Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 93
Offentligt
1768318_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (Aktstk. 93) Aktstykke om tilslutning
til en pulje til løft af fagligt svage elever har udvalget i brev af 9. juni
2017 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 7:
”Frygter
ministeren, at det kan gå ud over kvaliteten på de øvrige klasse-
trin, særligt indskolingen, når skolerne skal finde ressourcer til at løfte 9.
klasseelevernes karakterer?”
Svar:
Med skolepuljen er der valgt et specifikt fokus på elevløft i de ældste
klasser. Implementeringen af folkeskolereformen er i fuld gang, og for-
ventningen er, at reformen på sigt vil bidrage til at løfte alle elever fagligt.
Der er dog et akut behov for, at vi får løftet de fagligt svageste elever i
udskolingen, hvor alt for mange har udsigt til at forlade folkeskolen med
for ringe faglige forudsætninger. Behovet for dette er kun blevet større
efter erhvervsuddannelses- og gymnasiereformerne, hvor der er indført
adgangsbegrænsningerne til ungdomsuddannelserne.
Der vil i arbejdet med elevløftet være fokus på en forankring af den
kompetenceudvikling, der vil være på skolerne og i kommunerne, således
at elever i de kommende klasser også får glæde af den viden lokalt. For-
målet med puljen er netop også at afprøve nye metoder, som efterføl-
gende kan sprede sig til øvrige årgange og andre skoler.
Det er klart, at indsatsen ikke må ske på bekostning af de øvrige klasse-
trin. Det er jeg nu heller ikke så bekymret for. Jeg har fuld tillid til, at
skolelederne og lærerne har fokus på det lange træk i udviklingen af ele-
vernes faglighed.
13. juni 2017
Sags nr.:17/08059
Aktstk. 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om det kan gå ud over kvaliteten på de øvrige klassetrin, når skolerne skal finde ressourcer til at løfte 9. klasseelevernes karakterer, til undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2