Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3443 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2016-27
Den 8. januar 2016
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016
SAMLENOTAT
3. Ukraine...................................................................................................................................................... 2
4. Syrien ......................................................................................................................................................... 4
5. EU's globale strategi ................................................................................................................................... 6
1
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
1586486_0002.png
3. Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På dansk opfordring vil Rådet drøfte situationen i Ukraine med vægt på reformdagsordenen. Reformdagsordenen
er hæmmet af fortsat russisk pres, interne politiske spændinger og faldende tillid i befolkningen til implementerin-
gen af reformerne. Drøftelsen kan blandt andet forventes at omhandle, hvordan EU bedst kan understøtte den
ukrainske reformproces i den aktuelle situation.
2. Baggrund
På dansk opfordring på mødet i Rådet (udenrigsanliggender) den 14. december 2015 vil Rådet
den 18. januar 2016 drøfte situationen i Ukraine med vægt på reformdagsordenen. Der ventes en
drøftelse af status for reformprocessen og af EU’s støtte hertil, herunder hvordan EU bedst kan
understøtte den ukrainske reformproces i den aktuelle situation. Herudover ventes også konflik-
ten i det østlige Ukraine berørt.
I de seneste snart to år har Ukraine leveret imponerende fremskridt på reformdagsordenen, men
står stadig over for store udfordringer med at implementere reformer. Reformerne er med til at
bane vejen for en tilnærmelse til europæiske værdier og standarder. Den igangværende reform-
proces bliver mødt med voksende utålmodighed i befolkningen i fravær af konkrete og synlige
resultater. Hertil kommer de fortsatte udfordringer fra presset fra Rusland (militært, økonomisk
og politisk), indenrigspolitisk splittelse i Kiev, den omfattende korruption og begrænset admini-
strativ kapacitet.
Flere reformområder er centrale for en langsigtet og bæredygtig forandring af det ukrainske sam-
fund, bl.a. reformer af retssystemet, korruptionsbekæmpelse og energireformer. EU og flere
medlemslande, herunder Danmark, støtter den ukrainske reformproces med konkrete bistands-
indsatser. Der vurderes at være potentiale for en optimering og samtænkning af støtten i henhold
til ukrainske reformprioriteter og større synlighed af støtten i Ukraine.
Med ikrafttrædelsen af frihandelsaftalen (DCFTA’en) pr. 1. januar 2016 er der mulighed for at
øge samhandel og investeringer mellem EU og Ukraine. Realiseringen af det fulde potentiale af-
hænger bl.a. af gennemførelsen af de nødvendige reformer. Fra russisk side har man, som mod-
svar til ikrafttrædelsen af DCFTA’en, opsagt Ukraines medlemskab af frihandelsaftalen under
Sammenslutingen af Uafhængige Stater (SNG) og indført importforbud mod ukrainske fødeva-
rer.
3. Formål og indhold
Der forventes at være fokus på de udfordringer, den ukrainske regering står over for med im-
plementeringen af det omfattende reformprogram samt EU’s muligheder for en optimering og
samtænkning af støtten i henhold til ukrainske reformprioriteter og større synlighed af støtten i
Ukraine.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
2
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes generel opbakning til at understøtte Ukraines reformproces. Der forventes bred
opbakning til de danske overvejelser om behovet for en optimering og samtænkning af støtten i
henhold til ukrainske reformprioriteter og større synlighed af støtten i Ukraine
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er fra dansk side taget initiativ til drøftelsen ud fra et ønske om at optimere og samtænke
EU’s støtte til den ukrainske reformdagsorden, styrke synligheden heraf og understøtte en fortsat
opbakning til Ukraines europæiske vej. Ligeledes ønsker man fra dansk side, at EU sender et
klart signal til den ukrainske regering og parlament om at fastholde momentum i reformproces-
sen. Det er regeringens holdning, at et reformeret og stabilt Ukraine er det bedste modsvar til
russisk pres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Ukraine har senest været forelagt til orientering den 6. februar 2015 samt den 28. januar 2015,
ligesom Folketingets Europaudvalg blev orienteret den 16. januar 2015 forud for den strategiske
drøftelse af relationen til Rusland i Rådet den 19. januar 2015.
3
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
1586486_0004.png
4. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Syrien og de styrkede bestræbelser på at fremme en politisk løsning på den
aktuelle konflikt. Det forventes, at der bl.a. vil blive lagt vægt på, hvordan EU bedst kan understøtte den FN
Sikkerhedsrådsresolution, der blev vedtaget i december 2015, som sætter rammerne for de kommende forhandlin-
ger mellem det syriske regime og den syriske opposition. På rådsmødet ventes man også at berøre den humanitære
situation og EU's rolle i en kommende humanitær donorkonference i London.
2. Baggrund
Konflikten i Syrien indleder sit sjette år i marts 2016. Det skønnes, at over 250.000 mennesker
har mistet livet siden konfliktens start. Den militære situation forbliver overordnet set fastlåst
med fortsatte kampe og angreb mod civilbefolkningen. Terrorgruppen ISIL kontrollerer fortsat
væsentlige dele af landets østlige og centrale områder.
Den humanitære situation i Syrien er fortsat dybt alvorlig. På grund af den mangeårige konflikt
har over halvdelen af landets befolkning forladt deres hjem, og det vurderes, at ca. 4,4 millioner
har forladt landet. For at styrke finansieringen af det humanitære arbejde til gavn for Syriens be-
folkning vil Storbritannien sammen med Kuwait, FN, Norge og Tyskland være vært for en inter-
national donorkonference i London. Her forventes EU og medlemslandene at afgive nye løfter
om yderligere finansielle bidrag, der kan afhjælpe den humanitære situation.
Fredag den 18. december 2015 vedtog FN’s Sikkerhedsråd enstemmigt resolution 2254 om Syri-
en. Resolution 2254 skitserer rammen for en politisk løsning på konflikten med en tidsplan for
etablering af troværdig regeringsførelse inden for seks måneder, udarbejdelsen af en ny forfatning
og afholdelsen af valg inden for 18 måneder. FN skal lede bestræbelserne på at få etableret en
national våbenhvile, som skal træde i kraft umiddelbart efter, at den politiske proces er blevet
indledt. Resolutionen kræver også, at alle parter stopper angreb mod civile og sikrer humanitær
adgang i hele landet.
Det syriske regime har meddelt sin villighed til at deltage i processen. Den moderate opposition
er i gang med at udpege en forhandlingsdelegation. På trods af det fornyede momentum er der
fortsat store uenigheder mellem konfliktens parter og regionale aktører om indholdet af en even-
tuel løsning, ikke mindst i forhold til spørgsmålet om, hvilken rolle præsident Assad kan og skal
spille fremadrettet.
Rådet (udenrigsanliggender) vedtog i oktober 2015 konklusioner om Syrien, der gentog, at EU vil
arbejde for at standse konflikten i Syrien og understregede behovet for at accelerere det interna-
tionale samfunds bestræbelser på skabe fremdrift i det politiske spor inden for rammen af en
FN-ledet proces. Rådskonklusionerne slog fast, at der ikke kan skabes varig fred i Syrien under
landets nuværende ledelse.
3. Formål og indhold
4
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
Rådet forventes at drøfte den generelle situation i Syrien og bestræbelserne på at fremme en poli-
tisk løsning på konflikten. Det forventes, at Rådet også vil drøfte de afledte humanitære konse-
kvenser af Syrien-krisen. Der er ikke truffet beslutning om vedtagelse af rådskonklusioner om
Syrien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Syrien forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes at være fortsat enighed blandt medlemslandene om behovet for at styrke indsatsen
for at fremme en politisk løsning på konflikten i Syrien, og der forventes enighed om støtte til
Resolution 2254 og til FN’s særlige udsending, Staffan de Mistura. Dertil forventes opbakning til,
at EU må fortsætte sin markante humanitære støtte til ofrene for Syrien-konflikten og til, at EU
og den Høje Repræsentant, Federica Mogherini, fortsat skal bidrage til de internationale bestræ-
belser på at standse konflikten.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter op om de internationale bestræbelser på at finde en politisk løsning på kon-
flikten i Syrien og støtter, at FN har fået en central rolle i de kommende fredsforhandlinger.
Derudover arbejder Danmark med den syriske oppositionskoalition, EU-partnerlande og andre
aktører for at fastholde momentum i det politiske spor. Regeringen vil også blive ved med at af-
hjælpe den humanitære krise forårsaget af den mangeårige konflikt ved at yde omfattende huma-
nitær støtte. Fsva. de yderligere finansielle bidrag fra EU, der ventes forpligtet senere på donor-
konferencen i London i februar, lægges der fra dansk side vægt på, at bidraget finansieres inden
for den eksisterende rammer til sådanne formål på EU’s budget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Syrien har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering som en del af en gene-
rel drøftelse af Syrien den 13. november 2015.
5
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
1586486_0006.png
5. EU's globale strategi
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Den Høje Repræsentant for Udenrigsanliggender, Federica Mogherini, er i færd med at formulere en ny strategi for
EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), som forventes præsenteret for Det Europæiske Råd i juni 2016.
Strategien skal erstatte EU’s Sikkerhedsstrategi fra 2003 (opdateret i 2008) og udgøre et pejlemærke for den
fremtidige fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
2. Baggrund
EU’s nuværende sikkerhedsstrategi blev vedtaget i 2003 og revideret i 2008. Med krisen i Ukraine
og den generelt øgede ustabilitet i EU’s nærområder er den nuværende kontekst markant ander-
ledes end i 2003 og 2008. På mødet i Det Europæiske Råd i december 2013 fik Den Høje Re-
præsentant i opdrag at udarbejde en analyse af den globale udenrigs- og sikkerhedspolitiske ud-
vikling med fokus på, hvilke muligheder og udfordringer den har medført for EU og medlems-
staterne. Denne analyse blev præsenteret på Det Europæiske Råd i juni 2015 og dannede grund-
lag for beslutningen om at give Den Høje Repræsentant i opdrag at udarbejde en ny strategi for
EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik - den strategi, der nu kendes som ”EU’s globale strategi”.
EU’s globale strategi skal være klar til Det Europæiske Råd i juni 2016. Den Høje Repræsentant
er pennefører på strategien og har lanceret en uformel høringsperiode, som løber indtil april
2016. Medlemslandene og en række andre aktører, herunder særligt civilsamfundet og tænke-
tanksmiljøet, bidrager aktivt til tænkningen, ligesom Den Høje Repræsentant har udtrykt forhåb-
ning om en bred dialog med nationale parlamenter og øvrige politiske beslutningstagere. Der
afholdes således en række konferencer i medlemslandene, hvor borgere, tænketanke, akademike-
re, NGO’er og beslutningstagere bidrager med indspil til den globale strategi.
3. Formål og indhold
Strategien forventes at blive forholdsvis kort og vil have som en grundlæggende præmis, at den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik er central for EU-borgernes og -samfundenes sikkerhed,
velstand og fremgang. Strategien forventes at pege på, at EU skal engagere sig i en mere forbun-
den verden, at EU har ansvar i en verden præget af øget konflikt, og at EU må søge at samarbej-
de – både internt og eksternt – i en stadig mere kompleks verden.
Mere konkret forventes strategien at indeholde overvejelser om: 1) Hvordan man kan styrke
glo-
bal governance
og multilateralisme; 2) Tilgangen til de forskellige geografiske regioner syd, øst, vest
og nord; 3) Hvordan man kan fremme stabilisering og fred; 4) Hvordan man kan øge mod-
standsdygtigheden i svage samfund, samt; 5) Hvordan man kan give et attraktivt og troværdigt
svar til lande, der har valgt en europæisk retning. Derudover må der forventes et afsnit, som be-
rører FUSP’ens instrumenter og eventuelt udstikker den overordnede retning for udviklingen
heraf til brug for senere overvejelser i Rådet (udenrigsanliggender).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
6
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16
Europa-Parlamentet må forventes at afgive en initiativ-betænkning. En sådan foreligger endnu
ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
EU’s globale strategi vil ikke i sig selv have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsøko-
nomiske, miljømæssige eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Strategien kan på et
senere tidspunkt forventes udmøntet i konkrete initiativer. Konsekvenserne af sådanne initiativer
vil blive vurderet, når forslagene foreligger.
8. Høring
Den Høje Repræsentant vil bl.a. søge inspiration fra en række offentlige arrangementer i med-
lemslandene, herunder et seminar om Arktis i Danmark den 20. januar, samt fra drøftelser med
civilsamfundet, forskningsmiljøet mv.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er bred opbakning til Den Høje Repræsentants arbejde samt et ønske fra medlemslandenes
side om at bidrage med indspil til formuleringen af strategien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik sammen med bl.a. NATO udgør
en hjørnesten i Danmarks internationale engagement. De seneste års dybe kriser i EU’s nærom-
råde har tydeliggjort behovet for, at EU er en stærk og effektiv global aktør. Fra regeringens side
vil man arbejde for, at sikkerhed, vækst og værdier bliver væsentlige pejlemærker for EU’s fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik, samt at strategien især peger på behovet for at håndtere udfor-
dringerne i EU’s nærområder mod syd og øst. Derudover vil man fra regeringens side arbejde
for, at EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik adresserer de grundlæggende årsager til konflikt
og fattigdom gennem langsigtede og samtænkte indsatser især i EU’s nærområde og i Afrika.
EU’s globale strategi bør fremme 2030-dagsordenen og mere sammenhængende politikker for
global udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Status for arbejdet med EU’s globale strategi blev forelagt Europaudvalget den 15. maj 2015.
7