Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3435 - økofin Bilag 2
Offentligt
1574476_0001.png
25. november 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2015
Er udsendt
1) Kommissionens forslag om sekuritisering
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 472, KOM(2015) 473
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
Er udsendt
2) Færdiggørelse af det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
Er udsendt
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Status
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fælles konsolideret selskabsskattebase
-
Status
KOM(2011) 121
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Det europæiske semester: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Er udsendt
Er udsendt
Er udsendt
Er udsendt
Er udsendt
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 10: Bekæmpelse af terrorfinansiering
1574476_0002.png
9) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2014
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Bekæmpelse af terrorfinansiering
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Er udsendt
Side 3
2
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 10: Bekæmpelse af terrorfinansiering
Dagsordenspunkt 10:
1. Resume
Bekæmpelse af terrorfinansering
Som følge af de seneste terrorangreb i Paris har Frankring anmodet om, at der iværksættes yder-
ligere initiativer på området for bekæmpelse af terrorfinansiering udover 4. hvidvaskdirektiv og
forordningen om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, som er centrale instrumen-
ter på området. Sagen er blevet sat på ECOFIN’s dagsorden med kort varsel.
Frankrig har foreslået en række nye initiativer vedr. bekæmpelse af terrorfinansiering. ECO-
FIN ventes at drøfte disse forslag og vil muligvis vedtage en erklæring el. lign., der fx udtrykker
overordnet støtte til formålet om styrket bekæmpelse af terrorfinansiering. Der foreligger endnu
ikke et udkast til erklæring. De konkrete tiltag er ikke fremlagt og skal ikke besluttes nu, men
ved senere lejligheder. I det omfang de nævnte tiltag kræver lovgivning, herunder evt. ændringer af
hvidvaskdirektivet eller forordningen om oplysninger ved pengeoverførsler, vil dette skulle vedtages
af Rådet og Europa-Parlamentet på basis af konkrete forslag.
Fra dansk side støttes formålet med de nævnte initiativer. Fra dansk side vil man tage nærmere
stilling til konkrete forslag i takt med, at de bliver specificeret, og man forventer at kunne støtte
en eventuel erklæring el. lign.
2. Baggrund
4. hvidvaskdirektiv blev vedtaget den 20. maj 2015, og medlemsstaterne er forplig-
tet til at implementere direktivet inden den 26. juni 2017. Samtidig blev forord-
ningen om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, vedtaget.
Ved terrorangrebet i Paris i januar 2015 indgik Rådet og Parlamentet en fælleser-
klæring om bl.a. hurtigere national implementering af 4. hvidvaskdirektiv. 4. hvid-
vaskdirektiv er trådt i kraft 26. juni 2015. EU-landene har herefter 2 år til at gen-
nemføre direktivet, dvs. der er frist herfor 26. juni 2017.
Forslag til lov om forbyggende foranstaltninger mod hvidvask af penge og terror-
finansiering, som skal implementere 4. hvidvaskdirektiv i Danmark, forventes
fremsat oktober 2016.
Det skal bemærkes, at området for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
involverer en række forskellige myndigheder i Danmark, herunder SØIK (Statsad-
vokaten for økonomisk og international kriminalitet), spillemyndighederne, Er-
hvervsstyrelsen, PET og Finanstilsynet.
Rådet for Retlige og Indre Anliggender (RIA) vedtog på ekstraordinært møde d.
20. november 2015 en erklæring vedrørende bekæmpelse af terrorfinansiering. I
erklæringen understreges behovet for styrkede beføjelser og styrket samarbejde
imellem finansielle efterretningsenheder. Erklæringen understreger desuden beho-
vet for forbedret kontrol og tilsyn med nye ikke-bankrelaterede former for beta-
lingsmetoder samt til en mere effektiv procedure for fastfrysning af terroristakti-
ver (se uddybning nedenfor). De nye forslag fra Frankrig til bekæmpelse af terror-
finansiering bygger på disse tiltag.
3
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 10: Bekæmpelse af terrorfinansiering
3. Indhold
Som følge af de seneste terrorangreb i Paris har Frankrig anmodet om, at der
iværksættes yderligere initiativer på området for bekæmpelse af terrorfinansiering
udover 4. hvidvaskdirektiv og forordningen om oplysninger, der skal medsendes
ved pengeoverførsler. De nye forslag er følgende:
1. Finansielle efterretningsenheder (i Danmark SØIK) skal kunne indhente
informationer direkte fra rapporterende enheder (banker mv.) efter behov,
for at udføre deres analyser, også selvom der ikke foreligger mistænkelige
transaktioner.
2. Effektivisering af indefrysningsmekanismerne igennem hele EU, som skal
sikre en hurtigere og mere effektiv opførelse af personer på EU's terrorli-
ster – både de lister, som opdateres på baggrund af FNs lister og EU's au-
tonome lister - og muliggøre hurtig indefrysning af deres aktiver.
3. Forbedret kontrol og tilsyn med nye former for betalingsmetoder især nye
betalingsinstrumenter, som tillader anonymitet, såsom elektroniske penge
(fx forudbetalte betalingskort), virtuelle valutaer (fx Bitcoin) og grænse-
overskridende fysiske overførsler (guld, ædle metaller, forudbetalte kort,
overførsler og fragt), herunder forbedring af de europæiske tilsynsførendes
samarbejde på området. Vedrørende især elektroniske penge, foreslås
identifikation af kunder i alle tilfælde og at begrænse kredit gennem elek-
troniske penge, der ikke kan spores.
4. Begrænsning af kontante betalinger ved køb af kunst på tværs af grænser,
herunder også i EU. Den gældende europæiske regulering fokuserer kun
på import af kunst uden for Europa. Kun import til EU af kunst fra Irak
og Syrien er underlagt kontrol. Frankrig foreslår en europæisk retsakt om
kontrol med import af kulturgoder fra alle ikke-EU-lande.
5. Medlemsstaterne skal oprette nationale centrale registre over bank- og be-
talingskonti. Dette vurderes at være et vigtigt redskab for indefrysning af
aktiver og lette udvekslinger mellem efterretningstjenester og andre myn-
digheder.
1. Oprettelse af et EU terrorfinansierings sporingsprogram, der kan anvende
SWIFT oplysninger (oplysninger om grænseoverskridende transaktioner),
uden at være afhængige af samarbejde med USA, der allerede har adgang
til disse data.
ECOFIN ventes at drøfte disse forslag og vil muligvis på baggrund af de franske
forslag vedtage en erklæring el. lign., der fx udtrykker overordnet støtte til formå-
let om styrket bekæmpelse af terrorfinansiering. Der foreligger endnu ikke et ud-
kast til erklæring.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 10: Bekæmpelse af terrorfinansiering
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ad 1) Efter den gældende hvidvasklov skal bankerne indberette mistænkelige
transaktioner til SØIK, der herefter kan iværksætte nødvendige efterretnings-
skridt. Erklæringens forslag vil indebære at SØIK kan få adgang til at indhente
oplysninger direkte fra banker mv., uden der nødvendigvis foreligger en mistæn-
kelig transaktion. Der har i Danmark ikke tidligere været diskuteret et behov for
en sådan løsning.
Ad 2) Man har i EU-regi vedtaget en række forordninger om bekæmpelse af terro-
risme. Forordningerne er tilknyttet de såkaldte terrorlister med navne over fysiske
og juridiske personer, grupper og organer, hvis pengemidler og økonomiske res-
sourcer skal indefryses, fordi der er formodning om tilknytning til terrorisme.
Ad 3) Efter hvidvasklovens regler om kundelegitimation i forbindelse med udste-
delse af elektroniske penge, herunder forudbetalte betalingskort, er udgangspunk-
tet, at udstedere af elektroniske penge, ligesom andre finansielle virksomheder,
skal legitimere deres kunder ved navn, adresse og CPR-/CVR-nummer. Der er
dog undtagelsesmuligheder under hensyn til transaktionernes størrelse eller pro-
duktets karakter. Dog gælder det, at uanset transaktionens størrelse eller produk-
tets karakter skal der kræves legitimation, hvis der er mistanke om hvidvask eller
terrorfinansiering.
Virtuelle valutaer er en form for uregulerede elektroniske penge, som i modsæt-
ning til reelle penge ikke er udstedt eller garanteret af en centralbank, juridisk en-
hed eller person. Bitcoin er den mest udbredte virtuelle valuta, men også LiteCoin,
ZeroCoin og Linden Dollars kan nævnes bl.a. de mere kendte. Bitcoin veksles i
dag med reel valuta og accepteres som betalingsmiddel i stadigt stigende omfang,
både on-line og off-line i den almindelige økonomi ved køb af varer og tjeneste-
ydelser. Idet Bitcoin og andre virtuelle valuta i deres natur udgør anonyme beta-
lingsformer, er disse kendt som et ofte anvendt betalingsmiddel i forbindelse med
kriminalitet.
Virtuel valuta er i dag ikke omfattet af nogen gældende finansiel regulering, hver-
ken på EU niveau eller i Danmark. Dog er enkelte lande fx UK begyndt at udvikle
national lovgivning på området.
Ad 4) Det fremgår af den gældende hvidvasklov, at erhvervsdrivende ikke må
modtage kontanter over 50.000 kr. uanset hvilken form for virksomhed eller va-
rer, der er tale om. Dette forbud gælder dog kun betalinger som foretages i Dan-
mark.
Ad 5) I Danmark anvendes der i dag ikke et centralt register for bank- og beta-
lingskonti, som kan give Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet
(SØIK) eller øvrige tilsynsmyndigheder direkte adgang til informationer om disse
kontis indehavere m.m. Banker og andre finansielle virksomheder er imidlertid
underlagt pligt til straks at indberette mistænkelige transaktioner, herunder oplys-
5
Rådsmøde nr. 3435 (økonomi og finans) den 8. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 10: Bekæmpelse af terrorfinansiering
ninger om kontoejeren digitalt til SØIK. Bankerne er endvidere forpligtet til at
have tilstrækkelige systemer med henblik på screening af kundedatabaser i relation
til EU’s sanktionsforordninger, herunder i forhold til indefrysningskrav.
Ad 6) Danske banker er i dag underlagt krav om, at alle grænseoverskridende be-
talinger (SWIFT-betalinger) skal screenes i relation til reglerne om hvidvask og
terrorfinansiering, herunder om der ved betaler eller betalingsmodtager er sam-
menfald med personer på EU-terrorlisterne.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslagene kan medføre statsfinansielle konsekvenser som følge
af øget kontrol hos Toldmyndighederne, samt udarbejdelse af nye IT-systemer til
kontrol og tilsyn med elektroniske betalingsinstrumenter samt register over bank-
konti og betalinger. Det vil afhænge af forslagenes nærmere udformning og vil
skulle vurderes nærmere i takt med, at forslagene specificeres.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslagene kan have samfunds- og erhvervsmæssige konsekvenser
bl.a. i form af nye indberetningsforpligtelser for banker mv. samt betydelige udgif-
ter til udvikling af IT-systemer. Det vil afhænge af forslagenes nærmere udform-
ning og vil skulle vurderes nærmere i takt med, at forslagene specificeres.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre lande støtter en drøftelse af de foreslåede initiativer til bekæmpelse af
terrorfinansiering. Det forventes, at andre lande generelt vil støtte en eventuel
erklæring el. lign. vedrørende nye initiativer.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støttes formålet med de nævnte initiativer. Fra dansk side vil man
tage nærmere stilling til konkrete forslag i takt med, at de bliver specificeret, og
forventer at kunne støtte en eventuel erklæring el. lign. vedrørende nye initiativer.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6