Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3438 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
1578588_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 14. december 2015 – Samlenotat
6. Forlængelse af Ruslands-sanktionerne
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
EU’s økonomiske sanktioner mod Rusland forventes videreført for en periode på seks måneder, så de udløber
den 31. juli 2016. Der synes at være bred enighed om forlængelsen i lyset af, at implementering af Minsk-
aftalen ikke vil være mulig inden for den oprindelige tidsramme, som ville udløbe ved udgangen af 2015.
Dermed er der fortsat behov for at fastholde presset på Rusland til at ophøre med at destabilisere det østlige
Ukraine gennem bl.a. troppetilstedeværelse og bidrage aktivt til at sikre implementering af Minsk-aftalen,
herunder også ved at gøre sin indflydelse gældende over for de pro-russiske separatister.
2. Baggrund
EU’s økonomiske sanktioner mod Rusland, vedtaget som reaktion på Ruslands destabiliserende
tiltag i forhold til Ukraine, udløber d. 31. januar 2016. Der forventes at være enighed om at
forlænge sanktionerne for en periode på seks måneder, så de løber frem til 31. juli 2016.
Beslutning om videreførelse forventes taget som procedurepunkt på udenrigsministermødet
den 14. december 2015, alternativt ved et rådsmøde senere i december eller som skriftlig
procedure.
3. Formål og indhold
EU har d. 31. juli 2014 som reaktion på Ruslands destabiliserende tiltag i forhold til Ukraine
vedtaget målrettede økonomiske sanktioner mod Rusland inden for følgende fire områder:
1. Finansielle tiltag der bl.a. begrænser store statsejede russiske finansielle institutioners og
andre statsejede selskabers (særligt forsvarsindustri- og olieselskabers) adgang til EU’s
kapitalmarkeder. Derudover er muligheden for lån fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
og den Europæiske Udviklingsbank (EBRD) stoppet.
2. Våbenembargo der omfatter indgåelsen af nye import- og eksportkontrakter ift. Rusland.
3. Eksportrestriktioner over for EU-produkter med dobbelt anvendelse (både civile og militære
formål).
4. Indskrænkelse af Ruslands adgang til ”følsomme teknologier” og relaterede tjenesteydelser
fra EU, med særligt fokus på teknologier til brug for olieudvinding på dybt vand og i arktiske
egne samt udvinding af skiferolie.
På Det Europæiske Råd i marts 2015 var der enighed at lave en klar kobling mellem de
økonomiske sanktioner mod Rusland og gennemførelsen af Minsk-aftalen om en politisk
holdbar løsning på Ukraine-konflikten. Som konsekvens af de begrænsede fremskridt i
implementeringen af Minsk-aftalen valgte man ved udenrigsministermødet (FAC) den 22. juni
2015 at videreføre sanktionerne for en periode på seks måneder, dvs. indtil den 31. januar 2016
og en måned efter fristen for implementeringen af Minsk-aftalen.
Rådsmøde nr. 3438 (udenrigsanliggender) den 14. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/12-15 - Rusland
Det står nu klart, at implementering af Minsk-aftalen ikke vil være mulig inden for denne
oprindelige tidsramme. Der udestår bl.a. gennemførelse af OSCE-overvågede lokalvalg i de
separatistkontrollerede områder af Ukraine, som pt. er berammet til februar/marts 2016, samt
en række andre elementer frem mod den ultimative genoprettelse af ukrainsk kontrol med den
ukrainsk-russiske grænse. Dermed tilsiger situationen, at det er nødvendigt at forlænge
sanktionerne for at opretholde presset på Rusland til at ophøre med at destabilisere det østlige
Ukraine gennem bl.a. troppetilstedeværelse og bidrage aktivt til at sikre implementering af
Minsk-aftalen, herunder også ved at gøre sin indflydelse gældende over for de pro-russiske
separatister. En forlængelse af sanktionerne frem til den 31. juli 2016 vil give en passende
mulighed for at tage bestik af fremdrift i implementering af Minsk-aftalen.
Dermed er der fortsat behov for at fastholde presset
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Konsekvenserne af EU’s Ruslands-sanktioner, Ruslands fødevareimportforbud rettet mod bl.a.
EU og den økonomiske usikkerhed forbundet med Ukraine-konflikten vurderes for så vidt
angår dansk økonomi som helhed at være begrænsede. Som følge af Ruslands
fødevareimportforbud har enkelte danske sektorer og virksomheder dog oplevet en negativ
effekt, herunder særligt svinekøds- og mejeriproducenter.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om at forlænge de nuværende økonomiske sanktioner frem til
31. juli 2016.
10. Regeringens generelle holdning
I lyset af de mange udestående elementer i implementering af Minsk-aftalen vedr. Ukraine-
konflikten støtter regeringen en forlængelse af de økonomiske sanktioner rettet mod Rusland.
Sanktionerne bør fortsat være koblet til efterlevelse af Minsk-aftalen. Som hidtil anser
regeringen det for afgørende at opretholde en fælles EU-linje over for Rusland.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
En forlængelse af Ruslands-sanktionerne fra 31. juli 2015 til 31. januar 2016 blev forelagt for
Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. juni 2015 (skriftlig forelæggelse i lyset af
Rådsmøde nr. 3438 (udenrigsanliggender) den 14. december 2015 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 14/12-15 - Rusland
folketingsvalget to dage efter). Der blev indhentet Forhandlingsoplæg vedr. indførelsen af
økonomiske sanktioner mod Rusland den 25. juli 2014.