Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 93
Offentligt
1768307_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (Aktstk. 93) Aktstykke om tilslutning
til en pulje til løft af fagligt svage elever har udvalget i brev af 9. juni
2017 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 5:
”Vil
regeringen være indstillet på at sikre en form for kompensation til
skoler, der bruger egne ressourcer på ekstraordinære tiltag, som led i
regeringens skolepulje, hvis de mod forventningerne ikke lever fuldt op
til de fastsatte karaktermål, men alligevel viser tydelige fremskridt?”
Svar:
Skolepuljen er en helt ny måde at udmønte midler til folkeskolen på. I
stedet for at give penge til indsatser vil vi belønne skoler, der lykkes med
at skabe et fagligt løft af de svageste elever.
Der er fuld metodefrihed i forhold til skolernes indsatser for målgrup-
pen. Skolerne afgør derfor selv, hvor mange ressourcer de vil bruge som
led i skolepuljen.
Et fagligt løft af svage elever kan selvfølgelig betyde, at de deltagende
skoler kan have brug for en hjælpende hånd udefra. Jeg mener imidlertid
ikke, at det nødvendigvis behøver at være ekstra penge
det kan også
være en faglig håndsrækning. Det er netop det, vi lægger op til med det
understøttelsesprogram, skolerne er inviteret til at deltage i.
I fastsættelse af forbedringsmålene har vi tilstræbt et ambitiøst, men rea-
listisk niveau. I de fleste klasser vil der blot skulle hæves én elev ekstra
årligt over de tre år fra et karakterniveau under 4 til et karakterniveau på
mindst 4 i dansk og matematik. Dertil kommer at modellen er konstrue-
ret sådan, at selv om en skole har en enkelt årgang med meget svage ele-
ver
og dermed ikke indfrier målsætningerne i ét år
vil skolen have
mulighed for at få udbetalt præmien de øvrige år.
13. juni 2017
Sags nr.:17/08057
Aktstk. 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om regeringen til være indstillet på at sikre en form for kompensation til skoler, der bruger egne ressourcer på ekstraordinære tiltag, til undervisningsministeren
Jeg mener derfor ikke, det er nødvendigt at kompensere skolerne yderli-
gere
udover den præmie, de kan se frem til ved opnåelse af forbed-
ringsmålene.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2