Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3472 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
1639899_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
27.maj 2016
2016-1344
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 7. juni 2016
SAMLENOTAT
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forslag til direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
for sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af Rådets direktiv 96/50/EC
samt Rådets direktiv 91/672/EEC ....................................................................... 3
Dagsordenspunkt 2:
Policy-diskussion om NO
x
–emissioner fra dieselbiler
(på foranledning af det nederlandske formandskab) ......................................... 7
Dagsordenspunkt 3:
Forberedelse af den 39. generalforsamling i FNs Orga-
nisation for Civil Luftfart (ICAO), 27. september – 7. oktober i Montreal vedr.
en global markedsbaseret mekanisme til klimaregulering af luftfart (GMBM)
............................................................................................................................ 8
Dagsordenspunkt 4:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et euro-
pæisk luftfartssikkerhedsagentur, og om ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 – ”EASA-forordningen” ........................12
Dato
J. nr.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0003.png
Dagsordenspunkt 1 :
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forslag til direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-
oner for sejlads på indre vandveje, og om ophævelse af Rådets direktiv
96/50/EC samt Rådets direktiv 91/672/EEC
KOM (2016) 0082
Side 3/32
1. Resume
Formålet med forslaget er at lette arbejdskraftens fri bevægelighed i sektoren
for transport på indre vandveje ved at sikre, at faglærte arbejdstageres kvali-
fikationer anerkendes i hele EU.
Direktivet har således til formål at udvide anvendelsesområdet for anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer til – ud over bådførere – at omfatte
alle de besætningsmedlemmer, der er involveret i at føre fartøjet.
Direktivet er udarbejdet som en del af en samlet pakke om sejladssikkerhed på
indre vandveje (floder) i EU.
Der er netop forhandlet et opdateret direktiv om tekniske forskrifter for fartø-
jer, som sejler på indre vandveje i EU. Her er det specificeret, at Danmark
ikke har indre vandveje i EU-retlig forstand, og derfor ikke er omfattet af de
nuværende EU-regler for sejlads på indre vandveje.
Da der er tale om en sektor, som er adskilt fra reglerne for skibsfart på havet,
gælder regler og internationale forpligtelser for denne sektor ikke for sejlads
på indre vandveje.
Kommissionen ønsker med forslaget at skabe en minimumsstandard for kra-
vene til besætningen af fartøjer på indre vandveje.
Direktivet omfatter dermed en række minimumskrav til selve uddannelserne
samt procedure for anerkendelse af uddannelse og kvalifikationer.
Rådet ventes at behandle sagen med henblik på at vedtage en generel indstil-
ling. Sagen forelægges udvalget til orientering.
2. Baggrund
Kommissionen har den 18. februar 2016 fremsat forslag til direktiv om aner-
kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for sejlads på indre vandveje og
om ophævelse af Rådets direktiver 96/50/EF og 91/672/EØF.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 91, og det skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rå-
det træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0004.png
Baggrunden for forslaget er, at der på nuværende tidspunkt ikke opnås det ful-
de potentiale af transport på indre vandveje i EU. Det skyldes ifølge Kommissi-
onen, at denne transportform er hæmmet på grund af vanskeligheder med hen-
syn til arbejdskraftmobilitet, vedvarende mangel på arbejdskraft og mismatch i
forhold til kvalifikationer.
Forskellige mindstekrav til erhvervsmæssige kvalifikationer i medlemsstaterne
giver således ikke de enkelte lande tilstrækkelig tillid til ansøgerens kvalifikati-
oner, og der har derfor ikke været den ønskede anerkendelse af erhvervsmæssi-
ge kvalifikationer for besætningsmedlemmer mellem medlemsstater.
3. Formål og indhold
Direktivets formål er at harmonisere de nationale krav, som stilles til fører og
besætning på fartøjer, som sejler på indre vandveje i EU, og dermed sikre, at fag-
lærte arbejdstageres kvalifikationer anerkendes i hele EU.
Direktivet indeholder derfor en række kvalifikationskrav til førere og besætning af
fartøjer på indre vandveje i EU. Det skal bidrage til at skabe tillid til, at førere af
fartøjer har de samme kvalifikationer i alle medlemsstaterne, da sejlads på indre
vandveje ofte indebærer, at fartøjet krydser medlemsstaternes grænser.
Derudover indeholder direktivet en række bestemmelser om minimumsuddan-
nelses- og kvalifikationskrav til førere og besætning af fartøjer omfattet af direkti-
vet, samt en række procedurer for anerkendelse af kvalifikationer på tværs af
medlemsstaterne, procedurer for udstedelse af EU-kvalifikationscertifikater og
særlige tilladelser, samt helbredskrav til besætningen om bord på fartøjet. I for-
bindelse med udstedelsen af certifikater indføres der i direktivet søfartsbøger til
besætning og førere samt logbøger til skibet, på samme måde som det kendes fra
skibene, som sejler på havet.
Derudover indeholder direktivet en række administrative bestemmelser, herun-
der beskyttelse af personoplysninger og indførelse af krav om registrering i med-
lemsstaten, hvor den søfarendes og skibenes EU-kvalifikationsbeviser, søfartsbø-
ger og logbøger er udstedt, hvilket skal minimere risikoen for svindel med disse.
Afsluttende indeholder direktivet en række bestemmelser om krav til kompetente
myndigheder, krav om tilsyn og forebyggelse af svindel af anden ulovlig praksis
samt en række bestemmelser om indfasning af overgangsordning for de med-
lemsstater, der på nuværende tidspunkt er omfattet af kravene til indre vandveje.
Formandskabet har nu fremsat et kompromisforslag, hvor lande som Danmark,
der ikke har indre vandveje, men som udsteder beviser i henhold til reglerne om
uddannelse og udstedelse af beviser til fører og besætning på skibe, der sejler på
havet,
ikke skal implementere direktivet. Dette kompromisforslag forhandles i
arbejdsgruppen Working Party on Shipping.
Side 4/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, efter den
almindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Transportudvalget i Europa-Parlamentet er udpeget, men de har endnu ikke ud-
talt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets formål ikke kan opfyldes af medlemssta-
terne alene. Aspekterne i tranport af varer via de indre vandveje er i deres natur
transnationale, hvorfor forskellig national lovgivning vil forhindre den frie be-
vægelighed for varer og arbejdskraft inden for det indre marked.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
harmoniseringen af anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for sejlads
på indre vandveje alene kan ske gennem fælleslovgivningen.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er ikke relevant for dansk ret, idet Danmark ikke har indre vandveje i
EU-retlig forstand. Da Danmark ikke er omfattet af de gældende direktiver og
forordninger på området, er der ikke grundlag for at indføre de EU-retlige krav,
som stilles til afmærkning, tekniske krav til skibene og uddannelse af besætnin-
gen.
De gældende regler om, at skibe, som sejler på havet, kan forsætte deres sejlads
på de indre vandveje i EU, bliver der ikke ændret ved. Derfor har direktivet
ingen konsekvenser i forhold til de nuværende regler.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 25. februar
2016 med frist den 3 marts 2016. Der er ikke modtaget bemærkninger til forsla-
get.
Side 5/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at en række lande herunder Spanien, Malta, Cypern, Fin-
land og Irland, ligesom Danmark ønsker en ordning, hvor disse lande i direkti-
vets artikel 30 eksplicit udskrives af anvendelsesområdet for direktivet på
samme måde, som samme lande er udskrevet af det netop forhandlede direktiv
om tekniske forskrifter for fartøjer, som sejler på indre vandveje.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemførelsen af et velfunge-
rende indre marked og vil arbejde for en ordning, hvor Danmark eksplicit udskri-
ves af anvendelsesområdet for direktivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 14. april 2016.
Side 6/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0007.png
Side 7/32
Dagsordenspunkt 2
:
Policy-diskussion om NO
x
–emissioner fra dieselbiler
(på foranledning af det nederlandske formandskab)
Der foreligger ikke KOM-dokument. Dokument-nr: 9075/1/16
Samlenotat følger.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0008.png
Side 8/32
Dagsordenspunkt 3
:
Forberedelse af den 39. generalforsamling i FNs Or-
ganisation for Civil Luftfart (ICAO), 27. september – 7. oktober i Montreal
vedr. en global markedsbaseret mekanisme til klimaregulering af luftfart
(GMBM)
Der foreligger ikke KOM-dokument. Dokument-nr: 8652/16
Nyt notat
1. Resumé
Hvert tredje år afholdes der generalforsamling i FNs Organisation for Civil
Luftfart (ICAO). Den 39. generalforsamling finder i sted i perioden 27. sep-
tember – 7. oktober 2016 i Montreal. Som det har været tilfældet på de seneste
generalforsamlinger, forventes spørgsmålet om klimaregulering af luftfarten
også på den 39. generalforsamling at blive et altoverskyggende emne; af
samme grund må det forventes, at dette spørgsmål vil blive altoverskyggende
i forbindelse med meningsudvekslingen på rådsmødet den 7. juni 2016 om
forberedelse af den 39. generalforsamling i ICAO.
Fra europæisk side er der ønske om en ambitiøs løsning, idet det dog er nød-
vendigt med reel kompromisvilje med henblik på, at en løsning omfatter alle
ICAO’s medlemslande. Regeringen støtter denne tilgang.
På rådsmødet forventes alene udveksling af synspunkter. Sagen forelægges
udvalget til orientering.
2. Baggrund
Med henblik på meningsudveksling har det nederlandske formandskab sat et
punkt på dagsordenen for rådsmødet den 7. juni 2016 vedr. forberedelse af den
39. generalforsamling i FNs Organisation for Civil Luftfart (ICAO), som finder i
sted i perioden 27. september – 7. oktober 2016 i Montreal.
Hvert tredje år afholdes der generalforsamling i ICAO. Generalforsamlingen er
ICAO’s øverste myndighed, og på generalforsamlingen drøftes der og træffes
beslutninger inden for en række områder af betydning for den internationale
civile luftfart, herunder sikkerhed (safety), security, lufttrafiktjenester, miljø og
økonomisk regulering. Endvidere vælges der på generalforsamlingen med-
lemmer til ICAO’s Råd; Rådet varetager den daglige ledelse af ICAO.
For langt størstedelen af dagsordenpunkternes vedkommende foreligger der
endnu ikke arbejdspapirer, hvilket betyder, at Danmark ikke har gjort sin stil-
ling op i forhold til dagsordenpunkterne. Baseret på den foreliggende viden om
indholdet af dagsordenpunkterne er det endvidere Trafik- og Byggestyrelsens
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0009.png
vurdering, at dagsordenspunkt om klimaregulering af luftfarten har national
politiske bevågenhed, ligesom EU-landene har en væsentlig interesse i sagen.
Tilsvarende er det den danske ambassade i Washingtons vurdering, at sagen
har stor bevågenhed i Obama-administrationen. Det er Trafik- og Byggestyrel-
sens vurdering, at øvrige dagsordenpunkter ikke har større national politisk
bevågenhed.
Der er tradition for, at de europæiske lande – forstået som både EU-landene og
øvrige europæiske lande – forud for generalforsamlingerne i ICAO koordinerer
holdninger i forhold til en række væsentlige emner. Koordinationen foregår
blandt andet i regi af EU.
Det forventes, at spørgsmålet om klimaregulering af luftfarten også på den 39.
generalforsamling vil blive et særdeles fremtrædende emne, idet væsentlige
aktører blandt ICAOs medlemslande har store interesser på spil.
3. Formål og indhold
På ICAO’s generalforsamling i 2013 blev der skabt enighed om at lade luftfarts-
sektorens udledning af CO2 omfatte af en global regulering fra 2020. Et kon-
kret forslag herom skal forelægges til vedtagelse på den 39. generalforsamling
og de europæiske lande har en væsentlig interesse i sagen; af samme grund må
det forventes, at dette spørgsmål vil blive altoverskyggende i forbindelse med
meningsudvekslingen på rådsmødet den 7. juni 2016 om forberedelse af den
39. generalforsamling i ICAO.
På ICAO’s generalforsamling i 2013 blev der skabt enighed om at lade luftfarts-
sektorens udledning af CO2 omfatte af en global regulering fra 2020. Et kon-
kret forslag skal forelægges til vedtagelse på den kommende generalforsamling.
ICAO’s præsident har i december 2015 udarbejdet et konkret forslag til en reso-
lution om indførelse af en klimaregulering af international luftfart i form af en
global markedsbaseret mekanisme (GMBM). Forslaget indebærer, at CO2-
emissionerne fra den internationale luftfart fastfryses på 2020 niveau (Carbon
Neutral Growth 2020). Resolutionsudkastet lægger op til en faseopdelt igang-
sættelse af GMBM, hvor højindkomstlandene omfattes først. Efter 5 år omfat-
tes mellemindkomstlande, og der vil desuden være en række udviklingslande,
som ikke omfattes. En resolution vil reelt ikke være juridisk bindende for sta-
terne, men det må antages, at staterne politisk vil føle sig forpligtet på at følge
det, der er træffes beslutning om.
Et væsentligt hensyn i forslaget er, at luftfartsoperatører behandles ens på den
samme rute. Dette imødekommer en væsentlig indvending fra bl.a. Danmark
om at sikre, at en GMBM ikke vil medføre konkurrenceforvridning.
De foreløbige forhandlinger viser, at det kan blive vanskeligt at opnå enighed
om et fælles forslag, men at det ikke er umuligt. Fra europæisk side vil det fore-
liggende forslag stort set kunne accepteres, men det forventes at være nødven-
Side 9/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0010.png
digt med betydelige kompromiser for at nå til enighed med ICAOs øvrige med-
lemslande.
Det skal bemærkes, at der er tale om en overordnet meningsudveksling blandt
ministrene på rådsmødet den 7. juni 2016 – ikke en substansdrøftelse af ICAO-
præsidentens resolutionsforslag.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Det er dog kendt, at Parlamentet ønsker
en meget ambitiøs global løsning.
5. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke
er tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen på rådsmødet har ikke økonomiske eller øvrige konsekvenser. Kon-
sekvenser af en evt. vedtagelse på ICAOs generalforsamling af en resolution om
indførelse af en klimaregulering af international luftfart kan ikke vurderes på
nuværende tidspunkt.
8. Høring
Ikke relevant.
Side 10/32
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige EU-medlemslande på rådsmødet vil tilkendegive, at
man er indstillet på at få gennemført en miljømæssigt ambitiøs løsning, dvs.
med de størst mulige CO2-reduktioner, og reelt at overholde de vedtagne mål
om CO2- neutral vækst fra 2020.
Det forventes imidlertid også, at de øvrige EU-medlemslande vil tilkendegive,
at det vil være nødvendigt med væsentlige kompromiser for at opnå en fælles
løsning med ICAO’s øvrige medlemslande.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0011.png
Kommissionen forventes at tilkendegive, at man ønsker at opretholde det eu-
ropæiske kvotehandelssystem for luftfarten, hvis ikke en eventuel beslutning på
den 39. ICAO-generalforsamling er ambitiøs nok.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en ambitiøs løsning, idet det dog er nødvendigt med reel
kompromisvilje med henblik på, at en løsning omfatter alle ICAO’s medlems-
lande. Det er i den forbindelse vigtigt, at de europæiske lande undgår en genta-
gelse af forløbet på den 38. generalforsamling, hvor Europa blev helt isoleret i
dette spørgsmål med store omkostninger til følge for den europæiske trovær-
dighed i forhold til det øvrige arbejde i regi af ICAO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forlagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0012.png
Dagsordenspunkt 4
:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et
europæisk luftfartssikkerhedsagentur, og om ophævelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 – ”EASA-
forordningen”
KOM(2015) 613 endelig
Revideret notat.
1 Resumé
Kommissionen fremsatte den 7. december 2015 et forslag til en ny grundfor-
ordning for Det europæiske luftfartsikkerhedsagentur (EASA). Det overord-
nede formål med forslaget til en ny grundforordning for EASA er at skabe en
lovgivningsramme for flyvesikkerhed i EU, der kan håndtere de udfordringer,
som den europæiske luftfartssektor vil stå over for de kommende 10 til 15 år.
Et nøgleelement i forslaget er introduktionen af en risiko- og performanceba-
seret tilgang til sikkerhedsreglerne. Derudover skal forslaget lukke nuværen-
de ”huller” i reguleringen og sikre en bedre sammenhæng mellem flyvesikker-
hed (dvs. initiativer, der har til formål at minimere risikoen for havarier mv.),
security (dvs. initiativer, der er rettet mod at undgå terrorhandlinger) og
miljøbeskyttelse. Derudover er det Kommissionens ambition at skabe en regu-
leringsramme, der sikrer integrationen af nye forretningsmodeller og tekno-
logier i luftfartssystemet, herunder droner.
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens forslag
til en ny grundforordning for EASA, herunder introduktionen af en risiko- og
performancebaseret tilgang til reguleringen, og at anvendelsesområdet udvi-
des, så EASA blandt andet kan udarbejde proportionale, fælleseuropæiske
regler for droner.
Regeringen er også meget positiv over for Kommissionens forslag om, at
EASA fremadrettet skal udarbejde fælleseuropæiske regler for droner under
150 kg. Kommissionens forslag er overordnet set i overensstemmelse med og
supplerer det forslag om ændring af Lov om luftfart, som regeringen har
sendt i høring den 15. december 2015. Regeringen finder det særligt vigtigt, at
der navnlig til mindre droner skabes ensartede produktsikkerhedskrav, som
fremmer et fælleseuropæisk marked.
Regeringen finder det dog meget vigtigt, at Danmark får en positiv tilkende-
givelse fra Kommissionen om, at det nuværende fællesskandinaviske tilsyn
med SAS kan fortsætte i sin nuværende form ved ikrafttrædelsen af de nye
bestemmelser, der skal understøtte et fælles system for tilsyn og håndhævelse.
Side 12/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0013.png
I forlængelse heraf er der iværksat en proces med Kommissionen om denne
afklaring.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte forslagets liste med finansierings-
kilder, herunder også at agenturet delvist kan finansieres via de afgifter, der
opkræves for at flyve i de luftrum, som reguleres af agenturet. Regeringen er
dog særdeles skeptisk og kan ikke støtte, at agenturet skal have direkte ad-
gang til finansiering via disse afgifter svarende til, at agenturet optræder som
en national myndighed og dermed selv regulerer størrelsen på afgifterne det
finansieres af.
Introduktionen af en risiko- og performancebaseret tilgang til sikkerhedsreg-
lerne skal sikre, at de sikkerhedskrav, der stilles til virksomhederne, skal være
proportionale i forhold til den risiko reglerne skal håndtere. Dette kan få posi-
tive økonomiske konsekvenser for især de små- og mellemstore virksomheder.
Endvidere vil fælles, europæiske regler for droner baseret på internationale
standarder kunne understøtte udviklingen af et velfungerende konkurrence-
dygtigt europæisk marked for droner, hvilket ligeledes vil kunne få positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgiv-
ning vedrørende flyvning med droner på de områder, hvor medlemsstaterne
ikke længere får mulighed for at regulere områderne nationalt.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
den 3. februar 2016.
Punktet er sat på til fremskridtsrapport i Rådet. Sagen forelægges udvalget
med henblik på forhandlingsoplæg.
2 Baggrund
Kommissionen har ved KOM-nr. 613 af 7. december 2015 fremsendt forslag om
fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions Luftfarts-
sikkerhedsagentur og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 216/2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TFEU artikel 100, stk. 2, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TFEU artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag til en ny grundforordning for EASA er en del af Kom-
missionens strategi til forbedring af konkurrenceevnen i EU’s luftfartssektor.
Side 13/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0014.png
3 Formål og indhold
Side 14/32
Kommissionens overordnede formål med forslaget til en ny grundforordning
for EASA er at skabe en lovgivningsramme for luftfartsikkerhed i EU, der kan
håndtere de udfordringer, som den europæiske luftfartssektor vil stå over for
de kommende 10 til 15 år.
Et nøgleelement i forslaget er introduktionen af en risiko- og performancebase-
ret tilgang til sikkerhedsreglerne, som skal sikre, at de sikkerhedskrav, der stil-
les til virksomhederne, skal være proportionale i forhold til den risiko, reglerne
skal håndtere. Derudover skal forslaget lukke nuværende ”huller” i regulerin-
gen og sikre en bedre håndtering af sammenhængen mellem flyvesikkerhed,
security og miljøbeskyttelse. Således er sikringen af et højt og ensartet miljøbe-
skyttelsesniveau blevet et af hovedformålene med forordningen sammen med
tilvejebringelsen og opretholdelsen af et højt og ensartet sikkerhedsniveau for
den civile luftfart.
Det er Kommissionens ambition at skabe en reguleringsramme, der sikrer inte-
grationen af nye forretningsmodeller og teknologier i luftfartssystemet, herun-
der droner.
Reguleringsrammen skal skabe en fleksibilitet, som gør det muligt at tilpasse
kravene til de forskellige og konkrete risici, der knytter sig til. En mere fleksibel
reguleringsramme forventes at være til gavn for hele luftfartssektoren i EU og
særligt små og mellemstore virksomheders behov.
Forslaget indeholder endvidere initiativer, der skal understøtte de nationale
luftfartsmyndigheders godkendelses- og tilsynsaktiviteter, herunder mulighed
for at kunne trække på en fælles gruppe af nationale inspektører på relevante
fagområder i det omfang, de pågældende ressourcer ikke er til rådighed natio-
nalt.
Det skal bemærkes, at forordningen ikke i udgangspunktet omfatter statsluft-
fartøjer, og således heller ikke militære luftfartøjer jf. artikel 2(3).
I det følgende gennemgås fire centrale elementer i Kommissionens forslag, som
er henholdsvis; udvidet anvendelsesområde, herunder tilføjelse af en ny regule-
ringsramme for droner; et fælles system for tilsyn og håndhævelse; agenturets
budget; samt delegerede retsakter:
3.1 Udvidet anvendelsesområde, herunder tilføjelse af en ny regu-
leringsramme for droner
Kommissionen anfører, at den primære ændring i forhold til de nugældende
regler består i, at der udarbejdes en tilvalgsordning for statsflyvninger (ikke-
kommercielle fly/helikoptere anvendt til eftersøgnings- og redningsaktioner
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0015.png
mv.). Herved får medlemsstaterne mulighed for at beslutte, i hvilket omfang
medlemsstaten ønsker at anvende EU-bestemmelserne for statsflyvninger. Det
er ligeledes op til medlemsstaten at bestemme, hvilke områder (luftdygtighed,
luftfartspersonale, operationer m.v.) tilvalgsordningen skal gælde for.
Forslaget indebærer desuden en justering af listen over luftfartøjer, der er und-
taget fra forordningens anvendelsesområde. Den væsentligste ændring er, at
ubemandede luftfartøjer (droner) er fjernet fra listen og i stedet indføjet i
grundforordningen, hvilket betyder, at EASA fremover vil kunne udarbejde
regler for droner.
Konkret foreslår Kommissionen, at EASA fremadrettet skal udarbejde fælleseu-
ropæiske regler for droner under 150 kg. Kommissionen lægger således op til,
at alle droner, uanset vægt, skal reguleres efter fælleseuropæiske regler.
De væsentligste punkter i Kommissionens forslag er:
-
-
Alle droner (selve luftfartøjet), uanset vægt, foreslås reguleret af EU.
Reguleringen af droner skal være proportional i forhold til den reelle ri-
siko og dermed differentieres for forskellige størrelser af droner.
Privatlivets fred skal sikres ved hjælp af de eksisterende europæiske
regler på området. Således pågår sideløbende en revision af de gælden-
de, europæiske regler for sikring af privatlivets fred, så reglerne i højere
grad kan håndtere de udfordringer, som brugen af droner medfører.
Droner, som opereres i luftrum med bemandede luftfartøjer skal leve
op til krav, som er sammenlignelige med kravene til bemandede luftfar-
tøjer.
Der skal ikke stilles krav til havariudredning ved havari med droner,
som ikke er certificerede (store droner), medmindre der i havariet er
involveret bemandede fly eller havariet har fatale konsekvenser.
Forsikringskrav til droner vil være omfattet af den eksisterende EU re-
gulering på luftfartsområdet.
Det muliggøres, at der ikke skal kræves godkendelse af små legetøjs-
droner (af selve luftfartøjet), men at disse kan produceres efter europæ-
iske produktstandarder (CE-mærkning).
Alle organisationer, der er involveret i udviklingen eller brugen af dro-
ner, skal have et sikkerhedsledelsessystem samt et system til brug for
rapportering af hændelser.
Side 15/32
-
-
-
-
-
-
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0016.png
Den foreslåede ændring af EU’s grundforordning vil blive fulgt op af detailregu-
lering.
Ligeledes foreslås groundhandlingtjenester (eksempelvis brændstofpåfyldning,
baggagehåndtering, catering og af-isning) omfattet af forordningens anvendel-
sesområde fremover, hvilke betyder, at agenturet kan udarbejde sikkerhedsreg-
ler for området. Udbydere af groundhandlingtjenester skal dog ikke som udø-
vere af andre luftfartsydelser være certificerede, men vil kunne nøjes med at
erklære, at de lever op til relevante krav.
Endvidere udvides anvendelsesområdet til at omfatte bestemmelser, der vare-
tager grænseflader og direkte sammenhænge mellem security og flyvesikker-
hed. Det drejer sig blandt andet om, at design af luftfartøjer ikke blot skal vare-
tage hensynet til flyvesikkerhed, men også hensynet til at undgå terrorhandlin-
ger (security). Et eksempel herpå er udformningen af låsesystemer for cockpit-
døre.
Med forslaget får Kommissionen endvidere mulighed for at bede EASA om
teknisk bistand i forbindelse med gennemførelsen af forordning (EF) nr.
300/2008, der fastsætter de fælleseuropæiske regler for security. Derudover
får EASA mulighed for at træffe foranstaltninger såsom udstedelse af luftdyg-
tighedsdirektiver med henblik på at beskytte den civile luftfart mod ulovlige
handlinger. Sådanne foranstaltninger træffes efter aftale med Kommissionen
og efter høring af medlemsstaterne.
3.2 Et fælles system for tilsyn og håndhævelse
Med forslaget ønsker Kommissionen at understøtte et fælles system for certifi-
cering, tilsyn og håndhævelse på tværs af landegrænser.
Der indføres en mekanisme, hvormed medlemsstaterne kan pulje og dele luft-
fartsinspektører og andre eksperter. I den forbindelse lægges op til, at omkost-
ninger ved assistancen fra andre landes inspektører dækkes af gebyrer. Afreg-
ningen foretages af EASA til den virksomhed, der føres tilsyn med.
Endvidere udvides muligheden for, at den enkelte medlemsstat kan overføre
ansvarsområder til EASA eller en anden medlemsstat for alle typer af aktivite-
ter. I dag gælder muligheden kun for fremstillingsfaciliteter og flyvesimulator-
træningsanordninger.
Endelige foreslår Kommissionen, at det skal være muligt for virksomheder som
SAS, der har sin hovedforretning i flere lande, at vælge EASA som deres kom-
petente myndighed. Brugen af denne artikel er valgfri for virksomhederne
Side 16/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0017.png
3.3 Agenturets budget
Side 17/32
Forordningsudkastet indeholder en række forslag til finansiering af EASA, her-
under blandt andre et bidrag fra Unionen og bidrag via overflyvningsafgifter.
Herudover indeholder artiklen en række punkter blandet andet om hvilke om-
kostninger, der kan dækkes, om administration af budgettet, om at indtægter
og udgifter skal balancere, og om at budgettet skal være gennemsigtigt.
Kommissionen indikerer, at den delvise finansiering af agenturet skal kunne
hentes direkte via overflyvningsafgifter, svarende til etablering af en særskilt
EASA-afgift. Dette er ikke muligt i dag.
Med andre ord kan EASA få direkte adgang til finansiering via overflyvningsaf-
gifter svarende til, at agenturet optræder som en national myndighed og der-
med selv regulerer størrelsen på afgifterne det finansieres af.
3.4 Delegerede retsakter
Forslaget til en ny grundforordning for EASA indebærer en udvidelse af Kom-
missionens adgang til at udstede delegerede retsakter.
I dag kan Kommissionen udarbejde delegerede retsakter på syv områder –
henholdsvis luftfartøjs certificering og luftdygtighed, crew, operationer, flyve-
pladser, ATM/ANS (lufttrafiktjenester), ATCO certifikater (certificering af fly-
veledere) og tredjelandsoperatører. Med Kommissionens forslag udvides ad-
gangen til at udarbejde delegerede retsakter til også at omfatte droneområdet.
Dertil kan Kommissionen benytte delegerede retsakter til at fravige teksten i
grundforordningen. Således indledes flere artikler med sætningen:
”Medmin-
dre andet er fastsat i de delegerede retsakter…”.
Udover de fire centrale elementer i forslaget, foreslår Kommissionen en række
yderligere tiltag, hvilket blandt andet omfatter:
3.5 Sikkerhedsledelse
Kommissionen introducerer i forslaget et helt nyt kapitel, der omhandler sik-
kerhedsledelse (’safety management’). Baggrunden herfor er formaliseringen af
det europæiske program for luftfartssikkerhed (European Aviation Safety Pro-
gramme, EASP). EASP er etableret på baggrund af regler fra den globale luft-
fartssikkerhedsorganisation ICAO, som blandt andet fastsætter krav om etable-
ring af safety management systemer. EASP beskriver, hvorledes luftfartssik-
kerhed håndteres i Europa i dag og planen for den fremadrettede håndtering af
samme.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0018.png
3.6 Nødtilsynsmekanisme
Side 18/32
Med forslaget kan Kommissionen ved hjælp af gennemførelsesretsakter, og
efter henstilling fra agenturet, midlertidigt overdrage tilsynsansvaret i en med-
lemsstat til agenturet, hvis Kommissionen vurderer, at medlemsstaten ikke
opfylder sine forpligtelser i henhold til forordningen og sikkerheden som følge
heraf undergraver et ensartet sikkerhedsniveau i EU.
3.7 Kvalificerede organer
Kvalificerede organer, dvs. kvalificerede tredjeparter, som udfører opgaver for
myndighederne, kan med forslaget få delegeret beføjelser til at udstede, tilba-
gekalde og suspendere certifikater på vegne af EASA eller de nationale myndig-
heder. Forslaget indfører et princip om gensidig anerkendelse af godkendelser
fra kvalificerede organer.
3.8 Indsamling, udveksling og analyse af oplysninger
Der indføres nye elementer vedrørerende EASAs rolle med hensyn til koordine-
ring af indsamling, udveksling og analyse af oplysninger på EU-niveau. Be-
stemmelserne om beskyttelse af oplysninger og informationskilder er på linje
med forordning (EU) nr. 376/2014 om indberetning af begivenheder.
Endvidere skabes et retsgrundlag for et register med oplysninger, der er rele-
vante for certificerings-, tilsyns- og håndhævelsesaktiviteter. Registret skal
forvaltes af EASA. Det foreslås, at dette register også anvendes af medlemssta-
terne med henblik på at udveksle oplysninger om piloters helbredsmæssige
tilstand.
3.9 Overvågning af medlemsstaterne
EASA bistår Kommissionen med at overvåge medlemsstaternes anvendelse af
bestemmelserne i grundforordningen og tilhørende retsakter. Der er tilføjet en
bestemmelse, som forpligter EASA til årligt at sammenfatte de indsamlede op-
lysninger i agenturets årlige sikkerhedsoversigt. Med forslaget udvides EASAs
mulighed for at indhente oplysninger, således at agenturet kan indhente oplys-
ninger direkte hos virksomhederne.
3.10 Miljøbeskyttelse
Med forslaget tilføjer Kommissionen en ny artikel til forordningen med henblik
på at varetage miljøbeskyttelse inden for den civile luftfart. Kommissionen an-
fører, at der ikke er tale om en udvidelse af det nuværende indsatsområde, idet
artiklen alene fokuserer på at styrke sammenhængen mellem miljøforanstalt-
ninger (eksempelvis forbud mod visse kemiske stoffer) og de tekniske områder
inden for luftfartsreguleringen. Med forslaget bemyndiges EASA til at bistå
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0019.png
Kommissionen ved fastlæggelsen og koordineringen af luftfartpolitikken på
miljøbeskyttelsesområdet. Herudover skal agenturet hvert tredje år udarbejde
en rapport med en status for miljøbeskyttelsen inden for luftfarten.
3.11 EASAs interne struktur
Kommissionens forslag justerer EASAs administrative forhold, hvoraf den mest
markante ændring er, at EASAs bestyrelse i fremtiden kun skal udnævne
EASAs administrerende direktør og ikke hele direktionen, som det er tilfældet i
dag. Ligeledes skal bestyrelsen heller ikke godkende agenturets organisation
længere.
Den administrerende direktør vil kunne udnævnes med støtte fra 2/3 af besty-
relsen frem for 3/4, som det er tilfældet i dag. Endvidere vil den administre-
rende direktør ikke kunne afskediges direkte af bestyrelsen men kun på anbefa-
ling fra Kommissionen.
Med den gældende forordning har den enkelte medlemsstat og Kommissionen
hver især et medlem af bestyrelsen. I Kommissionens forslag lægges op til, at
Kommissionen får to medlemmer.
Derudover etableres et forretningsudvalg til bestyrelsen, der skal forberede de
afgørelser, som bestyrelsen træffer. Endvidere skal forretningsudvalget bistå og
rådgive den administrerende direktør. Endelig kan forretningsudvalget i ”ha-
stende tilfælde” træffe ”visse” midlertidige afgørelser på bestyrelsens vegne.
Forretningsudvalget skal bestå af formanden for EASAs bestyrelse, seks besty-
relsesmedlemmer fra medlemsstaterne samt de to bestyrelsesmedlemmer fra
Kommissionen.
3.12 Åbenhed og kommunikation
Kommissionen foreslår, at de nationale myndigheder skal assistere EASA med
at kommunikere relevant information på eget sprog. Dette er en forpligtelse,
som de nationale myndigheder ikke har haft tidligere.
4 Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen behandles i Europa-Parlamentets transportudvalg (TRAN-udvalget).
Udvalget har besluttet, at
Det Europæiske Folkepartis Gruppe (EPP)
kan ud-
vælge en ordfører på sagen. EPP har udpeget Marian-Jean Marinescu fra Ru-
mænien som ordfører.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Side 19/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0020.png
5 Nærhedsprincippet
Side 20/32
Kommissionen anfører, at civil luftfart allerede i dag er reguleret på EU-niveau.
Dette skyldes, at lufttransport og fremstilling af luftfartøjsmateriel i vidt om-
fang er grænseoverskridende aktiviteter, som bedre kan reguleres på EU-
niveau.
Kommissionen har derudover fremhævet tre områder, som grundforordnin-
gens lovgivningsramme udvides til at omfatte: 1) droner, 2) flyvesikkerhed ved
groundhandlingtjenester og 3) securitysaspekter ved design af luftfartøjer og
luftfartssystemer.
Angående tilføjelsen af droner i grundforordningens lovgivningsramme, påpe-
ger Kommissionen, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, da med-
lemsstaterne gennemfører lokale risikovurderinger og beslutter, hvilke områ-
der der skal være åbne og lukkede for droner og under hvilke betingelser.
Udvidelsen af forordningens anvendelsesområde til også at omfatte sikkerhed
ved groundhandlingtjenester er nødvendig ifølge Kommissionen for at håndte-
re den omstændighed, at ulykker i forbindelse med groundhandlingtjenester i
løbet af de forgangne 10 år har været den fjerdestørste ulykkekategori.
De hidtidige frivillige initiativer på medlemsstatsniveau har endnu ikke givet
tilfredsstillende resultater, som har nedbragt denne risiko for ulykker. Ground-
handlingtjenester er tilknyttet områder, som også er reguleret på EU-niveau,
herunder flyvepladser og flyveoperationer. Regulering af groundhandlingtjene-
ster på EU-niveau vil sikre en ensartet tilgang til området i alle medlemsstater.
Ud fra en proportionalitetsbetragtning finder Kommissionen det ikke nødven-
digt at indføre krav om certificering af udbydere af groundhandlingtjenester.
Angående securitysaspekterne ved design af luftfartøjer og luftfartssystemer,
påpeger Kommissionen, at EU allerede i dag håndterer problemstillinger på
området. Sammenhængen mellem regelsættene, der regulerer security og de-
sign af luftfartøjer/flyvesikkerheden, herunder EASA's rolle i forbindelse her-
med, er imidlertid ikke altid klar. Der er flere snitflader mellem de to områder
(blandt andet i forhold til design af luftfartøjer, eksempelvis låsesystemer for
cockpitdøre for at undgå terror). Kommissionen foreslår, at EU's rolle i relation
til de to forbundne områder klarlægges.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da målene ikke i til-
strækkeligt omfang vil kunne gennemføres selvstændigt af medlemsstaterne.
Der er i vidt omfang allerede fællesskabsret på området, og forslaget til forord-
ningen er i vid udstrækning en tilpasning af disse regelsæt.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0021.png
For så vidt angår de tre områder, som Kommissionen foreslår omfattet af
grundforordningen, vurderer regeringen, at medlemsstaterne ikke med egne
tiltag i tilstrækkeligt omfang vil kunne skabe et indre marked og integrere dro-
ner i det europæiske luftrum, dæmme op for ulykker inden for civil luftfart for-
årsaget i forbindelse med groundhandlingtjenester, og varetage sammenhæn-
gene mellem regelsæt vedrørende security og design af luftfartø-
jer/flyvesikkerhed.
6 Gældende dansk ret
Reglerne inden for civil luftfart er i dag allerede reguleret gennem EU-
forordninger på området.
For så vidt angår de tre områder, som Kommissionen har fremhævet i forbin-
delse med vurderingen af nærhedsprincippet, gælder følgende danske regler:
-
Droner
er reguleret af bekendtgørelsen BL 9-4, 3. udgave af 9. januar
2004, Bestemmelser om luftfart med ubemandede luftfartøjer. Be-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i luftfartslovens § 151 og er ud-
arbejdet med henblik på flyvning med traditionelle modelfly. Efter 9-4
er det ikke tilladt at flyve i byer, medmindre der gives en dispensation.
Trafik- og Byggestyrelsen har udarbejdet en vejledning til luftfartsbran-
chen - en såkaldt AIC – Aeronautical Information Circular (nr. B
08/14) om de kriterier, styrelsen lægger vægt på ved vurderingen af, om
der i de konkrete tilfælde vil kunne gives dispensation til bl.a. flyvning i
bymæssigt område, når droner anvendes erhvervsmæssigt. Regeringen
forventer at fremsætte et lovforslag vedr. droner i indeværende sam-
ling.
Groundhandlingtjenester
er reguleret af Bekendtgørelse nr. 933 af
9. december 1997 om adgang til ground handling-markedet i danske
lufthavne, der gennemfører Rådets direktiv 96/67/EF af 15. oktober
1996 om adgang til ground handling-markedet i Fællesskabets lufthav-
ne. Bekendtgørelsen vedrører adgangen til markedet for levering af
groundhandlingtjenester. Reguleringen vedrører således ikke de flyve-
sikkerhedsmæssige (safety) aspekter. De flyvesikkerhedsmæssige
aspekter ved groundhandlingtjenester, som grundforordningen udvides
til at omfatte, er ikke reguleret af den danske luftfartslovgivning.
Reglerne inden for både security og design af luftfartø-
jer/flyvesikkerhed er i dag reguleret gennem europæiske regler.
Side 21/32
-
-
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0022.png
7 Konsekvenser
Side 22/32
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning
vedrørende flyvning med droner på de områder, hvor medlemsstaterne ikke
længere får mulighed for at regulere områderne nationalt.
7.2 Økonomiske konsekvenser
7.2.1 Statsfinansielle konsekvenser
Af finansieringsoversigten til forslaget i relation til agenturets omkostnings-
dækning (personale, administration, infrastruktur og driftsudgifter) fremgår
det, at forslaget har budgetmæssige konsekvenser via et træk på EU's budget på
37,4 mio. Euro om året med en gennemsnitlig årlig vækst på godt 1 pct. Idet
den danske andel af EU's budget udgør ca. 2 pct. svarer dette til ca. 5,6 mio.
DKK om året for Danmarks vedkommende.
Derudover kan det tænkes, at gennemførelsen af de bestemmelser, der angår et
fælles system for tilsyn og håndhævelse, herunder deling af ressourcer med
andre medlemsstaters myndigheder, kan få budgetmæssige konsekvenser for
Trafik- og Byggestyrelsen, idet det gebyr, Trafik- og Byggestyrelen opkræver for
dets tilsynsvirksomhed med den civile luftfart (safety-bidraget), hænger sam-
men med tilsynsvirksomhedens omfang. Det er således på nuværende tids-
punkt ikke muligt at vurdere, om der vil blive tale om negative eller positive
budgetmæssige konsekvenser.
Det skal undersøges nærmere om en ændring af forordningen kan få statsfi-
nansielle konsekvenser i tilfælde af, at visse bilaterale luftfartsaftaler skal gen-
forhandles jf. afsnit 7.2.3.
7.2.2 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for samfundsøkono-
mien.
7.2.3 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Med forslaget understøttes udarbejdelsen af performance- og risikobaseret
regulering, som skal sikre, at de sikkerhedskrav, der stilles til virksomhederne
skal være proportionale i forhold til den risiko reglerne skal håndtere. Dette
kan få positive økonomiske konsekvenser for især de små- og mellemstore virk-
somheder. Endvidere vil fælles, europæiske regler for droner kunne understøt-
te udviklingen af et velfungerende europæisk marked for droner, hvilket ligele-
des vil kunne få positive erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes at have begrænsede negative administrative konsekvenser
for danske virksomheder. Forslaget indeholder essentielle krav til flyvepladser,
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0023.png
hvilket allerede er inkluderet i den eksisterende forordning. Der indføres imid-
lertid yderligere krav vedrørende groundhandling-funktioner på flyvepladser,
hvilket vil medføre en forøget administrativ byrde.
Det skal dog undersøges nærmere, om SAS’ nuværende konstruktion kan op-
retholdes inden for forslagets bestemmelser. Såfremt det ikke er tilfældet, kan
forslaget medføre økonomiske konsekvenser for selskabet ved at påvirke dets
mulighed for at udføre luftfartsaktiviteter.
7.3 Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget medfører ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8 Høring
Forslaget er sendt i høring i EU Specialudvalget for Transport og Byggeri. Føl-
gende høringssvar er modtaget:
Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport
”Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport er blevet anmodet om be-
mærkninger til ovennævnte forslag til ny EASA-forordning. Med forslaget øn-
sker kommissionen at indarbejde en risiko- og præstationsbaseret tilgang til
sikkerhedsreguleringen.
I forhold til den gældende forordning 216/2008 foreslår kommissionen endvi-
dere, at der indarbejdes en ramme for regulering af droneområdet, at anven-
delsesområdet udvides til at inkludere ground handling, at der åbnes for mu-
ligheden for deling af tekniske ressourcer mellem nationale tilsynsmyndigheder
og EASA. Visse security aspekter forslås også indarbejdet, dog først og frem-
mest vedrørende system design og cyber security.
Vi finder overordnet, at kommissionens initiativ skal hilses velkommen. Først
og fremmest er paradigmeskiftet hen imod en risiko- og præstationsbaseret
tilgang til sikkerhedsarbejdet en afgørende udvikling for at modvirke bureau-
kratisk detailregulering. Det bør efter vores opfattelse derfor ubetinget støttes
fra dansk side. Vi har derudover enkelte kommentarer til forslaget, jf. nedenfor.
Det risikobaserede paradigme
Det ændrede paradigme synliggør behovet for en regulering, der i langt højere
grad fordrer proaktivitet og konstant refleksion over fremvæksten af nye risici,
hvad enten disse fremkommer som følge af teknologisk udvikling, nye forret-
ningsmodeller eller via krydseffekter fra lovgivningen selv. De senere år har
indikeret, at man for eksempel ikke kan udelukke negativ påvirkning på sikker-
hedskulturer fra nye og radikalt anderledes forretningsmodeller ligesom det
Side 23/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0024.png
heller ikke kan udelukkes, at sanktionsbyrden i forordning 261/2004 kan på-
virke adfærden i uønsket retning.
Fra dansk side bør der arbejdes aktivt for, at forordningens betragtninger ek-
splicit reflekterer dette forhold. Det bør endvidere afspejles i forordningens
kapitel 5 (EASAs opgaver).
Droner
Vi kan ubetinget tilslutte os, at dronefeltet indarbejdes i forordningen. Fra
dansk side må overensstemmelse med de netop foreslåede danske regler, jf.
forslaget om ændring af luftfartsloven, prioriteres.
Ground handling
Kommissionen foreslår at ground handling indarbejdes i forordningens anven-
delsesområde. Det vil øge reguleringsmæssig harmonisering og transparens, og
bør derfor støttes fra dansk side.
Finansiering, herunder en-route afgifter som delvis finansierings-
kilde for EASA
Denne del af forslaget bør overvejes nøje, herunder det betimelige i, at en-route
afgifter anvendes til dækning af EASA’s aktiviteter. I det hele taget bør den fo-
reslåede budget- og finansieringsmekanisme (fees and charges) tilgås med stor
opmærksomhed fra dansk side. Det bør indrettes med maksimal transparens,
og på en sådan måde, at det tilsikres, at EASA’s ydelser frembringes med mak-
simal effektivitet.
Database (repository of information)
Der foreslås opbygget en fælles database for certificering, tilsyn mv. styret af
EASA. Det er grundlæggende en god ide, men det må sikres, at databasen etab-
leres omkostningseffektivt og i overensstemmelse med grænseflader til eksiste-
rende nationale systemer.
Miljøforhold
Det er væsentligt, at eventuelle EU-retlige krav til regulering af sikkerheds-
mæssige problemstillinger indirekte kan komme til at påvirke miljømæssige
forhold. Det er derfor væsentligt, at de miljømæssige forhold behandles konkret
i sådanne situationer.
I henhold til forslaget til forordning skal EASA offentliggøre en miljørapport
hvert tredje år. For at sikre en effektiv fremtidig regulering er det afgørende, at
de data, der ligger til grund er ensartede og viser et bredt, korrekt og sammen-
Side 24/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0025.png
ligneligt billede af miljøområdet. EASA bør derfor fastlægge procedurer for
dette.
For så vidt angår støj fra lufthavne, er der allerede retsakter på plads. Af hensyn
til lokale forhold bør der ikke fastlægges støjgrænser på EU-niveau.
EU AOC?
Med forslaget til artikel 54 åbnes der i princippet for, at selskaber kan tilvælge
en EU AOC frem for en nationalt baseret AOC. Markedsudviklingen skaber i
realiteten et behov for en sådan mulighed. Det bør som udgangspunkt støttes.
Men spørgsmålet er om konsekvenser og effekter af forslaget er godt nok be-
lyst, herunder i forhold til tilsynsopgaven (artikel 52). Vi anbefaler, at Danmark
arbejder for gennemførelse af en grundig vurdering af forslagets konsekvenser
og effekter.
Delegerede retsakter
I forhold til den gældende forordning 216/2008 indarbejder forslaget anven-
delse af delegerende retsakter i meget stort omfang. Det er umiddelbart en lo-
gisk udvikling i lyset af den risiko-baserede strategi. Vi anbefaler dog, at det fra
dansk side løbende og i de konkrete forhold, vurderes om anvendelsen er pro-
portional
Vi står naturligvis til rådighed for den videre proces, herunder uddybning af
ovennævnte bemærkninger.”
SAS
”I forlængelse af Transportministeriets høring om Kommissionens förslag till
en revision af forordning 216/2008 vedr. EASA har SAS følgende bemærknin-
ger:
Generelt anser SAS, at det er positivt, at Kommissionen tilstræber en mere risi-
kobaseret regulering. Det er også meget positivt, at man tilpasser regelværket i
relation til de nye forretningsmodeller, som har udviklet sig i Europa i de sene-
re år, herunder forskellige multi- og transnationale strukturer. Dette reflekteres
bl.a. i forslagets artikel 53 og 54.
Det er åbenbart, at man til dels har taget inspiration af den måde, hvorpå de
skandinaviske myndigheder fører tilsyn med SAS. Vi er dog ikke overbeviste
om, at de valgte formuleringer på fuldt ud tilfredsstillende vis tager hånd om
den fælles tilsynsstruktur, som de skandinaviske tilsynsmyndigheder med suc-
ces og på effektiv vis har udøvet i årtier.
Side 25/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0026.png
Det er af væsentlig betydning, at disse formuleringer analyseres til fulde, og at
der om nødvendigt foreslås justeringer, som tillader, at den nuværende tilsyns-
struktur kan opretholdes i uændret form.
SAS er åben over for justeringer, men disse må under ingen omstændigheder
indebære, at den nuværende konsortialaftale indgået mellem Danmark og de
andre skandinaviske lande skal ændres, eller at Danmark, Norge eller Sverige
tvinges til at genforhandle bilaterale luftfartsaftaler med tredjelande.
Sådanne ændringer kan have uoverskuelige økonomiske og kommercielle kon-
sekvenser for SAS.
SAS står selvsagt til rådighed for yderligere oplysninger og ser frem til en fort-
sat dialog i sagen.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
”Grundforordning COM(2015) 613 final:
Pkt. 1, 2 og 3: Det noteres med tilfredshed, at man ønsker at støtte luftfarten
som helhed og de små og mellemstore virksomheder i særdeleshed (Proportio-
nality), og at dette støttes af nationerne.
2015/0277 (COD):
(63) Det bør vurderes, om dette er i overensstemmelse med dansk EU politik
(retsforbehold). Der ses at kunne være en fordel ved at have en central EU in-
stans, som kan håndtere de nye og komplicerede forretningsmodeller direkte i
stedet for i dag, hvor den enkelte nation har et større udredningsarbejde på
tværs af landegrænser.
Chapter 1, article 3 (23): Dette er eneste definition af kategori af flyvning. Den
giver store problemer med at kunne skelne mellem ruteflyvning, charterflyv-
ning og den kommercielle flyvning, som foretages af de små og mellemstore
virksomheder.
Chapter IV, article 55: Det bør undersøges, om det danske retsforbehold og
dansk EU politik harmonerer med denne artikel, som giver EU / Kommissio-
nen magt til at overtage en nations ansvar og udøvelse heraf for certification,
oversight and enforcement tasks concerned i tilfælde af manglende efterlevelse,
som anført i artikel 55, pkt. 1.
Chapter V, article 123, pkt. 2. "Article 6" "AOC", pkt. 2 og Article 13 I pkt. 4
nævner Community air carrier. Dette begreb "Community Air Carrier" ses ikke
defineret. Det er medvirkende årsag til begrebsforvirring og er med til at forvir-
re om hvad Commercial Air Trafic, Business Aviation, General Aviation m.m.
Side 26/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0027.png
omfatter, samt om hvordan Små og Mellemstore Virksomheder kan blive tilgo-
deset med hensyn til Proportionalitet. Der bør udarbejdes en klar definition af
de forskellige flyveoperationer m.m. Det kunne måske tilføjes i Article 126,
Transitional provisions.
Anneks til Grundforordning COM(2015) 613 final, anneks 1 - 10:
ES kan i princippet tilslutte sig det i anneks 1 - 10 anførte forhold. Kommissio-
nens og EASA udmøntning af disse principper må imidlertid afventes i form af
yderligere regler og anbefalinger m.m.”
Landsorganisationen i Danmark
”LO har gennem EU-specialudvalget for transport- og bygning modtaget EU-
Kommissionens forslag til en ny EASA-forordning. Herunder følger LO's be-
mærkninger til forslaget.
I forhold til de høringssvar der allerede er afgivet til EU-Kommissionen angå-
ende forslaget til den nye EASA-forordning, deler LO bekymringen for de even-
tuelle negative konsekvenser for sikkerheden, som følge af nogle selskabers
udbredte brug af atypiske ansættelsesformer og kreative forretningsmodeller. I
dag et krav om, at en vis andel af flymekanikerne skal være direkte ansat i sel-
skaberne af sikkerhedshensyn. En lignende ordning bør man overveje skal være
gældende for eksempelvis det flyvende personale, så man sikrer et højt kompe-
tenceniveau og et tydeligt arbejdsgiveransvar.
Ligeledes bakker LO op om, at man generelt bør sikre et højt uddannelses- og
kompetenceniveau blandt personalet på jorden såvel som i luften, da det be-
tragtes som værende afgørende for sikkerheden.”
Naviair:
Indledningsvist finder Naviair, at det er positivt med en sammenskrivning og
præcisering af EASAs kompetenceområde. Som vi ser forslaget, vil det være
med til generelt at styrke EASA, der skal fungere som et overordnet safety-,
certificerings-, og tilsynsmyndighed i EU. Derudover bidrager det til at under-
strege opdelingen af EASAs og Eurocontrols respektive arbejdsområder, og
bærer hen mod en fremtid, hvor EASA udarbejder regler inden for luftfartsom-
rådet, og Eurocontrol kan assistere medlemslande med at gennemføre dem.
Som forslaget foreligger, vil det medføre et tættere og mere organiseret samar-
bejde mellem civile luftfartsmyndigheder, herunder fælles fortolkning af safety
forhold, hvilket Naviair værdsætter, som følge af de stadig flere europæiske
samarbejder vi indgår i.
Naviair har særligt noteret sig forslagets
artikel 68
omhandlende ATM/ANS. Af
bestemmelsens artikel 68, stk. 1b fremgår, at EASA er ansvarlig for opgaver
Side 27/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0028.png
vedr. ”certifikater til de leverandører af ATM/ANS, der er omhandlet i artikel
36, hvis disse leverer ATM/ANS i hele Europa”, i den engelsksprogede version:
”… where those providers provide pan-European ATM/ANS.”
Naviair og LFV
1
har sammen en virksomhed ”NUAC”, der leverer lufttrafiksty-
ring i både det danske og svenske luftrum. NUAC opererer i dag på et svensk
certifikat, da virksomheden er etableret som et svensk Handelsbolag, svarende
til interessentskab i Danmark. Det bør afklares i forhandlingerne, hvad termen
”hele Europa” dækker over. Naviair går dog ud fra, at bestemmelsen ikke vil
indebære ændringer i forhold til certificering af en virksomhed som NUAC.
Naviair finder forslagets nye
artikel 68, stk. 2a
og
b
positiv. Bestemmelserne
indebærer, at ansvaret for godkendelse af ATM/ANS-systemer og komponenter
med betydning for safety og interoperabilitet løftes ud af hænderne på de nati-
onale myndigheder i Europa og lægges over til EASA. Det ses som en fordel, at
dette – ofte komplicerede og omfattende - godkendelsesarbejde fremover kun
skal udføres ét sted – og herefter kan lægge til grund for anvendelsen heraf i
alle EUs medlemslande. Det vil bl.a. komme til at vedrøre godkendelse af kom-
plicerede systemer som det satellitbaseret ADS-B system, der for tiden er under
etablering, og som bliver verdens første satellitbaserede fuldt globalt dækkende
overvågningssystem til luftfarten.
Angående forslagets
artikel 76, stk. 2: Agenturet yder på anmodning teknisk
bistand til Kommissionen til gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 300/2008, herunder til udførelsen af sikkerhedsin-
spektioner (security) og forberedelse af foranstaltninger, som skal vedtages i
henhold til nævnte forordning,
finder Naviair, at det bør præciseres, hvorvidt
sikkerhedsinspektioner (security) tillige fremover vil kunne omfatte ANSP´er.”
Vagar Lufthavn:
”I henhold til dette dokument, så kan det bekræftes, at dokumentet ikke er helt
færdigt udarbejdet. Til trods for det, så har Vagar Lufthavn nogle kommentarer
til det som har betydning for Vagar Lufthavn, og i forhold til andre generelle
kommentarer til dokumentet. Da konteksten er juridisk har Vagar Lufthavn
ikke så meget at indvende. Sidehenvisningen er også vanskelig at forstå, da side
1 fremgår i to omgange. Først fra side 1 til 20 og så om igen med overskriften:
”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL”.
Vagar Lufthavn har følgende kommentarer til sidstnævnte henvisning
S.1: ES bekræfter at alle lufthavne ikke kan være underlagde
samme gældende regler, men undtagelserne der her bliver
henvist til, ikke gælder for lufthavnen på Vagar, dette på
grund af, at vi her må regnes for at være større end hvad ES
regner for at være en lille lufthavn.
Side 28/32
1
LuftFartsVerket, som er den svenske lufttrafiktjeneste og pendant til Naviair.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0029.png
S.67: Her bliver der drøftet, hvorvidt der skal oprettes en
administration som skal varetage lufttrafiktjenesten. Vagar
Lufthavn har som så ikke nogen holdning til den del, men
savner bestemmelser for tredjelande der også er en del af ES-
flyvning, og bestemmelser for one-stop securityområdet. Her
bliver ikke omtalt nogle bestemmelser for tredjelande og der
står heller ikke noget om, hvordan et land som Færøerne kan
gøre sig bemærket i et sligt forum.
S.81: Derimod står, at et tredjeland skal medvirke økonomisk
til en slig ordning og opretholdelse af en administration. For
Vagar Lufthavn kan dette synes forunderligt. Vagar Lufthavn
tilråder, at det bliver følget op på, at man sikrer, at lande som
f.eks. Færøerne får indflydelse eller en slags observatørstatus,
så vi kan være med til at sikre, at lande som står i samme si-
tuation som vi kan få en indflydelse på, hvad der bliver pålagt
os at betale til en sådan foranstaltning.”
Side 29/32
Dansk Erhverv og Dansk Jernbaneforbund har meddelt, at de ingen bemærk-
ninger har.
9 Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget begyndte i januar i Rådets transportarbejds-
gruppe.
Det hollandske formandskab prioriterer sagen, og arbejdsgruppen har haft en
første overordnet gennemgang af hele forslaget.
Det bemærkes, at flertallet af medlemsstaterne er positivt indstillede over for
målsætningen om at skabe en lovgivningsramme for luftfartsikkerhed i EU, der
kan håndtere de udfordringer, som den europæiske luftfartssektor vil stå over
for de kommende 10 til 15 år. Et flertal af landene er ligeledes positivt indstille-
de over for introduktionen af en risiko- og performancebaseret tilgang til regu-
leringen. Endvidere er der enighed om at etablere en tilvalgsordning for stats-
flyvninger.
Samtidig er et stort flertal af medlemsstaterne kritiske over for den øgede brug
af delegerede retsakter, som Kommissionen har lagt op til i det oprindelige
forslag, da brugen af delegerede retsakter flytter indflydelse fra medlemsstater-
ne til Kommissionen.
Det hollandske formandskab har udvist stor lydhørhed over for medlemssta-
ternes bekymringer og har lagt en linje i deres kompromisforslag, hvor Kom-
missionens muligheder for at benytte delegerede retsakter er blevet indskræn-
ket markant.
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0030.png
Det har i forhandlingerne vist sig, at medlemslandene ikke er enige om, hvor-
vidt agenturets opgaveportefølje skal udvides til at omhandle afgrænsede om-
råder inden for security, herunder security-aspekter ved design af nye luftfartø-
jer og cybersecurity. Særligt de store lande er skeptiske, da de mener, at EASA
ikke er egnet til at håndtere security-forhold. I forlængelse heraf har formand-
skabet i et kompromisforslag indskrænket agenturets kompetence på security-
området. Et flertal af medlemsstaterne bakker op om kompromisforslaget eller
ønsker agenturets kompetence yderligere indskrænket.
De artikler, der omhandler droner, har været drøftet ved et enkelt arbejdsgrup-
pemøde. Ud fra denne indledende drøftelse konkluderes det, at et stort flertal
af medlemsstaterne ønsker, at EASA også skal kunne udarbejde fælleseuropæi-
ske regler for droner under 150 kg.
Forhandlingerne har vist, at et stort antal medlemsstater er kritiske over for
Kommissionens forslag om, at agenturet delvist kan finansieres via de afgifter,
der opkræves for at flyve i de luftrum, som reguleres af agenturet.
Angående etableringen af et forretningsudvalg under EASA’s bestyrelse, har et
stort antal medlemsstater givet udtryk for, at de ikke kan støtte Kommissionens
forslag. Flere medlemsstater er særligt imod selve idéen om et forretningsud-
valg.
Endvidere bemærkes det, at der er bred støtte blandt medlemsstaterne til et
frivilligt
fælles system for tilsyn og håndhævelse, hvor medlemsstaterne vil få
mulighed for at delegere tilsynsopgaver til EASA, eller andre nationale myn-
digheder, herunder at der gives mulighed for at etablere fælles puljer med in-
spektørkompetence og mulighed for gensidig anvendelse af luftfartsinspektø-
rer. Samtidig peger flere medlemsstater på, at det skal være mere tydeligt i lov-
teksten, at der er tale om et frivilligt system.
Flere medlemsstater har imidlertid stillet spørgsmålstegn ved dette systems
overensstemmelse med Chicago Konventionen, hvorfor Kommissionen har
meddelt, at der iværksættes en juridisk udredning om dette. Derudover har
mange medlemsstater stillet spørgsmål vedrørende konsekvenserne for eksiste-
rende bilalterale luftfartsaftaler.
Endelig er et flertal af medlemsstaterne kritiske over for artikel 51 i Kommissi-
onens forslag, der stiller meget detaljerede krav til de nationale myndigheders
organisering af tilsynsopgaven.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens forslag til
en ny grundforordning for EASA, herunder introduktionen af en risiko- og per-
formancebaseret tilgang til reguleringen, muligheden for at udarbejde propor-
Side 30/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0031.png
tionale, fælleseuropæiske regler for droner, og etableringen af en tilvalgsord-
ning for statsflyvninger.
Regeringen er meget positiv over for Kommissionens forslag om, at EASA
fremadrettet skal udarbejde fælleseuropæiske regler for droner under 150 kg og
ser gerne, at disse baseres på internationale standarder. Forslaget er overord-
net set i overensstemmelse med og supplerer det forslag om ændring af Lov om
luftfart, som regeringen har sendt i høring den 15. december 2015. Regeringen
finder det særligt vigtigt, at der navnlig til mindre droner skabes ensartede
produktsikkerhedskrav, som fremmer et fælleseuropæisk marked.
Regeringen er positiv over for at understøtte et fælles system for tilsyn og
håndhævelse, herunder at der gives mulighed for at etablere puljer med inspek-
tørkompetence og mulighed for at dele luftfartsinspektører. Dog er det meget
vigtigt for regeringen, at Danmark får en positiv tilkendegivelse fra Kommissi-
onen om, at det nuværende fællesskandinaviske tilsyn med SAS kan fortsætte i
sin nuværende form ved ikrafttrædelsen af de nye bestemmelser, der skal un-
derstøtte et fælles system for tilsyn og håndhævelse. I forlængelse heraf er der
iværksat en proces med Kommissionen om denne afklaring.
Endvidere finder regeringen det uhensigtsmæssigt, at det ifølge den tilhørende
finansieringsmekanisme er den nationale myndighed, som anmoder om assi-
stance fra inspektører fra andre medlemsstater, mens regningen for tilsynet
sendes til virksomheden, der føres tilsyn med.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte forslagets liste med finansieringskil-
der, herunder også at agenturet delvist kan finansieres via de afgifter, der op-
kræves for at flyve i de luftrum, som reguleres af agenturet. Regeringen er dog
særdeles skeptisk og kan ikke støtte, at agenturet skal have direkte adgang til
finansiering via disse afgifter svarende til, at agenturet optræder som en natio-
nal myndighed og dermed selv regulerer størrelsen på afgifterne, det finansie-
res af. Regeringen vil derfor foreslå, at den del af finansieringen af agenturet,
som kommer fra overflyvningsafgifter, skal gå via de nationale omkostningsba-
ser. Dette svarer til den måde Eurocontrol finansieres på i dag og sikrer høj
grad af transparens og kontrol med omkostningsudviklingen.
Regeringen fin-
der i den forbindelse, at udgifter, der ikke kan dækkes af gebyropkrævning,
finansieres via omprioriteringer inden for EU-budgettets udgiftslofter. Rege-
ringen finder det endvidere vigtigt, at det samlede afgiftspres på erhvervet ikke
stiger.
Regeringen er forbeholden over for, at Kommissionen skal bemyndiges til at
udstede delegerede retsakter, der fraviger bestemmelser i grundforordningen.
Det vil sige, at regeringen vil have særligt fokus på, at der ikke indsættes be-
stemmelser med formuleringen:
”Medmindre andet er fastsat i de delegerede
retsakter”.
Side 31/32
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele- og energi 7/6-16 – pkt. 1-4
1639899_0032.png
Regeringen er herudover forbeholden over for forslaget om, at Kommissionen
skal have to medlemmer i et snævert forretningsudvalg, dvs. særligt ift. sam-
mensætningen af forretningsudvalget. Regeringen vil arbejde for, at Kommissi-
onen får én plads i udvalget.
Angående spørgsmålet om, hvorvidt agenturets opgaveportefølje skal udvides
til at omhandle afgrænsede områder inden for security, herunder security-
aspekter ved design af nye luftfartøjer og cybersecurity, ønsker man fra dansk
side ikke, at agenturets kompetence indskrænkes.
Angående inddragelsen af groundhandlingtjenester i grundforordningen påpe-
ges, at disse tjenester primært anvendes af luftfartsselskaber. I forlængelse
heraf vil regeringen påpege, at det bør være luftfartsselskaberne, der, gennem
de kontrakter, som de indgår med udbyderne, skal stille sikkerhedsmæssige
krav og sikre at de overholdes. Tilsynsmyndighedens rolle skal herefter være at
føre tilsyn med, at luftfartselskabet overholder deres forpligtelse for så vidt
angår overvågningen af udbyderne af groundhandlingtjenester.
Endeligt stiller man sig fra regeringens side kritisk over for artikel 51 i Kom-
missionens forslag, der stiller meget detaljerede krav til de nationale myndig-
heders organisering af tilsynsopgaven.
11 Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 3. februar 2016.
Side 32/32