Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 93
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Finansudvalget
Besvarelse af samrådsspørgsmål A om kritik af skolepul-
jen
Finansudvalget
Finansudvalget
Ca. 5-10 min.
Fredag den 9. juni 2017, kl. 10.30-11.30, i FT, vær. 2-011
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
Aktstk. 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/6 2017 om aktstykke 93 - samrådsspm. A, til undervisningsministeren
1768288_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Intentionerne bag skolepuljen
3. Svar på spørgsmål A
1. Indledning
Tak for invitationen til dette samråd.
Finansudvalget har den 2. juni 2017 efter ønske fra Benny Engelbrecht fra So-
cialdemokratiet stillet mig samrådsspørgsmål A til aktstykke 93.
Spørgsmålet drejer sig om den kritik, der er blevet rejst af regeringens pulje for
elevløft
også kaldet skolepuljen
fra Skolelederforeningen, Danmarks Læ-
rerforening samt Skole og Forældre.
I spørgsmålet fremhæves især det kritikpunkt, at puljemidlerne udelukkende
udbetales bagudrettet på baggrund af dokumenterede forbedringer af de fagligt
svage elever.
Jeg vil starte med at redegøre for regeringens intentioner med puljen for elev-
løft. Derefter vil jeg besvare det stillede spørgsmål.
2. Intentionerne bag skolepuljen
Puljen for elevløft er et udtryk for, at regeringen har ambitioner for alle børn og
unge.
Når man ikke har fået de basale kundskaber med sig fra sin skolegang, så risi-
kerer man at snuble hele vejen gennem livet.
I gennemsnit opnår 22 procent af eleverne i folkeskolens normalklasser ikke
mindst 4 i dansk og matematik i 2016.
Samtidig ved vi fra PISA, at det ikke er lykkedes at reducere andelen af dårlige
læsere siden 2009.
Derfor vil vi løfte skoler med de højeste andele af fagligt svage elever med en
pulje, der skal højne fagligt udfordrede elevers niveau og give dem bedre for-
udsætninger for at klare sig godt videre i livet.
2
Aktstk. 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/6 2017 om aktstykke 93 - samrådsspm. A, til undervisningsministeren
Skolepuljen er både en stor pose penge til at hjælpe skolerne, og samtidig er
det også en helt ny måde at udmønte midler til folkeskolen på.
I stedet for at give penge til indsatser vil vi belønne skoler, der lykkes med at
skabe et fagligt løft af de svageste elever.
Hermed sætter vi også fokus på betydning af skoleledelse og den forskel, god
ledelse kan gøre for de fagligt svageste elever.
Med denne model øger vi incitamenterne til at skabe faglig fremgang og til at
udvikle og afprøve nye undervisningsmetoder, som alle skoler efterfølgende
kan have glæde af.
3. Svar på spørgsmål A
Spørgsmål A:
”Hvordan
forholder ministeren sig til den massive kritik, der er blevet rejst af regeringens
”skolepulje” fra
aktører som Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening og Skole & Forældre, herunder særligt det problem, at
skolerne først kan få udbetalt penge efter de eventuelt har kunnet løfte elevernes karakterer i 9. klasse og dermed skal
finde midler inden for et i forvejen stramt budget,
hvilket kan gå ud over kvaliteten på andre klassetrin?”
Jeg har selvfølgelig hørt de tilbagemeldinger, der har lydt efter puljens offent-
liggørelse
at det er svært at iværksætte virkningsfulde indsatser uden investe-
ring up-front, og at tidshorisonten er for kort.
Samtidig kan jeg konstatere, at over 100 skoler har takket ja til regeringens in-
vitation til at deltage i puljen.
De mange positive tilbagemeldinger ser jeg som et udtryk for, at kommuner og
skoleledelser over en bred kam bakker op om regeringens ambition om at løfte
de fagligt svageste elever.
Det er positivt
ikke mindst for de elever, der kæmper med det faglige og har
brug for ekstra opmærksomhed.
Jeg er helt og aldeles overbevist om, at langt hovedparten af vores børn kan læ-
re nok i skolen, hvis de får muligheden for det.
For selvfølgelig kan vi i Danmark drive en kommunal folkeskole, hvor børn
lærer at læse og regne på et tilstrækkeligt niveau efter 10 års skolegang.
Jeg har tiltro til, at puljen vil give skolerne og skolelederne et positivt incita-
ment til at styrke fagligheden og løfte de svageste elever.
Når det er sagt, er jeg også opmærksom på, at et fagligt løft af svage elever kan
kræve, at skolerne får en hjælpende hånd udefra.
Jeg mener imidlertid ikke, at det nødvendigvis behøver at være ekstra penge.
Det kan også være en faglig håndsrækning, som netop er det, vi lægger op til
3
Aktstk. 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/6 2017 om aktstykke 93 - samrådsspm. A, til undervisningsministeren
Og det behøver ikke nødvendigvis være dyre indsatser, skolerne igangsætter
der er ikke krav til indholdet af de konkrete lokale indsatser.
I forhold til om indsatsen sker på bekostning af de andre elever, er det selvføl-
gelig klart, at det ikke må være tilfældet.
Det er jeg nu heller ikke så bekymret for. Jeg har fuld tillid til, at skolelederne
og lærerne har fokus på det lange træk i udviklingen af elevernes faglighed.
Men der er stadig en andel af eleverne, der har et akut behov for et fagligt løft
her og nu, så de kommer godt videre i en ungdomsuddannelse og godt ind i
voksenlivet.
med det faglige program, skolerne er inviteret til at deltage i, og som langt ho-
vedparten af skolerne har takket ja til.
Med erhvervsuddannelses- og gymnasiereformerne er der indført adgangsbe-
grænsninger til ungdomsuddannelserne. Vi skylder de ældste elever i folkesko-
len en ekstra håndsrækning i forhold til at nå adgangskravene.
Og formålet med puljen er jo også at afprøve nye metoder, som efterfølgende
kan sprede sig til andre skoler og benyttes på andre klassetrin.
I partnerskabet
der afholdte deres første møde i slutningen af maj
indgår
både Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, og Skole og Forældre.
Og derudover indgår også KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Sko-
leelever og BUPL.
Så vi lytter i høj grad til interessenterne på området og involverer dem i ud-
møntningen af puljen.
Jeg vil gerne runde af med at bemærke, at ministeriet har inviteret centrale par-
ter på folkeskoleområdet til at deltage i et partnerskab i tilknytning til det fagli-
ge program, der følger puljen. Det sker netop for at sikre en kvalitetssikring
samt spredning og forankring af viden.
4