Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1678423_0001.png
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Sags.nr.: 2016-29-29-02196/ 2016-9975
Den 14. oktober 2016
MFVM 146
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i
Nordsøen og Østersøen i medfør af habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Danmark har i henhold til habitatdirektivet udpeget en række Natura 2000 områder på havet med
henblik på beskyttelse af rev. I medfør af den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik
(forordning 1380/2013), skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som medlemsstaterne tager initiativ
til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s miljølovgivning, koordineres regionalt og
fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen. Danmark ønsker at gennemføre
fiskeriforanstaltninger i syv danske Natura 2000 områder i henholdsvis Kattegat og den vestlige
Østersø for beskyttelse af rev. Samtlige Østersølande har fiskerirettigheder i det ene område
beliggende i Østersøen, mens Sverige og Tyskland har fiskerirettigheder i alle syv områder.
Danmark har derfor udarbejdet forslag til fiskeriregulering, som regionalt har været drøftet med
Østersølandene. Der er tidligere oversendt notat til Folketingets Europaudvalg om påbegyndelsen af
denne proces den 21. marts 2016 og der er ikke ændringer i forslaget. Den endelige fælles henstilling,
der er baseret på det danske forslag er nu udarbejdet. Henstillingen vil derfor via henholdsvis
Scheveningen
1
- og BALTFISH-samarbejdet
2
vil blive fremsendt til Kommissionen med henblik på
gennemførelse som en delegeret retsakt. Fremsendelse til Kommissionen forventes at ske i midten af
oktober 2016. Da den fælles henstilling endnu ikke er afsendt til Kommissionen, kendes den præcise
dato for offentliggørelsen af den delegerede retsakt endnu ikke og dermed heller ikke deadline for
eventuel indsigelse mod den delegerede retsakt. Det danske forslag skønnes at have positiv virkning
for beskyttelsesniveauet af bundhabitater of de fiskearter som anvender rev i deres livscyklus. 8 dage
fra modtagelsen af dette notat, vil regeringen lægge dette grund og fremsende den fælles henstilling
til Kommissionen.
Baggrund
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013, særligt artikel 18, lægges der op til et udvidet
regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse, inden for rammerne af
den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel 11 og 18 fremsende en fælles
1
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil
sige Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig.
2
BALTFISH mødes dels i en bred kreds (Østersøens regionale Råd, grønne organisationer, ICES samt berørte medlemsstater),
dels en High Level Gruppe, hvor fiskeridirektørerne udgør kernen. Kommissionen er repræsenteret i begge fora. BALTFISH er
i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af fælles henstillinger på
fiskeriområdet.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Delegeret retsakt vedr. endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i Nordsøen og Østersøen
1678423_0002.png
henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen, der på den baggrund kan vedtage en endelig
fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri i de danske Natura 2000 områder skal vedtages af Kommissionen med hjemmel
i den nye grundforordning, særligt artikel 11, stk. 2, og 18 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan
kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen
for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med
kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende videnskabelige
rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den initierende medlemsstat
og eventuelt fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
Formål og indhold
Den nye fælles fiskeripolitik lægger op til et øget regionalt samarbejde mellem medlemsstaterne. De overordnede
rammer indgår i den nye grundforordning 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik. De forslag til
fiskeriforanstaltninger, som eksempelvis Danmark tager initiativ til med henblik på overholdelse af
forpligtelserne i Unionens miljølovgivning (Natura 2000
3
), skal således koordineres regionalt og fremsendes i
form af fælles henstillinger til Kommissionen. De fælles henstillinger danner grundlag for Kommissionens
efterfølgende vedtagelse af de fremsendte fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret retsakt. I det konkrete
tilfælde er Danmark initiativtager og ansvarlig for processen i forhold til berørte medlemsstater mv.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets ansvar i relation til fiskeri at sikre den nødvendige beskyttelse af de
naturtyper og arter, som de udlagte Natura 2000 områder er udpeget for at beskytte i henhold til
habitatdirektivet. Indsatsen i 2. planperiode (2016-2021), er i henhold til naturplanerne en målrettet beskyttelse
af revstrukturer mod ødelæggelse som følge af fysiske forstyrrelser, som eksempelvis fiskeri med bestemte
redskaber.
Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet to sæt af forslag til fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af rev, som
omfatter henholdsvis fire Natura 2000 områder i Kattegat og tre områder i Bælthavet og vestlige Østersø, hvor
Sverige og Tyskland har historiske fiskerirettigheder. Samtlige Østersølande har ligeledes fiskerirettigheder i det
ene af de tre områder i vestlige Østersø. Dette tiltag supplerer den beskyttelse, som i form af national
bekendtgørelse trådte i kraft pr. 1. september 2013, hvor rev i en række kystnære Natura 2000 områder blev
beskyttet mod fiskeri med bundslæbende redskaber (fire områder), men hvor kun danske fiskere kan fiske, samt
de fælles henstillinger, som blev sendt til Kommissionen tidligere. Der er fremsendt notat til Folketingets
Europaudvalg om de fælles henstillinger den 26. januar 2015. Denne regulering trådte i kraft 1. januar 2016, og
omfatter regulering af bundslæbende fiskeri i 10 Natura 2000 områder.
Grundlaget for de udarbejdede forslag er gennemført kortlægning af marine naturtyper og de i naturplanerne
angivne trusler og hertil hørende indsatsprogrammer. Miljø- og Fødevareministeriet ønsker med de to forslag til
fiskeriregulering at leve op til habitatdirektivets forpligtelser ved at sikre fuld beskyttelse af kortlagte rev i syv
Natura 2000 områder i forhold til forstyrrelse som følge af fiskeri (habitatdirektivets artikel 6). Kortlagte
revstrukturer beskyttes med en bufferzone (sikkerhedszone), så forstyrrelser som følge af fiskeriaktivitet ikke kan
Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af beskyttede naturområder i EU. Områderne i Danmark er udpeget af Miljø- og
Fødevareministeriet, og skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller
karakteristiske for EU-landene. Grundlaget for Natura 2000 er EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, som består af
fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet.
3
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Delegeret retsakt vedr. endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i Nordsøen og Østersøen
1678423_0003.png
forekomme. Bufferzonen er fastsat til 240 meter efter videnskabelig rådgivning fra Danmarks Tekniske
Universitet, Institut for Akvatiske Ressourcer, DTU Aqua og ICES.
De foreslåede fiskeriforanstaltninger kan sammenfattes til følgende:
Forbud mod anvendelse af bundslæbende redskaber i områder kortlagt som stenrev og boblerev samt i de
udlagte bufferzoner
Forbud mod alle former for erhvervsfiskeri i områder kortlagt som boblerev samt i de udlagte bufferzoner.
Herunder ses en oversigt over det marine Natura 2000 netværk og de syv områder i Kattegat samt Bælthavet og
Østersøen, som forslagene omfatter: Kattegat – ”Store Middelgrund” (i EEZ), ”Schultz og Hastens Grund samt
Briseis Flak”, ”Havet omkring Nordre Rønner” og ”Strandenge på Læsø og havet syd herfor” samt Østersøen –
”Adler Grund og Rønne Banke” (i EEZ), ”Flensborg Fjord og farvandet omkring Als” samt ”Centrale Storebælt og
Vresen”:
DTU Aqua har for Miljø- og Fødevareministeriet analyseret fiskerimønstret i de syv Natura 2000 områder, som
de to forslag omfatter. Analyserne omfatter dansk, svensk, tysk, polsk fiskeri. Øvrige Østersølande anvender ikke
området til fiskeri og har på forhånd tilsluttet sig det danske forslag. Analyserne tager udgangspunkt i det fiskeri,
som udøves af fartøjer over 12 meter. Analyserne viser, at der ikke udøves fiskeri i områder kortlagt som rev. Der
er i den sammenhæng set på fiskerimønstret tilbage til 2010. Der udøves endvidere ikke fiskeri i de foreslåede
bufferzoner. Analyserne omfatter ikke mindre fartøjer under 12 meter. Det kan således ikke udelukkes, at mindre
fartøjer udøver et begrænset fiskeri i dele af bufferzonerne. Denne problemstilling har været drøftet med
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation på en række møder. Den regionale proces med Sverige,
Tyskland og Polen har ikke givet anledning til ændringer af de foretagne analyser.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Delegeret retsakt vedr. endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i Nordsøen og Østersøen
1678423_0004.png
Miljø- og Fødevareministeriet har været i tæt dialog såvel med fiskerierhvervet som med andre relevante
organisationer om de danske forslag. Samtlige interessenter har været direkte involveret via Miljø- og
Fødevareministeriets ’Natura 2000 Dialogforum’
4
, ligesom der har været afholdt møder med Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation henover efteråret 2015. Her oplyste fiskerierhvervet, at der måske var et
mindre fiskeri i bufferzonen for et af delområderne beliggende kystnært i området ’Flensborg Fjord’. Dette
eventuelle begrænsede fiskeri har Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation ikke kvantificeret. De øvrige
medlemsstater er ikke et fiskeri i bufferzonerne for deres mindre fartøjer. De regionale rådgivende råd for
henholdsvis Nordsøen og Østersøen har også været hørt. Der har endvidere været afholdt en række uformelle
møder med Kommissionen og møder med de svenske, tyske og polske miljø- og fiskerimyndigheder om de danske
forslag i en til formålet nedsat arbejdsgruppe.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
De statsfinansielle udgifter til kontrol med de syv Natura 2000 områder skal ses i sammenhæng med
udmøntningen af landingsforpligtelsen i den fælles fiskeripolitik, som også skal kontrolleres. Det skønnes således
muligt at kunne prioritere udgifter til kontrol inden for de allerede aftalte rammer.
Kontrol forventes gennemført som led i den risikobaserede fiskerikontrol med særlig fokus på aktiviteter i de
udlagte områder.
Miljø- og Fødevareministeriets forslag til fiskeriforanstaltninger vil ifølge DTU Aquas analyser ikke medføre
væsentlige omkostninger for fiskerierhvervet, for danske såvel som udenlandske fiskere. Det forventes, at
fiskerierhvervene kan opveje de eventuelt tabte fangstmuligheder, der måtte foregå i den udlagte bufferzone ved
fiskeri i andre områder i Kattegat og vestlige Østersø. Samlet set vil de foreslåede fiskeriforanstaltninger ikke
medføre betydelige erhvervsøkonomiske omkostninger. De samlede landinger fra de syv områder er opgjort
(gennemsnitlig landingsværdi) til 196.340 € (1.472.550 kr.) og 28.447 € (213.353 kr.) for områder beliggende i
henholdsvis Østersøen og Nordsøen for danske fartøjer og 20.788 € (155.900 kr.) og 7.243 € (54.325 kr.) for
udenlandske fartøjer i henholdsvis Østersøen og Nordsøen.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det danske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater of de
fiskearter som anvender rev i deres livscyklus.
Høring
De danske interesseorganisationer ved Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Pelagiske
Producent Organisation samt WWF Verdensnaturfonden, OCEANA og Danmarks Naturfredningsorganisation er
blevet inddraget gennem Miljø- og Fødevareministeriets
Natura 2000 Dialogforum.
4
Natura 2000 Dialogforum har til formål at give mulighed for en faglig dialog mellem Miljø- og Fødevareministeriet, fiskeriets
organisationer, de grønne organisationer og relevante faglige institutioner. Dialogen er fokuseret på fiskeri og beskyttelse af de
marine Natura 2000-områder, med henblik på at inddrage organisationerne i arbejdet med Natura 2000 på fiskeriområdet.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Delegeret retsakt vedr. endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i Nordsøen og Østersøen
1678423_0005.png
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri) og høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i
forslaget. Der er indkommet følgende høringssvar:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) finder, at danske fiskere er afhængige af adgang til de
farvande omkring Danmark, hvor de arter der fiskes efter befinder sig. Revområder og områderne der grænser op
til revområder er typisk gode fiskeriområder der indeholder mange fisk og som derfor ofte leverer gode fangster.
Fiskeri med slæbende redskaber drives ofte helt op til revområder, hvorfor det er vigtigt at der ikke udlægges
større bufferzoner end nødvendige. Det er afgørende for anvendelse af bufferzoner, at der tages hensyn til lokale
forhold, som f.eks. vanddybde og hvorledes fiskeriet drives i nærområdet, inden den endelige bufferzone
fastlægges. For fiskeri med passive redskaber som garn, tejner og langliner er det vigtigt, at disse former for fiskeri
tillades i størst muligt omfang, som der også lægges op til.
Det er vigtigt at sameksistens mellem beskyttelsesdirektiver og fiskeri sikres ved at udvikle planer, der er så
fleksible som muligt og som i detaljer definerer de naturtyper, der ønskes beskyttet. Fiskerne råder over meget
præcist navigationsudstyr der gør dem i stand til at fiske tæt ind omkring beskyttede områder, der er udlagt i
forhold til de habitater, der ønskes beskyttet.
Som det også fremgår af teksten er fiskerierhvervet gennem flere møder blevet orienteret omkring arbejdet med
habitatdirektivet og har haft mulighed for at komme med input. Fiskerierhvervet vil gerne rose processen, da det
er vigtigt at kunne deltage som erhverv og få mulighed for at dele synspunkter så tidligt som muligt. Der kunne
efter fiskerierhvervets mening godt have være kigget lidt mere på muligheden for at definere bufferzoner lidt
mindre restriktivt i de enkelte lokale tilfælde, hvor det tydeligt fremgår af fiskeridata som f.eks. VMS, at fiskeri
ikke vil kunne drives ind i revområder selvom bufferzonen reduceres fra de 240 meter. I specifikke områder hvor
fiskeriet drives langs en skrænt og hvor der svinges ud eller ved meget lave vanddybder, vil man kunne reducere
bufferzonen uden risiko for revet.
Der er stadigt flere aktiviteter i farvandene omkring Danmark, ligesom der skal tages miljøhensyn i mange af
områderne. Det er vigtigt for fiskerierhvervet, der har brug for adgang til områderne, at der tages de nødvendige
hensyn, så der sikres en effektiv sameksistens mellem beskyttelse og erhverv i de udlagte områder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De berørte medlemsstater er, ud over Danmark samtlige Østersø medlemsstater. Estland, Letland, Litauen og
Finland har allerede tilsluttet sig de danske forslag. Det forventes, at Sverige, Tyskland og Polen tilslutter sig
forslaget uden yderligere bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til forslaget om en gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af
Unionens miljølovgivning og den nye grundforordning i den fælles fiskeripolitik.
Regeringen støtter den fiskeriregulering, Danmark som initierende medlemsstat har udarbejdet på baggrund af
en videnskabelig rådgivning i fællesskab mellem de berørte medlemsstater (Sverige og Tyskland) og med
interessentinddragelse.
Regeringen arbejder endvidere for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt
i forhold til beskyttelseshensynene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om sagen den 21. marts 2016.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 30: Delegeret retsakt vedr. endelig fælles henstilling om fiskeriregulering i syv danske Natura 2000 områder i Nordsøen og Østersøen
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Der er ikke foretaget ændringer til de foreslåede reguleringstiltag siden fremsendelsen af grundnotatet den 21.
marts 2016.
Side 6/6