Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1675447_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 45. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 29. september
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Claus Kvist Hansen (DF), Jakob Ellemann-Jensen (V),
Rasmus Jarlov (KF), Peter Hummelgaard Thomsen (S), Søren
Søndergaard (EL) og Holger K. Nielsen (SF).
statsminister Lars Løkke Rasmussen
Desuden deltog:
Punkt 1. Afrapportering fra uformelt EU27-møde i Bratislava den 16. september 2016
Uformelt Det Europæiske Råd 16/9-16
bilag 2 (erklæring fra det uformelle EU-27-
møde i Bratislava 16/9-16)
Statsministeren:
Den 16. september var der uformelt topmøde i Bratislava for stats- og
regeringscheferne fra de tilbageværende 27 EU-lande. Det er upræcist udtrykt, for EU be-
står stadig af 28 lande, idet Storbritannien endnu ikke har aktiveret artikel 50. Det var et
uformelt endagsmøde uden anden fast dagsorden end, at det var en mulighed for at få
vendt situationen og talt om, hvor de resterende 27 EU-lande står, efter at Storbritannien
har besluttet at forlade samarbejdet.
Den ene vigtige konklusion var, at uanset, at Storbritannien nu melder sig ud, skal vi andre
skal stå sammen og fortsætte med at have et tæt samarbejde. Den anden vigtige konklu-
sion var, at vi aldrig igen vil tillade det, vi så sidste efterår, hvor der gik hul på Europa, og
hvor vi oplevede en ukontrolleret strøm af flygtninge- og migranter.
På mødet blev der også opnået enighed om en kort fælles erklæring. Den var ikke planlagt
på forhånd, for der var egentlig ikke lagt op til, at der skulle være en skriftlig erklæring, men
bare en fri diskussion. Dog var det er ønske ikke mindst fra formandskabets side, at der
kom en Bratislavaerklæring, så den blev lavet, som dagen skred frem. Sammen med er-
klæringen fremlagde formanden for Det Europæiske Råd, Donald Tusk og kommissions-
formand Jean-Claude Juncker og det slovakiske formandskab en køreplan for arbejdet i
de kommende måneder op til mødet i Rom. Både erklæringen og køreplanen er sendt til
Europaudvalget.
Som sagt var der tale om et uformelt møde, og derfor blev der heller ikke truffet egentlige
beslutninger, men jeg vil nu alligevel gerne nævne de væsentligste konklusioner. Som jeg
har været inde på, var der enighed om, at uanset Storbritanniens beslutning om at forlade
EU, forbliver EU-samarbejdet uundværligt for os andre.
1342
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
EU er langt fra fejlfrit, men det er og forbliver det bedste instrument, vi har, til at adressere
de fælles udfordringer, vi står overfor. Det er en fuldstændig entydig konklusion. En gang
imellem er det måske meget godt lige at træde et halvt skridt tilbage, hæve sig over øje-
blikkets problemer og tænke over, hvor vi ville være henne, hvis ikke vi havde den ramme,
som EU er. Hvis man tænker over, hvad EU har betydet for fred, sikkerhed, stabilitet og
velstand, står det ret klart, at der ikke er noget alternativ. Det er også vigtigt at sige, at der
var der bred erkendelse af, at den EU-skepsis, der kom til udtryk ved folkeafstemningen i
Storbritannien, ikke er noget isoleret britisk fænomen. Det er en skepsis, der ses alle ste-
der, og som også afspejlede sig i den danske folkeafstemning og i folkeafstemningen i
Holland. Det havde vi en god og ærlig snak om. Der var med ganske enkelte undtagelser
også bred enighed om, at mere EU ikke er løsningen på EU’s problemer. Vi har ikke brug
for nye, ambitiøse projekter eller nye traktater, men der er tværtimod stor enighed om, at
EU nu skal koncentrere sine kræfter på de væsentligste problemer, som betyder noget for
borgerne, og lade mindre spørgsmål hvile.
Hvad er så de væsentligste problemer? Det drøftede vi også, og det kan vel sammenfattes
i, at der er en betydelig konsensus bag tre overskrifter: migration og kontrol af de ydre
grænser, intern og ekstern sikkerhed samt vækst og arbejdspladser.
For så vidt angår migration, hæftede jeg mig ved, at der hele vejen rundt om bordet var
enighed om, at vi ikke igen vil tillade ukontrollerede flygtninge- og migrationsstrømme, som
dem vi så sidste efterår. At vi skal styrke kontrollen ved EU’s ydre grænser blev også ek-
semplificeret på topmødet ved, at der blev givet et løfte om øget beskyttelse af den bulgar-
ske grænse. Der var også enighed om, at vi vil sende migranter, som ikke har krav på
beskyttelse, tilbage. Det har hele tiden været den danske linje, men det er første gang, jeg
så klart har oplevet, at der var fælles fodslag på dette punkt. Det er et udtryk for, at debatten
har flyttet sig ganske betydeligt fra sidste år, hvor det jo først og fremmest handlede om,
hvordan vi kunne fordele problemet mellem landene. Nu er der fokus på, hvordan vi løser
det, og det er glædeligt, for det givet et håb om, at vi i fællesskab kan få styr på situationen.
Det andet nedslagspunkt var intern og ekstern sikkerhed. Vi diskuterede, hvordan vi styrker
vores sikkerhed, og hvordan vi samarbejder yderligere om bekæmpelse af terrorisme. Der
var enighed om, at vi skal styrke samarbejdet mellem vores politi og efterretningstjenester,
og at vi skal styrke muligheden for at kontrollere rejsende, der krydser de ydre grænser.
Der var bl.a. bred støtte til ideen om et elektronisk rejsetilladelsessystem, der svarer til det
amerikanske ESTA-system. Jeg har en forventning om, at Kommissionen snart fremlægger
et konkret forslag, som EU’s justitsministre kan drøfte nærmere. Man drøftede også sam-
menhæng et øget militært samarbejde mellem EU-landene i lyset af de trusler, som Europa
står overfor. Danmark har et forsvarsforbehold, så det er for så vidt ikke en drøftelse, vi
kan deltage i. Jeg har dog det synspunkt, som jeg også gjorde gældende på mødet, at man
i denne diskussion skal passe
på ikke at duplikere NATO’s funktion. Det er min opfattelse,
at der er enighed om, at en videreudvikling af EU’s forsvarssamarbejde
ikke skal føre til
den konsekvens.
1343
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
I forhold til det sidste nedslagspunkt, nemlig vækst og arbejdspladser, var der bred erken-
delse af, at det først og fremmest er medlemsstaternes ansvar at føre en ansvarlig økono-
misk politik, som bidrager til langsigtet vækst og arbejdspladser. Der var også enighed om,
at der kan gøres mere på EU-plan, og det gælder særlig i forhold til udviklingen af det indre
marked og til en fælles handelspolitik. Det er derfor også min forventning, at vi på den
baggrund af mødet i Det Europæiske Råd i oktober vil drøfte EU’s handelspolitik, som jo
udfordres af de tendenser, man ser i verdenssamfundet. Også i den europæiske debat er
der tendenser til stigende protektionisme. Frihandel skaber øget vækst og velstand, og det
vil være en ulykke både for EU og for Danmark, hvis frihandelsaftalerne med USA og Ca-
nada går i vasken. Derfor glæder jeg mig også over, at det ser ud til, at den canadiske
frihandelsaftale kan underskrives her i oktober måned.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at vi under frokosten talte om EU’s ratifikation af Parisaftalen.
Der er jo COP 22 i Marrakesh inden så længe, og heldigvis lykkedes det at opnå enighed
om, at det er vigtigt, at EU får ratificeret Parisaftalen, inden vi rammer COP 22. Vi har også
har givet hinanden håndslag på, at medlemsstaterne tilsvarende skal ratificere hurtigst mu-
ligt. I Danmark tager vi det til os på den måde, at lovprogrammet og den danske ratifikation,
vil være noget af det første, som Folketinget skal kaste sig over i forbindelse med Folketin-
gets åbning. Det slovakiske formandskab har indkaldt til et ekstraordinært miljørådsmøde,
der finder sted her i morgen. Også Storbritannien, der jo var fraværende under frokosten i
Bratislava, vil være til stede. Storbritannien er jo, selv om det glider lidt ud af debatten,
stadig medlem af EU og har endnu ikke aktiveret artikel 50. Det var, hvad jeg umiddelbart
ville fremhæve fra det uformelle møde den 16. september.
Kenneth Kristensen Berth
havde noteret sig Donald Tusks tale ved FN’s generalforsam-
ling. Den havde det rigtige budskab, men han havde lidt svært ved at forstå, hvad man
havde tænkt sig at gøre. Han anerkendte, at situationen i Grækenland var væsentlig bedre
end 1 år tidligere, men i Italien så det jo ikke fantastisk ud. Man burde overveje at gå mere
hårdhændet til værks, hvis man vil stoppe tilstrømningen fra Afrika. Han havde tidligere
nævnt det østrigske ønske om at sende migranter tilbage til nærområderne i sikre lejre.
Havde man talt om det på mødet i Bratislava? Løsningen må være, at migranter skal tilbage
til de lande, de kommer fra, så man undgår, at de forlader deres hjemlande i første omgang.
Kenneth Kristensen Berth sagde, at som han huskede forløbet efter den britiske afstem-
ning, var det ikke kun i Danmark, at man kaldte på selvransagelse. Det lød bare på stats-
ministeren og konklusionen fra Bratislava, som om at blot man bliver på det eksisterende
niveau i EU, er alt godt, men det var jo det niveau der gjorde, at briterne ville ud. Han
mindede om Laerkenerklæringen
et af de få dokumenter
i EU’s historie, der indeholder
mod og visioner. Konventet havde valgt ikke at tage den op, men erklæringen gav mulighed
for at tilbageføre suverænitet til nationalstaterne. Det ville være relevant for statsministeren
og hans kolleger at tage den op igen netop nu. Nye traktater kunne i øvrigt være et skridt i
den rigtige retning, fordi det kan være, de kan tilbageføre suverænitet til nationalstaterne
og inddæmme, hvad EU kan beskæftige sig med.
1344
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
Statsministeren havde, så vidt Kenneth Christensen Berth huskede, sagt, at han også ville
nævne Danmarks problem i forhold til Europol på mødet i Bratislava. Havde han gjort det?
Man kunne godt gå ud fra, at Storbritannien stadig ville være medlem af EU om et par år,
og han havde læst i den britiske presse, at der var meget debat om, hvordan man tackler
overgangen til overstatslighed den 1. maj 2017, hvad angår Europol. Det er vurderingen,
at man ikke fra britisk side ønske at anvende opt in-metoden, altså at tilvælge det over-
statslige Europol i lyset af, at man jo havde sagt nej til EU. Så juridisk set stod Storbritan-
nien i samme situation som Danmark som et medlemsland, der glider ud af Europol. Der
skulle altså findes en løsning for de to lande. Storbritannien var som den største leveran-
dører af informationer til Europol ikke en uvæsentlig partner for Europol. Ville statsministe-
ren fokusere på det
og eventuelt kontakte den britiske premierminister?
Kenneth Christensen Berth var træt af snak om fred og sikkerhed i EU. Det var muligt, at
EU havde spillet en positiv rolle i nogle år, men statsministeren kunne da ikke mene, at den
måde migrantkrisen i 2015 var blevet håndteret på, havde været befordrende for fred og
sikkerhed i Europa.
Rasmus Jarlov
sagde, at der er visse redskaber, som man kan tage i brug i forhold til
folkevandringer, men at det også var begrænset af konventioner, som Danmark havde til-
sluttet sig, nemlig flygtninge- og menneskerettighedskonventionerne. Mange mener, at det
er svært at føre en politik, ifølge hvilken man modtager flygtninge fra nærområderne i stedet
for først at behandle deres asylsager og eventuelt give dem asyl, når de sætter deres fod
på europæisk jord. Det var årsagen til menneskesmuglinger og til de tusinde af druknede i
Middelhavet. Gjorde man det, kunne man også tale om at modtage de mennesker, der har
det største behov. Retsstillingen på området var uklar, men i sidste ende var det spørgsmål
om, hvilken løsning man ser for sig. Eller vil nogen sige, at man ikke kan det det på grund
af konventionerne? Havde statsministeren talt med andre statsledere om retsstillingen? Og
havde han en fornemmelse af, om man kunne opnå enighed eller tilslutning blandt andre
europæiske lande til at gøre det på den måde, så man undgår de store folkevandringer op
igennem Europa?
Søren Søndergaard
havde på forhånd udtrykt bekymring over, at mødet i Bratislava ville
blive indadvendt
at man ikke bruger situationen
til at diskutere EU’s plads i
et fremtidigt
Europa. Fandt den diskussion sted, og hvilke synspunkter blev fremlagt? Med det britiske
exit vil der være lidt færre mennesker i EU end før, mens der stadig vil være mange uden
for EU i Europa, som man gerne vil inddrage i en slags forpligtende samarbejde inden for
miljø, og som man gerne vil handle med, men hvor det i dag ikke er realistisk inden for EU’s
rammer.
Søren Søndergaard citerede fra Bratislavaerklæringen: ”Vi forpligtede os i Bratislava til i
de kommende måneder at tilbyde vores borgere en vision om et attraktivt EU, som de kan
have tillid til og støtte”. Fremgik denne vision af Bratislavakøreplanen? Han forstod, at man
skulle konkludere på køreplanen i december, men hvad med visionen? I erklæringen stod
der, at den skulle tilbydes til borgerne i løbet af de kommende måneder, men i hvilken
form?
1345
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
Han havde i øvrigt forstået på statsministeren, at traktatændringer ikke var blevet nævnt.
Ville han udelukke, at der var til mødet i Rom i marts 2017 ville komme forslag om traktat-
ændringer, eller var det stadig uklart?
Statsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at der inden for migration havde væ-
ret et klart stemningsskifte i den europæiske konsensus igennem det senere år. Danmark
stod, hvor det hele tiden havde stået, men diskussionen generelt var gået fra at handle om
håndteringen af tilstrømningen af flygtninge og migranter via fordeling og byrdeudjævning
til at dreje sig om, hvordan man kan finde en løsning, så der ikke sker en tilstrømning til
EU. Han var enig i, at man burde have arbejdet på løsninger tidligere som f.eks. de tilba-
gesendelsesaftaler, som man fokuserede på nu. På EU-Afrika-topmødet i Valletta i 2015
havde man fra dansk side talt om konditionalitet i ulandsbistanden, dvs. at når man støtter
lande i at opbygge deres økonomi og skabe håb om en bedre fremtid for borgerne, så de
ikke føler sig nødsaget til at sætte sig i bevægelse, skal det følges op af, at landene for-
pligter sig til at tage egne statsborgere tilbage. På det punkt stod Danmark tidligere isoleret,
men sådan var det ikke længere. Det kunne man også konkludere ud fra Donald Tusks
tale ved FN’s generalforsamling. Man arbejdede nu på hjemsendelsesaftaler, og bl.a. Ni-
geria havde udtrykt villighed til at indgå en hjemsendelsesaftale med EU. Det må være
vejen frem med aftaler, hvor man kan signalere til befolkninger, at det ikke nytter noget at
flytte sig. Det er farefyldt, og den eneste sikre gevinst er at blive sendt tilbage. At signalere
at Europa ikke bare står åbent, måtte være en del af løsningen.
Situationen blev bedre, og mens der i august 2015 kom 100.000 mennesker til Græken-
land, kom der i august 2016 kun 3.500 personer. Det var også en stor del af forklaringen
på, at man i Danmark i august 2016 havde det laveste asyltal i 5 år. Statsministeren be-
kræftede over for Kenneth Christensen Berth, at der var et problem i forhold til Italien, men
man skulle også huske på, at forhåndsmeldingerne om, at trafikken ville flytte ned over
Middelhavet, hvis man lukkede Vestbalkanruten, havde vist sig ikke at holde stik. Dem, der
krydser Middelhavet, er afrikanere. Derfor skal der være fokus på det afrikanske kontinent,
på at opbygge en kystvagt ud for Libyen og på at få lavet tilbagesendelsesaftaler med de
afrikanske lande.
Statsministeren havde svært ved at se, hvordan man skulle implementere et skrift i mi-
grantkrisen uden EU. Det ville være svært for 27 lande at foretage en kursændring unilate-
ralt. Står de europæiske lande sammen, er der mulighed for at fremtvinge konditionalitet i
den måde, man understøtter Afrika på.
I sit videre svar til Kenneth Kristensen Berth sagde statsministeren, at Bratislavamødet jo
ikke var et Oxfordmøde, men snarere en diskussion om, hvad der gør, at befolkningerne
har mistet tilliden til EU. Han mente, at tillidsbruddet skyldes, at man har lovet folk mere,
end man kunne holde. Så man måtte være mere åben om, hvad EU kan og ikke kan, det
vil sige, at EU bør være stor på det store ting og mindre på de mindre ting. Det var en kurs,
man allerede var inde på, og den nuværende Kommission og dermed også Europa-Parla-
mentet var mere tilbageholdende med lovgivning. Det spor skulle man forfølge. Mange taler
om vigtigheden af at følge op på beslutninger og at implementere, hvor der historisk har
1346
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
været en tendens til, at man flytter dagsordenerne fremad og vedtager noget hele tiden.
Man var nødt til at være mere konsekvente i at se, om det man beslutter, rent faktisk lykkes.
Til Rasmus Jarlov sagde statsministeren, at det uformelle møde i Bratislava handlede om,
hvad EU-27 skal mene om Storbritanniens nej. Det var ikke en konventionsdebat, men en
debat om migrations- og flygtningekrisen, der udgør en del af forklaringen på borgernes
skepsis. Der var også en skepsis over for EU, før der gik hul på Europa, men der var ingen
tvivl om, at det var en medvirkende årsag til skepsis, fordi europæerne er bekymrede for,
om der er styr på Europa.
Regeringens holdning var, at når man har påtaget sig konventions- og traktatmæssige for-
pligtelser, skal man efterlever den. Men regeringen kunne også se, at måden, den euro-
pæiske menneskerettighedskonvention tolkes af den Europæiske Menneskerettigheds-
domstol, gør, at rækkevidden af konventionen fremgår anderledes i dag, end da den blev
skrevet. Det udfordrede på visse punkter også den danske udlændingepolitik. Det var re-
geringen opmærksom på, og derfor havde man meldt ud, at man i forbindelse med for-
mandskabet i Europarådet i 2017 ville stå i spidsen for et arbejde for at komme tilbage til
kernen af de konventionerne. Han mente ikke, at udvalgsmødet var stedet for et stor kon-
ventionsdebat.
Til Søren Søndergaard sagde statsministeren, at med til konklusionen om, at når Storbri-
tannien forlader EU, ønsker de resterende lande at blive sammen, hørte også en ekstern
dimension. Den handler om, hvad EU’s rolle er i verdenssamfundet. Man kunne f.eks. tage
situationen Ukraine eller i Tyrkiet. Hvor ville verden være, hvis EU blev atomiseret? Hvor-
dan ville man så have mulighed for at påvirke freds- og demokratiprocesser, løfte Afrika
etc.? EU’s rolle i et bredere Europa er da en medvirkede årsag til, at det var vigtigt at have
et fortsat sammenhold, så enkeltstater ikke bare skal arbejde alene.
Statsministeren forklarede, at vejviseren (road map) førte frem til Rommødet i marts 2017,
der var deadline for at samle op på de umiddelbare konklusioner efter det britiske farvel.
Det var ikke i hans magt at udelukke traktatændringer, men han kunne på ingen måde se
for sig, at den igangværende proces ville ende med en konklusion om traktatændringer.
Det var korrekt, at han ville benytte lejligheden i Bratislava til at fremføre de danske syns-
punkter om Europol, og de var relevante for diskussionen om sikkerhed og om samarbejde
om at beskytte sig mod grænseoverskridende kriminalitet. Det var klart, at det ville være et
enormt tilbageslag, hvis dansk politi måtte forlade Europol. Det havde selvfølgelig været
en trædesten for ham til at sige, at Danmark håbede på velvillighed i forhold til at finde en
løsning. Det var dog i første omgang ikke hans ministerkolleger, der skulle være med til at
løse problemet, men Kommissionen. Derfor var statsministeren fortsat i dialog med Kom-
missionens formand om emnet, og den diskussion var der endnu ingen konklusion på.
Håbet om en aftale, der sikrer, at dansk politi på en operationel og tilfredsstillende måde
kan deltage i Europol-samarbejdet, levede altså stadig, selv om at det så svært ud.
1347
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
Det var statsministerens opgave at varetage danske interesser i forbindelse med den briti-
ske udmelding, men det stod fortsat lysende uklart, hvad de britiske prioriteter var. Ingen
vidste, hvornår Storbritannien aktiverer artikel 50 eller om, hvilken relation til EU briterne
ønsker at have fremover. Det handlede altså nu og her om danske interessevaretagelse,
for Danmark er medlem af EU både før og efter Brexit og stod med en konkret udfordring
angående Europol.
Søren Søndergaard
sagde, at EU’s forhold til resten af Europa havde indeholdt en idé om,
at EU blev større og større. Der var altså EU-28 og så var der de lande, der var tilknyttet
EU, og som var i en slags ansøgningsproces om medlemskab af EU. Det gjaldt Island, det
meste af Balkan og selv Tyrkiet. Visionen var altså, at EU udvider sig. Nu havde briterne
så meldt sig ud, og Island havde gjort det klart, at de ikke engang ønskede at forhandle
mere, de ville ikke ind i EU. Opinionsundersøgelser viste, at 70-75 pct. af de norske bor-
gere var imod EU-medlemskab. Statsministeren havde selv udtalt, at man ikke kan fore-
stille sig, at Tyrkiet bliver medlem af EU inden for de næste mange, mange år. Der var altså
sået tvivl om ideen om EU som omdrejningspunkt for samarbejde i Europa. Ønskede man
et samarbejdende og samhandlende Europa, var det vigtigt, at EU kom med et udspil.
Udvalget havde selv på dets tur til Albanien og Kosovo oplevet frustrationen over, at lan-
dene ikke syntes, at de kom tættere på målet på trods af, at de foretog sig de tiltag, de blev
bedt om. Og realistisk set, måtte man også spørge sig selv, om der mon er nogle EU-lande,
der drømmer om at f.eks. et land som Serbien bliver medlem af EU inden for det næste
lange stykke tid. Storbritanniens nej på en vision om, hvordan vi får et samarbejdende og
helt Europa. Det kunne godt være, at et land som Rusland ikke skulle være en del af planen
lige nu, men visionen var vigtig at få på plads. Havde man slet ikke haft emnet oppe på
mødet?
Statsministeren
syntes, at Søren Søndergaards synspunkter var selvmodsigende: På den
ene side sagde han, at EU ikke længere er det naturlige omdrejningspunkt og på den anden
side henviste han til den frustration, som de tilknyttede lande har over ikke at komme tæt-
tere på EU. Man kunne konstatere, at alle lande i Europa orienterer sig mod EU. Tog man
kredsen af de fem nordiske statsministre, repræsenterer kun de tre EU-medlemslande,
men det var naturligt, at diskussion kredser om EU. EU er det naturlige centrum
også for
de lande, der ikke havde medlemsambitioner. Statsministeren var derfor uenig i, at EU ikke
var omdrejningspunktet. Det var klart, at den indbyggede udvidelsesvision om at blive
større for at være større var udfordret, men det mente han var klogt. Skulle man løse de
problemer, som EU-borgerne slås med og få styr på sikkerhed, migration, vækst og ar-
bejdsplads, var det vigtigt at bruge sin energi på dem. Det gik ikke hånd i hånd med en
voldsom geografisk udvidelsesambition, men det rokkede dog ikke ved, at EU fortsat var
centrum for den europæiske dialog om, hvordan man kan åbne sine markeder
også for
de lande, der ikke er fuldgyldige medlemmer
og hvad den toneangivende linje skal være
med hensyn til demokratiudvikling, fred og sikkerhed.
Kenneth Kristensen Berth
ville undtagelsesvis rose statsministeren. Det var rart få fjernet
den tvivl, som Frans Timmermanns udmeldinger om jura med hensyn til dansk tilknytning
til Europol havde kastet af sig. Han kunne høre, at statsministeren bevarede håbet. Det var
1348
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
også meget interessant at høre statsministerens ambitioner for det danske formandskab i
Europarådet. Danmark var ikke det eneste europæiske land, der havde problematiseret de
internationale konventioner, så hvordan havde statsministeren tænkt sig at gøde jorden for
en debat om konventionerne frem mod det danske formandskab? Alle var vel enige om, at
det var godt at have et fælles grundlag for det demokratiske virkefelt med udgangspunkt i
Lockes frihedsrettigheder. Som statsministeren selv var inde på, havde den måde, kon-
ventionerne fortolkes på, taget totalt overhånd.
Statsministeren
sagde, at han gerne tog diskussionen om konventioner på et andet tids-
punkt, men at den lå uden for rammerne af formålet med mødet i udvalget. Regeringen
havde fremlagt en 2025-helhedsplan for et stærkere Danmark og havde i den forbindelse
tilkendegivet, at et af elementerne i planen var, at der skulle være kontrol af effekten af den
udlændingepolitik, der føres i Danmark.
Statsministeren mente, at det var at overdrive at sige, at han kunne fjerne tvivlen vedrø-
rende Danmarks fremtid i Europol, for det kunne han ikke. Det var fortsat meget tvivlsomt,
om det kunne lade sig gøre at finde en løsning, for den danske befolkning havde jo fravalgt
hovedvejen ind til Europol
den hovedvej, der lå i den aftale, som Danmark havde lavet
om, at Danmark kunne tilvælge Europol og holde sig ude af de samarbejder, som man ikke
ville deltage i. Der var et bredt ønske om at bevare medlemskabet af Europol eller noget,
der kommer tæt på, og det arbejdede man på at få igennem. Det var vanskeligt, og det var
det, som Kommissionens næstformand havde givet udtryk for. Hvis statsministeren mente,
at det ikke var et håb, havde han konkluderet det over for udvalget, og det ville være meget
svært eventuelt at skulle komme med en ny plan. Plan A var, at det blev et ja til ved folke-
afstemningen i december 2015, det lykkedes som bekendt ikke. Plan B var, at lave en
aftale, der sikrer, at Danmark operationelt kan opretholde de fulde effekter af Europol. Det
var den plan, statsministeren koncentrerede sig om. Plan C var nu svær at få øje på, fordi
man helt upolemisk kunne konstatere, at nogle af de holdninger, der blev tilkendegivet
dagen før folkeafstemningen, ikke længere gjaldt.
Holger K. Nielsen
spurgte, om statsministeren ville medgive, at især små lande har en
interesse i et internationalt retssystem. Det var derfor dybt betænkeligt, at man blev ved
med at sætte spørgsmålstegn ved konventionernes berettigelse. Om Europol sagde han,
at Dansk Folkeparti var begyndt at stille yderligere krav og nu også ville have Schengen-
samarbejdet involveret i debatten om Europol. Var det en konstruktiv vej at gå?
Statsministeren
slog fast, at det er i alles interesse og ikke mindst i de små landes, at
man har konventioner og et internationalt retssamfund. Det kunne han ikke drømme om at
betvivle. Han var ikke blandt dem, der siger, at konventioner er noget, man kan tage let på.
Man må leve op til sine forpligtelser. Når det var sagt, var det helt legitimt og rimeligt at
have en diskussion om rækkevidden af konventioner og om deres fortolkning. Rækkevid-
den og fortolkningen af den europæiske menneskerettighedskonvention ved Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol var med tiden blevet udvidet. Mængden af sager var også
vokset, så det p.t. lå i omegnen af 60.000 uafviklede sager ved domstolen. Han satte altså
ikke spørgsmålstegn ved menneskerettighedskonventionen, men rejste diskussionen om,
1349
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 29: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/9-2016
45. Europaudvalgsmøde 29/9 2016
hvilken dynamisk fortolkning den havde undergået. Den diskussion kan man godt have, så
længe man ikke betvivler, at et land som Danmark skal efterleve den europæiske menne-
skerettighedskonvention.
Om Europol sagde statsministeren, at danskere havde stemt nej ved folkeafstemningen på
den baggrund, at alle dem, der anbefalede et nej, også havde tilkendegivet, at Danmark
fortsat skulle være medlem af Europol. Ud af det drog man den konklusion
hvilket parti-
erne også nikkede til
at man skal søge for at få en aftale, der sikrer, at dansk politi ikke
skal forlade Europol i maj 2017. Lykkedes det, ville alle andre scenarier falde bort, hvis
ikke, havde man en udfordring, der var anderledes end den, man stod med lige efter af-
stemningen. I den aktuelle debat lød det, at en ny folkeafstemning med en tilvalgsmodel,
hvor man som det eneste tilvælger Europol, ikke længere ligger ligefor. Spørgsmålet om
Schengen var nu draget ind i en afstemning, hvilket ville komplicere den ganske betydeligt.
Statsministeren håbede, at det ikke kom dertil.
Mødet sluttede kl. 10.58
1350