Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
1739763_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
31. marts 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-668/15
Titel og kort sagsresumé
Jyske Finans
1. Skal forbuddet mod direkte forskelsbehandling på
grund af etnisk oprindelse i artikel 2, stk. 2, litra a), i
Rådets direktiv nr. 2000/43/EF om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle, uanset race eller
etnisk oprindelse fortolkes således, at det er til hinder
for en praksis som den i den foreliggende sag,
hvorefter personer, der er født uden for Norden, en
medlemsstat eller Schweiz eller Liechtenstein,
behandles ringere end personer, der er født i Norden,
en medlemsstat eller Schweiz eller Liechtenstein i en
tilsvarende situation?2. Såfremt det første spørgsmål
besvares benægtende, udgør en sådan praksis
med
mindre den er objektivt begrundet i et legitimt mål,
og midlerne til at opfylde det er hensigtsmæssige og
nødvendige - da indirekte forskelsbehandling på
grund af etnisk oprindelse som fastsat i artikel 2, stk.
2, litra b), i Rådets direktiv nr. 2000/43/EF? 3.
Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende,
vil en sådan praksis principielt kunne retfærdiggøres
som et hensigtsmæssigt og nødvendigt middel til
varetagelse af det skærpede kundelegitimationskrav,
som er fastsat i artikel 13 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2005/60/EF af26. oktober 2005
om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af
det finansielle system til hvidvaskning af penge og
finansiering af terrorisme?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kammeradvokaten
Beskæftigelsesministe-
riet
Erhvervsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Forbrugerombuds-
manden
Erhvervsstyrelsen
Finanstilsynet
Vestre Landsret
Processkridt
Dom
Dato
06.04.17
1
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-28/16
Titel og kort sagsresumé
Tyskland mod Kommissionen
Påstande:
Artikel 1 i og bilaget til Europa-
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)
2015/2098 af 13. november 2015 om udelukkelse fra
EU-finansiering af visse udgifter, som
medlemsstaterne har afholdt inden for rammerne af
Den Europæiske Garantifond for Landbruget
(EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) annulleres,
for så vidt som de af Forbundsrepublikken Tysklands
kompetente betalingsorganer udbetalte beløb på i alt
7 719 920,30 EUR, der skal finansieres af ELFUL,
udelukkes fra EU-finansiering.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Fahimian
1a. Skal artikel 6, stk. 1, litra d), i Rådets direktiv
2004/114/EF af 13. december 2004 om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og
ophold med henblik på studier, elevudveksling,
ulønnet erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste
fortolkes således, at de kompetente myndigheder i
medlemsstaterne ved undersøgelsen af, om en
tredjelandsstatsborger, der ansøger om indrejse med
henblik på de i direktivets artikel 7-11 nævnte formål,
betragtes som en trussel mod den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed, råder over en skønsmargin,
som danner grundlag for, at myndighedernes
vurdering kun i begrænset omfang er underlagt en
retslig efterprøvelse? 1b. Såfremt spørgsmål 1a
besvares bekræftende: Hvilke retlige grænser er
medlemsstaternes kompetente myndigheder underlagt
ved vurderingen af, om en tredjelandsstatsborger, der
ansøger om indrejse med henblik på de formål, der er
nævnt i artikel 7-11 i Rådets direktiv 2004/114/EF af
13. december 2004 om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på studier, elevudveksling, ulønnet
erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste, skal
betragtes som en trussel mod den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed, især med henblik på de
faktiske omstændigheder, der skal lægges til grund for
vurderingen, og bedømmelsen af disse? 2. Uafhængigt
af besvarelsen af spørgsmål 1a og 1b: Skal artikel 6,
stk. 1, litra d), i Rådets direktiv 2004/114/EF af 13.
december 2004 om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på studier, elevudveksling, ulønnet
erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste, fortolkes
således, at medlemsstaterne ifølge denne er beføjet til
under faktiske omstændigheder som i den
foreliggende sag, hvor en tredjelandsstatsborger fra
Iran, der har erhvervet sin kandidatgrad i Iran på
Interessant
Miljø- og
Fødevareministeriet
Processkridt
Dom
Dato
03.04.17
C-544/15
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Dom
04.04.17
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0003.png
Sharif University of Technology (Teheran), som er
specialiseret i teknik, ingeniørvidenskaber og fysik,
ønsker at indrejse med henblik på at blive optaget på
et ph.d.studium på området for
ITsikkerhedsforskning i projektet »Pålidelige
indlejrede og mobile systemer«, navnlig udvikling af
effektive beskyttelsesmekanismer til smartphones, at
nægte den pågældende indrejse på deres område med
henvisning til, at det ikke kan udelukkes, at de
kompetencer, der opnås i forbindelse med
forskningsprojektet, kan blive misbrugt i Iran, f.eks.
til fremskaffelse af fortrolige informationer i vestlige
lande, med henblik på intern undertrykkelse eller
generelt i forbindelse med krænkelse af
menneskerettigheder?
C-298/15
Borta
1. Skal bestemmelserne i artikel 37, 38, 53 og 54 i
direktiv 2004/17 forstås og fortolkes, enten samlet
eller hver for sig (dog ikke begrænset til disse
bestemmelser) således, at: (a) de er til hinder for en
national regel, hvorefter hovedentreprisen som
identificeret af den ordregivende myndighed i et
tilfælde, hvor underentreprenører har fået til opgave
at udføre en bygge- og anlægskontrakt, skal udføres af
leverandøren? (b) de er til hinder for en ordning, der
er fastsat i udbudsdokumenterne, hvor leverandørers
faglige kapacitet kumuleres, således som specificeret
af den ordregivende myndighed i de omtvistede
udbudsbetingelser, der kræver, at den del, som udgør
den relevante økonomiske aktørs (partner i en fælles
aktivitet) faglige kapacitet, skal svare til den del af den
specifikke entreprise, som denne faktisk skal udføre i
henhold til den offentlige indkøbskontrakt?
Marina del Mediterráneo e.a.
Skal artikel 1, stk. 1, og artikel 2, stk. 1, i direktiv
89/665 fortolkes således, at de henset til princippet
om loyalt samarbejde og princippet om direktivers
effektive virkning er til hinder for en national
lovgivning som den, der udgøres af artikel 310, stk. 2,
i [org. s. 13] Ley 30/2007, de 30 de octubre, de
Contratos del Sector Público (nu artikel 40, stk. 2, i
RDLeg 3/2011, que aprueba el texto refundido de la
Ley de Contratos del Sector Público), for så vidt som
det følger af nævnte bestemmelse, at den
ordregivende myndigheds forberedende akter, som
f.eks. beslutningen om at tillade et bud fra en
tilbudsgiver, som foreholdes ikke at opfylde de
bestemmelser om bevis for teknisk og økonomisk
solvens, der er fastsat i national ret og i EU-retten,
ikke kan anfægtes under den særlige klageprocedure
inden for indgåelse af kontrakter?
Frankrig mod Kommissionen
Påstande: Europa-Kommissionens afgørelse
GESTDEM 2014/6046 af 21. april 2015 vedrørende
den genfremsatte begæring om aktindsigt i
dokumenter i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
05.04.17
C-391/15
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
05.04.17
T-344/15
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
05.04.17
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0004.png
2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og
Kommissionens dokumenter annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
C-331/15 P
Carl Schlyter mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande: Dom afsagt af Retten (Fjerde Afdeling) den
16. april 2015 i sag T-402/12, Carl Schlyter mod
Kommissionen, hvorved Retten annullerede Europa-
Kommissionens afgørelse af 27. juni 2012 om afslag i
status quo-perioden på aktindsigt i Kommissionens
udførlige udtalelse om et udkast til opgørelse om
indholdet af og kravene vedrørende forelæggelse af
den årlige indberetning af nanopartikelstoffer
(2011/673/F), som de franske myndigheder havde
meddelt Kommissionen i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (1) af 22.
juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske standarder og forskrifter, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/48/EF af
20. juli 1998, ophæves. Sagen hjemvises til Retten.
De indstævnte tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Otero Ramos
Sagen vedrører: Første spørgsmål: Finder reglerne om
bevisbyrde i artikel 19 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse a princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning) anvendelse
på risikosituationen under amning som omhandlet i
artikel 26, stk. 4, sammenholdt med stk. 3, i lov om
forebyggelse af arbejdsrisici, som er en spansk regel,
der gennemfører artikel 5, stk. 3, i Rådets direktiv
92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og
sundheden under arbejdet for arbejdstagere som er
gravide, som lige har født, eller som ammer?
APVE e.a
1) Kan aftaler, vedtagelser eller former for praksis
inden for producentorganisationer, sammenslutninger
af producentorganisationer og faglige organisationer,
som ville kunne kvalificeres som
konkurrencebegrænsende i forhold til artikel 101
TEUF, falde uden for det i denne artikel fastsatte
forbud på grund af det forhold alene, at de kan
henføres til de opgaver, der inden for rammerne af
den fælles markedsordning er overdraget til disse
organisationer, og det på trods af, at de ikke henhører
under nogen af de generelle undtagelser, der blev
fastsat først i artikel 2 i forordning (EØF) nr. 26 af 4.
april 1962, siden i artikel 2 i forordning (EF) nr.
1184/2006 af 24. juli 2006 og endelig i artikel 176 i
forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007?
2) I bekræftende fald, skal artikel 11, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 2200/96, artikel 3, stk. 1, i
Udenrigsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
06.04.17
C-531/15
Beskæftigelsesministe-
riet
GA
06.04.17
C-671/15
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
06.04.17
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0005.png
forordning (EF) nr. 1182/2007 og artikel 122, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1234/2007
som blandt de
målsætninger, der er tillagt producentorganisationerne
og deres sammenslutninger, fastsætter målsætningen
om at regulere produktionspriserne og målsætningen
om at tilpasse produktionen efter efterspørgslen,
navnlig hvad angår mængde
da fortolkes således, at
de former for praksis, der vedrører kollektiv
fastsættelse af en minimumspris, samordning af de
mængder, der bringes i omsætning på markedet, eller
udveksling af strategiske oplysninger, og som
gennemføres af disse organisationer eller deres
sammenslutninger, falder uden for forbuddet mod
konkurrencebegrænsende karteller, for så vidt som de
tilsigter at opfylde disse målsætninger?
C-58/16
Europa-Kommissionen mod
Forbundsrepublikken Tyskland
Påstande:
Forbundsrepublikken Tyskland har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 2, stk.
3, artikel 6, 7 og 9 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/65/EF (1) af 26. oktober 2005 om
bedre havnesikring, idet den for så vidt angår samtlige
havne i Nordrhein-Westfalen har undladt at sikre, at
havneafgrænsningerne fastlægges, at der udføres
havnesårbarhedsvurderinger og foretages
godkendelse af havnesikringsplaner, og at der
udpeges en havnesikringsofficer.
Forbundsrepublikken Tyskland tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Hälvä e.a.
Skal artikel 17, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
fortolkes således, at dens anvendelsesområde kan
omfatte et arbejde som det ovenfor beskrevne i et
børnehus, hvori arbejdstageren fungerer som afløser
for erstatningsforældre til børn, der er i det offentliges
varetægt, på erstatningsforældrenes fridage, i disse
perioder bor sammen med [org. s. 21] børnene under
familielignende forhold og i disse perioder
selvstændigt sørger for børnenes og familiens behov
på samme måde, som forældre generelt gør?
Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju
aģentūra/Latvijas Autoru apvienība
1) Finder artikel 102, [stk. 2,] litra a), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde anvendelse i
en tvist vedrørende de takster, som er fastsat af en
national forvaltningsorganisation for
ophavsrettigheder, hvis den pågældende organisation
ligeledes opkræver vederlag for udenlandske
ophavsmænds værker, og hvis de af organisationen
fastsatte takster kan modvirke anvendelsen af disse
værker i den omhandlede medlemsstat? 2) Med
henblik på fastlæggelse af begrebet urimelige priser i
artikel 102, [stk. 2,] litra a), i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på området for
forvaltning af ophavsrettigheder og beslægtede
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
06.04.17
C-175/16
Beskæftigelsesministe-
riet
GA
06.04.17
C-177/16
Kulturministeriet
GA
06.04.17
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0006.png
rettigheder, er det da formålstjenligt og tilstrækkeligt
at foretage en sammenligning mellem priserne
(taksterne) på det pågældende marked og priserne
(taksterne) på beslægtede markeder, og i så fald i
hvilke tilfælde? 3) Med henblik på fastlæggelse af
begrebet urimelige priser i artikel 102, [stk. 2,] litra a),
i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på området for forvaltning af
ophavsrettigheder og beslægtede rettigheder, er det da
formålstjenligt og tilstrækkeligt at anvende det af
bruttonationalproduktet afledte indeks for
købekraftsparitet? 4) Skal sammenligningen af
taksterne foretages for hvert af de forskellige
segmenter heraf eller ud fra et gennemsnit af
taksterne? 5) Hvornår skal forskellen i de takster, der
undersøges med henblik på at vurdere, om de udgør
urimelige priser i den forstand, hvori dette udtryk er
anvendt i artikel 102, [stk. 2,] litra a), i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, anses for at
være væsentlig, således at det påhviler den
økonomiske aktør, som har en dominerende stilling,
at godtgøre, at vedkommendes takster er rimelige? 6)
Hvilke oplysninger kan det med rimelighed forventes,
at den økonomiske aktør tilvejebringer for at
godtgøre rimeligheden af taksterne vedrørende de
værker, der er omfattet af ophavsret inden for
rammerne af artikel 102, [stk. 2,] litra a), i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvis
omkostningerne forbundet med disse værker ikke kan
fastslås på samme måde som ved materielle
produkter? Er der alene tale om de
administrationsomkostninger, som
forvaltningsorganisationen for ophavsrettigheder har
afholdt? 7) I tilfælde af overtrædelse af
konkurrenceretten, skal de vederlag, som en
forvaltningsorganisation for ophavsrettigheder har
udbetalt til ophavsmændene, da ikke medregnes i den
pågældende økonomiske aktørs omsætning i
forbindelse med fastsættelsen af en bøde?
C-336/15
Unionen
I betragtning af det, der er anført i ovennævnte
kendelse, anmoder Arbetsdomstolen om præjudiciel
afgørelse af følgende spørgsmål. Er det foreneligt
med direktivet om overførsel af virksomheder, at en
erhverver
efter at der er gået et år efter overførsel af
en virksomhed
i forbindelse med anvendelsen af en
bestemmelse i erhververens kollektive overenskomst,
som indebærer, at en vis uafbrudt anciennitet hos én
og samme arbejdsgiver er en forudsætning for
forlænget opsigelsesvarsel, ikke tager hensyn til den
anciennitet, der er optjent hos overdrageren, når
arbejdstagerne i henhold til en enslydende
bestemmelse i den kollektive overenskomst, der gjaldt
hos overdrageren, har haft ret til, at der blev taget
hensyn til denne anciennitet?
Beskæftigelsesministe-
riet
Dom
06.04.17
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/3-17
1739763_0007.png
C-153/16
Europa-Kommissionen mod Republikken
Slovenien
Påstande: Det fastslås, at Republikken Slovenien har
tilsidesat affaldsrammedirektivets artikel 12
(Bortskaffelse), artikel 13 for så vidt angår
affaldshåndtering, der tager hensyn til beskyttelsen af
miljøet og menneskers sundhed, og artikel 36, stk. 1
(Håndhævelse og sanktioner) samt bestemmelserne i
affaldsdeponeringsdirektivets artikel 5, stk. 3, litra d),
idet den har tilladt en fortsat og vedvarende
miljømæssig og sundhedsmæssig usikker situation i
form af en uhensigtsmæssig deponering af store
mængder af brugte dæk og andet affald, herunder
farligt affald, og tilladt bortskaffelse heraf i strid med
kravene i affaldsdeponeringsdirektivet.
Republikken Slovenien tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Alkarim for Trade and Industry mod Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr.
1105/2014 af 20. oktober 2014 om gennemførelse af
forordning (EU) nr. 36/2012 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af situationen i Syrien
annulleres for så vidt angår sagsøgeren. Rådets
gennemførelsesafgørelse 2014/730/FUSP af 20.
oktober 2014 om gennemførelse af afgørelse
2013/255/FUSP om restriktive foranstaltninger over
for Syrien annulleres for så vidt angår sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale samtlige sagens
omkostninger, herunder de af sagsøgeren afholdte
omkostninger.
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
06.04.17
T-35/15
Udenrigsministeriet
Dom
06.04.17
7