Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3481 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1654443_0001.png
Departementet
Den 13. juli 2016
MFVM 114
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE (LANDBRUG OG
FISKERI) DEN 18. JULI 2016 (TIL ORIENTERING)
Der afholdes rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2016. Der henvises til samlenotatet, som er
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. juli 2016. Alle sager forelægges til orientering. Punkt 5
forelægges til tidlig forelæggelse.
1. Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår 2016
Det slovakiske formandskab vil præsentere sit arbejdsprogram for andet halvår 2016. Fra regeringens
side vil man tage formandskabets prioriteter til efterretning.
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Kommissionen forventes at give en status for markedssituationen for landbrugsvarer samt eventuelt
præsentere nye støttetiltag særligt for mælkesektoren. Kommissionen tilkendegav på rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 27.-28. juni 2016, at Kommissionen forventede at præsentere endnu en
hjælpepakke til landbrugssektoren på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2016 med særlig
fokus på begrænsning af mælkeproduktionen. Dette kan eventuelt dække over EU-finansiering af
midlertidig udbudsstyring. Hvorvidt EU-støtte til ophør inkluderes, vides ikke.
Regeringen anerkender den vanskelige markedssituation for særligt mælk, og regeringen lægger vægt
på, at der er tale om en europæisk udfordring, og at der skal findes løsninger i form af fælles
europæiske tiltag. Samtidig lægger regeringen vægt på, at markedsorienteringen af EU’s
landbrugspolitik fastholdes og anerkender de markedsunderstøttende tiltag som værende en del heraf.
Regeringen arbejder for markedsmæssigt velbegrundet brug af markedsinstrumenter, der skal være
balancerede i forhold til de påvirkede sektorer, idet man ikke kan støtte brug af eksportrestitutioner.
Regeringen støtter ikke indførelsen af obligatoriske instrumenter til udbudsstyring, herunder af
mælkeproduktionen efter mælkekvoternes ophør. Regeringen arbejder for, at såfremt der indføres nye
EU-støtteordninger, så skal disse generelt udformes hensigtsmæssigt, og således at de kan finde
anvendelse i Danmark. Endvidere støtter regeringen ikke udvidet adgang til national statsstøtte.
Regeringen arbejder aktivt for, at der på EU-niveau arbejdes målrettet for at åbne nye markeder og
afhjælpe tekniske handelshindringer. Regeringen lægger afgørende vægt på, at EU-initiativer så vidt
muligt finansieres via omprioriteringer inden for EU’s landbrugsbudget.
3. Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Kommissionen gennemførte i foråret 2016 en offentlig høring om gennemførelsen af de grønne krav i
forhold til den direkte støtte. Kommissionen har blandt andet på den baggrund fremlagt en evaluering
af de grønne krav. Kommissionen forventes på rådsmødet at fremlægge en række forslag til forenkling
af de grønne krav gennem en tilpasning af gennemførelsesbestemmelserne. Regeringen arbejder for
reel forenkling for landbrugerne og administrationen igennem ændringer i såvel de grundlæggende
basisforordninger som i den afledte lovgivning. Fra regeringens side er der fokus på proportionalitet
Rådsmøde nr. 3481 (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2016 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) 18. juli 2016
mellem kontrolkravene og den reelle risiko for EU-budgettet. Regeringen arbejder særligt for at få
indført mere enkle regler for gennemførelse og kontrol af de grønne krav til den direkte støtte.
4. Internationale handelsaftaler og –forhandlinger på landbrugsområdet
Det forventes, at Kommissionen vil orientere om status for EU’s regionale og bilaterale handelsaftaler
og –forhandlinger samt multilaterale forhandlinger på landbrugsområdet. Fra dansk side vil man tage
Kommissionens orientering til efterretning, idet omfattende og ambitiøse frihandelsaftaler generelt er
i Danmarks interesse som et vigtigt skridt på vejen til at opnå adgang til en række store markeder med
deraf følgende forøgede eksportmuligheder og vækst i Danmark.
5. Forslag om tilpasning af fiskerimulighederne for 2016
Kommissionen har nu fremsat forslag om en tilpasning af fiskerimulighederne for 2016, blandt andet
en reduktion af fiskerimulighederne efter rejer i Skagerrak efter forhandlinger mellem EU og Norge.
Kommissionen forventes efterfølgende at fremlægge et non-paper om reduktion af
fiskerimulighederne for brisling i Nordsøen i lyset af den biologiske rådgivning fra ICES (Det
Internationale Havundersøgelsesråd). Regeringen forholder sig generelt positivt over for forslaget.
Regeringen støtter en reduktion af fiskerimuligheder for rejer i Skagerrak i overensstemmelse med den
fælles løsning mellem EU og Norge, da det er en fælles bestand af rejer i Skagerrak. Regeringen
arbejder fremadrettet for, at Norge tilbagefører sit mindstemål for rejer fra 7 til 6 cm eller alternativt
ophæver mindstemålet. Regeringen kan i udgangspunktet støtte en passende reduktion af
fiskerimulighederne for brisling under hensyntagen til kvoteanvendelsen på dette tidspunkt i
kvoteåret, herunder fangster og kvotetransaktioner. Forslaget forventes vedtaget på et kommende
rådsmøde.
Under
siden sidst
gives en orientering om en væsentlig verserende retssag (T-115/15 Deza a.s. mod
ECHA) ved Retten ved EU-Domstolen. I sagen skal Retten tage stilling til, om Det Europæiske
Kemikalieagenturs (ECHA) afgørelse om at optage ftalaten DEHP på kandidatlisten som
hormonforstyrrende for miljøet, skal annulleres. Regeringen har interveneret til støtte for ECHA.
Kandidatlisten er et element i den godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer, der er fastsat
i REACH-forordningen. Stoffer kan optages på kandidatlisten, hvis de opfylder et eller flere kriterier,
som er opregnet i forordningen. Sagen er principiel og handler om, hvorvidt et stof kan optages på
kandidatlisten for en given egenskab (eksempelvis hormonforstyrrende), også selvom det pågældende
stof i forvejen er optaget på kandidatlisten for en anden egenskab (eksempelvis skadelig for
forplantningsevnen), Forslaget om at optage DEHP på kandidatlisten som hormonforstyrrende i
miljøet var oprindelig fremsat af Danmark. I indlægget har regeringen argumenteret for, at
identifikation af stoffet DEHP er sket i overensstemmelse med de gældende procedureregler, og at
ECHA har mulighed for at optage et stof på kandidatlisten på baggrund af én egenskab (i dette tilfælde
hormonforstyrrende), selvom stoffet i forvejen er optaget på listen på baggrund af en anden egenskab
(skadelig for forplantningsevnen). Endelig har regeringen anført, at REACH-forordningen ikke stiller
krav om, at der skal være fastsat EU-kriterier for identifikation af hormonforstyrrende stoffer for, at
stoffer kan optages på kandidatlisten som hormonforstyrrende. Så vidt vides, har Retten endnu ikke
taget stilling til, om der bliver mundtlig forhandling i sagen. Der orienteres om sagen nu, da det er
muligt, at der afsiges dom i sagen kort efter sommerperioden.
2