Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 918
Offentligt
1790967_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2017
EU-retskontoret
Ida Wiegand Justesen
2017-6150-0112
2418619
Notat
til Folketingets Europaudvalg
om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0326 >
2017/0330 vedrørende manglende gennemførelse af i alt fem direktiver
Kommissionens Generalsekretariat har ved brev af 19. juli 2017, ref. SG-
Greffe (2017) D/11570, fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse ved-
rørende manglende gennemførelse af i alt fem direktiver i dansk ret.
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0326 vedrørende manglende
implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på mil-
jøet
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 16. maj 2017.
Direktivet er gennemført i dansk ret ved følgende love og bekendtgørelser:
Lov nr. 425 af 18. maj 2016 om miljøvurdering af planer og pro-
grammer og af konkrete projekter (VVM) (nu lovbekendtgørelse
nr. 448 af 10. maj 2017).
Loven trådte i kraft den 16. maj 2017. Kommissionen modtog un-
derretning herom den 16. maj 2017, og Kommissionen har kvitteret
for modtagelsen af notifikationen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
Bekendtgørelse nr. 447 af 10. maj 2017 om samordning af miljø-
vurderinger og digital selvbetjening m.v. for planer, programmer
og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 16. maj 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 16. maj 2017, og Kommissionen
har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Lov nr. 204 af 28. februar 2017 om ændring af lov om miljøgod-
kendelse m.v. af husdyrbrug (nu lovbekendtgørelse nr. 256 af 21.
marts 2017), lov om miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anven-
delse af gødning og om plantedække og forskellige andre love.
Loven trådte i kraft den 1. august 2017. Kommissionen modtog
underretning herom den 16. maj 2017, og Kommissionen har kvit-
teret for modtagelsen af notifikationen.
Bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2017 om godkendelse og tilla-
delse m.v. af husdyrbrug.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. august 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 15. august 2017, og Kommissio-
nen har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Bekendtgørelse nr. 725 af 6. juni 2017 om godkendelse af listevirk-
somhed (Godkendelsesbekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. juli 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 17. august 2017, og Kommissio-
nen har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Bekendtgørelse nr. 780 af 20. juni 2017 om efterforskning og ind-
vinding af råstoffer fra søterritoriet og kontinentalsoklen (Råstof-
bekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. august 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 28. august 2017, og Kommissio-
nen har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
1790967_0003.png
Lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje
m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.
Loven trådte i kraft den 16. maj 2017. Kommissionen modtog un-
derretning herom den 7. august 2017, og Kommissionen har kvitte-
ret for modtagelsen af notifikationen.
Bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på
miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Køben-
havns Havn samt om administration af internationale naturbeskyt-
telsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg
og udvidelse af havne.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 16. maj 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 7. august 2017, og Kommissionen
har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet
procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet
(VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 16. maj 2017. Kommissionen
modtog underretning herom den 7. august 2017, og Kommissionen
har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse
over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, lov nr.
737 af 1. juni 2015 om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro samt lov nr. nr. 657 af 8. juni
2016 om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metrosel-
skabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn og lov om trafiksel-
skaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægspe-
rioden m.v.) udgør alle tre anlægslove indeholdende beskrivelser af
projekternes miljømæssige konsekvenser som følge af gennemførte
VVM-redegørelser, som Folketinget med vedtagelsen af anlægslo-
vene har godkendt. Folketingets vedtagelse udgør således projek-
ternes miljøtilladelser.
De tre anlægslove indeholder herudover en delvis implementering
af VVM-direktivet, idet Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med lo-
vene udpeges til VVM-myndighed i det tilfælde, at der kunne blive
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
behov for supplerende miljøundersøgelser, f.eks. som følge af pro-
jektændringer, der ikke er belyst i de af Folketinget godkendte
VVM-redegørelser.
Lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse
over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark trådte i
kraft den 6. juni 2015. Kommissionen modtog underretning herom
den 13. maj 2015, og Kommissionen har kvitteret for modtagelsen
af notifikationen.
Lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af en ny Storstrømsbro og
nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro trådte i kraft den 3.
juni 2016… Kommissionen
modtog underretning herom den 1. juli
2015, og Kommissionen har kvitteret for modtagelsen af notifikati-
onen.
Lov nr. 657 af 8. juni 2016 om ændring af lov om letbane på Ring
3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn
og lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig re-
gulering i anlægsperioden m.v.) trådte i kraft den 1. juli 2016.
Kommissionen modtog underretning herom den 4. september 2017,
og Kommissionen har kvitteret for modtagelsen af notifikationen.
Herudover er transport-, bygnings- og boligministeren i de tre an-
lægslove bemyndiget til at fastsætte nødvendige regler for gennem-
førelse af supplerende miljøundersøgelser ved bekendtgørelser. Det
er disse bekendtgørelser, som udgør den egentlige implementering
af VVM-direktivet i forhold til supplerende miljøundersøgelser i de
tre projekter.
Status for bekendtgørelser om supplerende miljøundersøgelser i de
tre projekter er:
I medfør af lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
blev bekendtgørelse nr. 106 af 2. februar 2016 om vurdering af
virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende
Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojekter om
en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i
Danmark udstedt. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 8. februar
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
2016, men er beklageligvis ikke blevet notificeret. Det bemærkes
dog, at projektet endnu ikke har været ændret, hvorfor der endnu
ikke har været behov for at anvende regler om supplerende miljø-
undersøgelser.
Bekendtgørelsen er under revision med henblik på at gennemføre
de nødvendige regler til implementering af ændringsdirektivet. En
opdateret bekendtgørelse er sendt i høring og vil træde i kraft den
1. oktober 2017. Bekendtgørelsesudkastet vedlægges som bilag til
svaret til Kommissionen, og Kommissionen vil blive underrettet, så
snart bekendtgørelsen træder i kraft.
I medfør af lov nr. 737 af 1. juni 2015 om anlæg af en ny Stor-
strømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro blev
bekendtgørelse nr. 171 af 13. februar 2017 om vurdering af virk-
ningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Na-
tura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i
forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende
Storstrømsbro udstedt. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 19. fe-
bruar 2017, men er beklageligvis ikke blevet notificeret. Det be-
mærkes dog, at projektet endnu ikke har været ændret, hvorfor der
endnu ikke har været behov for at anvende regler om supplerende
miljøundersøgelser.
Bekendtgørelsen er under revision med henblik på at gennemføre
de nødvendige regler til implementering af ændringsdirektivet. En
opdateret bekendtgørelse er sendt i høring og vil træde i kraft den
1. oktober 2017. Bekendtgørelsesudkastet vedlægges som bilag til
svaret til Kommissionen, og Kommissionen vil blive underrettet, så
snart bekendtgørelsen træder i kraft.
Der er ikke udstedt en bekendtgørelse om supplerende miljøunder-
søgelser i medfør af lov nr. 657 af 8. juni 2016 om ændring af lov
om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingssel-
skabet By og Havn og lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen
på Ring 3, særlig regulering i anlægsperioden m.v.) endnu. Dette
beror på, at der fortsat udestår en endelig ejerkredsbeslutning (sta-
ten, Region Hovedstaden samt 11 omegnskommuner v/ Køben-
havn) om, hvorvidt projektet ønskes endeligt gennemført. En sådan
beslutning afventer indhentelse af priser fra udbudsrunden på det
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
samlede anlæg og forventes truffet til december 2017. Så længe
ejerkredsen ikke har givet endelig tilslutning til projektets gennem-
førelse, er det ikke hensigten at udstede regler om supplerende mil-
jøundersøgelser i projektet. Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riet drager omsorg for at udstede reglerne, når det bliver aktuelt og
vil i den forbindelse underrette Kommissionen.
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0327 vedrørende manglende
implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/46/EU af 3. april 2014 om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF
om registreringsdokumenter for motorkøretøjer
Fristen for gennemførelse i danske ret af direktivet var den 20. maj 2017.
Det vurderes, at gældende lovgivning allerede opfylder bestemmelserne i
direktivet med undtagelse af direktivets bestemmelse om registrering af
oplysninger om udrangerede køretøjer.
Reglerne i gældende dansk lovgivning som opfylder bestemmelserne i
direktivet, fremgår af bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj 2017 om registre-
ring af køretøjer.
Bekendtgørelsen er trådt i kraft den 1. juli 2017. Kommissionen er under-
rettet herom den 15. september 2017, og Kommissionen har kvitteret for
modtagelse af notifikationen.
Den danske regering beklager i svaret til Kommissionen, at dette ikke er
meddelt Kommissionen indenfor fristen.
Vedrørende direktivets bestemmelse om registrering af oplysninger om
udrangerede køretøjer
Af direktivet fremgår det, at i tilfælde af at en medlemsstats kompetente
myndighed modtager en underretning om, at et køretøj er blevet behandlet
som et udrangeret køretøj i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2000/53/EF, inddrages køretøjets registrering perma-
nent, og oplysninger herom tilføjes til det elektroniske register.
Efter gældende dansk lovgivning skal et køretøj, for at kunne behandles
som udrangeret, afmeldes i Køretøjsregistreret (det danske elektroniske
register). Derfor sker der således allerede en permanent inddragelse af re-
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
gistreringen som fastsat i direktivet. Der sker dog ikke en tilføjelse af op-
lysningerne herom i Køretøjsregistreret som også er krævet efter direkti-
vet.
Årsagen til at oplysningerne om udrangerede køretøjer ikke registreres i
Køretøjsregistreret, skyldes en manglende dataudvekslingsaftale mellem
de kompetente danske myndigheder på området.
Denne dataudvekslingsaftale forventes vedtaget inden årets udgang. Når
dataudvekslingsaftalen er vedtaget, vil de direktivbestemte oplysninger om
udrangerede køretøjer fremgå af Køretøjsregistreret.
Den danske regering beklager i svaret til Kommissionen den manglende
rettidige implementering af denne del af direktivet.
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0328 vedrørende manglende
implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,
der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv
2000/30/EF
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 20. maj 2017.
De dele af direktivet, der pålægger borgere og virksomheder forpligtelser,
er gennemført ved bekendtgørelse nr. 633 af 19. maj 2017 om ændring af
bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer, som er notificeret for
Europa-Kommissionen den 19. juni 2017 som delvis gennemførelse af
direktiv 2014/47/EU. Kommissionen har kvitteret for modtagelse af notifi-
kationen.
Herudover er der allerede efter gældende dansk ret, jf. færdselslovens § 77,
mulighed for at standse og kontrollere køretøjer, og i den forbindelse på-
lægge sanktioner om, at manglerne på køretøjet skal udbedres, før det igen
må anvendes på offentlig vej. Kommissionen er underrettet herom den 15.
september 2017, og Kommissionen har kvitteret for modtagelse af notifi-
kationen.
De resterende dele af direktivet pålægger myndighederne en række for-
pligtelser i lighed med det gældende direktiv om vejsidesyn, der er gen-
nemført ved cirkulæreskrivelse nr. 75 af 4. december 2008 om syn ved
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
vejsiden (”§ 77 syn”). Cirkulæret er på nuværende tidspunkt ved
at blive
præciseret med henblik på at sikre, at det lever fuldt ud op til kravene fast-
sat i direktivet. Cirkulæreændringen vil endvidere omfatte en mere klar
fordeling af opgaverne mellem de forskellige myndigheder. Det ændrede
cirkulære forventes at være klar til at kunne finde anvendelse den 20. maj
2018.
Direktivet vil dermed være fuldt ud gennemført i dansk ret senest i maj
2018.
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0329 vedrørende manglende
implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2015/413 af 11. marts 2015 om fremme af grænseoverskridende ud-
veksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovs-
overtrædelser
Danmark har den 13. september 2017 anmodet Kommissionen om 4 ugers
fristforlængelse af svarfristen på åbningsskrivelse nr. 2017/0329 vedrøren-
de manglende implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/413 af 11. marts 2015 om fremme af grænseoverskridende ud-
veksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser grundet behov for yderligere koordination af ressortfordeling
mellem de relevante myndigheder i Danmark.
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2017/0330 vedrørende manglende
implementering af Kommissionens direktiv (EU) 2016/2309 af 16. de-
cember 2016 om fjerde tilpasning til den videnskabelige og tekniske
udvikling af bilagene til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/68/EF om indlandstransport af farligt gods
Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 30. juni 2017.
Direktivet er gennemført i dansk ret ved følgende to bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 468 af 11. maj 2017 om ændring af bekendtgørelse om
jernbanetransport af farligt gods samt bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni
2017 om vejtransport af farligt gods.
8
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 918: Notat om svar på Kommissionens åbningsskrivelser vedr. projekters indvirkning på miljøet, registreringsdokumenter for motorkøretøjer, syn af erhvervskøretøjer, færdselslovsovertrædelser og indlandstransport af farligt gods (sag nr. 2017/0326, 2017/0327, 2017/0328, 2017/0329, 2017/0330)
Bekendtgørelserne trådte i kraft henholdsvis den 30. juni 2017 og 1. juli
2017. Bekendtgørelserne blev notificeret for Kommissionen den 6. juni
2017 og 14. august 2017, og Kommissionen har kvitteret for modtagelse af
notifikationerne.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstem-
melse med det ovenfor anførte.
9