Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 905
Offentligt
1789573_0001.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2017-8958
Den 15. september 2017
MFVM 350
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så
vidt angår maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilsk olie
og fedt, modermælkserstatning og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december
2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (komitésag).
Forslaget vedrører fastsættelse af maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilske
olier og modermælkserstatning. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet
glycidyl fedtsyreestre og fundet, at stofferne er genotoksisk, dvs. at stofferne kan forårsage skader
på cellernes DNA-molekyler (arveanlæg), og at især spædbørn kan have et højt indtag fra moder-
mælkserstatning og babymad. DTU fødevareinstituttet vurderer, at de foreslåede grænseværdier for
modermælkserstatninger og tilskudsblandinger, når grænseværdierne jf. forslaget falder til et lavere
niveau i 2019, vil sikre, at babyer ikke er udsat for et indtag af glycidyl fedtsyreestre, der giver an-
ledning til en væsentlig sundhedsmæssig bekymring fra denne kilde isoleret set. Frem til 2019 vil
grænseværdierne dog ikke være fuldt ud dækkende i denne henseende. Fødevarestyrelsen finder, at
grænseværdierne er i overensstemmelse med ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable),
idet sektoren stadig arbejder på at optimere fremstillingsmetoderne til at reducere dannelsen af stof-
ferne. Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer
og foder (SCoPAFF) den 25. september 2017. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget
beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet
man arbejder for, at grænseværdierne hurtigst muligt fastsættes på det endelige lave niveau for
modermælkserstatning på pulverform 50 mikrogram/kg og på flydende form 6 mikrogram/kg.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Forslaget vedrører fast-
sættelse af maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilske olier og modermælkser-
statning.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 905: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilsk olie og fedt, modermælkserstatning og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 25. september 2017.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for stofferne glycidyl fedtsyreestre i vegetabilske olier og
modermælkserstatning i forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af
grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.
Stofferne glycidyl fedtsyreestre er procesforureninger, som dannes under varmebehandling af fødeva-
rer. Stofferne er især fundet i raffinerede vegetabilske olier. Da vegetabilske olier anvendes i moder-
mælkserstatning findes stofferne ligeledes i disse produkter.
Kommissionen foreslår, på baggrund af en videnskabelig risikovurdering fra EFSA, at fastsætte mak-
simalgrænseværdier for stofferne glycidyl fedtsyreestre i vegetabilske olier og modermælkserstatning.
EFSA har identificeret, at især spædbørn og småbørn kan have et højt indtag af glycidyl fedtsyreestre
på grund af et højt indtag af modermælkserstatning og babymad fremstillet med vegetabilsk olie.
Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter offentliggørelse i EU-Tidende, men grænseværdierne for
modermælkserstatning vil blive reduceret til en lavere grænseværdi fra 1. juli 2019. For modermælks-
erstatning på pulverform falder grænseværdien fra 75 til 50 mikrogram/kg den 1. juli 2019 og på fly-
dende form falder grænseværdien fra 10 til 6 mikrogram/kg. Denne to-trins løsning er valgt for at give
sektoren tid til at optimere fremstillingsmetoderne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 905: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilsk olie og fedt, modermælkserstatning og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at forordningen ikke medfører admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af en videnskabelig vurdering fra EFSA. EFSA har vurderet, at
stofferne er
genotoksiske med et forholdsvist lav ”Margin of Exposure”, hvilket betyder, at eksponerin-
gen er høj i forhold til det niveau, som udgør en sundhedsmæssig risiko.
EFSA har identificeret spædbørn som særlig risikogruppe, som følge af indtag af stofferne fra moder-
mælkserstatning.
DTU-Fødevareinstituttet vurderer, at de foreslåede grænseværdier for modermælkserstatninger/
tilskudsblandinger, vil sikre, at babyer ikke er udsat for et indtag af glycidyl fedtsyreestre, der giver
anledning til en væsentlig sundhedsmæssig bekymring, når grænseværdierne er trådt fuld ud i kraft i
2019. Frem til 2019 vil grænseværdierne dog ikke være fuldt ud dækkende i denne henseende. For
forældre, der laver hjemmelavet babygrød, kan det overvejes at anbefale, at der bruges koldpressede
olier, hvor indholdet af glycidyl fedtsyreestre er lavt.
DTU vurderer, at de foreslåede grænseværdier næppe vil sikre alle børn mod et indtag, der vil give
anledning til en sundhedsmæssig bekymring. Såfremt det nuværende forslag vedtages, vil der stadig
være et rationale for fremadrettet løbende at evaluere mulighederne for en skærpelse af de foreslåede
grænseværdier for indholdet af glycidyl fedtsyreestre i vegetabilske olier og fedtstoffer.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at der efter
DTU’s vurdering er kommet en lavere grænseværdi
ind i forslaget for vegetabilske olier til fremstilling af babymad. Den nye lavere grænseværdi kom med i
forslaget på dansk opfordring med input fra DTU. Forsalget vurderes at være i overensstemmelse med
ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable). Erhvervet arbejder stadig på at forbedre frem-
stillingsmetoderne til at reducere dannelsen af glycidyl fedtsyreestre.
De europæiske producenter af raffinerede spiseolier har de seneste år arbejdet på at forbedre raffine-
ringsprocesserne for at reducere dannelsen af disse stoffer. Den europæiske brancheforening FEDIOL
understreger, at det er forskellige faktorer, som påvirker dannelsen af glycidyl fedtsyreestre og en an-
den procesforurening 3-MCPD estre, hvorfor det er en udfordring for dem at reducere dannelsen af
alle stofferne. Den manglende viden er baggrunden for, at forslaget i første omgang kun omfatter vege-
tabilske olier og modermælkserstatning. Vegetabilsk olie anvendes til produktion af både moder-
mælkserstatning og babymad, hvorfor regulering af stofferne i den vegetabilske olie vil regulere ind-
holdet i babymad.
EFSA er ved at revurdere 3-MCPD estre, og når denne vurdering foreligger ved årsskiftet, forventes
det, at Kommissionen vil fremsætte et forslag, som omfatter disse stoffer.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet indholdet af
glycidyl fedtsyreestre på nuværende tidspunkt ikke er reguleret med grænseværdier, men kun er om-
fattet af fødevareforordningens generelle artikel 14.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 905: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilsk olie og fedt, modermælkserstatning og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn
1789573_0004.png
Sedan og Mejeriforeningen bemærker, at det bør fremgå, at det er de vegetabilske olier og fedtstoffer,
der er årsag til en eventuel forurening i færdigvaren og ikke er noget i processen under produktionen
af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger. Producenterne af modermælkserstatninger og til-
skudsblandinger skal være opmærksomme på at stille krav til leverandørerne af vegetabilske olier og
fedtstoffer, og det bør ad denne vej sikres, at niveauet i de færdige produkter lever op til forordningens
krav. For så vidt angår modermælkserstatninger og tilskudsblandinger anmoder de om en meget læn-
gere overgangsordning og gerne frem til september 2018, samt at skæringsdatoen bliver produktions-
datoen og ikke datoen for markedsføringen. Af udkastet fremgår, at forordningen skal anvendes 4 må-
neder efter ikrafttrædelse. Denne overgangsperiode vurderes at være alt for kort. Dette skyldes, at
producenterne af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger bliver nødt til at have en vis margen
for at sikre mulighed for at indkøbe vegetabilske olier og fedtstoffer, som overholder de nye grænse-
værdier. Der er en relativt lang frigivelsesperiode på modermælkserstatninger. Produkterne er produ-
ceret ca. 1 måned forud for, at de frigives til salg. Derudover kommer de måske først ud i butikkerne 1-
2 måneder efter påstemplet produktionsdato. I forbindelse med eksport kan der godt være tale om at
produkterne først afskibes 2 måneder efter påstemplet produktionsdato. Såfremt skæringdatoen bliver
en produktionsdato og ikke datoen for markedsføringen som anført i forslaget vil dette give producen-
terne af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger mere fleksibilitet i overgangsperioden, hvis
der gives mulighed for at producere frem til en given dato.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at den europæiske branche oprindeligt oplyste, at de ville kunne
overholde grænseværdierne fra 1. september 2017, da dette ville give dem tid til at optimere produkti-
onsmetoderne. Da forslaget først kommer til afstemning den 25. september 2017 vil forslaget først
være gældende i begyndelsen af 2018. Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter offentliggørelse i EU-
Tidende, men grænseværdierne for modermælkserstatning vil blive reduceret til en lavere grænsevær-
di fra 1. juli 2019. For modermælkserstatning på pulverform falder grænseværdien fra 75 til 50 mikro-
gram/kg den 1. juli 2019 og på flydende form falder grænseværdien fra 10 til 6 mikrogram/kg. Erhver-
vet kan i et vist omfang begrænse indholdet ved valg af råvarer (fravælge palmeolie). På grund af de
toksikologiske effekter er det ønskeligt at få grænseværdier hurtigst muligt. I den seneste udgave af
forslaget vil reglerne være direkte gældende og uden en overgangsperiode. Det fremgår af betragtnin-
ger til forslaget, at de højeste koncentrationer af glycidyl fedtsyreestre er fundet i vegetabilsk fedt og
olie.
De samvirkende Købmænd (DSK) har ingen bemærkninger til de foreslåede grænseværdier. DSK be-
mærker dog, at der er behov for en uddybelse af teksten i artikel 3 vedrørende fødevarer, der lovligt er
på markedet før end ikrafttrædelse
af forordningen, kan sælges. I andre forslag ses ofte teksten ”som er
produceret”. DSK foreslår derfor, at teksten ændres, således at det angives, at varer der er produceret
lovligt inden ikrafttrædelse fortsat kan sælges indtil lagrene er brugt op. I forslaget angives, at varerne
kan sælges indtil holdbarhedstidens udløb. Det er vigtigt at bemærke, at varer, der er mærket ”bedst
før” kan sælges efter holdbarhedstidens udløb.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at forslaget i sin nuværende form ikke indeholder en overgangs-
ordning, men vil være gældende fra 20. dagen efter offentliggørelse i EU-Tidende.
DI Fødevarer har indsendt høringsvar og har ingen bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 905: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for glycidyl fedtsyreestre i vegetabilsk olie og fedt, modermælkserstatning og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget betyder en bedre risikohåndtering af glycidyl fedtsyreestre, da disse ikke er specifikt regule-
ret med grænseværdier på nuværende tidspunkt. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget
beskyttelsesniveau i Danmark og i EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man
arbejder for, at grænseværdierne hurtigst muligt fastsættes på det endelige lave niveau for moder-
mælkserstatning på pulverform 50 mikrogram/kg og på flydende form 6 mikrogram/kg.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5