Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 33 § 7 Bilag 1
Offentligt
1694716_0001.png
DIGITACISE RINGSSTYRELSEN
Direktør Lars Frelle-Petersen
Digitaliseringsstyrelsen
7.juli
2015
Anbefalinger til Grunddataprogrammet
Kære Lars Frelle-Petersen
It-projektrådet har på anmodning fra bestyrelsen for Grunddataprogrammet risi
kovurderet programmet med henblik på en samlet replanlægning i Rådets porte
folje.
Grunddataprogrammet vurderes som havende
høj
risiko. Programmet anbefales
at fortsætte sin praksis med årlige eksterne reviews af programmet med input fra
It-projektrådet, dog anbefaler Rådet, at reviews fokuseres på områder, hvor der er
udfordringer fx kodereview, interessenthåndtering, m.v.
Regeringen og KL
indgik
i oktober 201.2 aftale om at etablere Grunddatapro
grammet “Gode grzmc1data til alle en kilde tit vækst og effektivisering” med henblik på at
forbedre de offentlige gmnddataregistre og give private og offentlige aktorer
fri
adgang til udvalgte data. Danske Regioner tilsluttede sig aftalen i 2013.
Grunddataprogrammet er organiseret som et program med en samlet programbe
styrelse, en programkoordination, et programsekretariat, et antal fagfora samt otte
deiprogrammer. Hvert delprogram har
tilknyttet
et delprogramkontor. It
projektrådet har til replanlægningen af Grunddataprogrammet modtaget konsoli
deret materiale på det samlede programniveau, dog undtaget GD3 (vand), GD5
(CPR) og GD8 (arkitektur). I\Iaterialet og dialogmødet udgør grundlaget for risi
kovurderingen
og den følgende replanlægning.
Som ved risikovurderingen af deiprogrammerne GD7 (datafordeler), GD1 (ejen
domsdata), GD2 (adressedata) og den samlede
vurdering
af programmet i som
meren 2013 er der i It-projektrådet enighed om, at Grunddataprogrammet er et
ambitiøst
initiativ.
Gmnddataprogrammet har en vision med et stort potenuale,
der
skal
løfte kvalitet og
adgang til
offentlige data og bidrage til at skabe bedre it
projekter og processer og mere vækst på tværs af den offentlige og private sektor.
It-projektrådet anerkender, at Grunddataprogrammet
har
arbejdet med at efter
komme og implementere Rådets anbefalinger fra
juni
2013, samt de anbefalinger
som PA-Consulting ved de to gennemførte reviews er fremkommet med. Det
kræver
imidlertid
stærk løbende indsats at
sikre,
at
programmet
som helhed løfter
Aktstk. 33 - 2016-17 - Bilag 1: Anbefalinger til Grunddataprogrammet
1694716_0002.png
Side 2 af 6
sin modenhed og får de ambitiøse gevinster i hus. Grunddataprogrammet mangler
dog stadig at håndtere en række af de risici, som It-projektrådet og PA-Consuffing
tidligere har påpeget, og har fortsat en udfordring i at fremme og dokumentere
fremdrift i forhold til anbefalingerne såsom eksekveringsevne hos bestyrelse, inte
ressenthåndtering og leverandørstyring. Rådet anerkender, at Grunddatapro
grammet gennem arbejdet med GD7 (datafordeler) har bidraget til at få løftet den
generelle sikkerhedsmodel for staten for distribution af data. Deiprogrammet for
GD7 har ligeledes modnet leverandørstyringen og samarbejdet med leverandøren
af datafordeleren.
Det er It-projektrådets vurdering, at Grunddataprogrammet, grundet den silo
opdelte styringsstruktur, er mere en portefølje af underliggende programmer og
projekter frem for et egentligt program. Dette giver store styringsmæssige udfor
dringer. Grunddataprogrammet bør derfor nøje overveje, hvilken værdi, de sty
ringsværktøjer, man inddrager fra den fællesstatslige programmodel giver til initia
tivet som helhed.
It-projektrådet noterer sig derfor positivt, at Grunddataprogrammet gennem det
sidste år har søgt at implementere en bedre styringsmodel og Rådet erkender de
vanskelige styringsforhold, som Grunddataprogrammet er underlagt. Programmet
er tværstatsligt, hvorved bevillinger, ressourcer og økonomi henføres til individu
elle ministerområder. Grunddataprogrammet har derfor ikke en samlet økonomi
for programmet. Denne silo-opdeling i de statslige programmer er efter Rådets er
faring en væsentlig risjko for succesfiild gennemførelse, da organiseringen driver
forsinkelser, manglende gevinstrealisering og ekstra omkostninger i udviklingsfor
løbet. Det er her godt, at bestyrelsen for Grunddataprogrammet har fået etableret
en programpulje på forventet 10 mio. 1cr. årligt, som bestyrelsen kan anvende dl
tværgående aktiviteter i programmet. Der er på programniveau også arbejdet ak
tivt på at få fastlagt strategier for fx risikostyring og planlægning samt koordinati
on på tværs af programmet ved nedsættelse af en gruppe for programkoordination
og bilaterale grupper på tværs af delprogramrnerne.
Overordnet ses Grunddataprogrammets komplekse organisatoriske rammer fort
sat at være den største udfordring for styring og fremdrift, og rådet ser som tidli
gere dette som en af de største risici for programmets succesfulde gennemførelse.
Det er rådets vurdering, at Grunddataprogrammet givet rammebetingelserne i
den statslige styringsmodel vil have svært ved at opnå den modenhed i pro
grammet som helhed, der er nødvendig for at sikre en effektiv styring og under
støttelse af fremdriften på tværs af delprogrammerne. En kritisk faktor for den
fremtidige styring bliver derfor Gmnddataprogrammets evne dl at imødekomme
den uddelegerede beslutningskraft i delprogrammerne, herunder at balancere vær
diskabelse mod øget ressourceforbrug i forbindelse med de rapporteringer, der
gennemføres på programniveau.
-
It-projektrådet har følgende anbefalinger dl Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse
med replanlægning og risikovurdedng af Grunddataprogrammet:
Aktstk. 33 - 2016-17 - Bilag 1: Anbefalinger til Grunddataprogrammet
1694716_0003.png
Side 3 af 6
1. h-projektrådet anbefaler, at programstyringen og ressourceforbrug i
for
bindelse med rapporteringer skal balanceres mod den værdi, der tilføres
deiprogrammeme. Rådet finder det positivt, at der er etableret et samlet Grund
datasekretariat med fokus på tværgående forbedringstiltag. Det er i It
projektrådets optik centralt, at indsatsen fokuseres der, hvor man på programni
veau kan tilføre værdi til delprogrammerne, dvs, at rapportering og detaljering
mindskes, og eksekveringskraften øges. Konkret anbefaler It-projektrådet, at
Gninddatasekretariatet på programniveau:
Anvender styringsværktojer fra den fællesstatslige programmodel som giver
værdi til initiativet som helhed.
Nedbringer mængden af dokumentation og rapportering til brug for program
koordination og bestyrelse. Materialet skal kort og klart indstille relevante
problemstiffinger til beslutning, og skabeloner skal anvendes i det omfang det
skaber værdi. En nedbringelse af dokumentations- og rapporteringsmængde
vil også lette presset på deiprogrammerne.
Sikrer dokumentation af beslutninger i referater og fremmer fremdrift ved at
dagsordenen primært består af punkter til beslutning, herunder med fokus på
strategiske beslutninger og opfølgning på eksekvering af disse beslutninger.
Skaber overblik over programmets økonomi, herunder det samlede billede af
omkostninger, bevillinger, fremdrift mv. som er nødvendigt for bestyrelsen
for at prioritere og realisere programmets gevinster.
Udarbejder relevante programstrategier, som kan understøtte arbejdet i del-
programmerne, herunder især implementeringsstrategi, gevinstrealiseringsstra
tegi og —plan, interessentstrategi, udbudsstrategi og kommunikationsstrategi.
Understøtter forankringen af strategier på delprogramniveau ved aktivt at råd
give og arbejde i delprogrammerne.
Understøtter en aktiv risikostyring ved at udarbejde en risikohandlingsplan,
herunder konsekvensanalyser afindtrufne risici (emner) og forskellige scenari
er for handlinger.
Understøtter en aktiv ændringshåndtering, både på programniveau samt bistår
delprogrammerne i relevant omfang.
Programstyrer via hovedmilepælsplan og kritisk vej. Grunddatasekretadatet
skal afstå fra detailstyring på leverancer og aktiviteter, men overlade styring på
dette niveau til delprogrammer og projekter. I forlængelse af dette, bør der
igangsættes et arbejde med klart at fastlægge tolerancer og eskaleringsproces
ser på tværs af programmet således, at overskridelser og tildeling af nye midler
håndteres for programmet som helhed.
For at løse ovenstående opgaver er det endvidere It-projektrådets anbefaling, at
Digitaliseringsstyrelsen sikrer, at Gmnddatasekretariatet bemandes med medar
bejdere med praktisk erfaring indenfor programafvikling og økonornistyring frem
for primært at anvende medarbejdere med kompetencer indenfor embedsmands
arbejdet.
Aktstk. 33 - 2016-17 - Bilag 1: Anbefalinger til Grunddataprogrammet
1694716_0004.png
Side 4af6
2. It-projektrådet anbefaler, at programbestyrelsen øger sit fokus på frem
drift og risikostyring. Programbestyrelsen er hovedansvarlig for fremdriften af
programmet og den nuværende modefrekvens med moder hver 3. måned bor der
for øges. Hertil skal bestyrelsen sætte den strategiske retning for programmet ved
at eftersporge og fokusere på:
Behandling afprogrammets samlede fremdrift ved forelæggelse af udviklingen
i omkostninger, herunder færdiggorelsesgrad og cost-to-complete. PA
Consulting fremhæver en risiko for, at programmet yderligere forsinkes 9-12
måneder, hvilket med stor sandsynlighed også får negative konsekvenser for
omkostningerne, og det er centralt, at bestyrelsen allerede nu sikrer en aktiv ri
sikostyring og iværksættelse af mitigerende handlinger.
Prioritering afprogrammets udeståender indenfor den givne ramme og op
foigning på væsentligste milepæle i forhold til kritisk vej.
Sikring af en løbende opfølgning på programmets samlede gevinstrealisering,
herunder også definition af en gevinstejers mandat og ansvar, operationel op
følgning på gevinster samt kommunikadonsstrategi og —plan for fremtidige og
allerede opnåede gevinster.
Håndtering afindtrufne og kommende risici på bestyrelsesmoder, herunder
faktisk beslutningstagen på moder om mitigerende handlinger.
Håndtering af en “plan B” for kritiske leverancer, i særdeleshed i forhold til
levering af GD7 (datafordeler).
I tillæg til ovenstående konkrete anbefalinger, er det Rådets vurdering, at en min
dre bestyrelse og evt, brug af interessentfora vil gøre ledelsen afGrunddatapro
grammet mere handlekraftig samt at et styrket mandat til formanden for bestyrel
sen vil muliggøre en bedre krisestyring og hurtigere håndtering af presserende
problemstiuiinger.
3.
It-projektrådet
anbefaler, at Grunddataprogrammet sikrer genbrug mel
lem delprogrammer og projekter. Grunddataprogrammet skal på programni
sikre, at gode erfaringer fra de enkelte delprogrammer bringes til anvendelse
generelt i programmet. Et eksempel er den aktive leverandørstyring, som Geoda
tastyrelsen anvender overfor leverandøren af datafordeleren, som bør kunne gen-
bruges i andre programmer, og som PA-Consulting netop fremhæver som et af de
områder, der skal styrkes i forhold til fremdrift, scopeafidaringer og ændrings
håndteringer. Andre mulige områder, der kan være genstand for genbrug er de er
faringer, programmet allerede har høstet indenfor udbud og kontraktudarbejdelse.
Aktstk. 33 - 2016-17 - Bilag 1: Anbefalinger til Grunddataprogrammet
1694716_0005.png
Side 5 af 6
4. It-projektrâdet anbefaler, at der arbejdes aktivt med vision, succeskriteri
er og kommunikation i og udenfor programmet. Grunddataprogrammet er
ambitiost med et forventet stort økonomisk og kvalitativt potentiale. Det er ft.
projektrådets forståelse, at der allerede er fokus på fremtidsbifiedet for program
met, men at dette skal justeres i forhold til de resultater, som faktisk leveres af
programmet. Hertil anbefaler It-projektrådet, at programmet aktivt udarbejder en
kommunikationsstrategi og prioriterer kommunikationsaktiviteterne, så der sikrer
en fælles forståelse af, hvad formålet med programmet er blandt alle parter og in
teressenter. Det er rådets erfaring, at en kort enkelt side med vision og væsentlige
succeskriteder kan være et centralt værktøj i denne kommunikation. Det anbefales
i tillæg hertil, at programmets økonomi afstemmes, således at alle udgifter, der er
relevante for at opnå fremtidsbifiedet, herunder f.eks. udgifter til gevinsthøst og
tværgående kommunikation mv. er repræsenteret i programmets businesscase.
Dette gælder ligeledes for de kommunale aktiviteter, hvor gevinster hos kommu
ner er medtaget i business casen, men hvor kommunernes omkostninger til sy
stemtilpasning og implementering ikke på samme måde fremgår.
5. It-projektrådet anbefaler, at distribution for GD5 (CPR) afklares snarest.
CPR data vurderes i programmet centralt for GDI (ejendomsdata) og GD2
(adressedata). Det er It-projektrådets forståelse, at der er store omkostninger for
bundet med at drive dobbekdistribution via CPRs nuværende distributionskanaler
og datafordeleren, samt at distribution via datafordeleren potentielt forringer ud
stillingen af CPR data. Der tages først beslutning om den fremtidige losning af
dette i 2017. It-projektrådet anbefaler, at der allerede nu iværksættes et analvsear
bejde, der kan fremskynde beslutningen, således at omkostninger til distribution
kan nedbringes og den bedste løsning vælges.
6. It-projektrådet anbefaler, at Grunddataprogrammet snarest iværksætter
arbejdet med at planlægge og designe transitionsaktiviteter og den kom
mende driftsorganisation. Grunddataprogrammets business case bygger i særde
leshed på udfasning af eksisterende systemer og registre, fx ESR. Disse transitio
ner fra eksisterende systemer til den kommende datafordeler bør allerede nu plan
lægges, og det bør fastlægges, hvordan programmet bedst muligt understotter
denne transition både i de statslige, de regionale og de kommunale myndigheder.
Der bør med udgangspunkt i dette arbejde ske en kvalificering af den nuværende
tidsplan i forhold til, om disse aktiviteter kan inkluderes. En anden væsentlig del af
dette arbejde er også at få designet den kommende driftsorganisation og planlagt
sikring af de ressourcer og kompetencer, som denne organisation skal indeholde.
It-projektrådet vil gerne imødekomme Grunddataprogrammet og replanlægger på
baggrund
af den gennemførte risikovurdering Gmnddataprogrammet som pro
gram i Rådets portefølje. It-projektrådet foreslår, at
programmet
fremover rappor
terer på notatform til Rådet ved de halvårlige statusrapporteringer. Notatets form
og indhold aftales med sekretariatet for It-projektrådet.
Aktstk. 33 - 2016-17 - Bilag 1: Anbefalinger til Grunddataprogrammet
1694716_0006.png
Side 6 af 6
Hertil ønskes i lyset af programmets porteføljelignende natur, at deiprogrammerne
inkluderes særskilt i It-projektrådets portefølje og rapporterer halvårligt. Rappor
teringen på deiprogrammer skal til It-projektrådet ske ved den statusinformation,
som deiprogrammerne også anvender til programbestyrelsen.
Gmnddataprogrammet bedes hertil fremsende en opdateret business case, som
også indeholder GD3, GD5 og GD8 samt indregning af omkostninger og gevin
ster på det kommunale niveau til It-projektrådet før kommende statusrapporte
ring. It-projektrådet vil på baggrund af det kommende notat til statusrapporterin
gen og fremsendt business case fastsætte programmets trafildys.
Ved spørgsmål til risikovurderingen, kan I kontakte undertegnede eller Sarah Kir
keby Danneskiold-Samsoe på [email protected] eller 3392 6073. Dette brev er også
sendt til Søren Hartmann Hede i Finansministeriet.
Med venlig
hilsen
Birgit Nørgaard
Næstformand for It-projektrådet