Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3434 - beskæftigelse m.v. Bilag 6
Offentligt
1575670_0001.png
Skriftlig forelæggelse
3. december 2015
Sagsnr. 2015-5863
Skriftlig forelæggelse af Folketingets Europaudvalg
om EPSCO-rådsmødet den 7. december 2015
Jeg vil gerne orientere udvalget om EPSCO-rådsmødets dagsorden den 7. decem-
ber 2015 i Bruxelles. Jeg henviser i øvrigt som altid til det oversendte samlenotat.
Der er tale om en særdeles kort dagsorden og alene et halvdagsmøde. Alle punkter
forelægges til orientering.
Rådskonklusioner om social styring
En styrkelse af den sociale dimension af det økonomiske samarbejde har været
drøftet adskillige gange, herunder også på det seneste EPSCO-rådsmøde i oktober.
Nu er der lagt op til, at vi i Rådet skal vedtage konklusioner om såkaldt social sty-
ring (’social governance’) for et mere inkluderende Europa.
Idéen er at sikre et tydeligere fokus på de sociale og beskæftigelsesmæssige konse-
kvenser af de strukturelle reformer, som gennemføres i medlemslandene. Konklu-
sionerne indeholder også en opfordring til mere systematisk at overvåge beskæfti-
gelsesmæssige og sociale fremskridt i landene og at bruge viden herfra mere aktivt
i vores fremadrettede prioritering.
Fra regeringens side bakker vi op om en mere systematisk brug af de eksisterende
overvågningsredskaber, som vi har brugt lang tid på at udvikle, og vi bakker også
op om, at man bruger den indsamlede viden bedre.
I rådskonklusionerne opfordres også til fortsat at inddrage arbejdsmarkedets parter
i processen vedrørende Det europæiske Semester. Vi er allerede optaget af det i vo-
res arbejde, og det vil vi også være fremadrettet. Regeringen kan derfor støtte råds-
konklusionerne.
Den årlige vækstredegørelse og den fælles beskæftigelsesrapport
Det næste punkt vedrører den årlige vækstredegørelse og den fælles beskæftigel-
sesrapport. Finansministeren har orienteret udvalget om vækstredegørelsen, så jeg
vil blot orientere om Kommissionens udkast til den fælles beskæftigelsesrapport.
Rapporten er sat på til en første drøftelse og den endelige version forventes, som
altid, at skulle godkendes på rådsmødet til marts næste år.
Den fælles beskæftigelsesrapport analyserer beskæftigelsessituationen i Europa og
de beskæftigelsespolitiske tiltag i EU-landene. Rapportens fokus skal ses i sam-
menhæng med vækstundersøgelsens prioriteter på beskæftigelsesområdet.
I rapporten fremhæves for hele EU, at der generelt set er en stigning i beskæftigel-
sen og faldende arbejdsløshed. Også ungdomsarbejdsløsheden og langtidsledighe-
den har været faldende siden 2013. Det fremgår, at medlemslandene har bevaret
fokus på at få unge i beskæftigelse og på at sætte særligt ind over for de unge, der
hverken er i nogen form for uddannelse eller arbejde. Det fremhæves, at landene
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - beskæftigelsesdelen
fortsat skal have fokus på at reducere langtidsledighed, da langtidsledighed ifølge
rapporten udgør 50 pct. af ledigheden i EU.
Kommissionen understreger, at der fortsat er behov for reformer rettet mod at sikre
velfungerende, dynamiske og inkluderende arbejdsmarkeder. Fx er der stadig pro-
blemer med udbredt brug af midlertidige ansættelser og segmenterede arbejdsmar-
keder. Kvinder er også fortsat underrepræsenteret på arbejdsmarkedet. Det gælder
særligt kvinder med børn eller andre omsorgsforpligtelser.
I rapporten fremhæver Kommissionen desuden, at skattesystemerne skal indrettes,
så de understøtter jobskabelse. I forhold til løndannelsen har der overordnet set væ-
ret en tendens til tilbageholdenhed, og lønningerne udvikler sig generelt i takt med
produktiviteten i de fleste medlemslande. Generelt peger Kommissionen på beho-
vet for at styrke inddragelsen af arbejdsmarkedets parter i mange lande - både i po-
litikudviklingen og i implementeringen.
Endelig nævner Kommissionen i udkastet til rapporten, at EU-landene i løbet af
2015 har oplevet et stigende antal asylansøgere, hvorfor integration på arbejdsmar-
kedet også er afgørende. Kommissionen henviser i den forbindelse til ”Modtagel-
sesdirektivet” (2013/33/EU), som blev vedtaget i 2013, hvoraf det fremgår, at asyl-
ansøgere skal have adgang til arbejdsmarkedet senest 9 måneder efter, at de har an-
søgt om asyl. Direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og finder derfor ik-
ke anvendelse i Danmark.
Det var i grove træk hovedbudskaberne i udkastet til den fælles beskæftigelsesrap-
port. Styrket vækst og beskæftigelse i EU står således fortsat højt på dagsordenen.
Rapporten er som sagt på dagsordenen til en første præsentation og drøftelse. Fra
regeringens side ser vi frem til drøftelsen, og vi er umiddelbart enige i mange af
budskaberne.
Rådshenstilling om integration af langtidsledighed
Det sidste punkt, jeg vil orientere om, er forslaget til en rådshenstilling om integra-
tion af langtidsledighed. Jeg orienterede om forslaget op til oktober-rådsmødet,
hvor forslaget var på dagsordenen til en indledende præsentation. Nu er forslaget
på dagsordenen til vedtagelse.
Der er tale om et fornuftigt forslag, eftersom langtidsledighed er et meget stort pro-
blem på europæisk plan. Som jeg fortalte sidst, har Danmark sammen med en ræk-
ke andre lande bidraget med erfaringer til Kommissionens forarbejde, og Kommis-
sionens oprindelige forslag var på mange måder inspireret af den tilgang, vi har i
den danske beskæftigelsesindsats.
Det er fortsat vurderingen, at Danmark lever op til henstillingen, som den ser ud nu
efter forhandlingerne. Og det er også vigtigt at fremhæve, at det er op til medlems-
landene at beslutte, hvordan anbefalingerne implementeres inden for deres ar-
bejdsmarkedssystem og beskæftigelsesindsats. Det har været afgørende i forhand-
lingerne, og det står nu klart.
Regeringen støtter vedtagelsen af forslaget.
Tak.
2