Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3473 - RIA Bilag 6
Offentligt
1642516_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
30. maj 2016
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Christian Andersen-
Mølgaard
Sagsnr.: 2016-3051/01-0039
Dok.:
1968112
UDKAST TIL TALE
til brug for forelæggelse
i Folketingets Europaudvalg den 3. juni 2016
af RIA-rådsmødet den 9.-10. juni 2016
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0002.png
[1. Indledning]
Den 9.-10. juni afholdes der rådsmøde om retlige og in-
dre anliggender i Luxembourg. Udvalget har fået til-
sendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet. Som det
fremgår af samlenotatet, er der i alt 10 sager på rådsmø-
dedagsordenen, der vedrører Justitsministeriets område.
Alle punkterne forelægges udvalget til orientering.
Jeg vil i det følgende koncentrere mig om nogle udvalg-
te sager, som jeg vurderer navnlig vil have udvalgets in-
teresse. Det drejer sig om
dagsordenens punkt 4
ved-
rørende et direktivforslag på det formueretlige område,
punkt 7
vedrørende et forslag til revision af våbendi-
rektivet og
punkterne 8, 9 og 10,
som omhandler ikke-
lovgivningsmæssige tiltag vedrørende intern sikkerhed
og terrorbekæmpelse i EU.
2
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0003.png
[Pkt. 4: Forslag til direktiv om visse aspekter af afta-
ler om levering af digitalt indhold]
1.
Dagsordenens
punkt 4
udspringer af Kommissionens
strategi for det digitale indre marked og omhandler som
nævnt det forslag til direktiv om forbrugeraftaler om le-
vering af digitalt indhold, som jeg tidligere har omtalt i
udvalget.
Direktivforslaget, som ikke er omfattet af forbeholdet,
har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler
om levering af digitalt indhold i forbrugerforhold.
2.
Jeg nævner sagen til orientering, idet der fortsat er en
række juridiske og tekniske spørgsmål i relation til for-
slaget, der skal afklares nærmere.
3.
Forslaget er sat på dagsordenen for RIA-rådsmødet
den 9.-10. juni 2016 til politisk drøftelse. På rådsmødet
forventes formandskabet at præsentere et sæt overord-
nede politiske retningslinjer, som skal danne grundlag
for Rådets videre arbejde med direktivforslaget.
Retningslinjerne forventes at afspejle de drøftelser om
centrale spørgsmål, der indtil videre har fundet sted i
3
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0004.png
Rådets arbejdsgruppe, og identificere en række områ-
der, hvor der er behov for yderligere drøftelser.
Det drejer sig bl.a. om forslagets sammenhæng til den
øvrige forbrugerretlige EU-lovgivning, forslagets an-
vendelsesområde, og – ikke mindst – hvordan man sik-
rer den rette balance mellem forbrugernes og de er-
hvervsdrivendes interesser.
Områder, hvor vi fra dansk side er helt enige i, at der er
behov for yderligere afklaring og en grundig drøftelse.
4.
Regeringen forventer derfor at kunne støtte, at Rådets
arbejdsgruppe fortsætter sine drøftelser i henhold til de
overordnede politiske retningslinjer.
[Pkt. 7: Forslag til revision af våbendirektivet]
1.
Dagsordenens punkt 7vedrører forslaget om revision
af våbendirektivet.
Det er formandskabets hensigt at opnå enighed om en
generel indstilling om forslaget på rådsmødet den 9.-10.
juni 2016. Dette anser jeg for at være en realistisk mål-
sætning.
4
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
2.
Forslaget medfører en generel stramning på våben-
området i EU. Som jeg tidligere har redegjort for, er der
tale om et minimumsdirektiv. Vi kan derfor også frem-
adrettet fastholde en strammere våbenlovgivning, end
forslaget lægger op til. For det hører også med til histo-
rien. I Danmark har vi en stram våbenlovgivning.
Forslaget lægger bl.a. op til, at man som jæger ikke
fremadrettet kan medbringe en halvautomatisk riffel
med 30 skud i magasinet, når man tager på jagt.
Det synes jeg faktisk er ganske fornuftigt.
Det er jo ikke meningen, at vi skal gå i krig mod dyre-
ne.
I Danmark har vi da også allerede fastsat strenge krav
til den slags våben i jagt-regi.
Hvis du ønsker at benytte en halvautomatisk riffel til
jagt her i Danmark, der er konstrueret til at indeholde
mere end to patroner, skal den forsynes med en perma-
nent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to
patroner.
5
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0006.png
3.
Forslaget er i sin nuværende udformning efter rege-
ringens opfattelse helt overordnet blevet væsentligt bed-
re end det oprindelige forslag, som Kommissionen
fremsatte tilbage i november. Fra dansk side har vi i lø-
bet af forhandlingerne i Rådet medvirket til, at forslaget
nu er udtryk for en bedre balance mellem indsatsen mod
terror og organiseret kriminalitet og hensynet til jægeres
og sportsskytters mulighed for at udøve deres fritidsak-
tiviteter.
Jeg kan i den forbindelse henvise til besvarelsen af
spørgsmål 2 til forslaget, som udvalget stillede den 10.
maj 2016. Som det fremgår af dette svar, vurderes de
kritikpunkter, som høringsparterne har peget på, at være
løst.
4.
På mødet i udvalget den 4. maj 2016 fik regeringen
som bekendt et forhandlingsoplæg på forslaget. Derfor
forelægger jeg i dag sagen til orientering.
Samlet set er det regeringens holdning, at forhandlings-
resultatet ligger inden for det forhandlingsoplæg, som
udvalget har givet. Danmark vil derfor tilslutte sig den
enighed om forslaget, som der forventes opnået på
rådsmødet den 9.-10. juni 2016.
6
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0007.png
[Pkt. 8, 9 og 10: Intern sikkerhed i EU og terrorbe-
kæmpelse]
1.
Dagsordenens punkt 8, 9 og 10 vedrører alle intern
sikkerhed og terrorbekæmpelse.
2.
Jeg nævner alle tre sager til orientering, idet der er ta-
le om ikke-lovgivningsmæssige tiltalt, der alene er sat
på dagsordenen for rådsmødet med henblik på udveks-
ling af synspunkter.
[Pkt. 9: Anvendelse af databaser]
1.
Dagsordenens punkt 9 vedrører brugen af databaser i
relation til informationsudveksling som led i terrorbe-
kæmpelse.
2.
Emnet blev også drøftet på rådsmødet den 21. april
2016 og på det ekstraordinære rådsmøde i Bruxelles den
24. marts 2016.
7
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
På rådsmødet den 9.-10. juni 2016 forventes der at være
fokus på implementering og bedre brug af eksisterende
databaser.
Der forventes i den forbindelse bl.a. en drøftelse af ud-
viklingen af et såkaldt ’single search interface’.
Dette er et princip om enkelt-indgang i forbindelse med
søgning i forskellige databaser – altså at man ideelt set
kun skal søge ét sted for at finde sine oplysninger.
EU’s anti-terrorkoordinator vil også præsentere en rap-
port, der gør status over EU’s indsats på terrorbekæmpel-
sesområdet. Også her vil der formentlig være fokus på
informationsudveksling.
På rådsmødet forventes formandskabet også at præsente-
re et forslag om udarbejdelse af et nyt format for trus-
selsvurderinger, som baseres på koordination mellem Eu-
ropol og EU’s Center for Efterretningsanalyse [EU INT-
CEN] samt input fra medlemsstaterne og EU’s anti-
terrorkoordinator.
3.
Fra regeringens side er vi positive over for en styrket
informationsudveksling – det er vigtigt, at vi samarbejder
tættere på dette område.
8
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
1642516_0009.png
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at EU’s
indsats på terrorbekæmpelsesområdet skal bibringe mer-
værdi til medlemsstaternes nationale indsats og det bila-
terale samarbejde mellem relevante myndigheder.
[Pkt. 8 og 10: Intern sikkerhedsstrategi og køreplan
til styrkelse af informationsudvekslingen]
1.
Det leder mig naturligt videre til
dagsordenens
punkt 8
og
10,
som begge er tæt forbundne med dags-
ordenspunktet om informationsudveksling med henblik
på terrorbekæmpelse.
2.
Under dagsordenens punkt 10 forventes det neder-
landske formandskab således at give en orientering om
status for gennemførelse af EU’s fornyede interne sik-
kerhedsstrategi.
Den fornyede interne sikkerhedsstrategi blev vedtaget
på rådsmødet i juni 2015 og fastslår, at forebyggelse og
bekæmpelse af henholdsvis terrorisme, it-kriminalitet
og alvorlig organiseret kriminalitet skal udgøre de tre
hovedprioriteter for EU’s arbejde på området for styr-
kelse af den interne sikkerhed i perioden 2015-2020.
9
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
Det ventes, at det nederlandske formandskab vil frem-
hæve en række af de væsentlige resultater, som er opnå-
et i løbet af det seneste halvår. Her tænker jeg bl.a. på
den formelle vedtagelse af PNR-direktivet samt opret-
telsen af det europæiske center for terrorbekæmpelse
under Europol.
3.
Jeg forventer også, at formandskabet vil fremhæve, at
Rådet er enig om at vedtage en køreplan om øget in-
formationsudveksling og bedre informationsforvaltning.
Udarbejdelse og vedtagelse af køreplanen har været højt
prioritet af det nederlandske formandskab.
Køreplanen har afsæt i bl.a. stats- og regeringschefser-
klæringen fra december 2015 om terrorbekæmpelse
samt justits- og indenrigsministrenes fælles erklæring
fra den 24. marts 2016 efter terrorangrebet i Bruxelles.
I begge erklæringer blev behovet for bedre informati-
onsudveksling mellem medlemsstaternes myndigheder
samt ønsket om større grad af interoperabilitet mellem
de relevante EU-databaser understreget.
Dette behov følges der nu op på med konkret handling.
10
Rådsmøde nr. 3473 (retlige og indre anliggender) den 9-10. juni 2016 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-16 - justitsdelen
Formandskabet lægger således op til, at der på rådsmø-
det vedtages en køreplan, der indeholder en række spe-
cifikke opgaver, som medlemsstaterne, Kommissionen
og andre relevante aktører politisk forpligter sig til se
nærmere på inden for en kort årrække.
Målsætningen er at forbedre det operative samarbejde
om kriminalitets- og terrorbekæmpelse samt styrke
grænseforvaltningen.
Vi er fra dansk side positive over for tiltag, der kan
styrke informationsudvekslingen mellem medlemssta-
terne.
I lyset af den komplekse sikkerhedsudfordring vi står
overfor, ser jeg med velvilje på initiativer, der kan for-
bedre det europæiske samarbejde om deling af relevante
informationer, og som kan styrke det operative samar-
bejde mellem medlemsstaterne.
De tekniske forhandlinger om køreplanen pågår fortsat,
og den endelige udformning af køreplanen er derfor
endnu ukendt. Det er dog min forventning, at vi fra
dansk side vil kunne bakke fuldt op om køreplanen.
11