Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3448 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1595323_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2016-33
Den 2. februar 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 16. februar 2016
SAMLENOTAT
1. Genforhandling af Storbritanniens forhold til EU ........................................................................2
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd ..............................................................................3
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 (udkast til konklusioner) ...........5
4. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. marts 2016 (kommenteret dagsorden) ...........7
5. Inter-institutionel aftale om bedre regulering ..............................................................................9
1
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0002.png
1. Genforhandling af Storbritanniens forhold til EU
- Følger
2
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0003.png
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det nederlandske formandskab for Rådet ønsker at sætte fokus på, hvordan Rådet (almindelige anliggender)
følger op på møder i Det Europæiske Råd, jf. TEU art. 16, stk. 6.
2. Baggrund
Det nederlandske formandskab for Rådet har sat opfølgning på møder i Det Europæiske Råd på
dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. februar 2016. På baggrund af Det
Europæiske Råds styrkede rolle i styringen af EU vurderer formandskabet, at der er et behov for
en fastforankret proces mellem Det Europæiske Råd og Rådet med henblik på at sikre effektivi-
tet og troværdighed. Rådet (almindelige anliggender) har allerede et veletableret system med hen-
blik på at forberede møder i Det Europæiske Råd, men der er ingen forankret opfølgning på
møder i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
Det følger af artikel 16, stk. 6 i Traktaten om Den Europæiske Union, at ”Rådet… forbereder
Det Europæiske Råds møder og sørger for opfølgningen heraf sammen med formanden for Det
Europæiske Råd og Kommissionen.”
Det nederlandske formandskab for Rådet ønsker at finde pragmatiske løsninger med henblik på
at skabe bedre sammenhæng mellem konklusioner fra Det Europæiske Råd og implementering i
Rådet, herunder at se på hvordan Rådet (almindelige anliggender) kan give merværdi og styring
til processen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
3
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der blandt medlemslandene er generel enighed om at skabe bedre sam-
menhæng mellem Det Europæiske Råd og Rådet, jf. Traktatens bestemmelser herom.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet (almindelige anliggender) systematisk følger op på møder i Det Eu-
ropæiske Råd.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0005.png
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 (udkast til konklusioner)
KOM-nummer foreligger ikke.
Revideret udgave af
samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. januar 2016.
Nye afsnit er mar-
keret med en streg i margenen.
1. Resumé
Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 ventes at have drøftelserne om Storbritanniens forhold til EU
som hovedpunkt. Herudover ventes Det Europæiske Råd at gøre status for implementeringen af de beslutninger,
der er truffet som svar på flygtninge- og migrationskrisen i løbet af 2015. Endvidere forventes Det Europæiske
Råd at tilslutte sig anbefalingerne til euroområdet som helhed under det europæiske semester.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 18.-19. februar 2016. I henhold til forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæi-
ske Råd.
3. Formål og indhold
Storbritanniens forhold til EU:
Det er forventningen, at man på mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 vil søge
at opnå en aftale om UK’s genforhandling af forholdet til EU. Der udarbejdes et særskilt samle-
notat for dette punkt.
Migration:
På mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 ventes det, at der primært vil blive
gjort status på implementeringen af de beslutninger, der er truffet som svar på flygtninge- og
migrationskrisen i løbet af 2015. Drøftelsen vil tage udgangspunkt i Kommissionens statusmed-
delelse, der ventes behandlet og vedtaget af kollegiet den 10. februar 2016. Fokus på drøftelsen
kan variere med udviklingen i situationen de næste par uger. På nuværende tidspunkt forventes
der at være særligt fokus på styrkelsen af EU’s eksterne grænser, funktionen af hot
spots/registreringscentre, omfordeling, samt samarbejdet med oprindelses- og transitlande, her-
under Tyrkiet-aftalen, indgåelse af tilbagetagelsesaftaler og frivillig genbosætning. Det kan endvi-
dere ikke udelukkes, at DER vil angive yderligere retningslinjer for de kommende måneders ar-
bejde med spørgsmålet.
Det europæiske semester - anbefalinger til euroområdet
Det Europæiske Råd forventes den 18.-19. februar 2016 at tilslutte sig anbefalingerne til euroom-
rådet som helhed under det europæiske semester. Anbefalingerne blev godkendt af ECOFIN
den 15. januar.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0006.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19.
februar 2016 velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg den 14. januar 2016.
6
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0007.png
4. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. marts 2016 (kommenteret dagsorden)
KOM-nummer foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 17.-18.marts 2016 foreligger endnu
ikke. Hovedemnet for topmødet ventes at blive flygtninge- og migrationskrisen, herunder dens betydning for Schen-
gen-samarbejdet. Det forventes herudover, at DER vil drøfte den økonomiske situation inden for rammen af det
europæiske semester. Der vil endvidere kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 17.-18. marts 2016. I henhold til forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæi-
ske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 vil udkast til kommenteret dagsor-
den for mødet i Det Europæiske Råd den 17.-17. marts 2016 blive præsenteret. Udkastet forelig-
ger endnu ikke.
Det forventes, at der vil være særligt fokus på at drøfte initiativer til at håndtere flygtninge- og
migrationskrisen. Det må i den forbindelse forventes, at situationens betydning for Schengen-
samarbejdet vil blive bragt op. Det Europæiske Råd forventes herudover at drøfte den økonomi-
ske situation og udstikke de generelle økonomisk-politiske retningslinjer til EU-landene som hel-
hed til brug for medlemslandenes nationale reformprogrammer samt stabilitets- og konvergens-
programmer inden for rammen af det europæiske semester.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 17.-18. marts 2016 fore-
ligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
7
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
1595323_0009.png
5. Inter-institutionel aftale om bedre regulering
KOM (2015) 0216.
Nyt notat.
1. Resumé
Der blev på rådsmødet (almindelige anliggender) i december 2015 opnået politisk enighed om en ny inter-
institutionel aftale om bedre regulering (IIA). Det er forventningen, at IIA’en vil træde i kraft omkring 1. april
2016 efter endelig vedtagelse i hhv. Rådet og Europa-Parlamentet. På rådsmødet (almindelige anliggender) den
16. februar 2016 forventes formandskabet at give en status på, hvordan man forudser IIA’en implementeret i
Rådet. Det er særligt spørgsmålet om Rådets interne proces omkring den årlige programmering samt håndtering af
konsekvensanalyser, der umiddelbart kræver interne overvejelser i Rådet.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. maj 2015 et forslag (KOM(2015)216) til en inter-institutionel
aftale om bedre regulering (IIA). Der blev opnået politisk enighed om IIA’en med Europa-
Parlamentet og Kommissionen i december 2015. Denne enighed blev bekræftet på rådsmødet
(almindelige anliggender) i december samt i Europa-Parlamentets LIBE-udvalg. Endelig vedta-
gelse forventes at ske i februar eller senest i marts mhp. ikrafttrædelse ca. 1. april 2016.
3. Formål og indhold
Det nederlandske formandskab har sat Rådets implementering af den inter-institutionelle aftale
om bedre regulering på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender). Formandskabet
forventes at give en status på, hvordan IIA’en forventes implementeret i Rådet. Med vedtagelsen
af IIA’en er der særligt to områder, som kræver implementering i Rådet. Det vedrører Rådets
interne proces omkring den årlige programmering samt håndtering af konsekvensanalyser i Rå-
det. De øvrige dele af IIA’en kræver ikke umiddelbart implementering i Rådet.
Ift. implementeringen af programmering lægger formandskabet op til, at Rådet følger en lettere
revideret proces ift. den der fandt sted i 2015. Det vil betyde, at Rådet har en første indledende
drøftelse omkring det kommende års arbejdsprogram allerede i maj/juni. Det vil blive efterfulgt
af en drøftelse på basis af Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”) i septem-
ber/oktober, hvorefter Kommissionen offentliggør arbejdsprogrammet i oktober. I novem-
ber/december vil der så være en drøftelse i Rådet med udgangspunkt i det vedtagne arbejdspro-
gram. Formandskabet vil ligeledes – formentlig i december – have en drøftelse med de to øvrige
institutioner om en fælles erklæring for det kommende år. Implementeringen af det forrige års
fælles erklæring vil være genstand for et møde i foråret mellem institutionerne.
Fsva. konsekvensanalyser medfører IIA’en om bedre regulering ikke som sådan nye forpligtelser
for Rådet. Den rejser dog to spørgsmål, nemlig hvordan Rådet håndterer dels Kommissionens
konsekvensanalyser, dels Rådets egne substantielle ændringsforslag. Formandskabet lægger
umiddelbart op til, at Rådet fortsætter eksisterende praksis med en indledende drøftelse i ar-
bejdsgrupperne om Kommissionens konsekvensanalyser samt beder Kommissionen om opdate-
rede eller supplerende konsekvensanalyser undervejs i forhandlingerne i Rådet om et givent lov-
givningsforslag.
9
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Implementering af den inter-institutionelle aftale om bedre regulering vil i sig selv ikke at have
konsekvenser for statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De dele af aftalen, der vedrø-
rer bedre EU-lovgivning kan derimod medføre positive konsekvenser for samfundsøkonomien
og erhvervslivet, idet aftalen blandt andet sigter mod bedre regulering, som vil reducere unød-
vendige byrder for virksomheder, myndigheder og borgere.
8. Høring
Rådets implementering af den inter-institutionelle aftale om bedre regulering har ikke været sendt
i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning i Rådet til formandskabets forslag til implementering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets forslag til implementering af den inter-institutionelle aftale
om bedre regulering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 9. oktober 2015 til
forhandlingsoplæg.
10