Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3448 - almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
1596564_0001.png
Rådsmøde almindelige anliggender den 16. februar 2016 - samlenotat
1. Genforhandling af Storbritanniens forhold til EU
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (almindelige anliggender) vil have en kort drøftelse af de britiske ønsker, mens de egentlige forhandlinger
vil blive overladt til Det Europæiske Råds møde den 18.-19. februar 2016, hvor medlemslandene skal forsøge
at blive enige om den pakke, som formanden for Det Europæiske Råd, Donald Tusk, offentliggjorde den 2.
februar 2016. Pakken består af en mellemstatslig afgørelse samt en række erklæringer fra Kommissionen og
Det Europæiske Råd. Den mellemstatslige afgørelse omhandler fire områder: 1) økonomisk styring - forholdet
mellem eurolande og ikke-eurolande, 2) konkurrenceevne, bedre regulering, m.v., 3) suverænitet m.v., og 4)
velfærdsydelser og fri bevægelighed. Særligt den sidste forventes at blive vanskelig at håndtere.
2. Baggrund
Den 10. november 2015 sendte den britiske premierminister David Cameron et brev til
formanden for Det Europæiske Råd, Donald Tusk med kopi til samtlige medlemslande
indeholdende de britiske ønsker til reform af EU-samarbejdet. Siden da har der været tætte
konsultationer mellem Storbritannien, Kommissionen og Rådssekretariatet. Den 2. februar
2016 offentliggjorde Donald Tusk den pakke, som forventeligt skal danne grundlag for en
aftale om Storbritanniens forhold til EU. Aftalen forventes vedtaget på DER den 18.-19.
februar 2016.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Rådet (almindelige anliggender) vil have en kort drøftelse af aftalen,
mens de egentlige forhandlinger vil blive overladt til Det Europæiske Råd den 18.-19. februar
2016.
Pakken består af en mellemstatslig afgørelse vedtaget af stats- og regeringscheferne forsamlet i
Det Europæiske Råd. Til afgørelsen følger fem bilag i form af erklæringer fra hhv. Det
Europæiske Råd og Kommissionen vedr. delelementer i afgørelsen. Det gøres klart i aftalen, at
ét medlemsland kan anmode DER-formanden om en drøftelse i Det Europæiske Råd af et
emne, der relaterer sig til denne afgørelse. Det gøres ligeledes klart, at afgørelsen vil træde i
kraft den dag, hvor den britiske regering meddeler Rådssekretariatets generalsekretær, at
Storbritannien ønsker at forblive en del af EU, dvs. efter et ja ved folkeafstemningen om
tilhørsforholdet til EU. Afgørelsen omhandler fire områder: 1) økonomisk styring - forholdet
mellem euroområdets inde- og udelande, 2) konkurrenceevne, bedre regulering, m.v., 3)
suverænitet m.v., og 4) velfærdsydelser og fri bevægelighed.
1) Økonomisk styring - forholdet mellem eurolande og ikke-eurolande
Forslaget tager sit udspring i de britiske ønsker om, at integriteten af det indre marked bevares,
og at der tages højde for ikke-eurolandes legitime interesser i det omfang euroområdet
integrerer sig yderligere. Af udkastet til afgørelsen fremgår, at yderligere integration i
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
1596564_0002.png
euroområdet er nødvendig, samt at integrationstiltag vil være frivillige for ikke-eurolande og –
hvor det er muligt – åbne for ikke-eurolande, der måtte ønske at deltage. Det fremgår ligeledes,
at Unionens institutioner, sammen med EU-landene, skal bidrage til at sikre sameksistens
mellem de forskellige grupper. Forslaget indeholder en række principper, der beskytter
samarbejdet i EU28. Principperne vedrører retsakter relateret til bankunion hhv. yderligere
integration i euroområdet. Der lægges (i kantet parentes i udkastet) op til, at aftaleteksten skal
integreres i traktaterne ved næste revision, jf. de relevante bestemmelser i traktaterne og de
respektive forfatningsmæssige bestemmelser i medlemslandene. Derudover foreslås en særskilt
DER-erklæring om en mekanisme, hvor ”[X]” antal lande kan bede Rådet gøre sit yderste for at
finde en løsning på en lovgivningssag i tilfælde, hvor man finder brud på de konkrete
principper. Det kan også involvere en drøftelse i DER, før der træffes beslutning i Rådet. Der
er dog ikke tale om en egentlig vetoret.
2) Konkurrenceevne, bedre regulering m.v.
Det fremgår af forslaget, at der skal arbejdes målrettet for at forbedre EU's indre marked
yderligere til gavn for konkurrenceevnen for derigennem at bidrage til øget vækst og
beskæftigelse i EU. Dette skal også ske via en stærk handelspolitik. Et af de centrale krav er, at
der skal fastholdes et stærkt fokus på bedre regulering og ske en fortsat reduktion af de
lovgivningsmæssige byrder. Helt konkret skal konkurrenceevnen fremmes ved, at der på EU-
niveau sættes et mål for reduktion af lovgivningsmæssige byrder for erhvervslivet. I den
fremlagte pakke opfordres alle EU-institutioner og medlemsstater til at stræbe efter bedre
regulering samt at fjerne unødvendig lovgivning for at styrke EU's konkurrenceevne, dog under
behørig hensyntagen til behovet for at opretholde høje standarder for forbruger-, arbejdstager-,
sundheds- og miljøbeskyttelse. Specifikt vedr. bedre regulering skal fokus være på:
1. en stærk forpligtelse til forenkling af lovgivningen og reduktion af de
lovgivningsmæssige byrder, herunder gennem tilbagetrækning eller ophævelse af
lovgivning, hvor det er relevant, og en bedre udnyttelse af konsekvensanalyser og
efterfølgende evaluering i hele lovgivningsprocessen – på EU og nationalt plan. Dette
arbejde bør bygge videre på de fremskridt, der allerede er gjort med Kommissionens
regelforenklingsprogram (REFIT);
2. at gøre mere for at reducere den samlede lovgivningsmæssige byrde, især i forhold til
små og mellemstore virksomheder og mikrovirksomheder;
3. identifikation af mulige mål for byrdereduktion i nøglesektorer, med støtte fra EU-
institutionerne og medlemsstaterne.
Kommissionen opfordres endvidere til at foreslå ophævelse af lovgivning, der er uforenelige
med nærhedsprincippet, eller som udgør en uforholdsmæssigt stor lovgivningsmæssig byrde.
3) Suverænitet / ”ever closer union” / nationale parlamenter / national sikkerhed
Forslaget redegør for fortolkningen af ”ever closer union”, som har til formål at fremme tillid
og forståelse blandt folk, der lever i et åbent og demokratisk samfund og deler fælles værdier.
Formuleringen vedrører ikke spørgsmålet om politisk integration, og bør derfor ikke bruges til
at støtte en udvidende fortolkning af Unionens kompetencer eller de rettigheder, som
institutionerne har ifølge traktaterne. Det gøres derudover klart, at dette kun kan ændres ved
enstemmighed, og at de forbehold enkelte lande har, jf. traktaterne, betyder, at der er forskellige
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
1596564_0003.png
veje til integration, og at det ikke forpligter alle medlemslande til at forfølge dette mål. Det er
anerkendt, at Storbritannien med de forbehold, der gælder for dem, ikke er bundet til yderligere
politisk integration i EU. Som en del af forslaget fremgår det, at denne beskrivelse vil blive
indarbejdet i traktaterne ved den næste revision heraf, jf. de relevante bestemmelser i
traktaterne og de respektive forfatningsmæssige bestemmelser i medlemslandene.
Forslaget indebærer endvidere, at Kommissionen forpligtes til at etablere en mekanisme til at
gennemgå eksisterende lovgivning ift. overholdelse af nærheds- og proportionalitets-
principperne. Man vil rapportere årligt til Europa-Parlamentet og Rådet herom. Derudover vil
der blive etableret ikke nærmere definerede tiltag, der skal sørge for, at udtalelser fra nationale
parlamenter, jf. art. 7, stk. 1 i protokol 2, vil blive behandlet behørigt af alle institutioner. Ift.
nationale parlamenters udtalelser om EU-lovgivning, der ikke overholder nærhedsprincippet,
foreslås der etableret en procedure i Rådet, hvor en given sag sendes til drøftelse i Rådet,
såfremt 55 pct. af de nationale parlamenter, jf. stemmevægtene i protokol 2, inden for 12 uger
gør indsigelser. Såfremt Rådet ikke kan finde en løsning på de problemer, som er rejst af de
nationale parlamenter, vil Rådet afbryde sin behandling af den givne sag.
Vedrørende Storbritanniens tilvalgsordning på retlige og indre anliggender bekræftes det, at
protokol 21 (og protokol 22 om Danmark) har samme status som andre dele af traktaterne.
Fsva. national sikkerhed gøres det klart, at det, jf. TEU art. 4, stk. 2, er et nationalt anliggende.
4) Velfærdsydelser / fri bevægelighed for personer
Forslaget indeholder en præcisering af fortolkningen af gældende EU-regler vedrørende
opholdsdirektivet (2004/38). Det fremgår, at det følger af gældende ret, at arbejdskraftens fri
bevægelighed – der forudsætter en afskaffelse af enhver i nationaliteten begrundet
forskelsbehandling (TEUF art. 45) – kan begrænses af hensyn til den offentlige orden, den
offentlige sikkerhed og den offentlige sundhed. Endvidere kan retten begrænses, hvis tvingende
almene hensyn kan legitimere begrænsningen, og den er proportional. Forslaget præciserer
således, at medlemslandene på baggrund af en objektiv vurdering – og under forudsætning af,
at foranstaltningen er proportional i forhold til det forfulgte mål – kan fastsætte betingelser for
tildeling af visse ydelser, for at sikre den nødvendige sammenhæng mellem arbejdstageren og
medlemslandets arbejdsmarked.
Det fremgår ligeledes, at retten til fri bevægelighed for personer efter TEUF artikel 21 skal
udøves i overensstemmelse med de begrænsninger og på de betingelser, der er fastsat i
traktaterne og gennemførelsesbestemmelserne hertil. Opholdsretten for ikke-økonomisk aktive
EU-statsborgere er afhængig af, om den pågældende råder over tilstrækkelige midler til ikke at
blive en urimelig byrde for værtsmedlemsstatens sociale system og er omfattet af en
sygeforsikring. Dette medfører, at medlemslande kan afvise at tildele sociale ydelser til personer,
som benytter deres ret til fri bevægelighed udelukkende mhp. at opnå sociale ydelser, uden at de
råder over de tilstrækkelige midler til at leve op til kravene for at opnå opholdsret.
Medlemslandene kan desuden afvise at tildele sociale ydelser, når EU-statsborgere fra andre
medlemsstater ikke har en EU-retlig opholdsret eller opholder sig som arbejdssøgende. Dette
omfatter ydelser, hvis hovedformål er at dække minimums/eksistensleveomkostninger, selv
hvis sådanne ydelser også har til formål at facilitere adgang til arbejdsmarkedet. Derudover
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
lægger forslaget op til en bekæmpelse af omgåelsen medlemslandes nationale regler.
Medlemslandene kan tage retlige skridt mod EU-borgere, som ved svig eller misbrug forsøger
at opnå rettigheder, fx ved brug af forfalsket dokumenter eller indgåelse af proforma
ægteskaber med tredjelandsstatsborgere, mhp. at udnytte den fri bevægelighed til at omgå
national udlændingelovgivning vedrørende tredjelandsstatsborgere. Medlemslandene kan
endvidere tage de nødvendige skridt for at beskytte sit land mod personer som udgør en
alvorlig trussel mod den offentlige orden og sikkerhed. I vurderingen af, hvornår en person
udgør en alvorlig trussel, kan medlemslandene tage personens tidligere handlinger, uanset om
vedkommende er straffet, med i betragtningen, ligesom truslen ikke behøver at være til stede på
tidspunktet. Løsningsforslaget indebærer, at man indarbejder præciseringerne i
opholdsdirektivet.
Ift. spørgsmålet om børnefamilieydelser vil forordning 883/2004 ændres, således at børnepenge
som sendes til et andet land end det, hvor arbejdstageren opholder sig, kan indekseres efter
niveauet i det medlemsland, hvor barnet opholder sig. Kommissionen vil endvidere foreslå en
tilføjelse til forordningen om arbejdskraftens fri bevægelighed (forordning 492/2011), hvorefter
der indføres en form for nødbremse, som kan træde i kraft, såfremt der sker en tilstrømning af
ekstraordinær størrelsesorden af arbejdstagere fra andre medlemslande over en længere periode.
Såfremt et medlemsland ønsker at udløse mekanismen, skal Kommissionen og Rådet orienteres
om, at medlemslandets velfærdssystem er under et sådan exceptionelt pres, hvorefter Rådet, når
Kommissionen har undersøgt situationen, vedtager en implementerende retsakt, som tillader
medlemslandet at indføre restriktioner på ”in-work benefits” i nødvendig grad. Retsakten vil
give medlemslandet mulighed for, i en periode på op til fire år fra påbegyndt ansættelse, at
begrænse nye EU-arbejdstagere fra denne ydelse. Begrænsningen skal herefter gradvist
bortfalde i takt med, at arbejdstageren etablerer sig på medlemslandets arbejdsmarked. Selvom
initiativet i udgangspunktet er formuleret generelt, er det i realiteten målrettet UK. Det fremgår
af udkastet til Kommissionens erklæring om nødbremsen, at det er vurderingen, at
Storbritannien i dag er i en situation, der vil være omfattet af nødbremsemekanismen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Da der på nuværende tidspunkt ikke er taget endelig stilling til indholdet af Rådets forslag til
udmøntning af Storbritanniens reformønsker, herunder endnu ikke er fremsat konkrete forslag
til ændringer af sekundær ret eller ændringer på traktatniveau, er det ikke på nuværende
tidspunkt relevant at beskrive gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Der er endnu ikke taget endelig stilling til udmøntningen af de konkrete løsningsforslag fra
Rådet. De foreliggende forslag, der skal drøftes på DER den 18.-19. februar 2016, ligger op til
dels senere traktatændringer, dels senere ændringer i sekundær ret. For så vidt angår ændringer i
sekundær ret, skal dette ske i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsmæssige
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
1596564_0005.png
procedure. Ændringer af forordning 883/04 og forordning 492/2011 vil efter vedtagelse gælde
umiddelbart i Danmark, mens en evt. ændring af et direktiv vil medføre behov for
gennemførelse i national ret. De konkrete løsningsforslag, der nødvendiggør senere
traktatændringer, forudsætter anvendelse af proceduren for traktatændringer, som fastlagt i
Traktaten om Den Europæiske Union.
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil
blive taget konkret stilling til evt. konsekvenser i forbindelse med behandlingen af de enkelte
forslag, som resultatet af forhandlingerne vil føre til.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne forventes at blive svære, men der er et bredt ønske blandt EU-landene om at
beholde Storbritannien i EU. Mange lande har givet udtryk for, at det bør være muligt at
håndtere størstedelen af de britiske ønsker. På DER i december 2015 var der blandt
medlemslandene skepsis overfor en forskelsbehandling ift. vandrende arbejdstagere, hvorfor
særligt ønsket om en 4-årig karensperiode for ret til ”in-work benefits” samt ændring af
opholdsdirektivet må forventes at blive vanskelige at håndtere. Der er ligeledes fortsat
forskellige holdninger blandt EU-landene til spørgsmålet om, hvordan forholdet mellem
eurolande og ikke-eurolande bør håndteres. Ift. fremtidige traktatændringer var der på DER i
december ingen af medlemslandene, som formulerede sig på en sådan måde, at de udelukkede
muligheden for et løfte om en fremtidig traktatændring.
10. Regeringens generelle holdning
Overordnet set stiller regeringen sig positivt og fleksibelt til de foreslåede løsninger, idet man
lægger vægt på løsninger, der ikke kræver umiddelbare traktatændringer. Danmark er blevet
imødekommet på rigtig mange punkter, herunder ikke mindst vedr. indeksering af børneydelser
men også på spørgsmålet om relationen mellem eurolande og ikke-eurolande. I de videre
forhandlinger vil det være vigtigt at holde fast i den tekst, der nu er på bordet, således at den
ikke udvandes.
Vedr. forholdet mellem eurolande og ikke-eurolande lægger regeringen vægt på, at resultatet af
processen ikke cementerer en opdeling mellem eurolande og ikke-eurolande, og ikke opdeler
ikke-eurolandene i lande, der er forpligtet til eurodeltagelse (”pre-ins”), hhv. lande med en mere
permanent undtagelse (DK og Storbritannien). Regeringen lægger ligeledes vægt på at sikre
åbenhed for ikke-eurolande til at deltage i nye tiltag for eurolandene, jf. fx finanspagten og
bankunionen.
Regeringen lægger vægt på, at spørgsmål, der vedrører EU28, skal drøftes og besluttes af EU28.
Regeringen arbejder for en balanceret løsning fsva. en safeguard-mekanisme, der bidrager til at
sikre ikke-eurolandenes interesser, så længe en sådan løsning ikke skaber risici for unødig
blokering af beslutningsprocesserne, ligesom man er åben overfor, at aftaleteksten integreres i
traktaterne senere, når/hvis traktaterne alligevel skal revideres.
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
Regeringen støtter forslagene vedrørende konkurrenceevne og bedre regulering, og man kan
varmt støtte forslag til en styrket indsats for det indre marked, handelspolitik og bedre
regulering, herunder særligt fastsættelse af reduktionsmål for regelforenklingsindsatsen på EU-
niveau. Regeringen støtter Kommissionens regelforenklingsprogram (REFIT) og arbejder for et
højt ambitionsniveau og en fokuseret indsats, som skaber konkrete forbedringer for
virksomheder. Regeringen kan ligeledes støtte tiltag, der sikrer højere kvalitet og øget
anvendelse af konsekvensvurderinger i lovgivningsarbejdet, herunder også efter at
Kommissionen har fremsat lovgivningsforslag. Ift. byrdereduktion kan man støtte indsatsen for
at reducere de samlede lovgivningsmæssige byrder i EU og er positive overfor at forenkle regler
med udgangspunkt i de små og mellemstore virksomheders behov. Regeringen er dog skeptisk
overfor generelle undtagelser fra regelsæt baseret på størrelse eller alder, da det kan skabe
uheldige incitamenter blandt virksomhederne. I stedet bør regulering generelt være så byrdefri
som muligt. Derudover støtter regeringen opfordringen til Kommissionen om at foreslå
ophævelse af lovgivning, der er uforenelige med nærhedsprincippet, eller som udgør en
uforholdsmæssigt stor lovgivningsmæssig byrde.
Regeringen ser ikke formuleringen ”ever closer union” som et problem, og man tillægger ikke
formuleringen nogen væsentlig betydning. Man kan støtte den foreslåede løsning, hvor
fortolkningen af formuleringen af ”ever closer union” ved næste traktatrevision indarbejdes i
traktaterne. Regeringen lægger stor vægt på en fuld gennemførelse af traktatens bestemmelser
ift. nærhedsprincippet, og man kan derfor støtte tiltag, der skal styrke dette element, ligesom
regeringen støtter den foreslåede mekanisme i Rådet til styrkelse af de nationale parlamenters
rolle.
Vedrørende Storbritanniens forslag til præcisering og ændring af opholdsdirektivet kan
regeringen støtte forslagene om at ændre opholdsdirektivet for at forbedre mulighederne for at
kontrollere og forebygge proformaægteskaber og for igen at kunne kræve, at en
tredjelandsstatsborger skal have et forudgående lovligt ophold i et andet EU-land forud for
familiesammenføring med en EU-statsborger i forbindelse med brugen af den fri bevægelighed
(svarende til det krav, der blev stillet forud for Metock-dommens afsigelse). Regeringen støtter
endvidere, at der som udgangspunkt ikke er adgang til sociale ydelser for ikke-økonomisk aktive
EU-statsborgere, ligesom man skal begrænse ydelser til arbejdssøgende. Danmark støtter
desuden tiltag, der kan beskytte medlemslande mod personer som udgør en alvorlig trussel mod
den offentlige orden og sikkerhed, så længe er inden for traktaternes rammer.
Regeringen støtter løsningerne på velfærdsområdet, som man lægger vægt på fastholdes. Det
gælder ikke mindst forslaget om en indeksering af børneydelser, idet man fra dansk side er
enige i, at børneydelser skal udbetales på det niveau, der eksisterer i bopælslandet. Vedrørende
den 4-årig karensperiode og nødbremsen, kan regeringen støtte forslaget, såfremt det kan løse
Storbritanniens problem. Danmark vil i de kommende forhandlinger om revision af forordning
883/2004 arbejde videre mhp. at få gennemført de øvrige danske ønsker til ændring af
forordningen, som særligt er indførelse af optjeningsprincip (3 mdr. beskæftigelse), før der kan
medregnes anciennitet mhp. opfyldelse af dagpengebetingelser, m.v.
Rådsmøde nr. 3448 (almindelige anliggender) den 16. februar 2016 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 16/2-16, pkt. 1
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.