Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 438
Offentligt
1728797_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 20. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 27. januar 2017
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF), Jan
E. Jørgensen (V), Christina Egelund (LA) og Nick Hækkerup (S)
udenrigsminister Anders Samuelsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med udenrigsministeren om arbejde for reformer i EU
EUU alm. del (16)
samrådsspørgsmål C
Samrådsspørgsmål C
Stillet af Peter Hummelgaard Thomsen (S)
”Hvordan vil udenrigsministeren aktivt
arbejde for reformer i EU, så Unionen hele tiden er i
stand til effektivt at levere konkrete og efterspurgte resultater, således som det står i rege-
ringsgrundlaget?”
Peter Hummelgaard Thomsen
syntes, det var vigtigt at få belyst, hvilke reformer regerin-
gen tænker på, når den i regeringsgrundlaget havde et helt afsnit om, at den ville prøve at
reformere EU indefra og få et slankere og mere effektivt EU. Der var ingen tvivl om, at EU
stod foran store udfordringer, men det stod hen i det uvisse, hvad regeringen mente. Var
det institutionelle reformer, regeringen mente, var det politik, der skulle føres anderledes,
eller noget tredje?
Udenrigsministeren:
Tak for muligheden for at tale om et meget væsentligt spørgsmål.
Der sker rigtig meget på det europæiske område i øjeblikket, og det gør der også internt i
diverse EU-lande. Vi står over for valgene i Frankrig og Tyskland, hvor der står meget på
spil.
Som spørgeren har bemærket, er det regeringens mål at reformere EU indefra med henblik
på at skabe et stærkt, slankt og effektivt EU, der leverer konkrete resultater til gavn for
borgere og virksomheder. Jeg er positivt indstillet over for EU. Det betyder dog ikke, at der
ikke er områder i EU-samarbejdet, hvor vi kan gøre det bedre eller anderledes. Det svarer
lidt til vores diskussion om velfærdsstaten. Den kan man også være kritisk over for uden at
ville af med velfærdssamfundet. Selv om globaliseringen uden diskussion er en fordel for
Danmark, er der sider af globaliseringen, som har vist sig at være vanskelige at håndtere
for alle lande i Europa. I denne kontekst er EU et helt centralt instrument, der er med til at
sikre vækst og beskæftigelse i Danmark.
Det, jeg ønsker, er et stærkt, slankt og effektivt EU, der fokuserer på at gøre virksomhed-
er og forbrugere friere og rigere, og et EU, som kun blander sig, når det er nødvendigt. På
mange politikområder er EU en nødvendighed og faktisk en optimal løsning, særlig for et
lille, åbent land som Danmark.
611
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Men hvis man vil bevare de fremskridt, som EU har skabt
groft sagt fred, frihed og frihan-
del
må man være åben over for reformer. EU må ikke få så mange bureaukratiske knop-
skydninger, at det ikke længere er til at se, at samarbejdet leverer konkrete resultat-er og
reel merværdi. EU skal med den nuværende Kommissions egne ord være stor på det store
og lille på de små ting. Det mener jeg er en helt rigtig dagsorden.
At reformere EU indefra betyder, at vi sikrer, at EU har fokus på de ting, som EU gør bedst,
og hvor der er behov for at finde fælles løsninger på de store udfordringer. Vi skal håndtere
migrationsudfordringen, sikre de ydre grænser, minimere terrortruslen, skabe vækst og
bedre rammevilkår for virksomhederne og attraktive muligheder for unge. Det skal være et
EU, der leverer resultater og merværdi.
Det indre marked og frihandel står helt centralt som områder, hvor medlemslandene ikke
selv kan levere resultater med den samme effekt, som EU kan. Det er på områder som
dem, at vi har brug for EU. Der er ingen brugbare eller reelle alternativer, som jeg ser det.
Det indre marked betyder fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser, arbejdskraft og kapi-
tal, og det kræver fælles regler og standarder. Fælles regler, der gør, at virksomheder sik-
res lige vilkår i konkurrencen med hinanden. Det gælder f.eks. statsstøtte, miljø og forbru-
gerområdet. Det kommer danske virksomheder og borgere til gavn. Det er det, der gør, at
det indre marked er meget mere omfangsrigt end nogen frihandelsaftale. Et regelsæt er
nemmere for virksomhederne at forholde sig til end 28 forskellige. Der er altså behov for
EU-lovgivning på mange områder, men vi skal være sikre på, at der er tale om de rette
områder. Det betyder, at vi må have fokus på nærhedsprincippet.
Det skal være en rygmarvsreaktion, at der, når nye tiltag overvejes, tænkes nøje over, om
det konkrete forslag er noget, som ikke lige så godt eller bedre kunne gennemføres natio-
nalt. Det er et helt afgørende princip. EU bør kun skride til handling, når der er en reel
merværdi ved, at vi handler i fællesskab.
Man kan så stille spørgsmålet om, hvilke områder EU ikke skal blande sig i? Jeg vil hævde,
at spørgsmål som f.eks. indretning af velfærdsstaten, lønforhold og skat på arbejde er om-
råder, hvor EU ikke bør regulere. Det skaber ekstra bureaukrati og giver meget lidt mer-
værdi. Velfærdsstaten og indretningen af den er et klassisk eksempel på et område, hvor
beslutningerne alene skal træffes af nationalstaterne tæt på borgerne. Det er lige præcis
det, der gør os til nationalstater og forskellige fra hinanden, og det skal vi bevare.
Jeg synes, at det er relevant at spørge, om der f.eks. er behov for, at EU yderligere skal
regulere længden af barslen til mænd og kvinder på tværs af EU? Kan det ikke gøres ligeså
godt
eller måske bedre
af det enkelte medlemsland? Det er også relevant at spørge,
om der er behov for mere EU-regulering af beskæftigelses- og socialpolitikken
–eller
om
ikke det bedst løses nationalt, eller hvordan virksomhederne skal sammensætte deres be-
styrelser. Eller i hvor høj grad der er behov for detailregulering af reglerne for pakkelevering
på tværs af EU f.eks. i forbindelse med e-handel. Det er eksempler på sager, hvor vi fra
dansk side må være klare i mælet og klart give udtryk for, at vi ikke synes, at det er her,
EU skal bruge kræfterne. Og det kommer regeringen til at gøre.
612
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Vi skal også arbejde på at reformere nogle af de uhensigtsmæssigheder, der er i de poli-
tikker, vi allerede har. Et eksempel er, at vi gerne ser en indeksering af børnechecken, så
størrelsen af ydelsen følger det land, som børnene bor i. Et andet eksempel er nationale
parlamenters rolle, som vi gerne ser styrket. Disse elementer indgik i aftalen med Storbri-
tannien forud for deres folkeafstemning. Men aftalen bortfaldt, da briterne stemte nej.
Det er klart, at ikke alle er interesseret i de samme løsninger, som vi er. Men det er min
vurdering, at der i EU generelt er en forståelse for, at vi er nødt til at se på, hvordan vi skal
samarbejde fremover. Det betyder ikke, at vi alle når frem til den samme konklusion, men
der er mange ting, der peger i retning af, at vi ikke er de eneste, der ønsker et stærkt og
slankt EU.
Men nu skal vi heller ikke forfalde til sortsyn og tale det europæiske projekt ned. Der er
allerede en god udvikling i gang. Konkret indeholder Kommissionens arbejdsprogram for
2017 21 initiativer sammenlignet med de 130 initiativer, Kommissionen i gennemsnit frem-
satte i perioden 2009-2014. Det er heldigvis en klar trend, vi har set de sidste 3 år. Kom-
missionen mener det altså alvorligt. Med andre ord: Kommissionen ønsker at levere sva-
rene på de store udfordringer, som bedst løses i fællesskab og undlade at lovgive der, hvor
det ikke er nødvendigt. Det skal vi anerkende og bakke op om. Og det skal vi holde Kom-
missionen op på.
Kommissionen kan i stedet bruge kræfterne på at sikre, at alle medlemslandene implemen-
terer den vedtagne lovgivning korrekt og rettidigt. Når det ikke sker, vil de lande
og det
gælder ofte Danmark
som har implementeret rettidigt, blive udsat for unfair konkurrence.
Det skal vi gøre op med. Og Kommissionen skal hele tiden have fokus på, om de eksiste-
rende regler kan skrues smartere sammen. Kan vi mindske de bureaukratiske tiltag, uden
at det går ud over miljøet eller arbejdstagerrettighederne? Jeg vil kæmpe for, at Kommis-
sionen forfølger dagsordenen om bedre regulering i alt, hvad den foretager sig.
Opsummerende vil jeg sige, at der er sket store fremskridt på disse dagsordener efter
denne Kommission tiltrådte i 2014. Men der kan stadig gøres mere, og der skal gøres mere.
Jeg vil derfor fortsætte reformpresset indefra. Regeringen er i arbejdstøjet og arbejder for
danske interesser i alle sammenhænge og på alle niveauer i EU.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at det var meget lidt af det, ministeren havde sagt,
Socialdemokratiet ikke kunne skrive under på. Spørgsmålet var stillet dels for at tage hul
på en vigtig debat om at reformere EU, dels for at finde ud af, hvordan det var afspejlet i
regeringens politik, at udenrigsministerens parti var indtrådt i regeringen, al den stund at
Liberal Alliance havde været ganske EU-kritisk, og i Europaudvalget var det det parti, der
næstflest gange havde undladt at give mandat til regeringens politik. Var det rigtigt forstået,
at regeringen ikke ville arbejde for større institutionelle reformer? Man ville varetage nær-
hedsprincippet og undlade at overimplementere EU-lovgivning, men derudover var der ikke
lagt op til konkrete politiske tiltag.
Finn Sørensen
sagde, at alle var enige om, at EU blandede sig for meget. Man var bare
ikke enige om, hvad EU skulle blande sig udenom. Enhedslisten var kritisk over for, at
traktaten og Domstolen havde givet EU adgang til at blande sig i konfliktretten. Han syntes
613
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
ikke, at ministeren havde været så konkret. Det eneste konkrete var ønsket om en indek-
sering af børnechecken, hvad han troede, der var bred enighed om i Folketinget.
Finn Sørensen spurgte, hvilke dele af traktaterne man ville have revet ud for at opfylde
ambitionen om mindre indblanding. Før ministeren blev minister, talte han meget om, at
EU ikke skulle udvikle sig til en social union. Den frase nævnte han ikke i sin forelæggelse
var det stadig regeringens holdning? Hvordan ville man opfylde det mål? Det krævede,
at man pillede nogle kapitler ud fra traktaten, for EU havde allerede fået kompetence til at
blande sig i regler for velfærdsydelser via kapitlet om vandrende arbejdstageres rettighe-
der. Det passede ikke altid med den måde, Danmark havde indrettet sig, så det skulle man
se på. Mente ministeren, at man skulle rive afsnit 4, kapitel 1 ud af traktaten? Det var det,
der handlede om arbejdskraftens frie bevægelighed, social tryghed for vandrende arbejds-
tagere, selvstændige og deres pårørende, og som
var EU’s adgangsbillet
til at blande sig i
velfærdsydelser. Hvis man mente noget med al den snak, skulle man stille krav om at rive
kapitel 1 ud af traktaten.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at samrådsspørgsmålet egnede sig bedre til en fore-
spørgselsdebat, som heldigvis ville komme. Det var ikke kun interessant, hvad regeringen
og Liberal Alliance mente, det var også interessant at vide, hvad Socialdemokratiet mente.
Der var kommet lidt mærkelige udmeldinger fra partiet om europæisk mindsteløn.
Kenneth Kristensen Berth fæstnede sig ved, at ministeren havde opstillet en negativliste i
stedet for en positivliste. Efter hans mening burde det være omvendt
sådan at man lavede
en eksklusiv liste over de ting, EU udelukkende skulle beskæftige sig med. Kenneth Kri-
stensen Berth havde svært ved at se, hvor ambitionen om et slankere EU kom ind. Slan-
kere i forhold til hvad?
’Slankere’
definerer man normalt i forhold til den tyngde, som man
besidder på det tidspunkt, hvor man siger, man skal være slankere. Ifølge ministeren skulle
samarbejdet bare være slankere på den måde, at man måske skulle undlade at gøre noget,
man ellers på et eller andet tidspunkt i fremtiden kunne finde på at gøre. Men hvad skulle
EU holde op med, som EU gjorde nu? Det var det, han forstod ved et slankere EU. Ellers
ville det ikke være at slanke EU, det ville bare være at undlade at tage på. Hvad var det for
noget overflødigt fedt, man skulle af med? Et slankere EU indebar ændringer af den måde,
man arbejdede på nu. Det behøvede ikke nødvendigvis at være institutionelle ændringer,
men det var svært at se, hvordan det kunne gøres uden at ændre traktatgrundlaget. Man
kunne f.eks. indføre rødt kort til nationale parlamenter, så de kan tvinge Kommissionen til
at tage et forslag af bordet. Hvor stod ministeren i forhold til det?
Kenneth Kristensen Berth havde forgæves forsøgt at se, hvordan den nye regerings EU-
politik adskilte sig fra den hidtidige regerings. Han havde haft store forventninger til Liberal
Alliance som regeringsparti på det område. Dansk Folkeparti havde en berøringsflade med
Liberal Alliance og især med partiets ungdomsorganisation, der gerne ville have en folke-
afstemning om udtrædelse af EU. Kunne ministeren opridse bare de vigtigste tre-fire punk-
ter, hvor denne regerings EU-politik adskiller sig fra den hidtidige?
Udenrigsministeren
sagde, at man var
nødt til at se på EU’s institutioner.
Henrik Sass
Larsen havde for nylig sagt i et interview, at Parlamentet kværnede rundt i sin egen virke-
lighed, talte om harmonisering og havde en stadig tættere union som eneste ønske. Mini-
sterens egen hovedpointe var, at hvis man sammenlignede tilgangen til det europæiske
614
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
samarbejde i dag med den, man havde for 10 år siden, var det klart, at der var en udvikling
i gang.
Udviklingen viste sig i det antal forslag og initiativer, der kom fra Kommissionen. Der var
en erkendelse af, at hvis man skulle bevare det gode ved det europæiske samarbejde, var
man nødt til at fokusere på det. Som Kommissionen sagde, skulle man være stor på det
store og små på det små. Det var en fornuftig tankegang. En slankekur starter som regel
med, at man begynder at spise lidt mindre, end man gjorde tidligere. Det var det, Kommis-
sionen gjorde. Derefter ville der komme konkrete vægttræningsøvelser, løbeture osv. for
at forbrænde fedt, de steder, man syntes, det var tiltrængt.
Ministeren havde sat sig i stolen for 11/2 måned siden, og han agtede at gå aktivt ind i
arbejdet
men måske ikke med så voldsomme ord som Henrik Sass Larsen, der også
havde sagt,
at ”man burde skamme sig i Bruxelles”.
Den måde ville han som udenrigsmi-
nister ikke tale på. Han ville indlede en dialog om disse spørgsmål, og det havde han alle-
rede gjort med Steinmeier, Wallström og 10-15 af sine kolleger. Det agtede han at fortsætte
med.
Det betød ikke, at man skulle have en ny traktat. Det mente ministeren ikke, man skulle.
Regeringen støttede arbejdskraftens frie bevægelighed, som var et kerneelement i det eu-
ropæiske samarbejde, en hjørnesten i det indre marked og en forudsætning for den ekstra
beskæftigelse i Europa og i Danmark. Men reglerne skulle selvfølgelig baseres på fornuft
og rimelighed. Regeringen ønskede et EU, hvor folk kan søge derhen, hvor der mangler
arbejdskraft, ikke et EU, hvor folk søger derhen, hvor de sociale ydelser er størst. Den
erkendelse var på vej rundt omkring, fornemmede han. Man justerede ind i forhold til den
indstilling, man havde haft tidligere. Det var også en måde at slanke EU og blive mere
realistisk med hensyn til, hvad der skulle til for at opnå det, at man også i fremtiden har et
stærkt EU, som er stærkt og fokuseret på tre kerneområder: fred, frihed og frihandel.
En LO-undersøgelse viste, at 57 pct. af danskerne var meget positive over for frihandel og
globalisering. At slanke EU var altså ikke bare et spørgsmål om at gå ind og se på institu-
tionelle ændringer, det handlede også om måden, man tænkte og brugte EU på i det dag-
lige arbejde. Man skulle justere på nogle balancer inden for den nuværende traktat. EU-
samarbejdet var gavnligt, når det fungerede, og ting blev implementeret parallelt i alle
lande, så man ikke som enkeltland satte sig i en ufordelagtig situation. Man kunne godt se
EU-systemet efter i sømmene, uden at man af den grund ønsker at afskaffe det.
Christian Poll
var glad for, at ministeren nævnte miljø som noget, det var oplagt at sam-
arbejde om i EU. Både i Danmark og i EU var der tradition for at blive enige om aftaler om
det område. Han var ofte glad for at have EU-direktiver, der forpligtede til at leve op til
bestemte krav. Med Parisaftalen forpligter hele verden sig til at komme med ambitiøse
initiativer, der skal sikre, at man holder sig under to graders temperaturstigning. Så mini-
steren det som et af de store emner, som EU skulle være stor på? Hvordan ville ministeren
i så fald skubbe på for en ambitiøs klimapolitk?
Jan E. Jørgensen
sagde til Kenneth Kristensen Berth, at det kunne godt blive svært at
lave sådan en positivliste. F.eks. kunne man nemt blive enige om, at man ikke skulle have
fælles regler for familieret, fordi der var forskellige synspunkter i landene, men så var der
615
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
grænseoverskridende tilfælde, hvor en dansker f.eks. er gift med en irer. Her kunne der
være modstridende regler i de to lande, der måske begge mente, de skulle afgøre en skils-
missekonflikt. Skulle man ikke i sådan en sag have nogle regler for, hvilket lands domstol
der skulle afgøre skilsmissen? Man kunne jo indsnævre det til kun at handle om, hvem der
skal afgøre sagen. Det var ikke ensbetydende med, at man skulle blande sig i familieretlige
spørgsmål. Man kan godt have EU-politik på områder, man som hovedregel mente var
national kompetence, men når der kom grænseoverskridende elementer ind over, kunne
det være godt med et fælles regelsæt om, hvor sager skal behandles.
Nick Hækkerup
sagde, at ministerens svar var kommet vidt omkring uden at indeholde
særlig meget. Var den traktatmæssige regulering, som den skulle være, eller var der behov
for at ændre i traktaten?
Udenrigsministeren
gentog, at han ikke så behov for ændringer af traktaten på nuvæ-
rende tidspunkt.
Ministeren sagde, at EU-lovgivning om familieretlige spørgsmål og EU-lovgivning var et
fremragende eksempel på, at der var nogle grænseoverskridende spørgsmål, hvor det gav
mening og merværdi, at EU gik ind. Resten måtte den nationale lovgivning tage sig af. På
næsten alle områder kan man argumentere pro et kontra. Nogle vil argumentere for en
europæisk minimumsløn, andre vil argumentere for, at det er en dårlig idé
ikke mindst for
de mennesker, der ikke har de kompetencer, der skal til for at leve op til en minimumsløn.
Sådan er det med alt, der er ikke entydige enkle svar på disse spørgsmål. Der vil altid være
nogen, der argumenterer imod et lidt slankere EU. Politikere har tendens til at mene, at
problemerne skal løses der, hvor de selv sidder. Det gjaldt også i Europa-Parlamentet. For
at kunne angribe problemstillingen måtte man analysere den grundlæggende indgang til
spørgsmålet, og dernæst hvilken vej vindene blæser i Europa lige nu. Ministeren fornem-
mede, de blæste en helt anden retning nu end for et eller halvandet år siden. Der var en
erkendelse af, at man bliver nødt til at være stor på det store og små på det små. Hvad det
konkret skulle betyde, skulle man finde ud, og det glædede han sig til at give sit bidrag til
som udenrigsminister.
Finn Sørensen
kunne ikke se, hvor Kommissionen lagde op til, at EU skulle blande sig
mindre. Et af punkterne i Kommissionens arbejdsplan var den sociale søjle. Der var behov
for en social indsats, når man ser på millioner af arbejdsløse og vandrende arbejdstageres
rettigheder, som man kunne sætte spørgsmålstegn ved. Men oplægget var et forsigtigt,
men tydeligt signal om, at EU skal til at blande sig mere i spørgsmål, hvor den allerede har
lavet ulykker, f.eks. løndannelse og understøttelsesniveau for arbejdsløse. Det opfattede
han ikke som et forsøg på at blande sig mindre.
Finn Sørensen takkede for det klare svar om, at der ikke var brug for traktatændringer. Men
hvordan ville ministeren så realisere regeringens ambition om, at EU ikke skal blande sig i
regler for velfærdsydelser? Det stod i traktaten, at EU har ret til det. Det har skabt problemer
for reglerne om vandrende arbejdstagere. Man kunne f.eks. opnå en lang række rettighe-
der ved få timers arbejde i Danmark. Finn Sørensen mente ikke, man kunne ændre på den
ambition, hvis ikke man ændrede på traktaten.
616
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, det var spændende, at interviewet med Henrik
Sass Larsen fyldte så meget. De ting, der var blevet nævnt, kunne man få en god diskus-
sion om til redegørelsesdebatten om nogle måneder.
Ministeren blev ved med at nævne, at man erkender i Europa, at EU lovgiver for meget.
Peter Hummelgaard Thomsen var enig med Finn Sørensen i, at det var svært at få øje på
en vilje til at lave om på det i de udspil, der kom. Ministeren gentog, at man skulle være
stor på det store og små på de små områder. Man kunne så være uenig om, hvad der var
stort og småt, og han ville gerne finde ind til, hvordan det afspejlede sig i den nye regerings
prioriteter. Han havde nogle eksempler: Inden Liberal Alliance indtrådte i regeringen, var
der en række forskellige ting, hvor de adskilte sig fra den daværende regering. De støttede
ikke forhandlingsoplægget om skatteundgåelsesdirektivet, forhandlingsoplægget om for-
ordningen om samarbejde om forbrugerbeskyttelse eller EU’s budget for 2017. Hvad var
den nye regerings holdning til skatteundgåelsesdirektivet? Det var jo alt andet lige et græn-
seoverskridende problem, som man i Socialdemokratiet syntes det var vigtigt at finde fæl-
les løsninger på. Også selv om det indebar, man skulle regulere mere i fællesskab. Og
hvad var holdningen til forordningen om samarbejde om forbrugerbeskyttelse?
Kenneth Kristensen Berth
spurgte igen, hvor den nuværende regerings EU-politik ad-
skilte sig fra den tidligeres. Var det, Kommissionen gjorde nu, tilstrækkeligt til at slanke EU?
EU kom altid uden om nærhedsprincippet. Hvordan ville ministeren forsøge at få nærheds-
princippet til at betyde noget? Kenneth Kristensen Berth havde foreslået et rødt kort, som
parlamenterne kunne give. Som han hørte ministeren, bestod slankekuren mest bare af
NUPO-pulver og energibarer.
Til Jan E. Jørgensens bemærkning om, at det var vanskeligt at afgrænse, hvad EU skal
beskæftige sig med, sagde Kenneth Kristensen Berth, at det ikke var mere end 8 år siden,
at en spidskandidat fra Venstre havde sagt, det var vigtigt at sætte hegnspæle op for EU.
Hvad den seneste spidskandidat til Europa-Parlamentet fra Venstre havde sagt, kunne han
ikke huske noget af. Man burde kunne regne med, at det stadig var Venstres politik og
dermed politikken i den regering, de sammen med to EU-skeptiske partier udgør. Han fat-
tede ikke, hvor de hegnspæle blev af.
Formanden
mindede om, at Christian Poll havde stillet spørgsmål om miljøpolitik og Pa-
risaftalen.
Udenrigsministeren
så også frem til den forespørgselsdebat, hvor Henrik Sass Larsens
synspunkter skulle diskuteres. Han havde bare nævnt udtalelserne som eksempel på, at
der var sket noget, også i Socialdemokratiet siden Helle Thorning-Schmidt. I Europa blandt
dem, der ville EU det godt, vil man bevare de gode ting, og det var derfor, man begyndte
at tage disse spørgsmål op.
Energi- og klimapolitik var selvfølgelig ikke bare nationale anliggender. I forbindelse med
forhandlingerne om regeringsgrundlaget havde man også diskuteret det paradoks, at når
Facebooks datacenter kom til Fyn, ville Danmarks klimatal blive dårligere, mens klimatal-
lene ville blive bedre på europæisk plan, fordi anlæggene blev etableret i et så energief-
fektivt et land som Danmark.
617
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Ministeren havde ikke noget behov for at gå ind i diskussionen om, hvor den nuværende
regerings politik adskilte sig fra den tidligere. Han troede, at en minister i en udvidet soci-
aldemokratisk regering ville have det på samme måde. Han havde fået et regeringsgrund-
lag, han arbejdede ud fra. Man måtte se på vægten, når man kom nogle år frem, og ikke
midlerne. Man skulle ikke negligere, at Kommissionen 3 år i træk havde taget færre initia-
tiver. Det var en god trend og et vigtigt element for at komme i mål med ambitionen om at
gøre EU mere slank og handlekraftig.
På spørgsmålet om den sociale søjle og behovet for traktatændringer svarede han, at man
kunne udlægge traktaten på mange måder. At Kommissionen tog et initiativ som den soci-
ale søjle, var ikke det samme, som at det ville blive til noget. Regeringen ønskede ikke
bindende EU-regulering på beskæftigelses- og socialområdet. Det var regeringens hold-
ning, og ministeren troede, det kunne lykkes at få bred opbakning til den. EU skulle ikke
udvikle sig i retning af en social union. Det ville være at gå den forkerte vej. Det var afgø-
rende, at der ikke blev overført yderligere kompetence til EU. Der skulle fremover være
plads til forskellige arbejdsmarkedsmodeller og sociale modeller i de forskellige lande, og
det var afgørende for ministeren, at den danske arbejdsmarkedsmodel med arbejdsmar-
kedsparternes vigtige rolle ikke blev anfægtet. Det troede han heller ikke med de vinde,
der for øjeblikket blæste over Europa.
Kenneth Kristensen Berth havde spurgt, om Kommissionen gjorde tilstrækkeligt. Tenden-
sen til at komme med færre initiativer var tegn på, at der var ved at ske noget. Måske var
det også et udtryk for, at man i højere grad end tidligere ønskede at respektere nærheds-
princippet.
Christian Poll
spurgte, om ministeren mente, at EU skulle være foregangsregion for over-
holdelse af Parisaftalen? Hvordan ville Danmark i så fald presse på? Ministeren nævnte
bl.a. frihandel, og der havde været meget bekymring om, hvorvidt frihandelsaftalerne ville
udvande miljøregler, arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og den slags. Kunne
man få frihandelsaftaler med et større fokus på disse hensyn, end der er i de eksisterende?
Nick Hækkerup
spurgte, om der skulle laves nogle institutionelle ændringer, nu der ingen
ændringer af traktaten skulle laves. Ministeren sagde, at regeringen ville arbejde for, at de
nationale parlamenter skulle styrkes. Men hvordan skulle de nationale parlamenter styrkes,
og hvordan ville arbejdet for det foregå?
Finn Sørensen
konkluderede på ministerens udmelding om, at der ikke skulle ske traktat-
ændringer, at regeringen ingen ambitioner havde om mindre indblanding fra EU. Traktaten
gav jo på nogle af de områder, man diskuterede, klare beføjelser til Kommissionen og
Domstolen og Rådet til at blande sig, f.eks. i spørgsmålet om vandrende arbejdstageres
ret til velfærdsydelser. Hvis man ville have EU til at blande sig mindre, var man nødt til at
stille forslag om traktatændringer. Det var klokkeklart for folk, der beskæftiger sig med EU.
Finn Sørensen spurgte til regeringens holdning til Brexit. Theresa May var kommet med en
udmelding om, at de gerne ville have fuld adgang til det indre marked, men ikke var indstillet
på EU-reglerne om fri bevægelighed. Regeringen havde tidligere støttet den engelske re-
gering i forhandlingerne og syntes, det var en rigtig god aftale. Det syntes Finn Sørensen
618
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
ikke, men nu spurgte han: Støttede regeringen Theresa Mays standpunkt? Ville regeringen
gøre, hvad den kunne, for at Theresa Mays standpunkt kom igennem?
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at Socialdemokratiets position var, at nogle ting
måtte der gerne være mere fælles samarbejde om og regulering af. På andre punkter måtte
der godt være mindre
f.eks. spørgsmålet om udstationeringsdirektivet, hvor Liberal Alli-
ance i modsætning til Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet og Dansk Folkeparti og
Socialistisk Folkeparti ikke trak det gule kort. Her havde man skrevet ud, at det var national
enekompetence at definere lønbegrebet. Det mente Liberal Alliance og de øvrige nuvæ-
rende regeringspartier ikke, man skulle stå vagt om. Han gentog sine spørgsmål: Stod
mandatet til skatteundgåelsesdirektivet og forordningen om samarbejde om forbrugerbe-
skyttelse ved magt? Her havde Liberal Alliance som sagt ikke støttet den daværende re-
gerings forhandlingsoplæg.
Udenrigsministeren
svarede, at det mandat stod ved magt. Sådan var det. Der blev givet
og taget ved regeringsforhandlingen. Det havde han aldrig lagt skjul på. For at få så mange
af Liberal Alliances mærkesager med i regeringsgrundlaget, havde de afstået fra noget på
nogle områder. Det stod de ved. Det var helt ukontroversielt, at det var sådan. Selv Dag-
bladet Information konkluderede, at regeringsgrundlaget var det mest liberale, Danmark
nogensinde havde set. Det var han glad for
også selv om Liberal Alliance nu lagde navn
til mandater, de tidligere ikke ville lægge navn til.
Ministeren sagde, at grundloven i princippet gav mulighed for at opkræve 90 pct. i skat,
men det var ikke det samme, som at Folketinget skulle gøre det. Sådan var det også med
traktater
de gav også muligheder, men der var intet krav om, at de skulle udnyttes til den
yderste grænse. En traktat er en ramme. Inden for den nuværende ramme kunne Kommis-
sionen gå længere, end regeringen syntes var en god idé, og det ville den så arbejde imod.
Det havde han givet eksempler på hvordan. Fordi Kommissionen kan tage nogle initiativer,
var det ikke ensbetydende med, at det skulle blive til virkelighed. Ministeren troede ikke,
den sociale søjle ville blive til virkelighed.
Ministeren syntes ikke, det var en god idé at sidde og forhandle Brexit i Europaudvalget.
Storbritannien havde ikke engang udløst artikel 50. Theresa May havde meldt nogle ting
ud, og så havde Højesteret sagt noget, der måske komplicerede det, men det var helt
sikkert en dårlig idé at give Storbritannien fri adgang til det indre marked, samtidig med at
man skulle mødes af toldmure og tekniske handelshindringer. Det tvivlede han på, at særlig
mange europæere troede man ville ende med. Han troede heller ikke, at briterne selv for-
ventede, at det ville ende sådan.
Ministeren sagde, at man ville komme tilbage til diskussionen om frihandelsaftaler senere
på mødet i den handelspolitiske orientering.
Ministeren svarede Nick Hækkerup, at traktaten gav rammer for institutionsopbygning. Man
kunne godt flytte rundt på balancerne inden for traktatens rammer, hvis det var nødvendigt.
Det var en politisk vurdering, hvad EU skulle blande sig i. Som Peter Hummelgaard Thom-
sen sagde, kunne man have forskellige holdninger til, hvad det skulle være på det konkrete
plan.
619
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Nick Hækkerup
sagde, at det kun var den ene del af spørgsmålet: at institutionerne skal
beholde deres roller. Fair nok, men hvordan skal de nationale parlamenter så styrkes?
Finn Sørensen
nævnte igen nødvendigheden af traktatændringer, hvis man ville forfølge
de mål, man havde sagt, man ville forfølge. Ministeren måtte anerkende, at adgangen til
velfærdsydelser kunne reguleres op eller ned af et kvalificeret flertal i EU med baggrund i
traktaten. Et enkelt medlemsland kunne altså ikke forhindre EU i at blande sig mere. Det
var derfor, han sagde, man var nødt til at ændre traktaten, hvis EU skulle blande sig mindre.
Det ville ministeren ikke rigtig forholde sig til.
Udenrigsministeren
sagde, at der ikke var noget nyt i, at Enhedslisten lavede vilde
skræmmebilleder af EU. Sådan havde det altid været
også da man begyndte at diskutere
fælles miljøregler, og Enhedslisten talte om klorbefængte kyllinger osv. Det var en gam-
meldags og bagudrettet måde at diskutere de ting på. Nu handlede det om at se fremad
og se på de muligheder, der opstod. Ministeren mente, at de næste 3-5 år ville blive eks-
tremt afgørende for at bevare de gode elementer i det europæiske samarbejde og ikke
spænde buen for vidt, i forhold til hvad der var folkelig opbakning til. Det ville han kæmpe
for. Det førte direkte videre til spørgsmålet om institutionernes og de nationale parlamen-
ters rolle. Der var allerede en række redskaber, man kunne bruge. Gule og orange kort,
indsigelser med hensyn til nærhedsprincippet. Han troede, man i de kommende år ville
være mere opmærksom på de ting. Forhåbentlig også fra dem, der var positive over for de
grundlæggende elementer i det europæiske samarbejde.
Nick Hækkerup
sagde, at en ting var, at der var en række redskaber nu. En anden ting
var, hvordan de nationale parlamenter skulle styrkes, som ministeren havde indledt med at
sige de skulle. Han havde også sagt, at regeringen ville
arbejde for reformer af EU’s orga-
nisationer. Alle kunne læse sig til, hvilke værktøjer der var til rådighed i dag. Men hvad ville
regeringen gøre for at leve op til regeringsgrundlaget og til det, ministeren havde sagt på
mødet?
Udenrigsministeren
sagde, at det kunne gøres gennem ændringer af traktatteksten, men
hans udgangspunkt var, at det ikke var på tapetet nu. Det var i det daglige arbejde og i den
måde, man i det daglige tænkte det europæiske samarbejde på, det skulle gøres. Her
skulle man gå til kanten og arbejde for det, man synes er rigtigt at gøre inden for den
nuværende traktat. Det var også at reformere
nemlig at reformere måden at tænke det
europæiske samarbejde på, og måden man angriber det europæiske samarbejde på. Det
handlede om at se på balancen inden for traktaten mellem de nationale parlamenters ind-
flydelse og de overnationale institutioners indflydelse. Han syntes ikke, det var så kompli-
ceret. Han havde sat sig i stolen på et tidspunkt, hvor den tænkning, han talte for, vandt
gehør. Både fordi nogle var meget kritiske og ønskede at melde sig ud af det europæiske
samarbejde, og fordi de, der går ind for de gode elementer i det europæiske samarbejde,
også havde fokus på det. Måske var Henrik Sass Larsens udmelding også et udtryk for, at
hvis man skulle styrke og bevare det europæiske samarbejde, skulle man væk fra nogle af
de ting, der var en torn i øjet på dem, der gerne vil beholde nationalstat-en fremover.
Nick Hækkerup
spurgte, om det med ingen traktatændringer skulle forstås sådan, at der
heller ikke skulle ændres i de skrevne regler om de nationale parlamenters arbejde. Hvad
620
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
mente ministeren med, at de nationale parlamenter skulle styrkes? Hvordan ville man
kunne se, der blev leveret på det mål? Hvilket reguleringsgrundlag skulle man have fat i?
Udenrigsministeren
var ikke sikker på, man ville komme det nærmere i dag. Måske var
der bare tale om to forskellige måder at tænke på. Nick Hækkerup ønskede, at fokus skulle
være på konkrete regler, der skulle ændres. Ministeren mente, at det var gennem dialog
man ville få flyttet balancen. Det ville flytte meget mere end forsøg på at omskrive traktater.
At man får besøg i udvalget af en af kommissærerne, var et udtryk for, at man tog problem-
stillingen op. Man skulle opfordre Kommissionen til at lytte til medlemslandenes signaler.
Det ville rykke meget mere end den rigide diskussion om, hvorvidt man skulle ændre nogle
paragraffer. Selv om man opfandt nye paragraffer, ville der også der være fortolkningsmu-
ligheder. Ministeren var meget optimistisk og troede på, at EU ville være slankere om nogle
år.
Nick Hækkerup
var ked af, at ministeren ikke kunne sige, hvad der skulle ske, men at det
hele var kapitaliseret lærkesang. Hvis det var, fordi samrådsspørgsmålet ikke var præcist
nok, ville man følge op med et nyt samråd, hvor ministeren kunne fortælle om de konkrete
ændringer. Ministeren kunne begynde at kigge i sin kalender efter, hvornår det kunne lade
sig gøre. Det interessante var, at man i regeringsgrundlaget sagde, man aktivt ville
”arbejde
for reformer i det multinationale samarbejde og i de enkelte organisationer herunder ikke
mindst EU.” Så var
det selvfølgelig interessant, hvilke reformer der skulle til. Det handlede
ikke om traktaterne, institutionerne og styrkelsen af de nationale parlamenter skulle foregå
i det daglige arbejde og altså ikke på en måde, hvor man kunne følge op og måle resulta-
terne. Hvad mente regeringen andet end løse umålbare udsagn om det daglige arbejde?
Udenrigsministeren
sagde, at han gerne mødte op til et nyt samråd, men han var ikke
sikker på, man ville komme længere af den grund. De så nok bare forskelligt på det. Han
anede ikke engang, hvor Socialdemokratiet stod henne, men det kunne man vel finde ud
af til forespørgselsdebatten. Danske kommuner agerer også under samme lovgivning, men
der er stadig kolossal forskel på, hvordan de agerer. Der var masser at flytte med inden for
de eksisterende rammer. Det var hans pointe: At man skulle se på tilgangen og på balan-
cen mellem de forskellige institutioner. Den balance var anderledes nu end f.eks. i 2004,
da han kom i Europa-Parlamentet, eller i 2007, da han forlod det. Inden for det sidste år
havde det flyttet sig meget. Inden for de sidste 3 år havde man set, at Kommissionen havde
valgt en anden tilgang med færre initiativer. Det var også en reformering indefra, og det var
fremragende, hvis tingene bevægede sig i den retning. Det var der også et bredt flertal
bag. Det var svært at se, hvem der skulle ønske sig mere overregulering. Hvad Socialde-
mokratiet egentlig mente, måtte man finde ud af til redegørelsesdebatten.
Nick Hækkerup
sagde, at Socialdemokratiet nok skulle redegøre for sin egen holdning.
Sagen var, at ministeren repræsenterede regeringen. Samrådet handlede om at forklare
Folketinget, hvad regeringen mente, for at give det mulighed for at udøve den parlamenta-
riske kontrol, der var en væsentlig del af demokratiet. Derfor var han skuffet over, at mini-
steren ikke kunne svare på, hvilke reformer der skulle laves i EU
ud over at det ikke angik
traktaten, Europa-Parlamentet, Kommissionen, Rådet eller Domstolen. Samrådet hand-
lede ikke om Socialdemokratiets politik, det var regeringen, der skulle stå til regnskab for
sin egen politik.
621
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Udenrigsministeren
sagde, at han havde svaret efter bedste evne. Han havde en be-
grænset årrække foran sig som udenrigsminister. Han kunne forsøge at ændre traktaterne,
og det ville tage ca. 10 år, eller han kunne forsøge at rykke ved balancen i det daglige
arbejde i dialog med samarbejdspartnere. Det var sådan han ville gøre. Socialdemokratiet
ville gerne have ham til at svare noget andet. Det, der stod i regeringsgrundlaget, var det,
han havde redegjort for. Det troede han var en mere effektiv tilgang end den, Socialdemo-
kratiet lagde op til. Han ville løbende diskutere balancen mellem de forskellige institutio-
nerne inden for rammerne af den eksisterende traktat. Den anden tilgang gav efter hans
opfattelse ingen mening. Det troede han ville skabe resultater. Man så allerede en bevæ-
gelse
f.eks. med hensyn til antallet af initiativer fra Kommissionen. EU ville efter hans
mening slanke sig i løbet af de kommende år.
Jan E. Jørgensen
syntes, det var lidt mærkeligt at sige, at man ikke kunne få et slankere
og stærkere EU uden at ændre traktaten eller uden at sige, at EU skulle holde sig helt væk
fra nye områder. Derfor ville han stille det retoriske spørgsmål til udenrigsministeren: Kunne
man forestille sig, at man styrkede det kommunale selvstyre uden at ændre den kommu-
nale styrelseslov og grundloven? Kunne man forestille sig et slankere og stærkere vel-
færdssamfund med mindre bureaukrati uden at ændre grundloven?
Finn Sørensen
sagde, det var underordnet, at Kommissionen tog færre initiativer end for
nogle år siden. Det drejede sig om indholdet af dem. Kommissionen lagde op til, at EU skal
blande sig i ting, den ifølge traktaten ikke havde kompetence til, nemlig lønspørgsmål, løn-
dannelse, understøttelsesniveau osv. Hans pointe var bare, at hvis man, som regerings-
partierne havde været, var utilfredse med, at EU havde blandet sig i velfærdsydelser, var
man nødt til at ændre i traktaten. Man kunne som land kæmpe inden for traktatens rammer,
men det var jo flertal blandt medlemslandene, der afgjorde det. Hvad social dumping angik,
var man i kraft af reglerne om fri bevægelighed blevet frataget et meget enkelt middel, som
lande normalt har, nemlig muligheden for at stille krav om at udenlandsk arbejdskraft kan
komme ind i landet og arbejde, skal der være en ansættelseskontrakt. I gamle dage skulle
den godkendes af de lokale arbejdsmarkedsparter. Det var en rigtig god måde at sikre, at
udenlandske arbejdere arbejder på lige vilkår uden at begrænse nogens bevægelighed.
Det bekymrede store dele af befolkningen. Hvad mente ministeren om sådan et forslag?
Ville ministeren afvise, at det ville kræve en traktatændring, og ville han modarbejde gen-
nemførelsen af sådan en ordning?
Udenrigsministeren
takkede Jan E. Jørgensen for et godt spørgsmål. Som sagt behø-
vede man ikke ændre grundloven for at give kommunerne højere grad af selvstyre. Man
kunne godt ændre styrkeforholdet mellem Parlamentet og Kommissionen på den ene side
og Rådet på den anden uden en traktatændring. Det synspunkt stod han ikke alene med,
Henrik Sass Larsen sagde også, man skulle ændre balancen, så vidt han forstod inter-
viewet med ham. Han gik ud fra, at han havde fat i den lange ende. Han troede også, at
de to repræsentanter fra Socialdemokratiet var enige i, at man kunne reformere EU indefra
uden at ændre traktater. Det syntes han bare, man skulle komme i gang med. Det virkede
som om, man havde en fælles interesse. I stedet for at tale forskellene op og spilde hinan-
dens tid med flere samråd, skulle man se at komme i arbejdstøjet.
Formanden
håbede ikke, ministeren mente, samrådet var spild af tid.
622
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Udenrigsministeren
mente ikke, det var spild af tid. Han stillede gerne op, men man be-
høvede ikke gentage sine spørgsmål, når man nu ikke kunne forvente et andet svar, end
det man allerede havde fået. Hvis der blev indkaldt til et nyt samråd, ville han bare sove en
time mindre. Tiden skulle ikke gå fra det konkrete arbejde.
Formanden
sagde, at man jo selv kunne bestemme, hvornår man ville stå op. Han var
sikker på, at ministeren ikke mente, at samråd var spild af tid.
Nick Hækkerup
sagde, at man nu endelig begyndte at nærme sig noget. Det var interes-
sant, at ministeren ville ændre den institutionelle balance uden at ændre traktaterne. Det
rejste spørgsmålet: Hvordan ville det ske? Hvilke initiativer ville ministeren tage til at ændre
den institutionelle balance?
Finn Sørensen
havde ikke fået svar på sit spørgsmål. Han læste op fra interviewet med
Henrik
Sass Larsen, hvori der stod ”Send EU-systemet
til eftersyn, begræns den frie be-
vægelighed, indfør en mindsteløn for alle og etabler en skatteunion.” Ministeren havde
sagt, at han og Sass Larsen var nogenlunde enige, men var det det her, han var enig i?
Udenrigsministeren
var ikke enig i de nævnte synspunkter. Han syntes ikke, der skulle
være fælles minimumsløn, skatteunion osv. Han henviste bare til balancen mellem institu-
tionerne. Ministeren gentog sit svar: Han ville gøre en indsats på de forskellige møder med
interessenter på området. Han regnede også med, at Europaudvalget ville tage det op på
mødet med kommissæren. Finn Sørensen og han var uenige om, hvor langt man skulle gå
med hensyn til den sociale union. Her havde man også en dialog, men man ville nok ikke
blive enige om det i dag.
Peter Hummelgaard Thomsen
syntes, det var en vigtig diskussion. Det var interessant,
at regeringen skrev i sit regeringsgrundlag, at man vil reformere EU indefra
særlig når et
af partierne var EU-kritisk og i den seneste samling ofte havde undladt at støtte den tidli-
gere regerings EU-politik. Det var man ikke kommet helt til bunds i, men man var trods alt
blevet klar over, at det var en overdrivelse at skrive, at man ville reformere EU indefra. Der
var ikke lagt op til nogen reformer. Man ville bare se nærmere på de enkelte tiltag og i
højere grad sikre nærhedsprincippet. Regeringen vurderede stort set altid, at nærhedsprin-
cippet var overholdt. Det ville blive interessant at se, om det ville ændre sig. I virkeligheden
var det nok ofte en politisk vurdering.
Man kunne også konkludere, at udenrigsministeren til de enkelte rådsmøder ville argumen-
tere for et slankere EU. Det var sådan, han havde forstået regeringens ambition om at
reformere EU indefra. Peter Hummelgaard Thomsen glædede sig til redegørelsesdebatten.
Han troede ikke, det var urealistisk at forestille sig flere samråd af lignende karakter. Han
håbede ikke, ministeren havde været alt for irriteret over samrådet, for han syntes, det var
vigtigt at komme nærmere, hvad han mente med at reformere EU indefra.
Udenrigsministeren
sagde, han ikke havde været irriteret. Debatten havde været med til
at vise, at der var en bevægelse i gang. Det gjorde citaterne fra Sass Larsen-interviewet
også. Samrådet var en del af en løbende debat, som det var en stor fornøjelse at have.
623
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Kenneth Kristensen Berth
var blevet bekræftet i, at spørgsmålet var mere egnet til fore-
spørgselsdebat. Det var meget nemt at sidde og stille spørgsmål uden selv at komme ud
af busken. Han spurgte, om ministeren troede på, at det, Henrik Sass Larsen havde sagt
om Socialdemokratiets EU-politik, nu også var Socialdemokratiets EU-politik?
Formanden
sagde, at det var spøjst, at det mest diskuterede emne under samrådet var
udsagn fra en person, der ikke var til stede.
Udenrigsministeren
mente trods alt, at nogle af hans udsagn var blevet diskuteret mere
end Henrik Sass Larsens. Han ville overlade det til Socialdemokratiet at svare på Kenneth
Kristensen Berths spørgsmål.
624
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Punkt 2. Årlig handelspolitisk orientering
Orientering ved udenrigsministeren
EUU alm. del (15)
bilag 615 (side 791, seneste årlige handelspolitiske
orientering 15/4-16)
Formanden
sagde, at siden 1997 havde regeringen løbende orienteret Europaudvalget
om de væsentligste sager, man forventede behandlet i WTO-regi.
Udenrigsministeren:
Handelspolitikken har i løbet af det seneste års tid været genstand
for stor opmærksomhed fra medier og offentligheden, og debatten om handel i mange
lande er kommet helt frem på den politiske scene. Det er på mange måder glædeligt. For
handelspolitikken er uhyre vigtig. Ikke mindst for Danmark, og for udviklingen af den dan-
ske økonomi, der er dybt afhængig af, at vi kan handle frit med omverdenen.
Hver fjerde danske arbejdsplads er bundet op på eksporten til udlandet. Når vi samtidig
ved, at hovedparten af fremtidens økonomiske vækst vil finde sted uden for Europa, er det
tydeligt, at Danmark har en klar og entydig interesse i at fremme frihandelsdagsord-enen
og modarbejde protektionisme. Uanset de strømninger
som vi for øjeblikket ser i f.eks.
USA og i dele af Europa
er der heldigvis fortsat stor opbakning til frihandel blandt den
danske befolkning.
Opbakningen fremgår bl.a. klart af den meningsmåling, som LO fik lavet i november, hvor
54 pct. af de adspurgte danskere ser frihandelsaftaler som et gode, mens kun 7 pct. har et
negativt syn på frihandelsaftaler. Mens 18 pct. ser globaliseringen som en trussel, mener
57 pct. af de adspurgte, at globaliseringen er en mulighed
hvilket også er regeringens
udgangspunkt.
Når det er sagt, har det seneste års debat i Europa også vist, at der er nogle, som føler, at
frihandel og globalisering ikke er til gavn for dem. Vi står derfor over for en stor og vigtig
opgave med at vise i praksis, hvordan handelspolitikken virker til gavn for borgerne. At
frihandelsaftaler fremmer vækst og jobskabelse og bidrager til, at det er vores høje stan-
darder, der bliver normen for fremtidens verdenshandel. Ellers risikerer vi, at vilkårene bli-
ver formuleret andre steder
f.eks. i Kina. Vi skal også være bedre til at synliggøre de
mange konkrete fordele, som globalisering og frihandel har bragt med sig for den enkelte
borger, og som vi nyder godt af hver eneste dag uden at tænke over det
det gælder f.eks.
billigere produkter, større vareudvalg, innovation og øget tilgængelighed af teknologiske
fremskridt. Det er efter min mening en anelse ironisk, når man med sin amerikansk desig-
nede iPhone produceret i Kina tweeter til følgere overalt i verden, at globaliseringen bør
rulles tilbage.
Samtidig må vi have aflivet de myter om handelsaftalerne, der har meget lille sammenhæng
med aftalernes faktiske indhold. Vi skal simpelthen have en bedre og mere oplyst debat
om globalisering. Det håber jeg, at medlemmerne af Europaudvalget vil være med til at
625
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
løfte. Regeringen vil i hvert fald gøre sit
bl.a. inden for rammen af det danske OECD-
formandskab, som netop er indledt.
Det multilaterale handelssystem med WTO som kernen er
og bliver
selvsagt Danmarks
foretrukne ramme for videreudvikling af handelspolitikken. Vi får rig lejlighed til at komme
dybere ned i status for det multilaterale handelssystem i forbindelse med næste punkt på
dagsordenen. Derfor vil jeg under dette punkt lægge hovedfokus på EU’s bilaterale for-
handlinger, der som bekendt har til hensigt
at udbrede EU’s netværk af frihandelsaftaler
med vigtige handelspartnere. Lad mig understrege, at frihandelsforhandlingerne ikke er en
erstatning for WTO, men et supplement. De bilaterale forhandlinger skal fremme frihandel
med udvalgte partnerlande og samtidig på sigt være med til at løfte standarderne for den
globale handel.
Den mest positive handelspolitiske begivenhed i 2016 var uden tvivl, at det lykkedes at
undertegne CETA på EU-Canada-topmødet den 30. oktober. Vi siger gerne lidt populært,
at aftalen muligvis er verdens bedste frihandelsaftale. Derfor er det også beklageligt, at
processen omkring undertegnelsen skulle være så vanskelig. CETA sætter en høj standard
for handlen, bl.a. ved at fastholde høj forbrugerbeskyttelse, gode arbejdstagervilkår osv.
Det er forhåbningen, at Europa-Parlamentet vil tilslutte sig aftalens indhold i løbet af fe-
bruar, hvormed aftalen kan finde midlertidig anvendelse fra den 1. marts i år. Der blev i
denne uge taget et vigtigt skridt på vejen, da hovedudvalget i sagen
INTA
i tirsdags gav
sin opbakning til CETA. Jeg ser frem til, at danske virksomheder og forbrugere dermed
meget snart vil kunne høste de mest umiddelbare gevinster ved aftalen.
Regeringen agter også snart at indlede proceduren for dansk ratifikation af aftalen under
inddragelse af Folketinget. Regeringen forventer, at førstebehandlingen i Folketingssalen
kan foregå til marts. Som optakt hertil glæder det mig at erfare, at Europaudvalget besøg-
er Canada i februar, og at CETA-aftalen indgår som en væsentlig komponent i programmet.
Med hensyn til TTIP med USA har man nu skruet ned for forhandlingerne, mens den nye
amerikanske administration indfinder sig. Sidste forhandlingsrunde blev gennemført i okto-
ber, og det er klart, at parterne trods gode fremskridt stadig står et stykke fra hinanden.
Handelskommissær Malmström og Obamaadministrationens handelsrepræsentant Fro-
man udsendte tidligere på måneden en erklæring, hvori der gøres status for fremdriften i
forhandlingerne, inden den nye administration tager over. Det er endnu for tidligt at sige,
hvordan Trumpadministrationen vil forholde sig til TTIP. Set med danske øjne er aftalen
imidlertid ikke blevet mindre vigtig, og det er derfor regeringens håb, at man efter en pause
vil kunne genoptage forhandlingerne, hvor vi slap. Samtidig må vi nok indstille os på, at der
kan gå en rum tid, hvor forhandlingerne er på pause.
Heldigvis fortsætter forhandlingerne med Japan om en ambitiøs frihandelsaftale i højt
tempo. Der har siden december været god fremdrift, og vi håber snart at blive i stand til at
lande en politisk aftale med japanerne. Den usikre situation i USA synes at have medvirket
626
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
til at øge den japanske regerings interesse for forhandlingerne. Beregninger peger på en
for Danmark betydelig økonomisk gevinst med potentielt 70 pct. vækst i dansk eksport til
Japan som følge af aftalen. Et skøn, der på ingen måde er urealistisk, når man sammen-
holder med den eksportstigning på 64 pct. til Sydkorea, som Danmark opnåede efter ikraft-
trædelsen af EU-Sydkorea-frihandelsaftalen i 2011.
Efter længere tids stilstand i forhandlingerne mellem EU og Mercosur
altså Argentina,
Brasilien, Paraguay og Uruguay
er der på det seneste kommet fornyet fremdrift i forhand-
lingerne, der omfatter ikke blot varer men også tjenesteydelser, investeringer, offentlige
indkøb, bæredygtig udvikling m.v. Den 11. maj 2016 udvekslede parterne toldtilbud, og den
seneste forhandlingsrunde fandt sted i oktober 2016. Mercosur, der allerede er en vigtig
handelspartner for EU, udgør et marked på 250 millioner forbrugere og har som region
verdens femtehøjeste BNP.
EU og Mexico lancerede i maj sidste år forhandlingerne om en modernisering af den glo-
bale aftale mellem parterne. Der forhandles om en opdatering af de forskellige dele af den
globale aftale parallelt, herunder om handelsdelen.
EU og Ecuador har siden 2014 forhandlet om Ecuadors tiltrædelse til flerpartshandelsafta-
len mellem EU og Colombia/Peru. På rådsmødet i november 2016 godkendte EU's han-
delsministre Ecuadors tiltrædelsesprotokol. Protokollen er trådt midlertidigt i kraft fra 1. ja-
nuar 2017.
EU har dertil taget hul på at forhandle aftaler med såvel Indonesien som Filippinerne. For
så vidt angår Indonesien, ventes anden forhandlingsrunde at finde sted i starten af i år.
Endelig er EU i færd med at forhandle en investeringsaftale med Kina. Forhandlingerne
fortsætter, og det er for tidligt at sige, hvornår de kan afsluttes og måske bane vejen for
forhandlinger om en frihandelsaftale, som ikke mindst Kina ønsker sig.
Afslutningsvis vil jeg gerne pege lidt fremad og fremhæve en række sager, som jeg forven-
ter at vende tilbage til udvalget med i løbet af de kommende måneder.
EU har afsluttet forhandlinger med både Vietnam og Singapore om frihandelsaftaler, som
snart ventes forelagt Ministerrådet med henblik på beslutning om undertegnelse. Aftalerne
har afventet en endnu uafsluttet sag ved EU-Domstolen, som Kommissionen har anlagt for
at afklare kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne med hensyn til aftalens
indhold.
Jeg forventer også, at EU i det kommende år vil indlede forhandlinger med Chile om en
opgradering af den eksisterende frihandelsaftale og med Australien og New Zealand om
nye frihandelsaftaler. Jeg venter også, at en modernisering af toldunionen med Tyrkiet vil
627
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
blive påbegyndt. Endelig forventer jeg, at Kommissionen vil fortsætte sit initiativ om at mul-
tilateralisere det nye investeringstvistbilæggelsessystem
ICS
som et mere moderne og
bedre alternativ til det gamle ISDS-system. Men som sagt er det alt sammen noget, jeg
forventer at vende tilbage til udvalget med senere på året.
Nu er jeg selvfølgelig interesseret i at høre jeres bemærkninger og vurderinger af, hvor
EU’s handelspolitik kan og skal bevæge sig hen fremover, og hvordan vi sikrer en handels-
politik, der bedst reflekterer Danmarks interesser.
Finn Sørensen
lagde mærke til, at ministeren også var opmærksom på det halvstore min-
dretal, der var bekymret over globaliseringen. Hvad ville han gøre for at de skulle blive
mere trygge? Der var nok nogle af dem, der havde oplevet, at deres job blev eksporteret
til fjerne lande; at deres løn- og ansættelsesvilkår var blevet forringet, eller at deres tidligere
arbejdsopgaver nu blev udført af udenlandsk arbejdskraft til en lavere løn og på nogle vilkår
som f.eks. i Metroselskabet
der var ringere end de overenskomstfastsatte. Nogle var
måske bekymrede over CETA-aftalen, som ville give multinationale virksomheder mulighed
for at sagsøge stater, hvis de mente, at de vedtog lovgivning, der skadede deres profit.
Christian Poll
sagde, at Alternativet havde den holdning, at frihandelsaftalerne i dag inde-
holdt lidt tandløse og ikkebindende krav om opfyldelse af de internationale forpligtelser med
hensyn til f.eks. miljø og klima. Det kunne styrke både
Danmarks og EU’s position
at få
mere ambitiøse og bindende krav med i frihandelsaftalerne. Mange var bekymrede for, at
frihandelsaftalerne ville sænke de standarder inden for miljø og forbrugerbeskyttelse, som
man havde brugt mange år på at forhandle sig frem til i EU. Alternativet mente, man skulle
gå den stik modsatte vej i frihandelsaftalerne. Noget af det bedste, man kunne gøre for
udviklingslandene var også at skabe et marked for gode produkter. Det kunne være en
mærkesag for Danmark.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, der ikke var nogen tvivl om, at der var grund til at
være bekymret, med den seneste udvikling i USA og Storbritannien. Troede ministeren
oprigtigt, at der kun var tale om en pause i forhandlingerne om frihandelsaftalen med USA?
Den amerikanske præsident havde allerede taget skridt til at lukke den sydasiatiske aftale
til stor glæde for Kina. Kunne man regne med, at forhandlingerne blev genoptaget, eller
skulle man indstille sig på, at de blev droppet?
Udenrigsministeren
troede fuldt og fast på, at man ville komme videre med frihandelsfor-
handlingerne med USA. Han havde ikke hørt den amerikanske præsident udtale sig nega-
tivt specifikt om aftalen med EU, som var helt anderledes end den aftale, den amerikanske
præsident havde droppet.
Med hensyn til hvilke miljøstandarder og arbejdstagerrettigheder osv. man kunne få med i
frihandelsaftaler, syntes han, der var eksempler på høje standarder i EU-Columbia-aftalen.
Også i aftalen med Canada var der nogle meget stærke kapitler på de punkter. Det var på
dagsordenen.
628
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Ministeren svarede Finn Sørensen, at 7 pct. ikke var et stort mindretal, men som medlem
af et parti med ca. 7 pct. opbakning i meningsmålingerne skulle han være den sidste til at
sige, at sådan et mindretal skulle ignoreres. Regeringen agtede at tage bekymringen al-
vorligt. Det syntes han fremgik af regeringsgrundlaget, af statsministerens og hans egne
taler og af det pressemøde, der blev holdt i forbindelse med den nye regerings tiltrædelse.
Der var en gruppe, der glædede sig over globaliseringen og fløj af sted med EasyJet, mens
andre
som f.eks. slagteriarbejdere i Esbjerg
bekymrede sig over den. Men stort set alle
de tidligere slagteriarbejdere fra Esbjerg var kommet i arbejde (og en stor del af dem i et
bedre lønnet arbejde) eller var kommet videre i uddannelsessystemet. Det var man god til
i Danmark med den arbejdsmarkedsmodel, man har.
Globaliseringen var ikke ny. Den havde gennem mange år gjort Danmark til et rigt land.
Det var
uden tvivl bedre at være arbejdsløs i dag end i 1930’erne, og det kunne
man bl.a.
takke globaliseringen og den rigdom, den har medført, for. Alle var blevet rigere af globali-
seringen. Hvis man ikke formåede at lave de nødvendige reformer for at tilpasse syste-
merne til globaliseringen, så man kunne gribe dens muligheder, kunne man blive fattigere.
Det var her, ministeren så den største fare for den bekymrede gruppe
at de blev blidt ind,
at løsningen på deres problemer var at stoppe med at lave reformer. For det var dem, der
ville blive ramt af et reformstop
ikke de stærke. Den bekymrede gruppe havde faktisk
brug for, at rammerne for investering i Danmark var gode, så der kom nye arbejdspladser.
Man skulle huske at fortælle historien om effekten af globalisering og frihandel på globalt
plan. Inden for de sidste 25 år var man gået fra, at 35-40 pct. af verdens befolkning levede
under FN’s fattigdomsgrænse til
under 10 pct., i takt med at globaliseringen og frihandelen
vandt frem. Ikke mindst udviklingen i Kina havde en stor betydning. Globaliseringen havde
medført store frihedsmæssige og materielle fremskridt.
Ministeren troede ikke på, man ville opleve en masse søgsmål fra canadiske og amerikan-
ske investorer. Danmark var aldrig blevet sagsøgt af en udenlandsk virksomhed, for Dan-
mark førte en regelbaseret og gennemskuelig erhvervspolitik, der var ens for alle. Ministe-
ren havde også familiemedlemmer, der kunne have svært med globaliseringen, men så
opstod der nye og bedre jobmuligheder. Globaliseringen var kommet for at blive, og man
skulle sørge for at udnytte de muligheder, den gav.
Nick Hækkerup
takkede for den meget engagerede redegørelse. Socialdemokratiet havde
siden 1960’erne ønsket at omfavne globaliseringen og sikre den regulering
af markedet,
som efter deres mening var forudsætningen for, at miljø- og forbrugerrettigheder nyder
fremme, og at den rigdom, der skabes af globaliseringen, kommer mange til del.
Ministeren sagde, at der ville gå en rum tid, før TTIP-forhandlingerne blev genoptaget. Var
det overhovedet muligt at give et bud på hvor længe? Ministeren havde også sagt, han var
fuld af optimisme med hensyn til forhandlingerne. Nick Hækkerup ville gerne kende sam-
629
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
menhængen mellem de to udsagn. Han var ikke sikker på, at der var grundlag for optimis-
men. Der kunne derfor være behov for at kalibrere sin politik efter den amerikanske tilgang
til frihandel og forhandlinger med andre lande.
Finn Sørensen
ville benytte lejligheden til at præcisere, at Enhedslisten mente, frihandel
var fint, bare det ikke sker på bekostning af arbejdstagerrettigheder, miljø-, klima- og for-
brugerbeskyttelse. Disse rettigheder skal sikres, hvis ikke frihandel skal være skadeligt.
Det var det, den globaliseringsbekymrede del af befolkningen reagerede på. Det var dem,
der havde oplevet virkningerne af EU’s indre marked, social dumping med
pres på løn og
arbejdsvilkår samt udflytning af job. Hvad var ministerens svar på det? Finn Sørensen
havde kun hørt ministeren sige, at de skulle have nogle flere reformer. Ministeren var ked
af, at den bekymrede del af befolkningen ikke havde set lyset i reformerne, men det kunne
jo skyldes, at det var dem, der var blevet ramt af dem. Reformerne af dagpenge, efterløn,
førtidspension, fleksjob, sygedagpenge osv. havde betydet alvorlige forringelser af løn-
modtagernes vilkår. Det var ikke så mærkeligt, at der også der var en bekymring. Hvilke
reformer ville man gennemføre for at beskytte disse mennesker mod globaliseringen?
Finn Sørensen så frem til, at man i marts måned ville få lejlighed til at diskutere CETA. Det
drejede sig ikke om, hvad man troede eller ikke troede, men om, hvad der stod i aftalerne
om transnationale virksomheders mulighed for at sagsøge stater. Det var en kendsgerning,
at selskaber ville få mulighed for at lægge sag an, hvis de mente, at man vedtog lovgivning,
der genererede indtjeningen.
Peter Hummelgaard Thomsen
så også frem til CETA-debatten i marts
især til at disku-
tere Finn Sørensens udlægning af ICS-modellen. Han var enig med ministeren i, at den
øgede samhandel havde været enorm positiv og et fundament i den socialdemokratiske
opfattelse af, hvordan man skaber velstand. Men en væsentlig årsag til, at folk i dag havde
det bedre end i 1930’erne,
var jo, at der havde været nogle politiske kræfter, der insisterede
på, at gevinsterne ved den øgede samhandel var blevet fordelt på en retfærdig måde.
Peter Hummelgaard Thomsen delte ikke ministerens optimisme med hensyn til TTIP-for-
handlingerne. Mente ministeren, at verdenshandelen var stigende? Han syntes, ministe-
rens svar var præget af en tendens til at tale ting op for at få problemerne til at forsvinde.
Men i den vestlige verden var der mellem 1988 og 2015 sket den største reallokering af
indkomst siden den første industrielle revolution. Uligheden og utrygheden var stigende. I
særdeleshed mennesker med lave indkomster og korte uddannelser følte sig klemt. De
bekymringer var man nødt til at tage alvorligt i handelspolitikken. De forsvandt ikke ved at
tale tingene op.
Jan E. Jørgensen
sagde, at hvis Danmark overtrådte en traktat, man havde tiltrådt, og det
krænkede en privat virksomheds rettigheder, skulle den virksomhed vel have mulighed for
at få ret. Det ville den også have ved en dansk domstol, nu blev man bare enig om et fælles
sted at bilægge den slags tvister. Han forstod ikke Enhedslistens holdning om, at national-
stater skulle kunne krænke virksomheders rettigheder, som var fæstede i en traktat, staten
630
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
selv havde tiltrådt. Det var en mærkelig form for retssikkerhed, der ikke gjaldt virksomhe-
der.
Jan E. Jørgensen spurgte til forholdet til USA efter valget af den nye præsident. En ting
var, at man måtte forvente, at forhandlingerne om TTIP blev særdeles vanskelige. En an-
den var, at det kunne udvikle sig til det endnu værre. Man havde netop hørt, at præsidenten
ville pålægge en importtold på varer fra Mexico, som han ville bruge på en mur på størrelse
med den kinesiske mur, som skulle kunne ses fra månen. Præsidenten havde ikke fantasi
til at forestille sig, at Mexico ville svare igen med at pålægge en told på amerikanske varer.
Var der grund til at frygte en regulær handelskrig med USA?
Udenrigsministeren
svarede, at grunden til, at han ikke var helt så negativ med hensyn
til TTIP-aftalen var, at det var en aftale mellem to højt avancerede økonomier. Derfor troede
han, der var en helt anden interesse fra amerikansk side for at få den landet. Tiden ville
vise, om han var for optimistisk. Men det var altså en anden type aftale end dem, der var
blevet afbrudt. Tidsperspektivet turde han ikke gætte på, men han troede, der var fælles
interesser.
Ministeren mindede om, at Danmark var et land, hvor man går ind for en meget høj grad af
omfordeling. Selv hvis Liberal Alliance sad med 90 mandater og gennemførte hele sin
2025-plan, ville der være et højere skattetryk i Danmark end i Sverige, og ligheden her ville
stadig være større end der. Liberal Alliance var i et globalt perspektiv en form for venstre-
orienterede svenske socialdemokrater. Vildere var forskellen ikke. Alle i Danmark ønsker
en balance i tingene, bl.a. fordi der var den nævnte bekymring for globaliseringen. En del
af den bekymring var reel, og en del var ikke. Det skulle man også kunne tale om
at
arbejdsløse har større købekraft og materiel sikkerhed og tryghed i tilværelsen end tidli-
gere. Ministeren troede ikke, at nogen danske arbejdsløse havde lyst til at bytte deres si-
tuation ud med en arbejdsløs’
situation i 1930’erne.
Når der lukker arbejdspladser i Her-
ning, kommer der nogle nye job. Det skyldtes globalisering og frihandel kombineret med
den måde, man agerer arbejdsmarkedspolitisk og socialpolitisk i Danmark. Det inkluderer
løbende reformer og tilpasninger, som sikrer investeringer i Danmark. Reformer var ikke
pr. definition noget negativt. En af måderne at tage folks bekymringerne alvorligt på er ikke
at tale tingene op, men at være realistisk
og der var mange derude, der ikke ved, hvor
meget godt globaliseringen havde bragt.
Finn Sørensen
kaldte ministerens påstand om at være venstreorienteret for et røgslør
over, hvad der faktisk foregik.
Når det var bedre at være arbejdsløs nu end i 1930’erne,
skyldes det en eneste ting: At man har haft en stærk arbejderbevægelse bestående af
fagforeninger og arbejderpartier i Danmark, som har kæmpet for at sikre lønmodtagernes
tryghed, når de blev arbejdsløse og syge. Det var hele vejen igennem sket under en vold-
som modstand fra den politiske fløj, ministeren tilhørte. Det så man senest eksempler på
under den tidligere VK-regering, hvor dagpengereformen drastisk forringede vilkårene for
de arbejdsløse. Men den slags ville ministeren åbenbart have mere af. Ministeren sagde,
at folk skulle lære at være glade for de reformer, der forringer deres vilkår, når de bliver
631
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
arbejdsløse og syge, fordi det var rigtig godt på den lange bane. Hvilke yderligere forrin-
gelser af lønmodtagernes vilkår havde regeringen på bedding?
Ministeren sagde, man ikke skulle være bange for domstolen og investorbeskyttelse i
CETA-aftalen, fordi Danmark aldrig havde været udsat for den slags. Men det skyldtes jo,
at de aftaler, man tidligere havde indgået, havde været med lande uden ret mange virk-
somheder, der investerede i Danmark. CETA-aftalen ville derimod betyde, at 41.000 ame-
rikanske selskaber fik
mulighed for at rejse sager mod EU’s medlemslande via dattersel-
skaber i Canada. Det var en helt anden skala. Grundlaget for at rejse sager var jo selska-
bernes forventning om profit. Hvis de blev skuffede, ville de få adgang til at rejse sager, og
så var man ude i en gråzone.
Kernen i diskussionen, som Finn Sørensen ikke syntes ministeren ville forholde sig til, var,
om sikringen af arbejdstagerrettigheder, forbrugerbeskyttelse, miljø og klima skulle være
overordnet de kapitalens frie bevægelighed. Han kunne ikke se, at de rettigheder og hen-
syn var sikret i aftalerne. Hvis ministeren kunne se det, skulle det frem på bordet.
Jan E. Jørgensen
forstod godt, at man ikke havde lyst til at tage en potentiel konflikt med
USA op. Han delte synspunktet om, at der var forskel på aftaler som TTIP og CETA på den
ene side og TPP og NAFTA på den anden. Ikke desto mindre havde Trump været ude og
kritisere, at alle hans naboer derhjemme i USA kørte i tyske Mercedes Benz, mens han
ingen Chevrolet’er så i Tyskland –
det kunne hænge sammen med, at Chevrolet sælges
under navnet Opel i Tyskland. Men ministeren havde selvfølgelig en pointe: Det var vigtigt
at få det budskab frem, at globalisering og frihandel
herunder med Europa
også var til
gavn for USA.
Udenrigsministeren
var enig med Jan E. Jørgensen. Han kendte Cecilia Malmström fra
sin tid i Europa-Parlamentet, og han var sikker på, hun ville presse på for at få landet en
god aftale. Det var også i amerikanernes interesse. Ministeren var som udgangspunkt op-
timist, selv om det nok ikke ville blive nemt med den nye regering. Han ville blive utroligt
ked af det, hvis den konkluderede, at frihandel var skidt, og protektionisme var godt, og det
ville også blive dyrt for de amerikanske borgere. Den slags virker måske godt i en valg-
kamp, men det er ikke sikkert, det virkede i virkeligheden. Og den amerikanske regering
ønskede trods alt nok for sin befolkning, at den ville blive rigere og friere, og der var frihan-
del vejen frem.
Ministeren svarede Finn Sørensen, at over en milliard mennesker var kommet ud af fattig-
dom i de senere år, og det var ikke udelukkende den danske fagbevægelses skyld. Det
skyldtes globalisering og frihandel. Han delte ikke Finn Sørensens udlægning af de bor-
gerlige partier som nogle, der var ude på at smadre velfærdssystemet og overførselsind-
komsterne. Man diskuterede bare, hvilket niveau kontanthjælpen skulle ligge på. Det var
ikke det samme som at ville smadre alting omkring sig. Borgerne skal have ordentlige ret-
tigheder, både arbejdsløse og arbejdstagere. Det var der næppe nogen i Danmark, der var
uenige i
man skulle bare finde de rigtige balancer. Men hvis man ikke havde haft dygtige
socialdemokratiske og borgerlige regeringer i 1990’erne og 2000’erne, som løbende havde
632
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
tilpasset og lavet reformer, havde man været ilde stedt i dag. Han håbede, Socialdemokra-
tiet fortsat ville stå i spidsen for den tilgang. Danmark
herunder arbejdere og arbejdsløse
havde været ilde stedt, hvis Enhedslisten havde haft 90 mandater i de sidste 25-30 år.
Man skulle være glad for de brede flertal bag reformerne.
Finn Sørensen
ville ikke rose Socialdemokratiet for de nævnte reformer. Han gentog sit
spørgsmål om, hvilke reformer regeringen havde på bedding. Reformer var åbenbart gaven
til alle de mennesker, der var bekymret for globalisering. Finn Sørensen troede, at mange
tusind mennesker oplevede, at de havde fået smadret noget. Over 80.000 havde mistet
dagpengeretten som følge af VK-regeringens reform i 2010. Af dem havnede 40 pct. på
kontanthjælp. I øjeblikket var de på en overgangsydelse, der for manges vedkommende
ville blive udfaset. Mange ville havne på kontanthjælp med loft.
Peter Hummelgaard Thomsen
syntes, de politiske opbrud var meget centrale at disku-
tere. Socialdemokratiets analyse var, at mange mennesker ikke følte, at globaliseringens
gevinster blev fordelt på en retfærdig måde. At fordelingen af velstand historisk var sket på
en ordentlig måde, skyldtes, at lønmodtagerne havde haft forhandlingskraft til at kræve
deres retmæssige andel af velstanden. Man så reallønsnedgang og stigende ulighed i an-
dre vestlige lande, hvor man ikke har det samme. Det havde været til stor skade, hvis de
borgerlige partier var kommet igennem med det beslutningsforslag om at begrænse løn-
modtagernes konfliktmulighed, de fremsatte efter konflikten på Vejlegården. Den mulighed
betød rigtig meget for, at velstanden blev fordelt på en ordentlig måde.
Udenrigsministeren
sagde, at bekymringen var der, men inden man talte den for højt op,
ville han minde om LO’s meningsmåling, der viste at 54 pct. af de adspurgte danskere så
frihandelsaftaler som et gode, mens kun 7 pct. havde et negativt syn på dem. 18 pct. så
globaliseringen som en trussel, men 57 pct. så den som en mulighed. Det var ikke flertallet,
der var stærkt bekymret, selv om det nogle gange kunne virke sådan i den offentlige debat.
Udfordringen var, hvad man skulle svare de bekymrede. En del af svaret var at fortælle om
de gode ting, globaliseringen førte med sig. Han forstod ikke, hvorfor der ikke var nogen
på venstrefløjen, der talte den op. Socialdemokratiet gjorde, men dem betragtede han mere
som en midterlinje i dansk politik end som venstrefløj. Globalisering-en havde medført nye
jobmuligheder, større købekraft og bedre mulighed for at udleve de drømme, man har. At
skabe et andet billede af globalisering og frihandel mente han ikke var rimeligt. Havde man
fulgt Enhedslistens anbefalinger, havde de arbejdsløse virkelig haft det dårligt nu. Mange
ville have mistet deres job uden mulighed for at få et nyt. Det havde flertallet skabt ram-
merne for, at de kunne få, mens Enhedslisten sad på hænderne.
Finn Sørensen
sagde, at ministeren selv i sit oplæg havde adresseret den del af befolk-
ningen, der var bekymret over globaliseringen. Det var de selvfølgelig, fordi det ikke havde
været positivt for dem. Ministeren sagde klart til den gruppe, at de bare skulle have mere
af det samme. Det var fint med klare linjer.
Udenrigsministeren
sagde, at Finn Sørensen havde ret i, at han ønskede mere rettidig
omhu og fokus på nødvendige reformer, så globaliseringens fordele ikke ville gå Danmark
633
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
forbi. Han mente ikke, at spørgeren havde ret i, at de 18 pct., der var bekymrede over
globaliseringen, eller de 7 pct., der var imod frihandelsaftaler, udelukkende havde mærket
noget negativt til globaliseringen. De kunne godt have oplevet nogle positive ting
flere
jobmuligheder f.eks.
og de kunne også have oplevet, at nogle prøver at tale globaliserin-
gen ned i stedet for at give et realistisk billede af den. De ville næppe blive enige i dag,
men ministeren bekræftede, at han mente, man fortsat skulle reformere Danmark. Som det
stod i regeringsgrundlaget, skulle man se på skattesystemet. Hvis ikke man tilpasser sig
løbende, går man glip af muligheder. Tilpasningerne var til for at øge mulighederne for alle.
634
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Punkt 3. Samråd med udenrigsministeren om reformer i WTO
EUU alm. del (16)
samrådsspørgsmål D
Samrådsspørgsmål D
Stillet af Peter Hummelgaard Thomsen (S)
”Hvordan vil ministeren aktivt arbejde for reformer i WTO, så organisationen hele tiden er i
stand til effektivt at levere konkrete og efterspurgte resultater, således som det står i rege-
ringsgrundlaget?”
Peter Hummelgaard Thomsen
begrundede samrådsspørgsmålet med, at det var et me-
get vigtigt spørgsmål. Udvalget havde lige været igennem udenrigsministerens handelspo-
litiske redegørelse, og derfor ville der være nogle overlap med denne diskussion. På mange
punkter kunne man se, at verdenshandelen var udfordret, og man kunne frygte, at protek-
tionismen var i fremgang. Regeringen lægger i sit regeringsgrundlag op til at arbejde for en
reform af WTO. Socialdemokratiet var meget optaget af at have ens og fælles spilleregler
for handelspolitikken på verdensplan, og derfor var man nysgerrig efter, hvad regeringen
mente, man kunne gøre, og hvilke tiltag den ville tage initiativ til.
Udenrigsministeren:
Lad mig starte med at takke for interessen for, hvordan vi sikrer, at
WTO forbliver det centrale forum for den globale handel. Det er et område, som regering-
en er meget optaget af. Som det fremgår af regeringsgrundlaget, er Danmark et internati-
onalt orienteret land, som er stærkt afhængig af et velfungerende internationalt samarbejde
i de multinationale organisationer, herunder verdenshandelsorganisationen WTO.
Tillad mig først at træde et skridt baglæns for at kunne skitsere, hvilke udfordringer WTO
står overfor. I 2001 blev forhandlingerne om Dohadagsordenen indledt. Man blev enige om
at definere dem som en udviklingsrunde med særligt fokus på de mindst udviklede lande.
Der var på det tidspunkt ganske høje forventninger til WTO’s evne til at levere ny, global
handelsliberalisering. Håbet var, at man inden for en overskuelig årrække kunne afslutte
forhandlingerne om Dohadagsordenen som en samlet pakke med efterlevelse af princippet
om, at intet var aftalt, før alt var aftalt
– princippet om ”single undertaking”. Det betød, at
man gjorde det umuligt at forhandle om andre emner uden for Dohadagsordenen, før den
samlede Dohapakke var afsluttet.
Men vi har siden måtte sande, at det er blevet mere og mere vanskeligt for WTO’s med-
lemmer at blive enige om en samlet aftale om ny, omfattende liberalisering, i takt med at
forhandlingerne har udviklet sig til at blive mere komplekse. Problemerne med at levere
forhandlingsresultater skyldes ikke mindst grundlæggende uenighed om de store vækst-
økonomier som Kina, Indien og Brasiliens bidrag i forhandlingerne. Flere medlemmer, bl.a.
USA, har argumenteret for, at den globale økonomi og handel har ændret sig så markant,
at de store udviklingsøkonomier bør bidrage mere, end de gør.
Samtidig har finanskrisen og bekymring for følgerne af globalisering og frihandel øget den
politiske modstand mod handelsliberalisering mange steder
i øjeblikket tydeligt i f.eks.
635
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
USA.
Valget af Donald Trump og hans ”USA først” peger alt andet lige på et mere protek-
tionistisk USA, og det vil næppe gøre forhandlingssituationen i WTO lettere.
En konkret udfordring for WTO er USA's og Kinas omfattende landbrugsstøtte. Hvis de
kunne blive enige om at skære ned på deres landbrugsstøtte og få andre syndere som
Japan, Norge og Schweiz til at gøre det samme, ville der formentlig komme skub i forhand-
lingerne. For EU's vedkommende har de senere års reformer af den fælles landbrugspolitik
betydet, at den del af EU's landbrugsstøtte, der i WTO’s kategorisering er handelsforvri-
dende, er bragt meget langt ned i forhold til det tilladte maksimum. EU er med andre ord
gået foran på det område.
I lyset af de udfordringer som WTO står over for, har Danmark gennem EU arbejdet for
justeringer af WTO-systemet med henblik på at skabe fornyet fremgang i forhandlingerne.
Konkret har vi gjort følgende:
1)
For det første har vi gennem EU arbejdet for justeringer af WTO’s
grundlæggende
forhandlingsarkitektur. Det drejer sig om, at den samlede WTO-medlemskreds skal ac-
ceptere, at det hidtil gældende princip om single undertaking, som i stigende grad var
blevet en spændetrøje for organisationen, erstattes af en mere trinvis og effektiv for-
handlingsmetode. Vi har dertil støttet, at der inden for rammerne af WTO også kan
forhandles om nye emner, som ikke ligger inden for Dohadagsordenen. Det er nød-
vendigt, hvis WTO skal forblive relevant i en moderne global økonomi.
2) For det andet har vi der, hvor vejen for multilaterale forhandlinger har vist sig ufrem-
kommelig, via EU bakket op om etablering af åbne, plurilaterale forhandlinger om sek-
torspecifikke emner.
3) For det tredje er vi i tæt kontakt med andre ligesindede partnere inden for og uden for
EU om vejen frem for nye resultater i WTO. For vi har behov for allierede, hvis vi ønsker
en ændret dagsorden. Vi er en gruppe lande, der ser et behov for en ny logik og for-
handlingsarkitektur
samt nødvendigheden af en opdateret positiv fortælling om fri-
handel under globale, fælles regler.
4) Et fjerde helt konkret eksempel er vores sekundering af tidligere WTO-ambassadør
Steffen Schmidt, som arbejdede som LDC-facilitator for at fremme de mindst udviklede
landes interesser i WTO-forhandlingerne, og som spillede en endog meget aktiv rolle
under de to seneste ministerkonferencer i Bali og Nairobi.
Hvor står vi så med bestræbelserne?
WTO afveg allerede fra princippet om single undertaking,
da det under WTO’s 9. minister-
konference i december 2013 på Bali lykkedes at nå til enighed om en delaftale, der omfat-
tede handelslettelse, udvalgte landbrugsemner samt en række udviklingsemner. Aftalen
om handelslettelse er den væsentligste. Ved at forpligte medlemslandene til at effektivisere
eksport- og importprocedurer forventes handelsomkostningerne ifølge OECD sænket med
636
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
op til 10 pct. i udviklede lande og op til 15 pct. i udviklingslande, når den træder i kraft. Det
gør den, når to tredjedele af medlemslandene har godkendt den
og kun to lande mangler.
Ved WTO’s 10. ministerkonference i Nairobi i 2015 opnåede man også vigtige resultater.
Nairobiaftalen begrænser brugen af eksportstøtteordninger for landbruget og styrker de
mindst udviklede landes integration i verdenshandelssystemet blandt andet ved at specifi-
cere, hvordan mindst udviklede lande kan afsætte flere varer gennem mere lempelige op-
rindelsesregler. Samtidig blev man enige om at udvide dækningen af den plurilaterale af-
tale ITA (Information Technology Agreement), der nu liberaliserer handlen for 200 vigtige
hightech-produkter. Udvidelsen dækker hele 10 pct. af den globale handel med varer.
Andre væsentlige fremskridt er de fremskredne plurilaterale forhandlinger om grøn han-
delsliberalisering EGA (Environmental Goods Agreement) og aftalen om handel med tje-
nesteydelser TiSA (Trade in Services Agreement, TiSA). Begge er aftaler, som Danmark
via EU løbende har engageret sig aktivt i. Vi håber, de begge kan afsluttes i løbet af 2017.
Hvor står WTO så i dag, og hvordan forventer vi fra dansk side at engagere os fremover
for at sikre, at organisationen fortsat er i stand til effektivt at levere konkrete og efterspurgte
resultater?
WTO har med resultaterne fra Bali og Nairobi vist, at organisationen fortsat har værdi som
forum for frihandelsforhandlinger. Hertil kommer det fortsat helt centrale WTO tvistbilæg-
gelsessystem, der gennemfører verdenshandelsorganisationens regler og sikrer respekten
for det globale handelsregime. Men det er klart, at hvis ikke WTO fortsat formår at tilpasse
sin regelbog til de ændrede globale forhold, kan organisationen risikere at miste sin rele-
vans. De store tabere vil navnlig være de små, udsatte udviklingsøkonomier, der er af-
hængige af et stærkt WTO til at sikre øget markedsadgang. Men der vil også ligge et tab
på tværs af hele WTO-medlemskredsen
og også for Danmark
fordi globale regler så i
endnu højere grad end i dag vil blive erstattet af et kludetæppe af bi- og plurilaterale aftaler.
Der er dog ikke nødvendigvis en modsætning mellem et velfungerende WTO og de stadig
flere bilaterale frihandelsaftaler. Vi vil fortsat fra dansk side holde fast i, at de bilaterale
aftaler skal være WTO-medholdelige, og at de har som indbygget målsætning på sigt at
styrke det multilaterale handelssystem og ikke det modsatte.
Fra dansk side sætter vi pris på EU's aktive og konstruktive engagement i WTO-forhand-
lingerne. Og vi er glade for, at EU's engagement også værdsættes af mange andre WTO-
medlemmer. Vi vil fra dansk side fortsat bakke op om, at EU fortsætter sin konstruktive
rolle i forhandlingerne frem mod den næste store ministerkonference i Buenos Aires i de-
cember. Men EU kan ikke på egen hånd løse hovedproblemerne i forhandling-erne. EU
bør derfor bestræbe sig på at agere brobygger og på den måde bidrage til, at der kommer
skub i forhandlingerne.
Generelt ser vi fra dansk side gerne mere aktivitet på politisk niveau mellem ministermø-
derne. Miniministermødet i Oslo i oktober sidste år, som lå midtvejs mellem ministermødet
637
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
i Nairobi og det kommende ministermøde i Buenos Aires, var i den forbindelse et godt, nyt
initiativ. Vi hilser også de nyeste meldinger fra det netop overståede World Economic Fo-
rum i Davos velkommen. Her understregede ministre, repræsentanter for den private sek-
tor
og WTO’s generaldirektør Azevêdo
behovet for øget momentum i forhandlingerne for
at nå en aftale i Buenos Aires.
Vi vil fra dansk side fortsat være fortaler for, at der tages særligt hensyn til de mindst ud-
viklede landes grundlæggende interesser i forhandlingerne. Helt konkret støtter vi de
mindst udviklede landes integration i den globale økonomi ved at yde Aid for Trade, så
disse lande reelt kan drage fordel af den øgede markedsadgang, de får via WTO.
Afslutningsvis vil jeg kort orientere om status på de emner, der forhandles om frem mod
WTO’s 11. ministerkonference i Buenos Aires til december. Dagsordenen er endnu
ikke
fastlagt, men i øjeblikket ser det ud til, at national landbrugsstøtte, fiskerisubsidier, fødeva-
reforsyningssikkerhed, e-handel, samt transparens og god reguleringspraksis kan blive de
centrale emner. Det er Danmarks og EU's vurdering, at for at få en MC11-aftale i hus, er
det især nødvendigt at nå til enighed om en aftale om national landbrugsstøtte. Fiskerisub-
sidier er dog det emne, der i øjeblikket tegner sig størst enighed om. Fiskerisubsidier er
også nævnt i de
nye verdensmål, SDG’erne, og et
muligt scenarium er, at man ender med
en grøn MC11 med fokus på især fiskerisubsidier flankeret af en aftale om grøn handelsli-
beralisering.
Jeg kan forsikre, at vi fra dansk side vil gøre, hvad vi kan, for at der kommer skub i WTO-
forhandlingerne trods vanskelige omstændigheder. Vi vil fortsætte vores arbejde gennem
EU, sideløbende med en dialog med andre ligesindede lande. Vi vil lægge vægt på, at
WTO skal forholde sig til den aktuelle handelspolitiske dagsorden og være i stand til at tage
hul på nye emner, samtidig med at der forhandles om relevante emner fra Doha-dagsor-
denen. I det lys vil vi fra dansk side holde fast i, at man ikke må glemme Doha-rundens
udviklingsambition
altså at forhandlingerne bør fastholde den overordnede målsætning
om at gavne især de mindst udviklede lande.
Peter Hummelgaard Thomsen
takkede for den grundige besvarelse. Han havde nogle
opfølgende spørgsmål: WTO kunne ende i en situation, hvor Doharunden er gået i stå, og
hvor der breder sig et kludetæppe af bilaterale og plurilaterale aftaler. Ministeren sagde, at
det ikke nødvendigvis behøvede at være en udfordring af WTO-systemet, men en del af
kritikken fra bl.a. udviklingsverdenen gik på, at de mindst udviklede lande kunne ende som
tabere, og på, at de bilaterale og plurilaterale aftaler er skyld i, at der ikke er mere skub på
WTO-sporet. Hvordan så ministeren på den kritik?
Havde regeringen nogen fornemmelse af, hvor den nye amerikanske regering stod i
spørgsmålet om WTO? USA vil indføre en told på 20 pct. på varer fra Mexico, og det ville
måske ende med at lægge NAFTA ned. USA havde også droppet TPP-aftalen.
Christian Poll
bad ministeren uddybe, hvad grøn handelsliberalisering ville indebære.
638
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 438: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-17
20. Europaudvalgsmøde 27/1 2017
Udenrigsministeren
gentog, at man fra dansk side havde været fortaler for, at der blev
taget særligt hensyn til de mindst udviklede landes grundlæggende interesser i forhandlin-
gerne. Man støttede de mindst udviklede landes integration i den globale økonomi ved at
yde Aid for Trade, så disse lande kan drage fordel af den øgede brancheadgang, de får via
WTO. Den bekymring, der blev nævnt, tog man alvorligt, men han kunne ikke svare på,
præcis hvordan man håndterede det i de konkrete tilfælde.
Præsidentskiftet i USA havde de også diskuteret i samrådet tidligere på mødet. Der blev
peget på beskyttelse af nationale økonomiske interesser på den ene side mod konkurrence
udefra og en større vægt på andre landes efterlevelse af bilaterale og multilaterale forplig-
telser. Indtil nu havde Trumps fokus været på TPP og NAFTA. TTIP var blevet diskuteret
under det sidste samråd, men også på dette område var det endnu for tidligt at svare.
Ministeren ville gerne vende tilbage til udvalget.
Ministeren svarede Christian Poll, at forhandlingerne om den grønne handelsliberalisering
EGA startede i 2014. EU og 16 WTO-lande inklusive USA, Kina og Japan deltog i forhand-
lingerne, og grøn handelsliberalisering betyder, at man fjerner told og handelshindringer
på grønne produkter og tjenesteydelser. Det vil gøre det nemmere at eksportere og impor-
tere grønne produkter som vindmøller, solpaneler, teknologi til at bekæmpe luftforurening,
til at rense vand og til at genbruge affald. Global udbredelse af disse teknologier opfattes
som gavnlig for klima og miljø.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, det var tydeligt, at ministeren havde et optimistisk sind.
Han troede, at det inden for den nærmeste fremtid snarere ville handle om multilaterale og
bilaterale aftaler end om WTO. Kenneth Kristensen Berth bad om at få oversendt en liste
over de lande, som EU har ensidigt begunstigende handelsaftaler med.
NOT
Udenrigsministeren
ville få sådan en liste oversendt. Selvfølgelig var det fint med plurilaterale
aftaler, men de skulle være en trædesten og ikke en stopklods for WTO-aftaler.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at Socialdemokratiet
og sikkert også store dele
af Europaudvalget
agtede at arbejde sammen med regeringen og følge op på de vigtige
initiativer. Det var en skræmmende, men også spændende tid.
Mødet sluttede kl. 12.56
639