Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 908
Offentligt
1790190_0001.png
Kemikalier
MFVM 351
NOTAT til folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
om forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
CMR-stoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH), for så vidt angår optagelse af nye CMR-stoffer, det vil
herefter blive forbudt at markedsføre disse stoffer og blandinger til privat brug.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen den 27.-28. september 2017.
Forslaget forventes at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser
ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen er enig i, at markedsføring af CMR-stoffer til forbrugere skal begrænses mest muligt.
Regeringen agter derfor at støtte forslaget om optag af nye CMR-stoffer i tillæg 1-6 til REACH-
forordningens bilag XVII, punkt 28-30.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af tillæggene til bilag XVII til Europa-Parlamentets og
Rådets, for så vidt angår CMR-stoffer. CMR-stoffer er reguleret i REACH-forordningens bilag XVII,
punkt 28-30, hvorefter stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske (CMR-stoffer) i kategori 1A eller 1B, og blandinger, som indeholder disse stoffer
i koncentrationer højere end klassificeringsgrænsen, ikke må markedsføres til privat brug. De
pågældende stoffer er opført i tillæg 1-6 til bilaget.
Begrænsningsforslaget er fremsat med hjemmel i artikel 68, stk.2 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH). Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133,
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 908: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
1790190_0002.png
stk.4 i REACH-forordningen og efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF, jf. artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på næste møde i REACH-komitéen, som er den 27.-28.september
2017.
Formål og indhold
CMR-stoffer er fællesbetegnelsen for stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske. Stoffer klassificeres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (CLP-
forordningen), og i den udstrækning, der vedtages en harmoniseret klassificering, optages stoffet på
CLP-forordningens bilag VI, afsnit 3.
I REACH-forordningen er stoffer, der har en harmoniseret klassificering som CMR-stoffer i kategori
1A eller 1B, og blandinger, som indeholder disse stoffer i koncentrationer højere end
klassificeringsgrænsen efter CLP-forordningen, optaget på bilag XVII, punkt 28-30. Det er herefter
forbudt at markedsføre disse stoffer og blandinger til privat brug. Bilagets punkt 28-30 beskriver
omfanget af begrænsningen, medens de pågældende stoffer er opført i tillæg 1-6 til bilag XVII.
Listen over CMR-stoffer i tillæg 1-6 opdateres i takt med, at stoffer klassificeres som CMR-stoffer i
henhold til CLP-forordningen, og optages på denne forordnings bilag VI over harmoniserede
klassificeringer. Siden tillæggene 1-6 i REACH-forordningen sidst blev opdateret i foråret 2017
1
, er der
sket yderligere opdateringer i CLP-forordningen, for så vidt angår CMR-stoffer, idet nye stoffer er
blevet klassificeret som CMR-stoffer i henhold til CLP-forordningen. Det er disse opdateringer,
Kommissionens nærværende forslag har til formål at inkorporere i REACH. I CLP er der fastsat en
overgangsperiode, hvorefter anvendelsen af disse klassificeringer først træder i kraft den 1. december
2018, og denne overgangsperiode indføres også i nærværende forslag. Undtaget herfra er stoffet
formaldehyd; for dette stof vil begrænsningen finde anvendelse fra datoen for ændring af tillæggene til
REACH-forordningen, idet den harmoniserede klassificering allerede er gældende. Dette skyldes, at
Kommissionen valgte at udelade det fra sidste opdatering, som blev vedtaget på et REACH-
komitémøde den 16. marts 2017, da Kommissionen ønskede at afvente resultatet af en igangværende
undersøgelse med henblik på en eventuel specifik begrænsning. Danmark og flere andre
medlemslande arbejdede for, at man i mellemtiden godt kunne optage stoffet på tillæggene til indgang
nr. 28 i REACH-forordningens bilag XVII, idet man så kunne begrænse salg til private af dette stof,
mens man ventede på en eventuel mere omfattende begrænsning af stoffet. På REACH-komitémødet
indvilligede Kommission i at optage formaldehyd på tillæggene ved først givne lejlighed, altså nu.
1
Commission Regulation (EU) 2017/1510 af 30. august 2017
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 908: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol, om hvorvidt Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med
forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke
overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet
vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1075/2011 om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af stoffer
og blandinger (Klassificeringsbekendtgørelsen) regulerer CMR-stoffer, hvorefter stoffer, som er
klassificeret som CMR-stoffer i kategori 1 og 2 i CLP-forordningen, kun må sælges mod rekvisition,
som før salget skal være forsynet med politiets påtegning om, at politiet tillader salg til det angivne
formål, i henhold til bekendtgørelsens kapitel 4.
Bekendtgørelse om begrænsning i anvendelse af visse farlige kemiske stoffer og blandinger til specielt
angivne formål nr. 1388/2015, § 5, regulerer CMR-stoffer i aerosolbeholdere, hvorefter
”stoffer,
der
skal klassificeres som meget giftige, giftige, kræftfremkaldende i kategori 1 eller 2,
reproduktionstoksiske i kategori 1 eller 2 eller mutagene i kategori 1 eller 2 i henhold til Rådets direktiv
1967/548/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om klassificering, emballering og
mærkning af farlige stoffer, må ikke anvendes
i spraydåser (aerosolbeholdere)”.
Rådets direktiv
1967/548/EØF er nu erstattet af CLP-forordningen.
Endvidere reguleres cadmium generelt ved bekendtgørelse nr. 858 af 5.9.2009 om forbud, import, salg
og fremstilling af cadmiumholdige varer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er tale om en
forordning, der gælder umiddelbart i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre væsentlige
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om en
beskyttelse af borgere, i og med at optagelse af disse stoffer vil betyde, at markedsføring, herunder salg
af disse til private, vil være forbudt. Der er således tale om en øget beskyttelse af forbrugere.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 908: Notat om komitésag om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår CMR-stoffer
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 14.
15. september 2017, og der er ikke
modtaget bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer skal begrænses
videst muligt. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4