med frist den 2. september 2015.
Udkastet til rådskonklusioner har endvidere været sendt i høring blandt de danske
idrætsorganisationer med frist den 2. september 2015
Danmarks Idrætsforbund (DIF) fandt, at EU bør forsøge at undlade at opfinde nye ini-
tiativer, når der allerede er eksisterende initiativer i en række medlemslande, men i
stedet sætte fokus på at identificere eksisterende initiativer med henblik på erfarings-
udveksling og udveksling af bedste praksis.
International Sport and Culture Association (ISCA) fandt udkastet afbalanceret og ri-
meligt dækkende for området, idet organisationen havde enkelte tekstnære kommenta-
rer.
Udkastet til rådskonklusioner er endelig blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet sættes fokus på frem-
me af motoriske færdigheder, fysiske aktiviteter og idrætsaktiviteter for børn, og rege-
ringen kan bakke op om udkastet til rådskonklusioner, som er på dagsordenen for
rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23-24. november 2015.
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
Side 22
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 14. Idrættens uddannelsesmæssige potentiale: Hjælp til at ressourcesvage
unge finder deres plads i samfundet
KOM-dokument foreligger ikke
- Orienterende debat
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en orienterende debat, der tager udgangspunkt i idrættens
uddannelsesmæssige potentiale, og som sætter fokus på, hvordan man kan hjælpe til, at
ressourcesvage unge finder deres plads i samfundet.
Formandskabet har fremlagt et skriftligt oplæg til drøftelse, der bl.a. lægger op til erfa-
ringsudveksling på området.
Alle lande forventes at deltage i debatten på rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 23.-24. november 2015.
2. Baggrund
I forlængelse af det luxembourgske formandskabs tværgående prioriteter, navnlig i
relation til EU's sociale dimension og håndteringen af migration, ønsker formandskabet
at gennemføre en politisk drøftelse, der skal sætte fokus på idrættens uddannelsesmæs-
sige potentiale, herunder hvordan idrætten kan bidrage til at hjælpe ressourcesvage
unge med at finde deres plads i samfundet.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at skabe fremdrift i identificeringen af nødvendige politiske
skridt til at øge idrættens potentiale for at støtte integration af ressourcesvage unge
mennesker, herunder migranter.
Drøftelsen inviterer medlemsstaterne til at reflektere over,
Om der er tilstrækkelig opmærksomhed på idrættens uddannelsesmæssige potenti-
ale, navnlig for ressourcesvage unge, herunder migranter?
Hvordan regeringer kan støtte aktive engagementer fra både offentlige og private
enheder til at støtte idrættens potentiale til at støtte social integration af ressource-
svage unge, herunder migranter? Under hensyntagen til eksempler på bedste prak-
sis fremsendt af medlemsstaterne inden rådsmødet, hvilke nødvendige synergier er
der behov for at blive identificeret i tværsektorielt samarbejde for at maksimere
idrættens effekt på social integration?
4. Europa-Parlamentet udtalelser
Rådsmøde nr. 3428 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 23-24/11-15 - kultur- og sportsdelen
1567226_0023.png
Side 23
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om dansk ret er ikke relevant, idet idrættens rolle i forhold til udviklingen
af tværfaglige færdigheder ikke som selvstændigt område er reguleret ved dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den orienterende debat har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den orienterende debat medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet vedr. den orienterende debat er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 4. november 2015. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at deltage i den orienterende debat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en drøftelse om idrættens ud-
dannelsesmæssige potentiale og hjælp til, at ressourcesvage unge finder deres plads i
samfundet. Der vil bl.a. være mulighed for at hente inspiration fra andre medlemssta-
ter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet vedr. den orienterende debat har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg