Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3478 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1643673_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2016-131
Den 7. juni 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2016
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2016 (udkast til konklusioner)[
Følger
]...2
2. Det Europæiske Semester 2016.....................................................................................................3
3. Lovgivningsmæssig programmering forud for Kommissionens præsentation af
hensigtserklæringen .........................................................................................................................5
4. Transparens og åbenhed ..............................................................................................................7
5. Bedre regulering/konsekvensanalyser i Rådet ............................................................................9
1
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
1643673_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2016 (udkast til konklusio-
ner)[
Følger
]
2
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
1643673_0003.png
2. Det Europæiske Semester 2016
KOM (2016) 325
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni skal de samlede landeanbefalinger for 2016 drøftes. Det
forventes, at der på baggrund af Kommissionens udkast vil blive opnået politisk enighed om landeanbefalingerne og
udtalelser om landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer på rådsmødet (økonomi og finans) den 17. juni
2016. Landeanbefalingerne, der vedrører arbejdsmarkedet, forventes drøftet på rådsmødet (beskæftigelse, socialpo-
litik, forbrugerbeskyttelse og sundhed) den 16. juni 2016. Det Europæiske Råd forventes herefter at tilslutte sig
landeanbefalingerne på mødet den 28.-29. juni 2016, hvorefter de formelt forventes vedtaget på rådsmødet (øko-
nomi og finans) den 12. juli 2016.
2. Baggrund
Det europæiske semester er rammen om det økonomiske samarbejde i EU. Landeanbefalingerne
er som led i det europæiske semester et vigtigt instrument til at sikre en sund økonomi i de enkel-
te lande og til generelt at understøtte investeringer, vækst og nye arbejdspladser i EU. Gennem-
førelsen er et nationalt anliggende.
Kommissionen offentliggjorde den 18. maj 2016 udkast til Rådets
landeanbefalinger
og Rådets ud-
talelser om
landenes stabilitets- og konvergensprogrammer.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte Kommissionens udkast til landeanbefalinger på baggrund af drøftelser på
rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, forbrugerbeskyttelse og sundhed) den 16. juni 2016 og
rådsmødet (økonomi og finans) den 17. juni 2016 og herigennem forberede Det Europæiske Råd
den 28.-29. juni 2016.
Det Europæiske Råd forventes at tilslutte sig landeanbefalingerne den 28.-29. juni med henblik
på endelig formel vedtagelse på rådsmødet (økonomi og finans) den 12. juli 2016.
Kommissionens udkast til Rådets
landeanbefalinger for Danmark:
Rådet anbefaler, at Danmark træffer foranstaltninger mhp. at:
respektere det mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) i 2016 og sikre en
strukturel tilpasning på 0,25 pct. af BNP mod MTO i 2017.
styrke produktivitet og private investeringer gennem øget konkurrence i den indenlandsk
orienterede servicesektor, navnlig ved at lette markedsadgang i detailsektoren og bygge-
branchen, samt tilskynde til øget samarbejde mellem erhvervsliv og universiteter.
Der henvises til samlenotat vedr. rådsmødet (økonomi og finans) den 17. juni 2016 for præsenta-
tion af rådsudtalelser vedr. Danmarks konvergensprogram samt gennemgang af anbefalinger til
de øvrige EU-lande.
3
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser. Det europæiske semester og landenes efterfølgende
implementering af national økonomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af med-
lemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne
bidrage til sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i EU’s
medlemslande og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Forhandlingssituationen
EU-landene ventes generelt at kunne støtte Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbe-
falinger til landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side noterer man sig Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger til
Danmark. Regeringen har ikke foreslået ændringer. Udkastet til anbefalinger ligger på linje med
regeringens politik.
Fra dansk side støttes overordnet implementering af EU’s landeanbefalinger på tværs af EU-
landene for at understøtte sunde og holdbare offentlige finanser, velfungerende produkt- og ser-
vicemarkeder samt fleksible arbejdsmarkeder og derigennem styrke potentialet for vækst og be-
skæftigelse i EU-landene.
Fra dansk side er man generelt enig i Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger
til de øvrige EU-lande og kan tilslutte sig den enighed, som måtte kunne opnås i Rådet på dette
grundlag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
1643673_0005.png
3. Lovgivningsmæssig programmering forud for Kommissionens præsentation af hen-
sigtserklæringen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt dokument
1. Resumé
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Af aftalen fremgår, at
Kommissionen vil indgå i en dialog med henholdsvis Europa-Parlamentet og Rådet både før og efter vedtagelsen af
sit årlige arbejdsprogram. På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 forventes en generel drøftelse
af Kommissionens initiativer for det kommende år (2017).
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Af aftalen
fremgår, at Kommissionen vil indgå i en dialog med henholdsvis Europa-Parlamentet og Rådet
både før og efter vedtagelsen af sit årlige arbejdsprogram. Denne dialog vil bl.a. omfatte tidlige
bilaterale udvekslinger af synspunkter om initiativer i det efterfølgende år inden forelæggelsen af
Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”).
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) i marts 2016 var der enighed om at følge en lettere revi-
deret proces ift. den, der fandt sted i 2015. Det vil betyde, at Rådet har en første indledende
drøftelse om det kommende års arbejdsprogram før sommerferien. Det vil blive efterfulgt af en
drøftelse på basis af Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”) i september/oktober,
hvorefter Kommissionen offentliggør arbejdsprogrammet i oktober. I november/december vil
der så være en drøftelse i Rådet med udgangspunkt i det vedtagne arbejdsprogram.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af initiativer for det kommende år vil i sig selv ikke at have konsekvenser for statsfi-
nanserne, miljøet, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet. Konsekvenser
for disse vil blive vurderet, når Kommissionen fremsætter forslag herom.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
5
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
Der forventes en generel drøftelse med fokus på de initiativer, der følger af den strategiske dags-
orden, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i juni 2014, samt opfølgning på Kommissio-
nens arbejdsprogram for 2016.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet drøfter initiativer for det kommende år.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
1643673_0007.png
4. Transparens og åbenhed
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt dokument
1. Resumé
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Af aftalen fremgår, bl.a., at
der skal oprettes en fælles database, der giver et samlet overblik over sager i lovgivningsprocessen, herunder også
direkte adgang til relevante dokumenter, samt et register over delegerede retsakter. På rådsmødet (almindelige an-
liggender) forventes Kommissionen at redegøre for status, ligesom formandskabet forventes at redegøre for forskellige
tiltag, man fra nederlandsk side har foretaget mhp. at skabe øget transparens og åbenhed ifm. det nederlandske
formandskab.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. I aftalen
fremgår det, at der skal oprettes en fælles database, der giver et samlet overblik over sager i lov-
givningsprocessen, herunder også direkte adgang til relevante dokumenter. Det fremgår også, at
der inden udgangen af 2017 skal etableres et register over delegerede retsakter, ligesom øget
transparens ift. triloger nævnes.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Kommissionen på rådsmødet vil redegøre for status ift. oprettelsen af
lovgivningsdatabasen samt registeret over delegerede retsakter. Derudover forventes Kommissi-
onen at informere om den offentlige høring, der har fundet sted ift. transparensregisteret, hvor et
forslag forventes fremsat i efteråret 2016.
Det nederlandske formandskab forventes derudover at redegøre for de tiltag til øget transparens
og åbenhed, som formandskabet har taget. Det omhandler bl.a. delvis offentliggørelse af kalen-
deren for deres Coreper II-, Coreper I- og PSC-ambassadør, offentliggørelse af deres budget for
formandskabet (vil ske i juli), konferencer m.v.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af transparens og åbenhed i lovgivningsarbejdet vil i sig selv ikke at have konsekven-
ser for statsfinanserne, miljøet, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Konsekvenser af eventuelle kommende lovgivningstiltag, herunder transparensregisteret, vil blive
vurderet, når Kommissionen fremsætter forslag herom.
7
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at samtlige medlemslande vil tage redegørelserne fra formandskabet og Kommis-
sionen til efterretning. Derudover er forventningen, at enkelte medlemslande vil understrege vig-
tigheden af øget transparens i EU-beslutningsproceduren.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der skaber øget transparens og åbenhed i EU, så længe det ikke
går ud over effektiviteten af Rådets behandling af lovgivningssager.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
1643673_0009.png
5. Bedre regulering/konsekvensanalyser i Rådet
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt dokument
1. Resumé
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Aftalen omhandler også
brugen af konsekvensanalyser i lovgivningsprocessen. På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2016
forventes en generel drøftelse af formandskabets forslag om, hvordan Rådet fremadrettet vil inddrage konsekvens-
analyser i behandlingen af et givent forslag.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Fsva. konse-
kvensanalyser medfører IIA’en om bedre lovgivning ikke som sådan nye forpligtelser for Rådet.
Den rejser dog to spørgsmål, nemlig hvordan Rådet håndterer dels Kommissionens konsekvens-
analyser, dels Rådets egne substantielle ændringsforslag.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Rådet (almindelige anliggender) vil have en drøftelse af, hvordan man
internt i Rådet vil gøre brug af konsekvensanalyser, herunder undervejs i forhandlingerne i takt
med, at et forslag ændres. Det er ligeledes forventningen, at formandskabet vil lægge op til, at
Rådet fortsætter eksisterende praksis med en indledende drøftelse i arbejdsgrupperne om Kom-
missionens konsekvensanalyser samt om fornødent beder Kommissionen om opdaterede eller
supplerende konsekvensanalyser undervejs i forhandlingerne i Rådet om et givent lovgivnings-
forslag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af bedre regulering og konsekvensanalyser vil i sig selv ikke at have konsekvenser for
statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Bedre regulering samt konsekvensanalyser kan
medføre positive konsekvenser for samfundsøkonomien og erhvervslivet, idet det vil kunne bi-
drage til en reduktion af unødvendige byrder for virksomheder, myndigheder og borgere.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes at være bred opbakning i Rådet til formandskabets forslag til implementering.
9
Rådsmøde nr. 3478 (almindelige anliggender) den 24. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 24/6-16
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets forslag til implementering af den inter-institutionelle aftale
om bedre regulering herunder fsva. konsekvensanalyser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10