Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 5. april 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPAJR
Sagsnr.: 1604465
Dok. nr.: 60189
Medlem af Folketinget Karin Nødgaard (DF) har den 1. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. S 881 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 881:
”Hvilke overvejelser gør ministeren sig i anledningen af, at ansatte i hjemmeplejen
kan risikere at blive overfaldet og chikaneret, når de passer deres arbejde i belastede
boligkvarterer, som det netop er sket på Motalavej i Korsør og beskrevet i avisen
Sjællandske den 17. marts 2016, og agter ministeren at foretage sig noget i denne
anledning?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at de ansatte i hjemmeplejen selvfølge-
lig skal kunne passe deres arbejde uden at være nervøse for deres sikkerhed. Det er
vigtigt for de ansattes skyld, men også for de svage ældre, som er afhængige af, at
hjemmeplejen kan komme hjem til dem.
Jeg har indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, hvor reglerne om arbejdsmiljø
hører under, som oplyser følgende:
”Efter arbejdsmiljøloven skal arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres så det
kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt - dette gælder for både
det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø, og dermed også for forebyggelsen af vold.
Det er arbejdsgiverens ansvar at forebygge risikoen for, at ansatte ikke udsættes for
vold, trusler eller chikane, når de passer deres arbejde.
Forebyggelse af vold mod ansatte i hjemmeplejen handler bl.a. om at give ansatte
den fornødne viden og kompetence til at håndtere de borgere, de møder i forbindel-
se med deres arbejde, at instruere ansatte i, hvordan de skal forholde sig i situationer
med optræk til vold, samt at sørge for hurtig og effektiv hjælp i tilfælde af episoder
med vold.
Den 1. januar i år trådte en ny bekendtgørelse i kraft, som pålægger arbejdsgiveren at
forebygge risikoen for, at ansatte udsættes for arbejdsrelateret vold uden for ar-
bejdstiden.
Arbejdstilsynet har fokus på særligt risikofyldte brancher og fører tilsyn med både det
fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Hvis risici, herunder vold, ikke er forebygget
tilstrækkeligt i arbejdet, giver Arbejdstilsynet påbud til virksomhederne om at forbed-
re forebyggelsen.