Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 560
Offentligt
1740714_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 29. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 17. marts 2017
Mødet startede kl. 11.32
Vær. 2-133
Claus Kvist Hansen (DF), Erling Bonnesen (V), Bertel Haarder (V),
Peter Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard (EL), Rasmus
Nordqvist (ALT), Zenia Stampe (RV) og Holger K. Nielsen (SF),
fungerende formand.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og finansminister Kristian Jen-
sen.
Desuden deltog:
Holger K. Nielsen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 9. marts
2017 og ufor-melt EU-27-topmøde den 10. marts og forelæggelse af
uformelt EU-27-topmøde i Rom den 25. marts 2017
Det Europæiske Råd 9-10/3-17
bilag 8 (konklusioner fra mødet
i Det Europæiske Råd 9/3-17)
Det Europæiske Råd 9-10/3-17
bilag 5 (fortroligt) (arbejdspapir
vedr. uformelt EU-27-topmøde 10/3-17)
Uformelt møde i Det Europæiske Råd 25/3-17
bilag 1
(fortroligt) (invitation til EU-27-topmøde 25/3-17)
Uformelt møde i Det Europæiske Råd 25/3-17
bilag 2
(fortroligt) (udkast til erklæring forud for EU-27-topmøde 25/3-17)
Statsministeren:
Den 9. marts var der møde i Det Europæiske Råd. Dagen efter var der
et uformelt EU-27-topmøde for at forberede 60-årsdagen for Romtraktaten, som fejres i
Rom den 25. marts. Jeg slår tre fluer med et smæk og afrapporterer fra begge topmøder
og forelægger det tredje topmøde.
Mødet i Det Europæiske Råd
Statsministeren:
Mødet var præget af beslutningen om at genvælge Donald Tusk som
formand for DER i de kommende 2 �½ år. Det var den del af mødet, der gik mest ud til
offentligheden, og der blev truffet en beslutning om at genudnævne ham. Der var opbak-
ning fra alle medlemslande bortset fra Polen, der modsatte sig genudnævnelsen. Det var
en meget transparent proces, og Polen stillede med en alternativ polsk kandidat, men Do-
nald Tusk blev valgt. Den polske reaktion var så ikke at ville godkende udkastet til konklu-
sioner fra topmødet. Konklusionerne måtte derfor i stedet offentliggøres som formandskon-
klusioner. Det tror jeg ikke man har set tidligere. De indeholder en introducerende tekst,
som alle har nikket til, hvoraf det fremgår, at det ikke er topmødekonklusioner af grunde,
847
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
der ikke er af relevans for emnerne i teksten. Et eller andet sted er formandskonklusionerne
altså ligeså substantielle.
Genvalget af Tusk fyldte en del i pressen og skyggede for, at vi på mødet også gjorde
status over den økonomiske situation i EU. Jeg kan ikke erindre, hvornår det sidst var så
positiv en status: Det går fremad i alle medlemsstater. Over de seneste 25 år er der skabt
4,5 millioner arbejdspladser i EU. Der bliver altså tegnet et optimistisk billede, der dog dæk-
ker over store forskelle landene imellem. I Danmark har vi nu den laveste arbejdsløshed i
40 år, når man ser bort fra 2007 og 2008, som ligger lige inden overophedningen af dansk
økonomi. Der er andre lande, hvor man stadig slås med alvorlige sociale konsekvenser af,
at økonomien har været i slæbegear, og hvor man fortsat har en høj ledighedsprocent,
særlig for de unge. Formanden for Den Europæiske Centralbank, Mario Draghi, deltog
også i drøftelsen og lagde i sine udtalelser vægt på, at det er medlemsstaternes eget an-
svar at gennemføre de nødvendige strukturreformer for at komme arbejdsløsheden til livs.
Han fremhævede i den forbindelse eksplicit Danmark som et eksempel på, hvordan ar-
bejdsmarkedsreformer, strukturreformer og flexicurity er vejen frem mod vækst og beskæf-
tigelse. Det var en rigtig god drøftelse, der gjorde det klart, at nok kan man gøre noget på
EU-plan for at skabe vækst og beskæftigelse, men der er altså også noget hjemmearbejde
for de enkelte lande med at skabe en vækst, så alle kommer med.
Vi var enige om at gennemføre vores planer for et stadigt mere velfungerende indre marked
og om at arbejde for mere global frihandel gennem WTO og bilaterale aftaler. I den forbin-
delse blev det specifikt understreget, at en mulig frihandelsaftale med Japan skal prioriteres
højt, at man også arbejder på handlen mellem EU og Mexico og uddybende samarbejds-
relationer med Kina. Det er et meget stærkt signal i en tid, hvor der ellers nogen steder er
tendens til at se lidt indad. Det er enormt positivt, at vi rækker hånden ud til resten af ver-
den, og det matcher den danske dagsorden fint.
For så vidt angår migration, var der tale om en statusdrøftelse. Vi var enige om at fortsætte
arbejdet med at gennemføre elementerne i erklæringen fra Malta om den centrale Middel-
havsrute. Vi var også enige om fortsat at styrke bestræbelserne på at sikre tilbage-sendelse
af personer, der ikke har ret til ophold i Europa. Der var principiel opbakning til at søge
enighed om en reform af det fælles europæiske asylsystem under maltetisk formandskab.
Det punkt er omfattet af det danske retsforebehold, og den principielle enighed om at søge
en enighed, dækker jo ikke over, at der rent faktisk er en enighed. Der er nok lidt vej igen.
Under middagen var der et oplæg fra Federica Mogherini som afsæt for en statusdrøftelse
om europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik. På det område er der også et dansk forbe-
hold, men jeg synes ikke desto mindre, at vi har en interesse i, at dagsordenen fremmes i
et europæisk perspektiv. Jeg forventer, at der i løbet af foråret bliver fremlagt initiativer om
et tættere EU-NATO-samarbejde og en handlingsplan, der skal styrke den europæiske for-
svarsindustri. Hovedemnet var dog Vestbalkan, og udgangspunktet for den drøftelse var,
at situationen ser meget vanskeligere ud i dag en for blot nogle år siden.
Nogle af os er gamle nok til at huske et Jugoslavien, der gik i opløsning, og de frygtelige
etniske konflikter, der førte til borgerkrig og folkedrab. Derfor må det også vække uro og
848
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
1740714_0003.png
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
bekymring, når vi ser, at der er gnidninger og etniske konflikter landene imellem. Drøftelsen
gik på at sikre en kollektiv bevidsthed om, at her er noget, som vi ikke har været så optaget
af i en periode, men som vi nu skal interessere os for. Der var enighed om, at det er vigtigt
at fastholde landenes europæiske perspektiv og støtte op om, at landene fortsat gennem-
fører EU-orienterede reformer. Med afsæt i den analyse var der en anmodning til udenrigs-
ministrene om at følge op på at få styrket indsatsen på Vestbalkan, fordi vi ikke har brug
for fornyet ustabilitet i eget nærområde.
Jeg vil også fremhæve, jeg benyttede topmødet til at bede Kommissionen om et svar på
det dansk-svenske brev om Nord Stream 2. Det er ikke første gang jeg har gjort det, men
jeg gjorde det på en måde, der gav mig en klar forventning om, at vi inden længe modtager
et svar på brevet. Om det bliver et svar, der stiller sagen i et nyt lys, skal jeg ikke kunne
sige noget sikkert om, men jeg føler mig rimelig tryg ved, at vi nu får en formel reaktion fra
Kommissionens side.
EU-27-topmødet
Statsministeren:
Fredag var der et uformelt topmøde mellem de 27 lande med henblik på
at forberede Rommødet. Drøftelsen fokuserede på de elementer til Romerklæringen, som
forud for topmødet i sidste uge blev oversendt i fortrolighed til udvalget. Der er også i for-
trolighed nu oversendt et nyt udkast, som samler op på den debat, vi havde, og som
uden
at gå i detaljer grundet fortroligheden
i min optik klart er et bedre papir. På selve mødet
var der enighed om, at tekstens elementer som udgangspunkt var fornuftige, og jeg vil
særlig fremhæve tre punkter.
For det første var der flere, der understregede, at EU skal fokusere på at finde løsninger
på de væsentlige udfordringer, som medlemsstaterne ikke kan klare selv, altså at holde
fokus på det, som vi også var enige om i Bratislava efter Brexit: migration, sikkerhed, vækst
og også på det, der har været gennemgående for den nye kommissionen, nemlig at være
stor på de store ting og små på de små.
For det andet pegede mange, inklusive jeg selv, på, at afsnittet om styrkelse af den sociale
dimension ikke må kunne tolkes, som om vi lægger op til en ændret kompetencefordeling
mellem medlemsstaterne og EU. Vi lægger selvfølgelig vægt på et socialt ansvarligt Eu-
ropa, men det er vigtigt at slå fast, at vi skal respektere de enkelte medlemslandes sociale
modeller og den rolle, som arbejdsmarkedets parter spiller. Ingen kan være uenige i, at vi
også skal fremme vækst og velstand for at nå nogle sociale mål om en større grad af in-
klusion og om at få de unge med. Landene har dog meget forskellige velfærdsmodeller. Vi
kan godt lide vores egen, og derfor skal der være respekt for subsidaritetsprincipper etc.
Jeg kan se, at det synspunkt er bedre beskrevet i de papirer, der nu foreligger, men som
dog ikke er færdigbearbejdede.
For det tredje var der bred enighed om, at muligheden for et EU i flere hastigheder ikke
handler om at skabe nye geografiske opdelinger i EU-samarbejdet, og at det må være
849
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
åbent for alle. Vi havde i øvrigt også en god drøftelse om det med at være realistiske i
diskussionen, for det er allerede sådan i dag, at samarbejdet har en fleksibilitet indbygget
i sig inden for traktaterne. Vi er fuldt medlem af Schengensamarbejdet, men ikke medlem
af euroen, og andre steder i Europa forholder det sig omvendt. Med de eksisterende trak-
tater er det muligt at gå mere i dybden med bestemte samarbejdsrelationer, og det vil det
også fortsat være, men det er vigtigt, at det ikke ekskluderer nogen.
Det var tre centrale ting, og det er min forventning, at Romerklæringen tager højde for dem.
Under alle omstændigheder er det vigtigt at understrege, at erklæringen holder sig på et
generelt niveau: en relativt kort erklæring og en generel politisk hensigtserklæring. Vi skal
drøfte de enkelte elementer i erklæringen, efterhånden som Kommissionen fremlægger
sine refleksionspapirer som opfølgning på hvidbogen. Det er forventningen, at debatten om
EU’s fremtid vil fortsætte over de kommende måneder og i hvert fald frem
til december i år.
Der vil ikke være de store drøftelser i Rom, idet arbejdet bliver gjort færdigt inden topmødet,
der vil være af mere ceremoniel karakter. Det ventes at omfatte en højtidelighed på Roms
rådhus og en frokost hos den italienske præsident. Jeg kan også nævne, at der i forbin-
delse med topmødet vil blive afholdt audiens hos paven den 24. marts. Der er altså en
række aktiviteter, der gør, at det ikke bliver i Rom, at der vil blive ført detaljerede substans-
drøftelser
heller ikke om Romerklæringen.
Rasmus Nordqvist
henviste til, at Danmark trods forbeholdet var positiv over for fælles
løsninger inden for migration. Hvilke dele af forhandlingerne var regeringen med i?
Søren Søndergaard
havde forud for DER-mødet udtrykt forbavselse over, at den spræng-
farlige situation i Tyrkiet ikke var på dagsordenen. Havde statsministeren bragt den op?
Siden
hen var situationen jo eksploderet, så i hvilket regi diskuterede man EU’s
linje i re-
aktionen på udviklingen i Tyrkiet og på besøg fra diverse tyrkiske ministre? Ville man ud-
nytte mødet i Rom til en uformel drøftelse om Tyrkiet? Den drøftelse kunne ikke nås, inden
der eventuelt stod en tyrkisk minister i Danmark den kommende søndag for at tale i en
moske på Nørrebro.
Søren Søndergaard sagde, at man vel med Romerklæringen og i forbindelse med EU-27-
topmødet kunne forvente, at man placerer EU i forhold til Europa
ikke mindst, fordi et af
de største lande i EU havde forladt skuden. Hvordan behandlede man så udvidelsesper-
spektivet? Alle EU-erklæringer af en tilsvarende type havde indeholdt et udvidelsesper-
spektiv, altså noget med at skabe sammenhæng mellem Den Europæiske Union og virke-
ligheden. Hvordan blev forestillingen om, at alle europæiske lande skal være med i fælles-
skabet, udfoldet? Eller diskuterede man, hvordan man samarbejder med de lande, som
ikke vil blive en del af EU, men af et andet Europa?
Han ville dertil gerne vide, om traktatens fleksibilitet kom til at omfatte, at lande, der havde
opdaget, at euroen ikke passede til dem, kunne få lov til at forlade eurosamarbejdet.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, hvordan statsministeren og hans europæiske kol-
leger så på situationen med Polen. Den seneste diskussion om valget af Tusk var opstået
850
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
i halen af en række konflikter mellem Polen og de øvrige medlemsstater. Nogle mente, at
Polen ikke længere var i stand til at opfylde Københavnerkriterierne.
Om Balkanlandene havde statsministeren sagt, at der var enighed om at fastholde dem i
et europæisk perspektiv. Hvad mente han egentlig med det? Der var en formel optagelses-
proces i gang, men det var vel at stikke landene blår i øjnene, når mætheden i den eksi-
sterende union gjorde yderligere udvidelse urealistisk? Man risikerede at skubbe landene
væk ved at holde dem i strakt arm hele tiden.
Peter Hummelgaard Thomsen var enig med statsministeren i, at positive vinde blæser over
den europæiske økonomi, men at der var meget store geografiske forskelle. Talte man om
det på topmødet? Og forventede statsministeren en diskussion i Rom om at give lidt mere
luft til, at nogle lande kunne sætte mere benzin på egen økonomi?
Statsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at hans syn på flygtningeproblematikken og
migrationspresset var det samme, som det hele tiden havde været: at man skulle have
kontrol over de ydre grænser og indgå et samarbejde med afrikanske lande, så der kommer
en økonomisk udvikling, der tegner et mere optimistisk billede for de unge afrikanere. Når
man gav den håndsrækning til afrikanske lande, skulle man samtidig gøre det klart, at det
var en noget for noget-tilgang, så afrikanske borgere, der kommer til Europa uden at have
et beskyttelseskrav, skulle tilbagesendes. Statsministeren oplevede sig selv som en kon-
struktiv og realistisk deltager i diskussionen, og Danmark bidrog også økonomisk til sikrin-
gen af de ydre grænser. Da der halvandet år tidligere gik hul på Europa, diskuterede man,
hvordan flygtninge og migranter skulle fordeles mellem EU-landene i stedet for at se på,
hvordan man kunne få problemet til at blive mindre ved at kombinere grænsebeskyttelse
og vækstinitiativer i de lande, der genererer migranter.
Hans svar til Søren Søndergaard var, at Tyrkiet diskuteres alle steder, og at der var god
grund til bekymring. Han havde selv netop vendt sagen med sin hollandske kollega. Lan-
dene måtte hver især finde ud af, hvem man inviterer ind, men det var ikke en enkel sag. I
demokratier er der forsamlings- og ytringsfrihed, og der er tradition for, at folk mødes med
landsmænd, når de er på rejse, men problemet var proportionaliteten i det. Tyrkere havde
gjort brug af skræmmende retorik, og af samme grund havde statsministeren foreslået sin
tyrkiske kollega at udsætte et planlagt arbejdsbesøg. Det blev det.
Om udvidelsesperspektivet sagde statsministeren, at han delte Peter Hummelgaard Thom-
sens analyse af, at der er en mæthed i Europa på grund af borgernes opfattelse af det
europæiske samarbejde
og i kølvandet på Brexit. Det stod klart, at man fremover måtte
stå mere vagt om Københavnerkriterierne, og det faktum forventede statsministeren at se
afspejlet i vedtagelserne fra Rom: Det er principielt er åbent samarbejde, men forudsæt-
ningen er, at værdigrundlaget efterleves fuldt ud. Det var et vigtigt signal at sende
også
til Tyrkiet, der formelt set var i en optagelsesproces. Nogle lande ønskede at være en del
af EU, og det kunne have en negativ indflydelse at slukke den drøm. Der skulle findes en
balance. Den var forsøgt udtrykt i forhold til Vestbalkan, hvor man sagde, at der skulle
opretholdes et europæisk perspektiv, og at man skulle understøtte en udvikling i landene,
851
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
der gør, at de fortsat orienterer sig den rigtige vej. Der var også muligheder i bl.a. nabo-
skabsprogrammer for at understøtte finansielt og på anden vis. Samarbejdet var sådan
bygget op, at det ikke forholder sig sådan, at man enten er en del af EU og samarbejder,
eller man står udenfor og er ikke involveret i nogen ting overhovedet. Der var heldigvis
mange relationer til lande som f.eks. dem til Schweiz og Norge, og det var vigtigt at fast-
holde det perspektiv i forhold til vestbalkanlandene. De var i øvrigt i forskellige kategorier,
for nogle havde startet optagelsesforhandlinger, og nogle havde ikke, men uanset hvad,
skulle man række hånden ud. Den opgave var givet til udenrigsministrene.
Om Polens reaktion på genvalget af Donald Tusk sagde statsministeren, at den var meget
voldsom, og at man måtte håbe, at det var en emotionel engangsforeteelse. Der var udfor-
dringer i Polen, hvoraf nogle var relevante for det danske erhvervsliv. Det talte statsmini-
steren med sin polske kollega om, hver gang han havde lejlighed til det.
Der var ikke lagt op til en ny finanspolitik, men statsministeren mente, at man var kommet
tættere på en substantiel drøftelse om, hvordan man finder balancen mellem det, man kan
gøre i fællesskab, og det, man kan gøre nationalt. Han gik ind for, at man skal bruge det
europæiske samarbejde til at udvikle mere social sammenhængskraft i hele Europa. Nogle
lande sloges med stor ungdomsarbejdsløshed, men det var vigtig at signalere, at EU ikke
lige kan trylle ungdomsarbejdsløsheden væk i f.eks. Spanien, når sandheden var, at virke-
midlerne til at gøre det i høj grad ligger i landene selv. I de kommende måneder var der
brug for en meget mere nuanceret diskussion om, hvad der gemmer sig bag udtrykket en
social dimension. Statsministeren var tilhænger af et Europa med en social sammen-
hængskraft, men ikke af en social union, som demonterer den danske arbejdsmarkedsmo-
del. Europa havde brug for stabilitet, og den blev bl.a. skabt, ved at landene også internt
er i harmoni, og at man f.eks. ikke har en hel ungdomsgeneration, der er koblet af. Fra
dansk side skulle man engagere sig i det, men uden at overtage et ansvar for noget. Han
glædede sig over, at svenskerne havde taget initiativ til at sætte diskus-sionen på dagsor-
denen på højt niveau ved at arrangere et møde om den sociale dimension. Det ville han
eller udenrigsministeren vende tilbage til i udvalget. For et land som Danmark med et skan-
dinavisk velfærdssamfund, ville det være uklogt at sige, at man havde fundet frem til en
unik samfundsmodel, så man ville ikke deltage i diskussionen. Man passer bedst på sit
eget ved at engagere sig.
Rasmus Nordqvist
var enig med statsministeren i, at man skulle begynde at diskutere,
hvordan man kan tale om emnet. Ingen i Europa vil bestemme over, hvordan andre lande
løser problemer, men der var et ønske om at finde ud af, hvad man kan gøre i fællesskab.
Han kunne forstå, at man var der, hvor man skulle til at tage en konsensusbeslutning om
håndteringen af migration. Statsministeren sagde, at til løsningen hørte også arbejdet med
den langsigtede udvikling. Ville Danmark spille ind med del af løsningen, så det kommer til
at fremgå af EU’s budgetter, at der bliver satset på langsigtet bistand?
Zenia Stampe
spurgte til stemningen og regeringslederne indstilling. Hun mente at kunne
konstatere en forandring i den danske diskussion: For få år siden var den præget af stor
skepsis, som kulminerede med afstemningen om retsforbeholdet og med flygtningekrisen,
852
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
men efter Brexit var den gået ind i en ny fase, og holdningen til EU havde aldrig været mere
positiv. Hun syntes, at udkastet til Romerklæringen udtrykte en vilje til at reformere, og
kunne også fornemme, at mange lande mødte ind med en vilje til at forny troskabsløftet.
Putin, USA, Brexit og asiatiske økonomier i vækst gjorde det vigtigt at stå sammen i Eu-
ropa.
Claus Kvist Hansen
ville tillade sig at sige noget om, hvad der
ikke
stod i det fortrolige
udkast til Romerklæringen. Det var ikke en manual, der i detaljer forklarer, hvordan man
kunne stoppe migrationspresset. Hvor højt på dagsordenen lå migrationsspørgsmålet
egentlig i det øvrige Europa? Udenrigsministeren havde i den forgangne uge sagt, at mi-
grationssituationen ikke længere var et problem, mens statsministeren var ret fast i sin
retorik om problematikken i det. Det lod til, at resultaterne af indsatsen for at stoppe migra-
tion var udeblevet igennem det seneste halvandet år.
Claus Kvist Hansen spurgte i øvrigt, om statsministeren vidste noget om det besøg af en
tyrkisk minister, som Søren Søndergaard havde nævnt.
Søren Søndergaard
svarede Claus Kvist Hansen, at det ville tiden vise. Det glædede ham,
at man på uofficielt plan diskuterede Tyrkiet, men i betragtning af hvor mange milliarder
euro EU proppede i landet hver år, var det måske på sin plads med en mere formel drøf-
telse om Tyrkiet. Der var brug for en afklaring. Hvis Romerklæringen for første gang i 60 år
ikke indeholdt et udvidelsesperspektiv, ville statsministeren så arbejde for at give de lande,
der ikke er med i EU, men som er europæiske, et andet perspektiv end bare at være satellit
omkring EU? Statsministeren havde jo ret i, at EU har kontakt med en masse europæiske
lande, der ikke er en del af EU, men det udgør jo ikke et europæisk samarbejde. Hvis
udvidelsesperspektivet om, at EU skal være hele Europa var faldet til jorden, måtte man
finde noget andet frem i stedet. Ellers frygtede han, at spændingerne i de lande, der havde
haft udsigt til et medlemskab, men nu kunne se, at det ikke kom til at ske, ville vokse
radikalt.
Statsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at der var etableret en europæisk-afrikansk
trustfond, og at man samarbejdede med fem afrikanske lande om et forpligtende samar-
bejde, der understøtter udviklingen og forpligtelsen til at hjemtage egne borgere. Over for
Claus Kvist Hansen bekræftede han, at Romerklæringen ikke ville være en manual, men
snarere en deklaration, som gør status over det 60 år lange samarbejde. Det ville selvføl-
gelig tage EU’s væsentligste udfordringer
og løsningsforslag op. Man befandt sig i en tid,
hvor den afrikanske befolkning blev større og større og skabte et potentielt større pres på
Europas grænser, samtidig med at der fortsat var uro i nærområderne. Det udgjorde en
kæmpestor udfordring, og det anså man det også for at være i andre lande. EU-landene
tog faktisk problemet endnu mere alvorligt nu, end de gjorde et år tidligere, hvor det var
kæmpestort, men blev taget mindre alvorligt. Det skyldtes, at der er kommet en ny realisme
ind. Da flygtninge- og migrationsstrømmen startede, var mange positive og mente, at den
kunne bidrage til arbejdsmarkedet etc., og at det bare var et spørgsmål om at tage stilling
til, hvordan man fordelte det positive influx af mennesker. Danmark havde hele tiden haft
den holdning, at man ikke kan have en åben bagdør ind til Europa. Der var dog brug for
853
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
udenlandsk arbejdskraft, og man skulle passe på ikke at havne der, hvor man kommer til
helt at lukke af for udenlandsk arbejdskraft. Statsministeren kendte ikke til, at udenrigsmi-
nisteren skulle have sagt, at migration ikke var noget problem, og han kunne heller ikke
nikke genkendende til, at der ikke var fremskidt i at bremse migrationen. I februar 2017 var
der det laveste antal asylansøgere siden sommeren 2009. Resultatet var bl.a. skabt natio-
nalt med et antal stramninger, men også ved, at den danske linje havde vundet genklang i
Europa, så vestbalkanruten var under kontrol. Resultaterne måtte gerne blive bedre og
gerne få en karakter af at være vedvarende, men de var ikke udeblevet.
Til Zenia Stampe sagde han, at EU ikke havde haft så ringe et 60-årigt liv, som nogen
forsøgte at gøre det til. I forbindelse med finanskrisen var det f.eks. lykkedes at holde hån-
den under den finansielle sektor og komme igennem den uden alt for voldsomme sociale
omkostninger. Krisen havde udmøntet sig i mere håndfaste regler, der gjorde, at man var
bedre klædt på, hvis der skulle komme en ny krise. Udlændinge- og migrationspresset var
et andet billede på det. Der var et lavere asylansøgningsantal, end man ville have haft, hvis
der ikke var truffet EU-beslutninger. Når regeringslederne ellers havde tid til at se lidt ud
over, det der sker lige nu og her, var der en fælles erkendelse af, at der ikke er noget
alternativ til EU-samarbejdet, selv om det er besværligt. Danmark vil f.eks. med rette gerne
være en suveræn nationalstat, men har samtidig en forventning om, at EU-samarbejdet
skal løse en masse problemer og i fuld respekt for det danske særkende. Samme indstilling
møder de andre EU-lande også ind med, så ting tager tid, for det er ikke nogen effektiv
beslutningsmekanisme. Trods kompleksiteten leverer det europæiske samarbejde. Det in-
dre marked er ret velfungerende, og uden det havde man haft et fattigere Danmark. Helt
grundlæggende oplevede statsministeren en gruppe regeringsledere, der følte sig historisk
forpligtede til ikke at kaste barnet ud med badevandet. Til den erkendelse hørte også, at
man var nødt til at tage befolkningernes kritik alvorligt og arbejde mere med f.eks. sikker-
hed, migration, beskæftigelse og vækst.
Til Søren Søndergaard sagde statsministeren, at Østrig havde bragt det op på mødet, hvor-
dan man skulle håndtere en tyrkisk valgkamp på europæisk jord. Det mundede ud i en kort
snak om Tyrkiet. Han var glad for, at Søren Søndergaard nævnte det med at proppe penge
i Tyrkiet, for hvor mange sagde, at præsident Erdogan havde krammet på Europa, fordi
han kunne skrue op og ned for flygtningestrømmen, var det en vigtig pointe at sige, at
Tyrkiet i den grad har brug for EU. Tyrkiet var oven på en ekstrem positiv økonomisk ud-
vikling nu gået i bakgear.
Statsministeren forventede, at man på mødet i Rom ville signalere, at EU-samarbejdet er
et åbent samarbejde, men at det også ville blive understreget, at det er med lande, der fuldt
ud lever op til de værdier, som samarbejdet bygger på. Det ville også være klogt i forhold
til lande, som allerede var ombord, men med visse udfordringer.
Rasmus Nordqvist
henviste til statsministerens udtalelse om, at man inden for det nuvæ-
rende formandskab havde tænkt sig at nå frem til en konsensus. Den indeholdt bl.a. planer
for de ydre grænser og tilbagesendelser, men hvilke andre strenge var der at spille på?
Man havde lavet en aftale med Mali om grænsebevogtning, som også var fornuftig, men
854
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
hvad med det langsigtede udviklingselement? Han opfordrede statsministeren til at gøre
det klart i forhandlingerne, at EU var nødt til at bidrage mere til den langsigtede udviklings-
hjælp, hvis man ville gøre noget reelt ved migrationsudfordringen. Man var nødt til at se
på, hvordan man kan udvikle landene, f.eks. ved hjælp af SDG’erne
og partnerskaber.
Claus Kvist Hansen
syntes ikke, at statsministerens udsagn harmonerede med de tal,
som Eurostat havde offentliggjort: Antallet af asylansøgere for 2016 var stort set det samme
som for 2015, der var et fald på bare 4 pct. Det virkede ikke, som om indsatsen for at få
lukket hullet i Europa var stor. Hvad mente statsministeren om det?
Statsministeren
mente at kunne føre sandhedsbevis for, at der var opnået resultater. I
februar 2016 var der det laveste antal asylansøgere i Danmark siden sommeren 2009. Det
var da et fremskridt. Man havde knoklet for at lukke hullet, og det havde man gjort med en
kombination af nationale initiativer og en EU-indsats. De nationale initiativer havde været
effektive i at begrænse antallet af asylansøgere og i at sørge for, at det ikke blev for byr-
defuldt at modtage dem, der kom. Den europæiske indsats, som bl.a. var at lukke ned for
vestbalkanruten, der var hovedruten til Danmark og Skandinavien. Nedlukningen af ruten
skete på basis af en kombineret indsats fra nogle lande, der havde samme synspunkt som
Danmark, og som tog nogle nationale initiativer, men også på at Europa samarbejdede om
at stoppe tilstrømningen via Grækenland. Samtidig var det korrekt at sige, at problemerne
ikke var løst, og at udvandringen fra Afrika fortsat udgjorde en kæmpe udfordring. Man
satsede på et tættere samarbejde med f.eks. Libyen, så landets kapacitet til at patruljere
eget farvand skærpes. Konklusionen måtte være, at man ikke skulle negligere, at der var
problemer, men statsministeren tillod sig alligevel at glæde sig over de resultater, der trods
alt var opnået. Fra dansk side forventede man at være 3,5 mia. kr. på den gode side i
forhold til den prognose, der var stillet 1 år tidligere.
Statsministeren var enig med Rasmus Nordqvist i udviklingsperspektivet og så de com-
pacts om partnerskaber, der var lancereret, som et forsøg på også at inspirere til god re-
geringsførelse, rammevilkår for erhvervslivet etc. Han kunne også sagtens
se FN’s nye
udviklingsmål i den kontekst. Det krævede selvfølgelig finansiering, og den var til stede via
EU. Der var i særlig grad behov for, at flere lande ligesom Danmark lever op til FN-målsæt-
ningen om at give 0,7 pct. af BNI til udviklingsbistand. Det skulle man blive ved med at
presse på for. Til uddybelse sagde han, at der var enighed om at have et sigte om at nå til
konsensus på migrationsområdet, men at det ikke var det samme, som at det ville lykkes.
Der var enorme interessekonflikter, og Danmark var med sit forbehold i nogen grad sat i
en tilskuers rolle. Han forventede, at emnet ville være på dagsordenen for det formelle
møde i juni, og han ville komme i udvalget i god tid inden, så man kunne diskutere det.
Claus Kvist Hansen
var klar over, at der var sket et pænt fald i tilgangen af asylansøgere
til Danmark, men når man så på Europa som helhed, havde der kun været en fremgang
på 4 pct. Det var ikke tilfredsstillende.
855
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
Statsministeren
mente, at der var en del efterregistreringer og andet i det og understre-
gede, at det var et komplekst emne. Der var ikke dansk appetit på at afskaffe retsforbehol-
det, så man kunne komme til at sidde med ved mødebordet og få en egentlig beslutnings-
kraft i forhold til, hvordan EU løser problemerne. Det var en sløjfe tilbage til svaret til Zenia
Stampe om, at der på den ene side er forventninger til, at EU skal løse problemerne, men
på den anden side et forbehold mod selv at deltage i samarbejdet. Det var et dilemma.
856
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3527 (økonomi og finans) den 21. marts 2017
1. Forslag om reducerede momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
Orienterende debat
KOM (2016) 0758
Rådsmøde 3527
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (15)
bilag 760 (udvalgsmødereferat side 948, senest
behandlet i EUU 20/5-16)
Finansministeren:
De gældende momsregler betyder, at elektroniske bøger, aviser og
tidsskrifter skal pålægges et lands standardmoms, mens trykte bøger, aviser og tidsskrifter
kan pålægges nedsat moms (ned til 5 pct.). Nogle lande må desuden pålægge trykte bøger,
aviser eller tidsskrifter en stærkt nedsat moms (under 5 pct.) eller nulmoms (Danmark har
nulmoms på trykte aviser).
Forslaget giver alle lande samme mulighed for frit at fastsætte nedsat momssats eller
nulmoms på både trykte og elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter. Et formål er, at man
kan have samme momssats på f.eks. trykte og elektroniske bøger.
EU-Domstolen har lige afsagt dom om momsmæssig forskelsbehandling af elektroniske og
trykte bøger, som muligvis kan betyde, at man fremover ikke må forskelsbehandle trykte
og elektroniske udgaver af samme medie. Dommens betydning for direktivforslaget kendes
endnu ikke. Udvalget vil blive orienteret herom, når det er blevet nærmere belyst. Regerin-
gen finder det vigtigt, at vi kan fastholde de nuværende momssatser på elektroniske og
trykte udgaver af bøger, aviser og tidsskrifter.
Der ventes støtte til at arbejde videre med forslaget med henblik på endelig stillingtagen
senere. Fra dansk side arbejdes som hovedregel ud fra en mangeårige indsats for, at der
ikke bør skabes nye muligheder for nedsatte momssatser eller nulmoms, der giver konkur-
renceforvridning, gør momssystemet mere kompliceret og giver indtægtstab. Men regerin-
gen er åben over for dette forslag, hvor alle lande får samme mulighed for frit at fastsætte
moms på disse medier.
Kommissionen har parallelt fremsat forslag om moderniserede momsregler for e-handel,
som vil mindske konkurrenceforvridning som følge af nedsatte momssatser i andre lande.
Regeringen så gerne disse forslag vedtaget samtidigt.
Rasmus Nordqvist
mente, at det var fornuftigt at bruge momsen til at styrke dele af for-
bruget. Via skatter og afgifter kan man rykke ved folks adfærd som forbrugere. Det gav sig
selv, at en ligestilling mellem trykte og digitale medier var helt afgørende.
Finansministeren
havde ikke fantasi til at forestille sig, hvordan man skulle erstatte de
meget store skatteindtægter, man ville miste ved at nedsætte momsen. I Danmark havde
man valgt at pålægge de varer, som man ønsker mindre af såsom som cigaretter, spiritus
857
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
etc., en afgift. Det var fortsat regeringens politik. Han var enig i, at det ville være godt at få
rettet op på forskellen på, hvordan man moms- og afgiftsmæssigt behandler trykte bøger
og aviser i forhold til de elektroniske versioner.
Zenia Stampe
påpegede, at det løbende blev foreslået, at netmedier også skulle fritages
for moms. Ville det kunne lade sig gøre ifølge reformen?
Finansministeren
mente ikke, at det var tilfældet. Hvis han tog fejl, ville han sørge for at
få givet besked hurtigst muligt.
858
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
2. Forslag om omvendt betalingspligt for moms
Orienterende debat
KOM (2016) 0811
Rådsmøde 3527
bilag 1 (samlenotat side 9)
EUU alm. del (16)
bilag 436 (udvalgsmødereferat side 591,
senest behandlet i EUU 20/1-17)
Finansministeren:
Vi skal også gøre status over forslaget om generel omvendt betalings-
pligt for moms, som vi senest talte om her i udvalget før Økofin den 27. januar. Generel
omvendt betalingspligt vil afvige fra normale momsregler. Det betyder, at afregningspligten
for moms flyttes fra den sælgende virksomhed, f.eks. en grossist, til den købende virksom-
hed, dvs. f.eks. en detailforretning, der sælger videre til en privat kunde.
Forslaget indebærer konkret, at EU-lande med relativt store problemer med momssvig mid-
lertidigt (indtil 2022) kan få lov at indføre generel omvendt betalingspligt for leverancer over
10.000 euro mellem virksomheder. Der vil følge rapporteringskrav til landene om virknin-
gerne, så tilladelser kan trækkes tilbage, hvis f.eks. momssvigen flytter til andre lande.
Landene har delte meninger om, hvor effektiv omvendt betalingspligt er mod svig. Der er
også kritik af de mulige administrative byrder for virksomhederne. De nærmere betingelser
for at få tilladelse og rapporteringskrav drøftes fortsat. Der ventes først en endelig stilling-
tagen senere.
Fra dansk side er vi optaget af både at minimere svig og de administrative byrder. Skatte-
ministeren har netop lanceret en 17-punktsplan på momsområdet, som skal bidrage til at
forebygge svindel gennem styrket og målrettet kontrol.
Vi kan acceptere, at lande med særlige svigudfordringer i en begrænset periode kan prøve
dette redskab mod svindel. Det er dog meget vigtigt, at der tages hensyn til virkningerne
på det indre marked og andre lande. Tilladelser til at indføre generel omvendt betalingspligt
skal kunne trækkes tilbage, hvis det viser sig at gå ud over andre lande.
859
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
3. Europæisk semester: landerapporter og reformimplementering
Generel drøftelse
KOM (2017) 0090
Rådsmøde 3527
bilag 1 (samlenotat side 20)
Finansministeren:
På Økofin skal vi drøfte EU-landenes
reformindsats i lyset af EU’s lan-
derapporter og landenes opfølgning på EU’s anbefalinger fra 2016. Formandskabet lægger
også op til særskilt fokus på forbedring af erhvervsklimaet. Tre udvalgte lande vil præsen-
tere reformerfaringer på området (Italien, Tjekkiet, Slovenien).
Det er en klar dansk prioritet, at vi i Økofin følger op på landenes implementering af
EU’s
anbefalinger. Det giver os mulighed for at holde hinanden til ilden med hensyn til reformer
(gennem peer pressure) og at udveksle gode ideer og erfaringer. Nationale reformer er det
bedste og mest direkte middel til at styrke de europæiske økonomier, og EU-samarbejdet
på dette område giver merværdi, fordi vi kan lære af hinanden.
EU’s
landerapporter viser, at landene har gjort nogle fremskridt med at gennemføre refor-
mer, herunder reformer af den finansielle sektor og arbejdsmarkederne. Nogle lande har
således fortsat oprydningen i den finansielle sektor, herunder via tiltag til at nedbringe den
høje andel af misligholdte lån. Det er vigtigt for at få kreditgivningen til sunde virksomheder
i gang igen. Flere lande har forbedret den aktive arbejdsmarkedspolitik og øget incitamen-
terne til at arbejde. Det er bl.a. Spanien, Italien og Finland.
Rapporterne peger dog også på manglende fremskridt, særlig inden for reformer, der styr-
ker produktiviteten, herunder tiltag til øget konkurrence på produkt- og servicemarkederne.
Det er vigtigt for vækst, og drøftelsens særlige fokus på erhvervsklimaet skal bidrage til at
komme videre med denne dagsorden.
Jeg deler generelt Kommissionens vurdering af, at der er behov for at styrke reformindsat-
sen i EU. Reformindsatsen må ikke gå i stå, bare fordi realøkonomien har fået det bedre.
Man skal samtidig huske, at mange anbefalinger tager tid at gennemføre og kræver et langt
sejt træk over flere år.
Der er nogle, der hellere vil lempe finanspolitikken. Men det er ingen vidundermedicin, og
man risikerer at få alvorlige bivirkninger. EU-landenes problemer er primært strukturelle og
kræver derfor strukturelle tiltag. Det er vejen til at sikre et holdbart opsving med mere varig
vækst og til at væbne os mod nye kriser. Det gælder også herhjemme. Vi er f.eks. ikke
europamestre i reformer, der styrker produktiviteten. Landerapporten for Danmark peger
rigtigt på, at vi fortsat har behov for at øge konkurrencen i servicesektoren for at styrke
produktiviteten.
Rapporten peger også på behovet for at styrke beskæftigelsen blandt personer på kanten
af arbejdsmarkedet. Kommissionen ser endvidere en risiko for mangel på kvalificeret ar-
bejdskraft og understreger vigtigheden af, at arbejdsudbuddet er holdbart på længere sigt.
860
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
Kommissionen peger således på flere af de udfordringer, som regeringen også har fokus
på. Flere skal bidrage på arbejdsmarkedet, og vi skal sikre, at virksomhederne har den
fornødne adgang til kvalificeret arbejdskraft, så mangel på arbejdskraft ikke bremser op-
svinget. Vores egen vurdering er jo også, at det aktuelle opsving var gået i stå for længe
siden, hvis ikke vi tidligere havde taget skridt til at få flere ind på arbejdsmarkedet.
Det er samtidig centralt at skabe gode rammevilkår for virksomhederne, der kan øge pro-
duktivitet og investeringer.
Ved samrådet om det nationale reformprogram den 5. april vil jeg sammen med økonomi-
og indenrigsministeren sige mere om reformarbejdet herhjemme og i EU.
861
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
4. Opfølgning på G20-finansministermøde i Baden-Baden
Generel drøftelse
Rådsmøde 3527
bilag 1 (samlenotat side 29)
Finansministeren:
På Økofin-mødet forventes en afrapportering fra G20-mødet, som fin-
der sted i dag og i morgen. Jeg nævnte også mødet for udvalget før Økofin den 21. februar.
EU repræsenteres af formandskabet (Maltas finansminister) og Kommissionen (de økono-
miske kommissærer). G20-mødet i Baden-Baden er den første reelle mulighed for at stifte
nærmere bekendtskab med den nye amerikanske administration, som vil deltage med fi-
nansminister Steven Mnuchin.
Fra europæisk side bør G20-mødet bruges til at fremme den nye amerikanske administra-
tions forståelse for vigtigheden af åbenhed, frihandel og forpligtende internationalt samar-
bejde. Det er afgørende for at sikre holdbar økonomisk vækst og stabilitet
både i USA og
globalt.
Jeg kan i øvrigt fortælle, at G20 også vil være et tema på det nordiske finansministermøde
i Oslo den 24. marts. Norge er inviteret med som G20-gæst i 2017 og har tilbudt at inddrage
de andre nordiske lande i sine forberedelser. Det er jeg glad for. Norden har meget at byde
ind med i disse dage, hvor alle efterspørger, hvordan man kan blive bedre til at kombinere
åbenhed med bred økonomisk fremgang for alle.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om man havde en skattedagsorden i G20 eller ville flytte den
dertil fra OECD, fordi det var lettere. Man kunne være bekymret, når et område rykkede til
G20, for så er det kun få landes stemmer, der bliver hørt i diskussionerne.
Finansministeren
så helst, at diverse emner blev diskuteret i fora, hvor også Danmark
deltager. Ud fra et økonomisk synspunkt var der dog stadig et stykke vej til, at Danmark
kunne blive en del af G20. Når der blev drøftet skattespørgsmål i G20-kredsen, skulle det
ses som en opbakning til indsatsen for at få nedbragt skatteunddragelse og antallet af
skattelylande, som foregår bl.a. finder sted i OEDC. Han anså det for positivt, at også G20-
landene tog den drøftelse op og diskuterede god skattepraksis.
Rasmus Nordqvist
var med på, at det var fornuftigt også at tage skattedebatten op i G20,
men ministeren var selv inde på, at han foretrak et regi, som også Danmark er en del af.
Ville ministeren arbejde for at inkludere de udviklingslande, der ikke er med i OECD, altså
udviklingslande, der står uden for diverse samarbejder? Når det handlede om vigtige dags-
ordener som skatteunddragelse og skattely, var det vigtigt at få inkluderet så mange lande
som muligt i diskussionen.
Udenrigsministeren
svarede, at han havde handlet på netop det i sin tidligere egenskab
som udenrigsminister. I december 2015 gav Danmark et økonomisk bidrag i millionklassen
til at styrke udviklingslandendes mulighed for at kunne følge med i og påvirke diskussionen
om skatteunddragelse og bekæmpelse af skattelylande i gennem OECD.
862
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 560: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/3-17
29. Europaudvalgsmøde 17/3 2017
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 13.10
863