Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 671
Offentligt
1757477_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
[Sagsnr.]
[Brevdato]
Opsummering af de væsentligste pointer i Lex Luftfart
bidrag til svar på TRU alm. del spørgsmål 476.
Dokumentet ”Draft proposal for targeted
initiatives in the aviation sec-
tor concerning fair competition”, i daglig tale kaldet ”Lex Luftfart”, be-
står af to dele. Første del er en cover-skrivelse, der forklarer bag-
grund for initiativet, regeringens generelle holdning til spørgsmålet,
hensigt med initiativets løsningsforslag, samt overvejelser om lovgiv-
ningskompleks. Anden del udgøres af konkrete tekstforslag til lovgiv-
ning.
Første del - coverskrivelse
Baggrunden
for initiativet er en situation, hvor liberaliseringen af luft-
fartsmarkedet har skabt forretningsmuligheder for europæiske selska-
ber, der opererer inden for EU. Skarp konkurrence mellem luftfartssel-
skaber for at reducere driftsomkostninger og øge fleksibiliteten for
luftfartsselskaberne, har resulteret i fremkomsten af nye forretnings-
og ansættelsesmodeller. Markedsliberalisering har dog også været en
drivkraft for ikke-fair konkurrence i form af udnyttelse af ikke-
tilsigtede forskelle blandt medlemsstaternes implementering, anven-
delse og administration af EU-regler og
–forordninger.
Den danske regering finder,
at der bør tages skridt på EU-niveau for
at sikre selskaberne ensartede rammer for en fair konkurrence og for
at sikre acceptable arbejdsforhold for ansatte i den europæiske luft-
fartssektor. Luftfartsselskaberne bør konkurrere på innovation, kvali-
tet og pris og ikke på basis af regelshopping og udnyttelse af huller i
lovgivningen.
Hensigten
med Lex Luftfart er at bidrage til at sikre, at der for ansatte
er klarhed om i hvilken EU medlemsstat, den pågældende er beretti-
get til bl.a. sociale sikringsydelser, hvilket ikke bør være genstand for
hyppige ændringer. Derudover bør arbejdsmiljøet om bord på fly i Eu-
ropa være genstand for ensartet og standardiseret regulering og til-
syn.
Side 1 (3)
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 671: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 476 om ministeriet vil udarbejde notat på dansk, der opsummerer de væsentligste pointer i dokumentet Draft proposal for targeted initiatives in the aviation sector concerning fair competition, i daglig tale kaldet Lex luftfart, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I forlængelse af dette
opfordrer den danske regering Kommissionen
og medlemsstaterne
til bl.a., hvor nødvendigt, at regulere nye forret-
nings- og ansættelsesmodeller i tæt samarbejde med det Europæiske
Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) og med involvering af eksterne så
vel som interne interessenter.
Den danske regering foreslår at regulere spørgsmålet i
luftfartssektor-
lovgivningen,
idet en række særlige omstændigheder gør sig gælden-
de i luftfartsindustrien, og gør den anderledes fra andre sektorer. I
Lex Luftfart foreslås en ændring til
”Europa-parlamentets
og Rådets
forordning (EF) nr. 1008/2008 af 24. september 2008 om fælles reg-
ler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesskabet”.
Endelig fremhæves det i coverdelen, at det danske forslag vil skulle
analyseres yderligere og muligvis justeres, og at et behov for flere
runder og konsultationer må imødeses, før egnede formuleringer er
fundet. Der er således tale om et indspil til Kommissionen til videre
drøftelse. Det er essentielt at finde en løsning, der omhyggeligt afve-
jer de enkelte interessenters retmæssige bekymringer og tager behø-
rigt hensyn til indvirkninger på anden relateret lovgivning.
Andel del
konkrete tekstforslag til lovgivning
Anden del af Lex Luftfart udgøres af konkrete tekstforslag til oven-
nævnte forordning nr. 1008/2008. Denne forordning regulerer licens-
givningen til luftfartsselskaber i EU. Flyselskaber, der ikke opfylder
kravene i denne forordning, kan således ikke opnå licens i EU.
Tekstforslagene er grupperet i to dele, hhv. en fastlæggelse af base-
begreb og hvem der er omfattet, samt arbejdsmiljø.
Fastlæggelse af basebegrebet
I Lex Luftfart foreslås, at et luftfartsselskab, der opererer uden for den
medlemsstat hvor selskabet er hjemmehørende, skal udpege et enkelt
”virksomhedssted” for hver
arbejdsgiver og/eller ansat flypersonale,
og informere den pågældende ansatte om dette. Herved skabes klar-
hed over hver enkelt ansattes arbejdsmæssige medlemsstatstilknyt-
ning, herunder i forhold til social lovgivning.
Det beskrives i forlængelse af ovenstående endvidere i Lex Luftfart, at
også personale, der indirekte arbejder for det pågældende luftfartssel-
skab, men gennem vikarbureauer eller ved selv-ansættelse, også skal
betragtes som værende ansat direkte af luftfartsselskabet.
Begrebet ”virksomhedssted” defineres som den medlemsstat,
som
luftfartsselskabet udpeger til et medlem af flypersonalet og hvor det
pågældende flypersonalemedlem normalt begynder og afslutter en
arbejdsperiode, og hvor luftfartsselskabet under normale omstændig-
Side 2 (3)
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 671: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 476 om ministeriet vil udarbejde notat på dansk, der opsummerer de væsentligste pointer i dokumentet Draft proposal for targeted initiatives in the aviation sector concerning fair competition, i daglig tale kaldet Lex luftfart, fra transport-, bygnings- og boligministeren
heder ikke er forpligtet til at stille overnatning til rådighed for det på-
gældende flypersonalemedlem.
Flypersonalemedlem omfatter personer, som arbejder for luftfartssel-
skabet uanset om der er tale om direkte ansættelse eller ansættelse
gennem andre virksomheder.
Arbejdsmiljø
I Lex Luftfart foreslås desuden, at licens kun kan gives til luftfartssel-
skaber, der opfylder bestemmelserne i ”Direktiv
nr. 89/391 af 12. juni
1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdsta-
gernes sikkerhed og sundhed under arbejdet”,
herunder med be-
stemmelserne om tilsyn med arbejdsmiljø om bord på fly.
Side 3 (3)