Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 734
Offentligt
1768272_0001.png
Dato: 13. juni 2017
Til: Folketingets Europaudvalg
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til M 98-17
rammenotatet til Folketingets Europaudvalg
En lang række interessenter har med mail af 12 juni fra Miljø og fødevareministeriet modtaget
M 98-17 i høring, med frist den 13. juni kl 10.
Vi skal indledningsvist udtrykke vor betragtelige beklagelse over den uacceptabelt korte frist,
på mindre end et døgn, for at de mange interessenter kan fremkomme med kommentarer. I
det lys fremsender vi vore kommentarer også direkte til Folketingets Europaudvalg.
Om rammenotatets angivelse af de samfundsøkonomiske konsekvenser
Vi har noteret os, at rammenotatet under ”Erhvervsøkonomiske konsekvenser” angiver be-
tragtninger om udgifterne for erhvervslivet. Vi noterer også, at notatet angiver at
”Der
kan
forventes positive erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at forhindre, at nogle af disse arter
vil kunne etablere sig i Danmark, idet flere arter kan
gøre skade på anlæg, afgrøder mm.”
I lyset af, at EU Kommissionen vurderer de
afledte årlige udgifter
på EU niveau til flere milliar-
der Euro årligt finder det ønskeligt at de positive økonomiske konsekvenser uddybes yderligere
end den ene sætning.
Om rammenotatets forslag til den danske holdning til optagelse af arter på bilage-
ne til Forordningen
Vi er forundrede over, at der lægges op til at den danske holdning skal være at
”arbejder
for,
at Kommissionens opdateringsproces af EU-listen udskydes, til der foreligger erfaringer fra
implementeringen, herunder om omkostningerne”.
Vi henviser her til, at tidlig bekæmpelse af arter under etablering er mest effektiv, både i for-
hold til forebyggelse og langsigtet omkostningseffektivitet. Forebyggelse og tidlig bekæmpelse
er således en væsentlig del af Forordningen.
Vi kan derfor IKKE anbefale at Danmark arbejder for at Kommissionens opdaterings-
proces udskydes.
Vi noterer os, at rammenotatet lægger op til at Danmark skal modsætte sig optagelsen af
kæmpe-bjørneklo på EU listen med henvisning til at
at smalbladet vandpest, kæmpe-bjørneklo og
kæmpe-balsamin ikke kommer på EU-listen, da de er udbredte i Danmark, og bekæmpelsen vil være om-
kostningsfuld”.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 734: Henvendelse af 13/6-17 fra Danmarks Naturfredningsforening om høring af rammenotat om invasive arter
Vi henviser her til, at omkostningerne til bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo allerede i dag er
omkostningstunge, om end regeringen netop har udsendt en bekendtgørelse i høring som fast-
sætter loft for omkostningerne til bekæmpelsen.
Udgifterne til bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo skal ses i sammenhæng med, at denne art er
en af få etablerede invasive plantearter, som det reelt vil være muligt næsten at udrydde ved
en målrettet indsats. En tilnærmelsesvis udryddelse forudsætter imidlertid at vore nabolande
også foretager en målrettet indsats
og dermed, at kæmpe-bjørneklo
optages på EU listen…
Det er således meget kortsigtet at henvise til at det vil være ”omkostningsfuldt” at bekæmpe
kæmpe-bjørneklo, som argument for ikke at optage arten på EU listen.
Vi anbefaler derfor at Danmark arbejder FOR optagelse af kæmpe-bjørneklo på EU
listen.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
2