Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3473 - RIA Bilag 4
Offentligt
1641078_0001.png
Notat
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 10. juni 2016
17: Dagsordenspunkt
Reform af det fælles europæiske asylsystem
i): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fastsættelse af kriterier og proce-
durer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om
international beskyttelse, der er indgivet af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne (omarbejdning)
ii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det europæiske agentur for asyl
og ophævelse af forordning (EU) nr. 439/2010
iii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af "Eurodac" til sam-
menligning af fingeraftryk med henblik på en ef-
fektiv anvendelse af forordning nr. 604/2013 af
26. juni 2013 om fastsættelse af kriterier og pro-
cedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der
er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning
om international beskyttelse, der er indgivet af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne, for identificering af tredje-
landsstatsborger uden lovligt ophold eller statslø-
se og om forespørgsler om sammenligning af Eu-
rodac-data af medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder og Europol til brug for retshånd-
hævende formål (omarbejdning)
= Orientering fra Kommissionen
KOM(2016) 270 (endelig), KOM(2016)
271 (endelig), KOM (2016) 272 (endelig)
30. maj 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
17: Dagsordenspunkt Reform af det fælles europæiske asylsystem
i): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsættel-
se af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttel-
Side
1/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
se, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne (omarbejdning)
ii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det euro-
pæiske agentur for asyl og ophævelse af forordning (EU) nr. 439/2010
iii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en ef-
fektiv anvendelse af forordning nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om fast-
sættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international be-
skyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i
en af medlemsstaterne, for identificering af tredjelandsstatsborger uden
lovligt ophold eller statsløse og om forespørgsler om sammenligning af
Eurodac-data af medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder og
Europol til brug for retshåndhævende formål (omarbejdning)
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 4. maj 2016 et forslag til revision af Dublin-
forordningen, som bl.a. indeholder en korrigerende omfordelingsmekanis-
me. Forslaget fremlægges som led i en første pakke af lovforslag, som lige-
ledes indeholder forslag til udvidelse af EASO’s mandat samt ændring af
Eurodac-forordningen for bl.a. at fremme tilbagesendelser. Forslagene er
fremlagt med henblik på udmøntning af Kommissionens meddelelse af 6.
april 2016 om reform af det fælles europæiske asylsystem. Omfordelingsme-
kanismen, som baseres på en fordelingsnøgle, skal aktiveres, når enkelte
medlemsstater rammer en tærskel for antallet af asylansøgninger. Regerin-
gen arbejder for etablering af en ordning, som fastholder Danmarks delta-
gelse i Dublin-systemet uden at blive omfattet af en del af en tvungen om-
fordelingsordning. Regeringen står samtidig fast på, at asyl- og indvan-
dringspolitikken fastlægges i Danmark. Regeringen kan støtte udvidelsen af
anvendelsesområdet for Eurodac-forordningen, som kan bidrage til at
fremme tilbagesendelse af irregulære migranter. Endelig ser regeringen
positivt på en udvidelse af EASO’s mandat med henblik på at bidrage til
sikring af den fornødne kapacitet i medlemsstaterne i relation til asylsags-
behandling.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 6. april 2016 en meddelelse om reform af det
fælles europæiske asylsystem. Den 4. maj 2016 fremlagde Kommissionen
forslag til revision af Dublin-forordningen. Forslaget fremlægges som led i
en første pakke af lovforslag, som ligeledes indeholder forslag til revision af
forordningen om EASO’s mandat samt Eurodac-forordningen, med henblik
på udmøntning af Kommissionens meddelelse af 6. april 2016. En anden
Side
2/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
1641078_0003.png
lovpakke forventes at blive fremlagt ultimo juli og vedrører ændringer til
EU’s asylproceduredirektiv, modtagelsesdirektiv og kvalifikationsdirektiv.
Sagen er på dagsordenen under punktet Eventuelt på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 10. juni 2016, hvor Kommissionen vil orientere om
forslagene.
Det bemærkes, at grund- og nærhedsnotater oversendes til Folketinget, når
forslagene foreligger på dansk.
Det danske retsforbehold
Forslagene er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til de gældende Dublin-
og Eurodac-forordninger, der giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet
retsakterne med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark
inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at
man vil gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. pa-
rallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre
sådanne ændringer, følger det af parallelaftalens artikel 3, stk. 7, at aftalen
som udgangspunkt betragtes som opsagt.
For så vidt angår forordningen om udvidelsen af EASO’s mandat bemærkes,
at det fremgår, at EASO skal fremme det operationelle samarbejde med
Danmark. Danmark har observatørstatus og inviteres i denne kapacitet til at
deltage i bestyrelsesmøder i EASO. Danmark stiller desuden på ad hoc basis
ekspertbistand til rådighed for det praktiske asylsamarbejde, der finder sted
inden for rammerne af EASO. Dette er senest sket i forbindelse med assi-
stance til de græske asylmyndigheders indsats på Lesbos.
Side
3/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
1641078_0004.png
3. Formål og indhold
3.1. Generelt
Forslagene er led i udmøntningen af Kommissionens meddelelse af 6. april
2016 om en reform af det fælles europæiske asylsystem
Formålet med de tre forslag til reviderede retsakter er bl.a. at indarbejde en
korrigerende omfordelingsmekanisme, som er permanent og obligatorisk,
med henblik på at sikre omfordeling blandt EU-landene. Omfordelingsme-
kanismen, som baseres på en fordelingsnøgle, aktiveres, når enkelte med-
lemsstater rammer en nærmere fastsat tærskel for antallet af asylansøgnin-
ger. Antallet af asylansøgere over denne tærskel skal herefter omfordeles til
de øvrige EU-lande.
Kommissionens forslag til en revideret Dublin-forordning fremsættes med
hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra e), om kriterier og procedurer til
bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om asyl eller subsidiær beskyttelse. Dette er samme hjemmel
som i den eksisterende Dublin-forordning.
Forslaget indeholder ligeledes en række øvrige ændringer af det eksisteren-
de Dublin-regelsæt, som bl.a. skal afspejle eventuelle ændringer af Dublin-
systemet.
Der er endvidere fremsat forslag om ændring af Eurodac-forordningen (om-
arbejdning). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF’s artikel 78, stk. 2,
litra e), om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær
beskyttelse, artikel 79, stk. 2, litra c), om ulovlig indvandring og ulovligt
ophold, herunder udsendelse og repatriering af personer med ulovligt op-
hold samt - for så vidt angår retshåndhævende myndigheders adgang til sy-
stemet - artikel 87, stk. 2, litra a) og artikel 88, stk. 2, litra a).
Kommissionen har endvidere fremsat forslag om ændring af forordningen
for Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) med henblik på en udvidelse
af EASO’s mandat. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF’s artikel 78,
stk. 1 og 2, om den fælles asylpolitik.
3.2. Nærmere om hovedelementerne i forslagene
Dublin-forordningen
Forslaget til en omfordelingsmekanisme er delvist baseret på en kombinati-
on af den eksisterende Dublin-forordning og det eksisterende forslag til en
permanent omfordelingsordning i krisesituationer fra september 2015.
Omfordelingsmekanismen skal gælde til fordel for medlemsstater, der står
over for en uforholdsmæssigt stort antal af asylansøgere, som medlemssta-
ten er ansvarlig for at behandle under Dublin-systemet. Mekanismen aktive-
Side
4/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
1641078_0005.png
res for de(n) pågældende medlemsstat(er), når antallet af asylansøgere er
højere end 150 % af den andel, som fastlægges under en fordelingsnøgle.
I den forbindelse medregnes ligeledes antallet af flygtninge, som den på-
gældende medlemsstat har genbosat inden for de seneste 12 måneder.
Fordelingsnøglen baseres på medlemsstaternes befolkningsstørrelse (vægt-
ning: 50 %) og bruttonationalprodukt (vægtning: 50 %), som opgøres på
baggrund af opgørelser fra Eurostat. EASO er ansvarlig for etablering af og
justeringer til fordelingsnøglen.
Der skal etableres et fælles IT-system til registrering af alle asylansøgninger
i EU samt monitorering af de respektive medlemsstaters ansvar for behand-
ling af asylansøgninger, herunder også antallet af genbosatte flygtninge til
medlemsstaterne. Systemet vil løbende monitorere, hvorvidt en medlemsstat
ligger over tærsklen på 150 % af den andel, som fastlægges under forde-
lingsnøglen, og give meddelelse til den pågældende medlemsstat og Kom-
missionen, når denne tærskel overstiges.
Når tærsklen overstiges og omfordelingsmekanismen aktiveres for en given
medlemsstat, vil asylansøgere, som indgiver deres ansøgning efter dette
tidspunkt i den pågældende medlemsstat, indgå i omfordeling. Disse perso-
ner vil herefter kunne omfordeles til de øvrige EU-lande, som ikke har over-
steget deres kvote under fordelingsnøglen, dvs. på under 100 % af andelen
under fordelingsnøglen.
Omfordelingsmekanismen ophører, når den pågældende medlemsstats andel
af de samlede asylansøgninger i EU igen ligger under 150 % af landets an-
del under fordelingsnøglen.
En medlemsstat kan meddele Kommissionen, EASO og de øvrige medlems-
stater, at den midlertidigt ikke ønsker at tage del i omfordelingsmekanis-
men. I denne situation skal der betales et beløb på 250.000 euro per ansøger
til den medlemsstat, som i stedet er blevet ansvarlig for behandling af an-
søgningen under fordelingsnøglen.
Eurodac-forordningen
Eurodac-systemet og de fingeraftryk, der lagres i denne database, bruges af
medlemsstaterne inden for rammerne af Dublin-systemet som bevis for, at
en ansøger om international beskyttelse eller en irregulær migrant har op-
holdt sig i én medlemsstat før indrejse i en anden medlemsstat. Forslaget til
ændring af Eurodac-forordningen skal bl.a. afspejle de foreslåede ændringer
af Dublin-systemet. Herudover foreslås det bl.a. at udvide anvendelsesom-
rådet for Eurodac-systemet, således at medlemsstaterne også gives mulighed
for i systemet at lagre oplysninger, herunder fingeraftryk, om irregulære
migranter, der ikke har søgt om international beskyttelse, ligesom ændrin-
gen af forordningen skal bidrage til at lette tilbagesendelse af irregulære
migranter, der ikke har ønsket at søge asyl.
Side
5/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
1641078_0006.png
Forslag til ændring af forordningen om EASO’s mandat
I forslaget til forordning om EASO lægges der op til en udvidelse af EA-
SO’s mandat, og at kontoret omdannes til et egentligt agentur med nye og
styrkede beføjelser. EASO’s operationelle rolle skal styrkes. EASO skal
bl.a. varetage en evalueringsmekanisme til sikring af medlemsstaternes
overholdelse af det fælleseuropæiske asylsystem, herunder omfordelings-
mekanismen. I situationer, hvor medlemsstaterne oplever et særligt pres på
deres asylsystem, kan EASO beslutte at udsende eksperter, der skal assistere
det pågældende land med asylsagsbehandlingen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse i sagen.
5. Nærhedsprincippet
På baggrund af Kommissionen redegørelse for nærhedsprincippet i relation
til de tre forslag vurderes sagen ikke at rejse spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for
dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen anfører, at de tre forslag samlet set vil koste cirka 2,2 mia.
euro i perioden 2017-2020. Dette dækker over 1,83 mia. euro til finansiering
af omfordelingsmekanismen, 364 mio. euro til ændringen af EASO’s man-
dat og 29,8 mio. euro til tilpasningen af Eurodac-systemet.
Kommissionen bemærker, at sagen kan kræve aktivering af de særlige flek-
sibilitetsinstrumenter eller revision af EU-budgettets flerårige finansielle
rammer.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Såfremt Danmark vælger at
deltage i et revideret Dublin-samarbejde, vil Danmarks finansieringsandel
således udgøre cirka 319 mio. kr.
Som anført under punkt 2 er forslaget dog omfattet af Danmarks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender. Forslaget vil derfor i udgangspunk-
tet ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl og indvandringssamarbej-
de den 9. maj 2016.
Side
6/7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/6-16, pkt. 17
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
Set i lyset af de langstrakte og endnu ikke afsluttede forhandlinger om det
tidligere fremsatte forslag om en permanent omfordelingsordning i krisesi-
tuationer, må det forventes, at forslaget om ændring af Dublin-systemet in-
deholdende en korrigerende omfordelingsmekanisme, som er permanent og
obligatorisk, vil møde betydelig modstand fra en række lande, omend det er
for tidligt at vurdere, hvorvidt forslaget vil kunne samle flertal i Rådet (ret-
lige og indre anliggender).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for etablering af en ordning, som fastholder Danmarks
deltagelse i Dublin-systemet uden at blive omfattet af en tvungen omforde-
lingsordning. Regeringen står samtidig fast på, at asyl- og indvandringspoli-
tikken fastlægges i Danmark.
Den efterfølgende fastlæggelse af forslagets finansiering finder sted i en
separat proces i form af et finansieringsforslag fra Kommissionen. Regerin-
gen vil i den forbindelse lægge afgørende vægt på overholdelse af EU’s ud-
giftslofter.
For så vidt angår forslaget om ændring af Eurodac-forordningen bemærkes,
at regeringen generelt kan støtte initiativer, der bidrager til at fremme tilba-
gesendelse af irregulære migranter.
Regeringen ser desuden positivt på en udvidelse af EASO’s mandat med
henblik på at fremme opbygningen af den fornødne kapacitet i relation til
asylsagsbehandlingen i medlemsstaterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
7/7