Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3443 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
1587233_0001.png
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - supplerende samlenotat
6. Irak
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender) forventes at drøfte den aktuelle situation i Irak med vægt på landets vigtige rolle i den
internationale indsats mod terrorgruppen Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL). Drøftelsen forventes særligt at
omhandle implementering af rådskonklusionerne fra december sidste år blandt andet med fokus på
reformdagsordenen og bekæmpelse af ISIL.
2. Baggrund
Irak spiller en afgørende rolle for den globale indsats mod ISIL. Situationen i Irak er præget af
kampen mod terrorgruppen, som fortsat har kontrollen over store dele af landet. På det militære
område er det over de seneste måneder lykkedes irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker samt
shiitiske militser at trænge ISIL tilbage fra bl.a. Sinjar i Nordirak og Baiji med det strategisk
vigtige olieraffinaderi. Senest er det med betydelig støtte i form af luftangreb gennemført af
koalitionen lykkedes de irakiske sikkerhedsstyrker at generobre den symbolsk vigtige hovedstad i
Anbar-provinsen, Ramadi. Det er første gang, at de irakiske sikkerhedstyrker besejrer ISIL i en
større regulær militær konfrontation uden deltagelse af shiitiske militser. Det kan ikke udelukkes,
at ISIL vil tilbageerobre områder også i og omkring Ramadi, ligesom der fortsat er en væsentlig
trussel i form af terrorangreb. En række europæiske lande bidrager aktivt til koalitionens militære
og civile indsats mod ISIL.
Danmark har ud over bidrag til koalitionens militære indsats mod ISIL i Irak i november 2015
forberedt et stabiliseringsprogram for Irak 2015-2016 på 32,5 mio. kr. Programmet forventes at
omfatte fire pilotprojekter og er et led i forberedelserne til det forventede regionale
stabiliseringsprogram for Syren og Irak 2016-2018. EU bidrager ligeledes med støtte til
stabiliseringsindsatsen i Irak, bl.a. til UNDPs stabiliseringsfond FFIS, som finansierer
stabilisering af områder af Irak, der er blevet befriet fra ISIL. EU vedtog i marts 2015 en regional
strategi vedr. Irak/Syrien/ISIL, som bl.a. omfatter indsatser i Irak.
For at bekæmpe ISIL er der derudover igangsat en regional indsats til terrorforebyggelse (28,5
mio. kr.) under Freds- og Stabiliseringsrammen med fokus på frontlinjestater i kampen mod
ISIL. Fokus i perioden 2015-2017 vil bl.a. være på opbygning af ’Financial Intelligence Units’
(bl.a. i Irak).
Den irakiske regering har under premierminister Haidar Abadi arbejdet for at modvirke den
udbredte korruption i landet og føre en mere inklusiv politik, som bl.a. også tilgodeser landets
marginaliserede befolkningsgrupper, herunder sunniaraberne og kurderne. Premierminister
Abadi møder imidlertid kraftig modstand fra mere sekteriske kræfter, som modarbejder
regeringens reformdagsorden.
1
Rådsmøde nr. 3443 (udenrigsanliggender) den 18. januar 2016 - Bilag 3: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 18/1-16 - Irak
1587233_0002.png
I den kurdiske region i Irak (KRI) har der i oktober sidste år været voldelige demonstrationer og
sammenstød, som har kostet menneskeliv. Urolighederne skyldtes blandt andet, at der igennem
flere måneder ikke er udbetalt lønninger til en lang række offentligt ansatte i KRI, hvilket i øvrigt
også er en generel udfordring i resten af Irak. Herudover er spørgsmålet om mandatet for den
kurdiske regionalregerings præsident fortsat uafklaret. Urolighederne har skabt en politisk krise
mellem de to kurdiske partier KDP og Gorran. Fra Danmarks og EUs side opfordres til, at
parterne finder en snarlig politisk løsning på den politiske konflikt i KRI.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i Irak og Iraks rolle i bekæmpelsen af
terrorgruppen ISIL. Drøftelsen forventes at omhandle implementering af rådskonklusionerne fra
december sidste år blandt andet med fokus på reformdagsordenen og bekæmpelse af ISIL
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Irak forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at støtte op om støtte til Iraks bidrag
til bekæmpelsen af ISIL. Der forventes ligeledes at være enighed mellem medlemslandene om at
støtte den irakiske regerings inklusionsdagsorden og opfordre til, at parterne i den politiske
konflikt i den kurdiske region i det nordlige Irak finder en politisk løsning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tilslutter sig den internationale fordømmelse af ISIL’s overgreb og støtter den
internationale koalitions indsats mod ISIL. Fra dansk side bakkes op om støtten til Irak i kampen
mod ISIL, der omfatter politiske og militære indsatser såvel som stabiliseringsstøtte. Fra dansk
side lægges endvidere vægt på, at den nye irakiske regering skal føre en inklusiv politik på alle
niveauer, ligesom der opfordres til, at parterne i den kurdiske region i Irak finder en snarlig
løsning på den politiske konflikt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. december 2015.
2