Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1707277_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
23. december 2016
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager i PD
Processkridt
Dato
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-682/15
Titel og kort sagsresumé
Berlioz Investment Fund
1) Gennemfører en medlemsstat EU-retten, således at
chartret følgelig finder anvendelse i henhold til dettes
artikel 51, stk. 1, i en situation som den foreliggende,
når medlemsstaten fastsætter en administrativ bøde
over for en retsundergiven på grund af dennes
manglende opfyldelse af sin forpligtelse til at
samarbejde, som følger af et oplysningspåbud truffet
af medlemsstatens kompetente myndighed i henhold
til nationale processuelle regler, som er indført i dette
øjemed, inden for rammerne af denne medlemsstats
gennemførelse, som anmodede stat, af en anmodning
om udveksling af oplysninger fra en anden
medlemsstat, som sidstnævnte bl.a. baserer på
bestemmelserne i direktiv 2011/16 om udveksling af
oplysninger efter anmodning? 2) Såfremt chartret
finder anvendelse på det foreliggende tilfælde, kan en
retsundergiven da påberåbe sig chartrets artikel 47,
Interessant
SKAT
Processkridt
GA
Dato
10.01.17
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 264: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 23/12-16
1707277_0002.png
når denne finder, at førnævnte administrative bøde,
som denne er blevet pålagt, skal tvinge denne til at
afgive nogle oplysninger inden for rammerne af
gennemførelsen iværksat af den kompetente
myndighed i den anmodede medlemsstat, hvori den
retsundergivne har bopæl, af en anmodning om
oplysninger fra en anden medlemsstat, som ikke
angiver nogen begrundelse for det reelle
skattemæssige formål, således at der ikke foreligger
noget legitimt formål i det foreliggende tilfælde, og
som sigter på at indhente oplysninger, hvis
forventede relevans for det pågældende
beskatningstilfælde ikke foreligger? 3) Såfremt
chartret finder anvendelse på det foreliggende
tilfælde, kræver adgangen til effektive retsmidler og til
en upartisk domstol i chartrets artikel 47 da, uden at
chartrets artikel 52, stk. 1, gør det muligt at fastsætte
begrænsninger, at den kompetente nationale ret skal
have fuld prøvelsesret og følgelig en beføjelse til, i
hvert fald når der foreligger en indsigelse herom, at
efterprøve gyldigheden af et oplysningspåbud truffet
af den kompetente myndighed i en medlemsstat
inden for rammerne af gennemførelsen af en
anmodning om udveksling af oplysninger fremsat af
den kompetente myndighed i en anden medlemsstat,
bl.a. i henhold til direktiv 2011/16, under et søgsmål
anlagt af den tredjepart, som er i besiddelse af
oplysningerne og adressat for oplysningspåbuddet, til
prøvelse af en afgørelse om fastsættelse af en
administrativ bøde på grund af denne retsundergivnes
manglende opfyldelse af sin samarbejdspligt i
forbindelse med gennemførelsen af nævnte
anmodning? 4) Såfremt chartret finder anvendelse på
det foreliggende tilfælde, skal artikel 1, stk. 1, og
artikel 5 i direktiv 2011/16, i lyset af dels paralleliteten
med standarden om forventet relevans i OECD’s
modelbeskatningsoverenskomst vedrørende
indkomst og formue, dels princippet om loyalt
samarbejde i artikel 4 TEU og formålet med direktiv
2011/16, da fortolkes således, at den forventede
relevans af de oplysninger, som en medlemsstat har
udbedt sig hos en anden medlemsstat, i forhold til det
omhandlede beskatningstilfælde og det anførte
skattemæssige formål, udgør en betingelse, som
anmodningen om oplysninger skal overholde for at
udløse en pligt for den kompetente myndighed i den
anmodede medlemsstat til at efterkomme
anmodningen og for at legitimere et oplysningspåbud,
som denne træffer over for den tredjepart, som er i
besiddelse af oplysningerne? 5) Såfremt chartret
finder anvendelse på det foreliggende tilfælde, skal
artikel 1, stk. 1, og artikel 5 i direktiv 2011/16,
sammenholdt med chartrets artikel 47, da fortolkes
således, at de er til hinder for en lovbestemmelse i en
medlemsstat, der generelt begrænser den
undersøgelse, som foretages af den kompetente
myndighed i sin egenskab af myndighed i den
anmodede stat, af gyldigheden af en anmodning om
oplysninger, til en kontrol af, om de formelle krav er
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 264: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 23/12-16
1707277_0003.png
opfyldt, og at disse artikler pålægger retten inden for
rammerne af et for denne verserende søgsmål som
det, der er beskrevet i det tredje spørgsmål ovenfor,
at efterprøve overholdelsen af betingelsen om de
ønskede oplysningers forventede relevans i alle
henseender hvad angår deres sammenhæng med det
konkret omhandlede beskatningstilfælde, det
påberåbte skattemæssige formål og overholdelsen af
artikel 17, stk. 1, i direktiv 2011/16? 6) Såfremt
chartret finder anvendelse på det foreliggende
tilfælde, er chartrets artikel 47, stk. 2, da til hinder for
en lovbestemmelse i en medlemsstat, der udelukker
en prøvelse for den kompetente nationale ret i den
anmodede stat inden for rammerne af et for denne
verserende søgsmål som det, der er beskrevet i det
tredje spørgsmål ovenfor, af anmodningen om
oplysninger fremsat af den kompetente myndighed i
en anden medlemsstat, og kræver denne artikel, at
dette dokument fremlægges for den kompetente
nationale ret, og at den tredjepart, som er i besiddelse
af oplysningerne, gives adgang hertil, eller at dette
dokument på grund af dets fortrolige karakter
fremlægges for den kompetente nationale ret uden at
nævnte tredjepart gives adgang hertil, på betingelse af
at alle de vanskeligheder, som en sådan begrænsning
af rettigheder medfører for nævnte tredjepart, i
tilstrækkelig grad opvejes af den procedure, som
følges for den kompetente nationale ret?
C-529/15
Folk
1. Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader
(EUT L 143, s. 56), ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006
(EUT L 102, s. 15) og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/31 EF af 23. april 2009 (EUT
140, s. 114) (miljøansvarsdirektivet) også anvendes på
skader, der ganske vist er opstået efter den i
miljøansvarsdirektivets artikel 19, stk. 1, nævnte dato,
men som kan henføres til driften af et anlæg
(vandkraftværk), som blev godkendt og taget i drift
inden den nævnte dato, og som er omfattet af en
bevilling i overensstemmelse med lovgivningen på
vandområdet?
Kongeriget Spanien mod Rådet for Den
Europæiske Union
Påstande: Den anfægtede bestemmelse annulleres.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Rainer Typke mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande: —Punkt 2 og 3 i domskonklusionen i
Rettens dom af 2. juli 2015 i sag T-214/13, Typke
mod Europa-Kommissionen, ophæves.—Den
afgørelse, der blev truffet af Europa-Kommissionens
Generalsekretariat i sag Gestdem 2012/3258,
annulleres.
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
10.01.17
C-128/15
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
11.01.17
C-491/15 P
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
11.01.17
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 264: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 23/12-16
1707277_0004.png
— Kommissionen tilpligtes at betale appellantens
omkostninger både i første og i anden instans.
C-617/15
Hummel Holding
Under hvilke omstændigheder skal et juridisk
selvstændigt selskab med hjemsted i Unionen, som er
et datterdatterselskab af en virksomhed, som ikke selv
har hjemsted i EU, anses for denne virksomheds
»forretningssted« i den forstand, hvori dette udtryk er
anvendt i artikel 97, stk. 1, i Rådets forordning (EF)
nr. 207/2009 af 26. februar 2009 om EF-varemærker
(EUT L 78, s. 1)?
ERGO Poist’ovňa
1. Skal udtrykket »kontrakten mellem tredjemand og
agenturgiver ikke gennemføres« i artikel 11 i Rådets
direktiv 86/653/EØF af 18. december 1986 om
samordning af medlemsstaternes lovgivning om
selvstændige handelsagenter (herefter »direktiv
86/653«) fortolkes således, at det omfatter a)
fuldstændig manglende gennemførelse af kontrakten,
og således også det tilfælde, hvor hverken
agenturgiver eller tredjemand end ikke delvist leverer
de i kontrakten fastsatte ydelser, eller b) også delvis
gennemførelse af kontrakten, og således eksempelvis
hvis den fastsatte omsætning ikke nås, eller i givet fald
hvis kontrakten ikke opretholdes i den fastsatte
periode? 2. Såfremt fortolkningen i litra b) i det første
spørgsmål er korrekt, skal artikel 11, stk. 2, i direktiv
86/653 da fortolkes således, at den klausul i
handelsagenturkontrakten, hvorefter agenten skal
tilbagebetale en forholdsmæssig del af sin provision,
såfremt kontrakten mellem agenturgiver og
tredjemand ikke gennemføres i det forventede
omfang, og navnlig i det i handelsagenturkontrakten
fastsatte omfang, ikke udgør en fravigelse til skade for
agenten? 3. Skal vurderingen i situationer som den i
hovedsagen omhandlede ved fastlæggelse af, hvorvidt
»omstændigheder, som kan tilregnes agenturgiveren«
som omhandlet i artikel 11, stk. 1, andet led, i direktiv
86/653 foreligger, a) alene tage højde for de retlige
omstændigheder, som direkte har ført til kontraktens
ophør (eksempelvis såfremt tredjemand har undladt
at opfylde sine kontraktmæssige forpligtelser), b) eller
skal det også vurderes, hvorvidt disse retlige
omstændigheder er resultatet af agenturgiverens
adfærd i retsforhold med nævnte tredjemand, idet
tredjemand som følge af denne adfærd har mistet
tilliden til agenturgiveren og i konsekvens heraf har
undladt at opfylde sin forpligtelse i henhold til
kontrakten med agenturgiveren?
Deza mod ECHA
Påstande: Det Europæiske Kemikalieagenturs
afgørelse af 24. januar 2014, vedrørende referencerne
AFA-C-0000004274-77-09/ F, AFA-C-0000004280-
84-09/F, AFA-C-0000004275-75-09/F og AFA-C-
0000004151-87-08/F, annulleres, og Det Europæiske
Kemikalieagentur tilpligtes at betale sagens
Udenrigsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
12.01.17
C-48/16
Justitsministeriet
GA
12.01.17
T-189/14
Miljøstyrelsen
Dom
13.01.17
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 264: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 23/12-16
1707277_0005.png
omkostninger.
5